Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuukautiskivut ja töissäkäynti

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   7.10.24 13:14:52

Miten te muut kuukautiskivuista kärsivät pärjäätte töissä? Itsellä 90% ajasta auttaa särkylääke, mutta toisinaan niistä ei ole mitään apua isoinakaan annoksina. Lisäksi jos joudun ottamaan esimerkiksi parina päivänä peräkkäin, niin vatsa ei kestä, jolloin vaihtoehtona on joko kärvistellä kivuissa kuukautisten vuoksi tai juosta vessassa vähän väliä.

Etätyöt ovat pelastus, koska on helpompaa valita työskentelypaikka ja -asento, mutta väkisinkin silti huomaan, että kivuissa ei työteho ole sitä mitä se normaalisti on. Sairaslomalla en kuitenkaan ole onneksi joutunut olemaan, vaikka joinakin pahimpina hetkinä kun kivut aiheuttavat oikeasti oksetusta on tämäkin käynyt mielessä. Teen kuitenkin työtä, jossa kukaan muu ei tee töitäni poissaoloni aikana, joten jos saan edes jotain tehtyä päivän aikana, on sekin ns. kotiinpäin. Joitakin palavereita ja koulutuksia tms. olen joskus joutunut perumaan.

Lääkärissä on käyty useampaankin kertaan, ei ole endometrioosia tai mitään muutakaan fyysistä, mikä selittäisi oireita. E-pillerit eivät sovi, eikä ehkäisylle muutenkaan ole tarvetta. Särkylääkkeitä on muutamia erilaisia kokeiltu, toimivat kaikki enimmäkseen hyvin, paitsi sitten kun eivät toimikaan. Lisähaasteena myös migreeni, joka toisinaan iskee juuri kuukautisten aikaan ja migreenilääkitys ei sitten ole yhteensopiva muiden särkylääkkeiden kanssa. Mielummin kuitenkin lääkitsen migreenin pois, koska siitä tulevat oireet vievät työkyvyn kokonaan.

Re: Kuukautiskivut ja töissäkäynti

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   7.10.24 13:20:52

Olin saikulla, jos ei töitä pystynyt tekemään, eihän siihen muu auttanut.
Mutta nyt on pitkään ollut hormonikierukka. Jos e-pillerit eivät käy, kävisikö joku muu hormonivalmiste, minipillerit/kierukka/rengas yms. saattavat sopia vaikka yhdistelmäehkäisypillerit ei kävisi. Itselle hormonikierukka oli kyllä ihan mahtava juttu. Poisti menkat kokonaan, joten ei ollut kipujakaan enkä myöskään vuotanut niin paljon, joten rauta-arvot pysyi paremmin kohdillaan eli olin virkeämpi.

Auttaisko särkylääkkeen kanssa joku vatsansuojalääke?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   7.10.24 13:34:24

Mulle e-pillerit oli pelastus - kivuliaat, runsaat kuukautiset on historiaa, PMS-oireet on tasoittuneet ja mieli on aurinkoinen, tiedän tarkalleen milloin tyhjennysvuoto tulee. Mutta jos sulle ei sovi, niin harmi. Eikö edes minipillerit?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.10.24 13:35:40

Saikulla olen, jos töissä en pysty olemaan.

Tyypillisesti menkat alkaa yöllä ja aamulla jo kipuja, jolloin kipulääkkeen vaikutuksen alkaminen voi viedä kauan. Silloin laitan töihin että odotan särkylääkkeen vaikutusta. Tulen töihin kun kivut hellittää ja lääkkeet alkaa auttaa.

Jos lääke ei auta niin olisin kotona. Samoin jos on muita oireita kuten migreeniä, ripulia, pahoinvointia...

Sama se on mikä oireet aiheuttaa, jos on työkyvytön, niin silloin on.

Päivämäärä:   7.10.24 14:01:29

Hormonaalinen ehkäisy ei sovi, kaikista kokeilluista merkeistä on tullut mielialaoireita tai sitten eivät sovi migreenin kanssa käytettäväksi. Kymmenisen vuotta jaksoin testailla erilaisia valmisteita ja kierukkaakin, nykyään on sterilisaatio tehty joten ehkäisytarvetta ei ole enkä haluaisi lähteä taas kokeilemaan mielenterveyden kustannuksella hormonaalisia vaihtoehtoja, vaikka en tietenkään nyt kaikkia mahdollisia valmisteita olekaan kokeillut.

