Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Psykoterapian tutustumiskäynti

Lähettäjä: Psyko 
Päivämäärä:   7.10.24 18:18:35

Vinkkejä, miten saada käynnistä kaikki irti? Mitä kertoa, mitä kysyä, jotta saisi selville, onko tämä minulle sopiva terapeutti? (Ja olen ihan satunnainen kyselijä, en palstan terapiajankkaaja)

Re: Psykoterapian tutustumiskäynti

Lähettäjä: Mea 
Päivämäärä:   7.10.24 18:24:45

Kuuntele, mitä terapeutti kertoo itsestään ja siitä suuntauksesta, sekä tyylistä, jolla terapiaa toteuttaa. Terapeutin tehtävä on kysellä sinulta myöskin oikeita kysymyksiä, joiden avulla voit kertoa tilanteestasi ja mitä terapialta haluat/odotat/toivot. Yhdessä voitte keskustella siitä, olisiko jän sinulle oikeanlainen terapeutti. Mieti etukäteen, haluatko terapeutin olevan mahdollisimman osallistuva, keskusteleva, vai pitäisikö enemmän kuuntelevasta otteesta.

Lähettäjä...k 
Päivämäärä:   8.10.24 12:25:00

Tavan tallaajalle sopivan terapeutin löytäminen on onnenkauppaa. Terapeuttia hakeva on avun tarpeessa ja hänen asiat voivat olla muutenkin sekaisin.
Siinä tilassa oikean terapeutin löytämiseen tarvitaan tuuria

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.10.24 13:16:38

...k, vahvasti tämä!

Jonkun pitää vaan naksahtaa. Ei ehkä kaikilla, joillekin riittää vähemmänkin, "vain puhuminen" -tyylillä tai todella analysoivasti. Itse en hyödy terapiasta, ellei terapeutin kanssa koe oikeaa yhteyttä. Itse luotan intuitioon tässä asiassa.

Lähettäjä...k 
Päivämäärä:   8.10.24 16:18:47

Ennen rerapiaa pääsemistä ihminen on käynyt lääkärissä, mielenterveys hoitajalla ehkä sairaalassa. Eli ollut tekemisissä monen ihmisen kanssa.
Ja huomannut miten erilaisia ihmiset ovat.
Oon käynyt vain yhdellä terapeutilla. En siis tiedä miten erilaisia terapeutin ovat. Mut muutaman mt. hoitajan kanssa emme ymmärtäneet toisiamme.
Mut huonokuntoisena asiaa ei tajua. Ja sairaalle ihmiselle mahdollisuutta hoitajan vaihtoon ei kerrota.
Ja pienissä terveyskeskuksissa on yleensä yksi alan ihminen. Joka koittaa pärjätä kaikkien potilaiden kanssa vaihtelevalla menestyksellä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.10.24 14:15:54

Selvitä terapeutin odotukset myös esimerkiksi aikojen peruuttamisen, laskutuksen osalta, erityisesti jos tarvitset joustavuutta. Terapiaan tulee sitoutua mutta itse tapasin terapeutin jolla äärimmäisen sitouttavat toimintatavat, ei olisi saanut perua aikaa pitkälläkään varoitusajalla, ja haukkui vielä päälle omia asiakkaitaan. Tämä siis jos on sinulle tärkeää olla joustavuutta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.10.24 14:32:20

Mieti terapeuttia kuunnellessa että synkkaako kemiat. Jotkut tykkää joo joo, voi voi terapeuteista ja jotkut taas ihmisestä joka kannustaa enemmän tarttumaan härkää sarvista ja tekemään asioille aktiivisesti jotain. Sellaiselle terapeutille ei kannata mennä jonka kanssa ei synkkaa ja jonka toimintatavat ei sovi. Itselle nämä voivottelu terapeutit ei soveltuneet yhtään vaan tarvitsin ihmisen joka yritti kannustaa ja antaa työkaluja ongelmien ratkaisuun ja potki persuksille samalla.

Lähettäjä: Terapiajankkaaja 
Päivämäärä:   9.10.24 15:10:13

Mieti ihan ensin sitä, onko sinulla traumatausta. Itselläni on, joten ihan kaikki ratkaisukeskeisyys tuntuu turvattomalta ja saa minut sulkeutumaan täysin. Minusta tulee esittävä kuori, joka yrittää täyttää terapeutin ehdotuksia, mutta sisältä menen vain enemmän ja enemmän rikki.

Olen ollut ymmärtävinäni, että sillä on erittäin suuri merkitys lähestymistapaan, onko ihminen traumatisoitunut vai ei. Traumatisoituneelle ihmiselle ratkaisukeskeisyys tarkoittaa vain traumojen uusintamista.

Lähettäjä: Psyko 
Päivämäärä:   9.10.24 15:20:00

Kiitos paljon vinkeistä! Kyllä on traumataustaa, mutta en kyllä voivotteluakaan siedä. Olen menossa kokeilukäynnille kahdelle terapeutille, nämä valikoituivat sen perusteella että vastasivat viestiin ja saatiin kokeilukin sovittua. Toinen kognitiivisanalyyttinen ja toinen psykodynaaminen. Tuo viimeksimainittu arveluttaa kun haluan aktiivista keskustelua.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.