Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lasagne - neuvokaa tyhmää

Lähettäjä: Ronja 
Päivämäärä:   7.10.24 22:34:30

Olen jostain syystä aina inhonnut lasagnea, mutta nyt ajattelin kokeilla tehdä jonkun oman version joka maistuisi itselle.

Otsikossa mainittu tyhmä kysymys koskee ainesten latomista vuokaan. Tuleeko alimmaiseksi vuuan pohjalle lasagnelevyjä vai kastiketta/lihaa? Yritin etsiä tietoa netistä, mutta siellä toistui vain ohje malliin "lado ainekset vuokaan kerroksittain". Mutta mitä pitäisi laittaa ensimmäisenä, vai onko sillä mitään väliä?

Ai niin, toinenkin tyhmä kysymys. Tarvitseeko vuoka voidella? Yleensä laatikkoruuat tehdään voideltuun vuokaan (tai ainakin itse voitelen), mutta kun en ole koskaan käyttänyt pastaa levyinä en tiedä miten se käyttäytyy.

Kiitos jos neuvotte!

Re: Lasagne - neuvokaa tyhmää

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   7.10.24 22:37:45

Itse laitan ensin kerroksen lasagnelevyjä, sitten "täytettä", sitten kastiketta jne. uudestaan, kastiketta päällimmäiseksi.

Vuokaa ei tarvitse voidella.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   7.10.24 22:39:31

"Itse laitan ensin kerroksen lasagnelevyjä, sitten "täytettä", sitten kastiketta jne. uudestaan, kastiketta päällimmäiseksi."

Ja minä laitan ensin kastiketta, sitten levyjä. Lopetus myös kastikkeella.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   7.10.24 22:40:55

Ite laitan aina jauhelihakastikkeen alle, sittfn levyt ja maitokastikkeen.

Kokeile laiskan versiota; hyvä jauhelihakastike, juustoraaste raasteena, lopuksi pari purkkia kermaa. Helppo ja nopea eikä niin huonoa kokkia ole että tuon saisi pilattua.

Lähettäjä: Polio 
Päivämäärä:   7.10.24 22:43:41

Itselläni järjestys on: Jauhelihakastike, juustokastike, parmesaaniraaste ja levyt Päällimmäiseen kerrokseen särjen levyt ja asettelen paloja hujan hajan "pystyyn" kastikkeeseen, jolloin pinnasta tulee omaan makuun ihanan rapea!

Tapoja on monia!

Lähettäjä: Dee 
Päivämäärä:   7.10.24 22:44:37

Minä laitan ensin kastiketta sitten levyn sitten toista kastiketta mutta ei kai se niin väliä ole, kunhan vaan on tarpeeksi kosteutta että ne levyt turpoavat.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   7.10.24 22:47:13

Minä pistelen aina kauhalla levyt palasiksi kun on menossa uuniin. En silpuksi mutta sielhä täältä.

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   7.10.24 22:53:15

No kyllä mä oon nähnyt useammankin ohjeen, jossa jauhelihakastike laitetaan ensin ja sen päälle laitetaan lasagnelevy.

Lähettäjä: Mulqwist 
Päivämäärä:   7.10.24 22:54:15

Ensin vähän vuokan pohjalle jauhelihakastiketta.
Sitten kerros lasagnelevyja. Sitten kerros jauhelihakastiketta ja valkokastiketta, kerros levyja, taas jauheliha ja valkokastilke, kerros levyjä ja paallimmaiseksi pelkä valkokastike ja juustoraaste.

Näin Italiassa kasataan lasagne (olen asunut täällä 15 vuotta).

Lähettäjä: mie 
Päivämäärä:   7.10.24 22:55:44

Itse laitan pohjalle vain ohuen kerroksen kastiketta, sen verran että alimmat levyt turpoavat myös pohjasta eivätkä tartu vuokaan kiinni.

Päivämäärä:   7.10.24 22:57:12

Ai kun rupesi tekemään mieli lasagnea!

Päivämäärä:   7.10.24 23:09:30

Kiitos. Ilmeisesti ei siis ole hirveästi merkitystä laittaako alimmaiseksi levyjä vai jotain muuta. Hyvä tietää.