Vatsansuojalääkkeitä voisi kyllä kokeilla.

Menkat ovat onneksi todella säännölliset ja kierto muutenkin todella selkeä, joten pystyn hyvin arvioimaan milloin ovat alkamassa, mutta kivut eivät tietysti aina kulje käsi kädessä vuodon kanssa. Tärkeiden tapahtumien osalta kuitenkin pystyn toisinaan ottamaan särkylääkkeen ns. valmiiksi jo ennen kipujen alkamista, mutta sekään ei aina takaa, että lääke vaikuttaisi tapeeksi. En osaa sanoa miksi joskus lääke auttaa ja toisinaan tuntuu, että sillä ei ole mitään vaikutusta.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   7.10.24 14:04:01

Ihan surutta otin saikkua, jos kivut oli pahat. Usein riitti puoli päivää ja kun lääkkeet alkoi vaikuttamaan, pystyi taas tekemään töitä (yleensä etänä). Meillä saa olla sen 2 päivää saikulla ilman lääkärintodistusta.

Nyt on minipillerit eikä menkkoja ole onneksi ollut puoleen vuoteen.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   7.10.24 14:04:46

Sinut on siis tähystetty ja sillä endo poissuljettu?

Lähettäjä: Kerstin 
Päivämäärä:   7.10.24 14:14:33

Muistan ne hirveät kivut. Kouluun en joko mennyt tai jos alkoivat siellä, niin makasin joko opettajien huoneessa tai terkkarin huoneessa odottamassa että joku tulee hakemaan. Töissä yritin sitkeästi käydä mutta sielläkin jouduin usein kramppailemaan vessan lattialla. Minulla auttoi e-pillerit itse kipuun mutta ei ne pidemmän päälle sopineet muuten.

Kivut helpottivat ensimmäisen synnytyksen jälkeen ja sen jälkeen ole pärjännyt buranalla, mutta muistan hyvin sen kun toivoin että olisi jokin puudute joka auttaisi pahimman yli (noh, toivoin siis varmaan että olisin saanut epiduraalin).

Aloittaja, etsi lääkäri joka ottaa asiasi tosissaan ja tekee kaikkensa että sinulle löytyy apu. Tuo kipu on niin hirveää, ettei siitä vaan tule mitään.

Päivämäärä:   7.10.24 14:15:47

Siteitä mukaan, otin ylimääräisiä särkylääkkeitä varmuudenvuoksi työn ohessa, join paljon vettä tai vastaavaa.

Kerran unohdin ekana päivänä menkoissa särkylääkkeen ja vietin melkein koko työvuoron pukkarissa sikiöasennossa, en kehdannut 19vuotiaana kysyä saako lähteä kun menkkakivut on niin hirveet. Kivuissa jatkoin töitä, sitten sattui niin paljon että jouduin aina heti kääntymään takaisin pukkariin. Onneksi oli varastotyötä, joten kukaan ei huomannut ja kysynyt perään kuten vaikka asiakaspalveu hommissa. Sen jälkeen olen aina muistanut ne särkylääkkeet. Itse tarviin aina paljon 2 ekaa päivää, muut päivät on kivuttomia.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   7.10.24 14:28:25

Mitä särkylääkkeitä sulle on kokeiltu? Mulla oli sama tilanne nuorempana mutta lopulta joku gyne ehdotti panacodia ja sillä sain kivut pois. Burana ja Panadol ei riittäneet.

Päivämäärä:   7.10.24 14:54:14

"Sinut on siis tähystetty ja sillä endo poissuljettu?"

Kyllä, sterilisaation yhteydessä tähystettiin. Tätäkin piti siis odottaa oikeasti 17 vuotta, että sai oikeasti varmuuden asiaan. Nuorempana ei suostuttu tähystämään, sanottiiin vain että synnyttämisen jälkeen sitten helpottaa (siis heti silloin 13-vuotiaana sanottiin näin, oli todella lohdullista).

"Mitä särkylääkkeitä sulle on kokeiltu?"

Buranan ja Panadolin lisäksi on kokeiltu Panacod, Miranax, Voltaren Retard, Voltaren Rapid ja Pronaxen (se vahvempi mitä ei saa reseptivapaasti). Kaikista on ollut apua, mutta ei joka kerta. Ja sitten jos joku ei jollain kertaa autakaan, niin en voi perään kokeilla, että auttaisiko joku muu, koska melkein mitään näistä ei saa ottaa yhdessä vaan pitäisi olla useamman tunnin väli. Ja sitten jos pitää migreeniin ottaa erikseen Imigran tai vastaava, niin sekin pitää huomioida.

