Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Olin kaverin mökillä yötä ja nyt

Lähettäjä: vaatteet haisee! 
Päivämäärä:   7.10.24 20:48:56

Ne on pesty mutta ne haisee silti, ummehtuneelle, sellaiselle jolle jotkut monesti vanhemmat ihmiset haisee kun esim kaupassa kohtaa. Mökissä haisi myös oudolle, sellainen vähän imelä haju. Oliko työ mökki homeessa vai mistä tuo johtuu? Kaveri mielestä vain ihan perushaju joka vanhassa 70-luvun alun mökissä on.

Re: Olin kaverin mökillä yötä ja nyt

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.10.24 20:52:44

Ei ole home jos on ns.vanhan talon haju
Kyllä löytyy asiaa netistä ja ratkaisujakin ongelmaan

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   7.10.24 20:52:53

Pese vaatteet 60 asteessa ja käytä miedosti hajustettua huuhteluainetta.

Lähettäjä: omppu 
Päivämäärä:   7.10.24 20:56:52

Veikkaan tetrakloorianisolia, puunsuoja-aine jota käytettiin yleisesti 1930-80 luvulla. Ei ilmeisesti ole terveydelle haitallinen mutta haju on vastenmielinen ja erittäin pinttyvä.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   7.10.24 20:59:26

Etikka huuhteluaineena auttaa monesti.

Päivämäärä:   7.10.24 21:14:20

Tetrakloorianisolia veikkaan minäkin. Meidän mökillä sama ongelma. Ei todellakaan mitään teollista huuhteluainetta, pahimmillaan molemmat hajut junttaa vaatteeseen niin että se on entinen. Etikka toimii parhaiten. Vähän haiskahtaville voi riittää etikkahuuhtelu, paljon lempahraville ensin liotus etikkavedessä ja sitten koneeseen mahdollisimman kuumalle.

Päivämäärä:   7.10.24 21:21:48

Mä käytän kanssa etikkaa. Sekoita puolen litran lasipulloon 1 dl vettä, 4 dl väkiviinaetikkaa ja vähintään 20 tippaa eteeristä öljyä. Testaa vaikkapa rauhoittavaa laventelia, kesäistä ruusua tai pirteää sitrusta. Jos olet viitseliäs, askartele pulloon etiketti. Kauniisti pullotettu pyykkietikka on mainio tuliainen.

Eteerisen öljyn voi korvata hyväntuoksuisilla yrteillä, laventelilla ja/tai kukkien terälehdillä. Varmista, että kukissa ei ole siitepölyä.

Lähettäjä: Eino 
Päivämäärä:   7.10.24 21:25:24

Etikkahuuhtelu hyvä, löytyy ihan pyykkiainehyllystäkin jos ei itse halua tehdä seosta.

Lähettäjä: Henni 
Päivämäärä:   7.10.24 21:56:37

Tetrakloorianisolia on melko varmasti. Ei haittaa terveydellisesti.

Päivämäärä:   7.10.24 21:59:05

Juu varmaan sama haju kuin meidän mökillä - siellä mökillä et sitä oikein edes huomaa, mutta ootappa kun tulet kotiin niin koko matkakassi sisältöineen lemuaa...

Lähettäjä: Viiva 
Päivämäärä:   7.10.24 22:14:33

Itsellä on auttanut etikan käyttö huuhteluaineena ja vaatteiden tuplapesu. Tämän jälkeen saattaa vielä hieman tuoksahtaa, mutta loput hajut hälvenevät ajan kuluessa (tuuletus/pakastus).

Lähettäjä: Whaaat 
Päivämäärä:   8.10.24 08:27:41

Sanotaan ettei ole sellaista hajua kuin vanha mökki, se on home tms mikä haisee.

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   8.10.24 09:21:51

Aika ikävä aloitus aloittajalla.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.10.24 09:43:25

Kyllähän ne vanhat mökit haisee, varsinkin jos ovat kylmillään muuten kuin silloin kun siellä ollaan.
Omallakin mökillä(tämä tosin yli 100-vuotias) vaatteisiin tarttuu haju, mutta se kylläkin lähtee pesussa kokonaan. Ei ole tuon ikäisessä ilmanvaihtoa.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   8.10.24 10:18:03

asumisterveysliitto.fi/toiminta/artikkeliarkisto/vanhan-talon-haju-tetrakloorianisoli

Lähettäjä: Sukka 
Päivämäärä:   8.10.24 10:38:53

Meillä on 60-luvulla valmistunut hirsimökki ja jos siellä ollaan kolealla, kostealla säällä niin kaikki tekstiilit haisevat kotiin tullessa vahvasti tetrakloorianisolille. Liotan vaatteita/lakanoita laimeassa etikkavedessä ja sitten pesen ihan normaalilla pesuaineella ilman huuhteluainetta. Haju lähtee ja tekstiilit ovat taas käyttökelpoisia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.