Luultavasti siitä tulee jotain tuon tapaista mitä Ennea ehdotti. En oikeastaan ole mikään keittiöihme, joten ihan hyvä jos voi oikaista muutamasta mutkasta. Juustot laitan mieluummin ihan juustona kuin kastikkeena, mutta kerma kuulostaa hyvältä. Pehmentää makua, mutta mausteilla saa tulisuutta sen mukaan mikä silloin sattuu miellyttämään. Valkosipulia ei löydy koko talosta eikä tule löytymäänkään, mutta mm. chiliä löytyy kyllä ja muita sen tyyyppisiä mausteita.

Oli myös hyvä vinkki varmistaa että kastike on tarpeeksi kosteaa että levyt pääsevät turpoamaan. Minä kun tykkään paksuista kastikkeista, niin olisi voinut käydä köpösti jos olisin tehnyt sen oman mieleni mukaiseksi. Pitää siis tehdä juoksevampaa lasagnea varten!

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   7.10.24 23:20:53

Joo varsinkin jos jätät juustokastikkeen tekemättä niin juoksevampi kastike! Tuolla tuloo kyllä hyvä, välistä teen rehellisen maitokastikkeen, välistä kermalla. Makukermatkin passaa ja mikä ettei koskenlaskijakin (juoksevampana versiona).

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   7.10.24 23:27:27

Voitelen kaikki vuoat aina, koska näin helpompi tiskata eikä ruoka pala reunoihin kiinni. Öljyllä helppo voidella.
Lasagnen aloitan aina ensin jauhelihakastike vuoan pohjalle, se estää kuivien levyjen juuttumista pohjaan kiinni. Voit hyvin tehdä siitä ruskeasta kastikkeesta tulisen, jos pidät tulisemmasta.
Valkoisen kastikkeen teen aina valmiista juustokeittopussista, siitä jauheversiosta en vaan laita niin paljon nestettä siihen niin tulee paksumpi ja siihen voi lisätä juustoraastetta jos tykkää vahvemmasta juustonmausta.
Kun levyt on ladottu niin päällimäiseksi aina jätän juustokastiketta ja siihen juustoraaste vielä päälle.
Ruskeankastikkeen voi tehdä myös erittäin tomaattisena ja usein laitan tomaatti/basilika valmispurkin siihen sekaan.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.10.24 23:47:56

Mä komppaisin tuota, joka sanoi että vähän kastiketta pohjalle, ihan vähän laittaisin, mutta enempi niin, että kastikkeet ylhäältä päin valuvat ja maustavat niitä lasagnelevyjä, alhaalta päin ne maut eivät nouse ylöspäin. Jos siis ei ole tarkoitus syödä niitä lasagnelevyjä mauttomina. Ja ensimmäistäkään lasagnea en ole eläissäni tehnyt.

Lähettäjä: Jone O 
Päivämäärä:   7.10.24 23:48:45

Pikku k veetuili. Lasagnelevyt pohjaksi vuokaa voitelematta xD (varmin tapa saada ne tarttumaan kiinni.)

Lähettäjä: ____________ 
Päivämäärä:   7.10.24 23:58:25

Miksette tee lasagnettea te jotka särhette ne levyt.

Päivämäärä:   8.10.24 00:03:10

Jone O: No en kyllä, itse teen noin. Mun reseptissäni on aika runsaasti kastiketta ja se on löysää, ei ole koskaan tarttunut kiinni. Mutta kuten näkyy, tapoja on yhtä monta kuin tekijääkin.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   8.10.24 00:06:22

____________; no tuollahan tavalla sitä tulee. Kuhan huviksi pilkon että leviää kastikkeet muka tasasemmin.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.10.24 00:12:39

Tomaattikastike alimmaiseksi ja pinnalle. Valkokastikkeeseen viherpippuria. Nämä on hyvän lasagnen vinkit. Voitelen vuuan ainakin yläreunan.
Käytän basilikaa, tomaatteja, kesällä kesäkurpitsaa, kaikki rakastaa tätä lasagnea. Eniren minä itse.