En sitten osaa sanoa mikä tuon aiheuttaa, että joskus särkylääke ei vain auta. En mielestäni esimerkiksi ole syönyt mitään poikkeavaa (olettaisin, että se voisi ehkä vaikuttaa esim. lääkeaineen imeytymiseen). Migreenissähän usein juuri hormonaalinen migreeni reagoi huonosti lääkitykseen, mutta en ole kuullut että kuukautiskivuilla olisi vastaavaa normaalia huonompaa vastetta.

Lähettäjä: Kerstin 
Päivämäärä:   7.10.24 15:08:21

Joo, todella paljon lohduttaa jos kuukautiset alkavat 10-11-vuotiaana, että synnytyksen jälkeen helpottaa. Moni kun ei halua/saa lapsia ja onhan se kiva odotella vaikkapa 25 vuotta että tuollainen hirveä kipu helpottaa.

Päivämäärä:   7.10.24 15:10:28

"Kyllä, sterilisaation yhteydessä tähystettiin. Tätäkin piti siis odottaa oikeasti 17 vuotta, että sai oikeasti varmuuden asiaan. Nuorempana ei suostuttu tähystämään, sanottiiin vain että synnyttämisen jälkeen sitten helpottaa."

Höpö höpö, tietysti tähystyksen saa jos siitä vähän itse maksaa.

Lähettäjä: Henni 
Päivämäärä:   7.10.24 17:32:54

Mulla on ihan ultralla näkyvä endometrioosi, olen 40 ja endo asunut samoissa paikoissa 12-vuotiaasta saakka.

Parikymppisenä mulla kokeiltiin erilaisia pillereitä mutta ne ei tipan tippaa vähentäneet kipuja ja ei edes pitäneet menkkoja poissa.

On kokeiltu kaikenlaisia särkylääkkeitä, opiaattipohjaiset ei jostain syystä toimi mulla ja muista ei ole apua, tavallinen ibuprofeeni auttaa parhaiten ja vie 70% kivuista pois JOS en joudu tekemään mitään fyysistä ja saan olla paikallani.

Työelämä on ollut ajoittain tosi hankalaa, olen onneksi saanut pääosin tehdä toimistotöitä (istumista) tai etätöitä jolloin makaan sängyssä läppäri sylissä mutta määräaikainen sopimukseni just loppui ja huomaan että oman alan nykytyöt ovat varsin liikkuvaisia ja olen jo etukäteen huolissani miten tulen pärjäämään.

Kävin gynellä nyt pitkästä aikaa ja sain reseptin minipillereihin, slinda-merkkisiin. Kerroin että mulla on ollut minit n. 10v sitten ja ne ei auttaneet, sanoi että nykyään nää on erilaiset. Ajattelin kokea. Vielä en ole aloittanut.

Aloittaja; on hölmöä ettei sinulla ole vatsansuojalääke käytössä. Pyydä lääkäriltä resepti omaprazoliin jota syöt kuukautisviikon. Myös päivät kun ei enää ole kipuja. Itselle on vuosikymmenten aikana tullut useita vatsahaavaumia kun en tiennyt tuollaisesta valmisteesta nuorempana ja kärsin niistä paljon. Toiseksi, endo vain harvoin näkyy ultrassa joten ellei sinua ole tähystysleikattu niin et tiedä onko endometrioosi. Kun kivut on tuota luokkaa, todennäköisesti on.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   7.10.24 19:06:09

Kokeile aloittaja lihasrelaksanttia. Mä joskus vahingossa huomasin, että mulla se toimii.

Päivämäärä:   7.10.24 20:35:33

Synnytyksen jälkeen kivut voi kyllä myös pahentua, kuten kävi minulla ekan synnytyksen jälkeen. Oli ollut monta vuotta ihan ok menkat, ekan lapsen jälkeen niistä tuli hirviömäiset. Tokan jälkeen taas helpotti.

Saikulla olen jos ei muu auta. Itsellä toki kipujen lisäksi on oksentelua ja ripulointia, ekan päivän olen käytännössä pöntöllä oksuämpäri edessä.

