Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Olenko narsisti?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   7.10.24 19:57:31

Otin aikanaan koiran vain jotta saisin arvostusta ja meriittejä, paimenkoira ja sainkin, kilpailtiin ahkerasti. En arvannut miten kovasti kiintyisin koiraan joka oli minulle tärkeämpi kuin yksikään ihminen ikinä, en itke koskaan mutta sitä koiraa olen itkenyt, oli minulla 14 vuotta. En koe juurikaan empatiaa ihmisiä kohtaan, töissä työkaverit lohduttivat ja joku itkikin kun eräs nainen oli saanut keskenmenon, itse en tuntenut yhtään mitään. Ei hetkauta Ukraina eikä Beirut. Olen valehdellut vanhempieni taustoja, kertonut heidän olevan korkeasti koulutettuja vaikka ovat täysin perusduunareita, tykkään tunteesta jos koen että minua katsotaan ylöspäin, olenko narsisti?

Re: Olenko narsisti?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   7.10.24 19:58:23

Et.

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   7.10.24 20:07:28

Olet varmaan , mutta rehellisesti.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   7.10.24 20:10:29

https://fi.wikipedia.org/wiki/Narsismi

https://fi.wikipedia.org/wiki/Narsistinen_persoonallisuush%C3%A4iri%C3%B6

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.10.24 20:15:47

Miten suhtaudut siihen, että sinua arvostellaan?
Käytätkö muita ihmisiä hyväksesi saadaksesi haluamasi?
Haaveiletko täydellisestä romanssista?
Tunnetko olevasi erityisen lahjakas?
Haaveiletko kuuluisuudesta tai suurista saavutuksista?
Oletko usein kateellinen toisille?

Lähettäjä: Tipi 
Päivämäärä:   7.10.24 20:48:23

Et. Sanoisin että jos epäilet olevasi tuskin olet. Narsistit eivät näe itsessään mitään vikaa.

Päivämäärä:   7.10.24 20:50:55

Tipin käsitys on äärimmäisen naiivi. Ei narsisti ole ihminen joka on lähtökohtaisesti kyvytön tarkastelemaan itseään, se on vaan hyvin haastavaa syvemmillä tasoilla.

Tipin päätelmä on juuri se mihin päädytään kun narsismista on tehty vaan arkikielen sana joka tarkoittaa jotain ihmishirviötä. Se ei palvele yhtään ketään.

Päivämäärä:   7.10.24 20:51:36

"Et. Sanoisin että jos epäilet olevasi tuskin olet. Narsistit eivät näe itsessään mitään vikaa."

Monikin narsisti tietää itse olevansa narsisti, jotkut ovat jopa ylpeitä siitä.

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   7.10.24 21:23:39

https://www.mielenterveystalo.fi/fi/f604-huomionhakuinen-persoonallisuus Entäs tämä vaihtoehto?

Lähettäjä: Eino 
Päivämäärä:   7.10.24 21:32:49

Et ole kyllä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.10.24 21:37:38

Olin tulossa myös ehdottamaan huomionhakuista persoonallisuutta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.10.24 22:04:10

Tipi: narsisti ei pysty myöntämään vikaa itsessään eikä myöntämään olevansa narsisti, siksi siitä parantuminen on mahdotonta. Voi omata paljon narsistisia piirteitä olematta narsisti ja suurin osa joita narsistiksi väitetään ovatkin juuri näitä. "Oikeita" narsisteja on oikeasti todella vähän.

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   7.10.24 22:10:51

Ihmiset tuntevat empatiaa asioista, jotka kuuluvat omaan kokemusmaailman. Itketään sitä, mikä olisi kauheaa, jos itselle tapahtuisi. Tai jos joku läheinen tuntee olonsa pahaksi, se saa myös oman olon pahaksi.

Jos sinulla ei ole lapsia, et ole halunnut lapsia etkä ole läheinen ystävä keskenmenon saaneen työkaverisi kanssa, miksi surisitkaan kohtuuttomasti? Myötätuntoa voi toki osoittaa, se on ihan peruskohteliaisuutta.

Minua itseäni ei esimerkiksi lainkaan hetkauta työkavereiden vauvauutiset. Fiilis on lähinnä se; että hienoa että olette harrastaneet niin hyvää seksiä että todistettavasti ainakin toinen on tullut, ja sen lopputuloksena solut ovat lähteneet jakautumaan.

Varmaan joku tunnevamma minulla ainakin on.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   7.10.24 22:13:35

Minua itseäni ei esimerkiksi lainkaan hetkauta työkavereiden vauvauutiset. Fiilis on lähinnä se; että hienoa että olette harrastaneet niin hyvää seksiä että todistettavasti ainakin toinen on tullut, ja sen lopputuloksena solut ovat lähteneet jakautumaan.

Voisin ajatella samalla tavalla..

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   7.10.24 22:16:53

Empatia ei myöskään tarkoita sitä, että itkee kaikille vauvauutisille tai edes että kokee toisten surut omana tunteena niin kovasti, että liikuttuu itsekin kyyneliin.

Empatia tarkoittaa sitä, että ymmärtää toisten ihmisten tunteita. Ymmärtää, että työkaveri on surullinen koska hän on kokenut raskaan asian. Se ei tarkoita toisten tunteiden elämistä omassa kehossaan.

Päivämäärä:   9.10.24 18:03:18

"narsisti ei pysty myöntämään vikaa itsessään eikä myöntämään olevansa narsisti, siksi siitä parantuminen on mahdotonta."

Ei, vaan narsisti voi kyllä tietää olevansa narsisti. Parantuminen on kyllä siitä huolimatta melko mahdotonta, sillä itsetietoinen narsisti ei yleensä näe omassa narsismissaan mitään vikaa, vaan saattaa pitää sitä jopa oikeutettuna tai ihailtavana piirteenä itsessään ja halveksua "heikkoja kynnysmattoja", jotka suostuvat hänen alistettavikseen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.