Päivämäärä:   8.10.24 00:20:43

Haha! Muistui tuosta levyjen särkemisestä mieleen edesmennyt mummini, joka joskus aikoinaan lasagnea tehdessään rikkoi päällimmäiset levyt melko pieniksi palasiksi ja sommitteli niistä jotain ihme mosaiikkikuvioita vuokansa päälle. Milloin niistä muodostui kukkasia, milloin jotain geometrisia kuvioita ja milloin mitäkin. Kuulemma omaksi huvikseen.. Ja sitten hän peitti kaiken juustolla ja lykkäsi lasagnensa uuniin paistumaan. Se mosaiikkikuvioista.

Minäkin taidan laittaa vähän kastiketta pohjalle ja vasta sen päälle ensimäiset levyt. Kuulostaa varmemmalta sen suhteen etteivät alimmaiset levyt tarttuisi pohjaan kiinni. Minulla tarttuisivat melkeinpä varmasti, kun en tosiaan ole mikään keittiötaidon kukkanen.

Hyviä vinkkejä on tullut, täytyy niitä pikkuhiljaa testailla mikä sopii itselle parhaiten.

Lähettäjä: Jone O 
Päivämäärä:   8.10.24 00:31:21

https://ricette.giallozafferano.it/Lasagne-alla- Bolognese.html

Space/tyhjä pois. Kyllä ne sen vuoan pohjankin voitelee.

Lähettäjä: Myy 
Päivämäärä:   8.10.24 06:10:24

"Ensin vähän vuokan pohjalle jauhelihakastiketta.
Sitten kerros lasagnelevyja. Sitten kerros jauhelihakastiketta ja valkokastiketta, kerros levyja, taas jauheliha ja valkokastilke, kerros levyjä ja paallimmaiseksi pelkä valkokastike ja juustoraaste."

Näin minäkin teen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.10.24 08:15:19

Kastike alimmaiseksi. Ei saa jättää levyä paljaaksi, saattaa kuivua muuten. Voideltu vuoka auttaa tiskaamisessa

Lähettäjä: Pöllö 
Päivämäärä:   8.10.24 09:28:56

Mä en osaa kokata eikä se kiinnosta, joten teen lasagnen valmiista Knorrin aineksista. Hyvä tulee.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   8.10.24 09:44:21

Hyvän lasagnen salaisuus on että siinä on tarpeeksi kastikkeita/nestettä jottei siitä tule kuivaa. Itse murskaan rose- ja viherpippuria valkokastikkeeseen, maistuvat siinä mukavasti. Joskus ripottelen myös aurajuustomurua jauhelihakastikkeen päälle, nam.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   8.10.24 09:44:50

Niin ja vuoka tarpeeksi pitkään uunissa, ne 30 min lasagnet ei kyllä ole vielä kunnolla muhineita.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   8.10.24 09:56:11

Alhaalta ylös:
- jauhelihasoosia
- levyjä
- jauhelihasoosia
- juustosoosia
- juustoa
- levyjä
- jauhelihasoosia
- juustosoosia
- juustoa
- levyjä
- juustosoosia
- juustoa

Lähettäjä: Kokki6 
Päivämäärä:   8.10.24 09:58:20

Kuten huomataan, lasagnen teossakaan ei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa. Olenpa joskus lukenut jonkun laittaneen munamaitoa (!) lasagneen, perusteluna "kun en osaa tehdä valkokastiketta". Aika hullu perustelu, valkokastikkeen teko ei totisesti ole vaikeaa.

Itselleni olennainen mauste lasagnen valkokastikkeessa on muskottipähkinä. <3 Ja tomaattikastike, liha- tai kasvisversio, saa hautua pitkään. Paras lasagne tulee leivinuunissa, mutta sitä nyt ei tietenkään kaikilla ole, joten sähköuunikin kyllä käy.

Minä aina voitelen vuoan ja yleensä ladon pohjalle ensin levyt, mutta jos mies kokoaa lasagnen, hän laittaa ensin kastiketta. En ole huomannut käytännössä valmiissa lasagnessa mitään eroa näiden välillä.

Lähettäjä: jms 
Päivämäärä:   8.10.24 10:28:07

Mulla järjestys on jauhelihakastike, juustokastike, levyt. Ja viimeisen levykerroksen päälle vielä juustokastiketta ja juustoraastetta.

Juustokastikkeen teen juoksevasta Koskenlaskijasta, niin ei tarvitse keitellä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.