Lähettäjä: Essi 
Päivämäärä:   7.10.24 21:38:32

Muutaman pahimman kerran joutunut hakemaan todistuksen poissaolosta, tavallisesti hyvät kipulääkkeet jotka auttavat. Käsikauppalääkkeistä ei ole mihinkään, napsokseeni panadolin kanssa ainoa joka auttaa yhtään. Tarvittaessa vielä pahoinvointiin lääke samalla. Avainsana pyrkiä ottamaan lääke ajoissa ennen kuin sen vaikutus alkaa loppua.

Lähettäjä: Vol 
Päivämäärä:   7.10.24 22:30:51

Pyydä kokeiluun Litalgin niminen lääke.
Itse käytän menkkakipuihin myös bot selkävyötä ja boksereita.
Jos mulla on työkykyyn vaikuttavia mitä vaan terveydellisiä juttuja niin yritän järjestellä työvuorot itselleni helpoimpaan aikaan. Sairastan jotenkin rennommin ja lyhyemmin, kun ei tarvi panikoida, oonko kunnossa. Esim. teen kevyempiä työtehtäviä, vaihtelen työtehtäviä tai teen lyhyemmän päivän, jos en voi olla kokonaan vapaalla.

Lähettäjä: Wzh 
Päivämäärä:   7.10.24 23:12:59

Särkylääke yleensä helpottaa. Yritän tehdä etätyöpäivän ja kokoukset sinä päivänä minimiin. Helpompi kärvistellä yksinään.

Lähettäjä: Ghh 
Päivämäärä:   8.10.24 07:31:36

Jos on työkyvytön, on oltava sairauslomalla. Älä ajattele, että ne ovat "vain kuukautiskipuja". Ihmeellisen usein naiset uskovat, ettei niiden takia voi olla pois töistä vaan pitäisi vaan sinnitellä ja kestää.

Kärjistetysti sanoen haluaisin nähdä sen miehen joka sinnittelisi töissä vastaavissa kivuissa.

Päivämäärä:   8.10.24 07:40:39

Reilu magnesium- ja rautalisä ovat vihdoin helpottaneet kipujani, eikä tarvitse enää kärvistellä paria päivää kuukaudesta. Burana tai pari riittää.

”Pyydä kokeiluun Litalgin niminen lääke.”

Juuri vedettiin Litalginit pois myynnistä niiden aiheuttamien vakavien haittojen takia.

Päivämäärä:   9.10.24 18:32:51

Etätöiden ansiosta. Pystyn rytmittämään työntekoa vähemmän kivuttomiin hetkiin (minulla kivut menevät aalloittain, välillä kramppaa niin että meinaa taju lähteä ja välillä on siedettävämpää). Esihenkilö yrittää lobata etätöiden lopettamista, sitten en enää tiedä miten selviän, jos on pakko mennä toimistolle.

Lähettäjä: LUKEKAA 
Päivämäärä:   10.10.24 10:19:06

Käy aloittaja ja muutkin jotka kärvistelette näiden kipujen kanssa, lukemassa tänään tekemäni aloitus.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   10.10.24 10:49:20

Mulla on pienestä asti ollut hankalat menkat. Söin Merciloneja nuorena ja ne auttoi kipuun ja vuotoon. Synnytyksien jälkeen vuoto vain paheni. Itsellä auttaa, jos kävelen, pidän kauratyynyä tai BOT-peittoa vatsalla. Otan ekoina päivinä Ibusalia. Kipua pahempi on alkupäivien isot vuotomäärät. Töissä kävelen koko ajan, mutta en välttämättä pääse vessaan silloin kun haluan. Vaihdan tamponia 1-2 tunnin välein, sen lisäksi menkkapikkarit tai yöside. Liittynee myös ikään ja rauta-arvoihin. Pahin vuoto ja kipu on pari päivää ja sitten pärjään paremmin. Magnesium ja lisärauta on auttanut myös.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.10.24 12:44:14

Pitkään kärsin (15 vuotta) menkkakivuista ja runsaasta vuodosta. Töistä en menkkojen takia ole pois ollut ikinä vaan särkylääkkeen voimalla mennyt ne muutamat pahat päivät läpi.

Nyt sitten uskalsin vihdoin kokeilla e-pillereitä ja ah mikä autuus kun ne kivut hävisi ja vuoto väheni samalla.

Lähettäjä: Komeetta 
Päivämäärä:   10.10.24 18:05:50

Kuukautisten ei kuulu sattua. Lukekaapa suvibraggen julkaisuja aiheesta.

Lähettäjä: Vol 
Päivämäärä:   10.10.24 22:52:33

. Kappas, mulle ei ole tästä tullut mitään tietoa. Resepti uusittiin hiljattain.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.