Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kaupanala/ suunniteltu leikkaus

Lähettäjä: Tuntityöläinen? 
Päivämäärä:   7.10.24 13:12:43

Minulle tehtiin suunniteltu leikkaus. Ilmoitin asiasta hyvissä ajoin työnantajalle, arvioin että toipuminen kestää noin viikon. Minulle merkittiin vapaapäiviksi tuo viikko, minkä tosiasiassa olin sairaslomalla.
Miten tämä kuuluu tessin mukaan mennä?

Re: Kaupanala/ suunniteltu leikkaus

Päivämäärä:   7.10.24 13:14:43

Ja siis jos en olisi ilmoittanut, olisin vaan jäänyt saikulle, niin olisin saanut palkan tuolta ajalta. Mutta ei olisi ollut reilua minusta.
Olen lukenut työehtosopimusra, mutta se on jotenkin vaikeaselkoista kapulakieltä.

Lähettäjä: Kaupantäti 
Päivämäärä:   7.10.24 13:38:42

Minulla myös viime vuosina takana kaksi suunniteltua leikkausta, sairaslomaa 2 ja 4 viikkoa. Minulla oli mielikuva, että tällaisissa tapauksissa sairaslomakorvaus tulisi sopimustuntien mukaan (itselläni 30, käytännössä teen n 35h/vko). Mutta esimieheni piirsi minulle kuitenkin listaan vuorot ja ne sitten korjattiin s-lomaksi. Sain siis myös esim jotain iltalisiä listan mukaan (teen sekaisin vuoroja normaalistikin), vaikka toki vuoroihin oli "oikeat" tekijät valmiina kun poissaoloni oli tiedossa. Iloinen yllätys minulle, mutta meillä onkin hyvä työnantaja ja esimies.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   7.10.24 13:46:53

Sinulla ei siis ole täydet työtunnit/olet tarvittaessa töihin kutsuttava? Jos ei ole, niin kyllä, noin voidaan tehdä. Tästä syystä en itse aikoinaan ilmoittanut leikkauksestani ja väitin, että sain peruutusajan, muutoin olisi ollut palkatonta, kun olin silloin vuokratyöfirmassa.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   7.10.24 13:49:52

Kts yllä. Niin ja suunniteltu terveyden kannalta pakollinen vai suunniteltu "omasta halusta" johtuva leikkaus ? Ne on eri juttuja pitääkö korjata terveyttä vai meneekö esim kosmeettiseen operiin.

Päivämäärä:   7.10.24 20:08:03

Mulla lukee sopparissa 37h/vko. Ja ihan terveyden kannalta ja tärkeä toimenpide.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   7.10.24 20:15:39

Ok, sitten noin ei saa tehdä.

Lähettäjä: Jaa a 
Päivämäärä:   7.10.24 20:23:33

Vaikea sanoa. Teillä on varmaan tasoitusjärjestelmä käytössä ja jos olet esim. Paljon plussan puolella siihen nähden paljonko sinulla keskimäärin tunteja pitäisi tulla niin toisaalta itse en kyllä varmaksi menisi sanomaan ettei noin saa tehdä.

Päivämäärä:   7.10.24 20:51:38

Tuota tasoitusjärjestelmää en oikein ymmärrä, eikä siitä ole mainittu kun töihin olen mennyt. Mitä se tarkoittaa?

Lähettäjä: Snipper 
Päivämäärä:   7.10.24 20:59:51

Tarkoittaa sitä, että tarkastelujaksolla työtuntien pitää tasoittua sopimustunteihin. Esimerkiksi puolen vuoden tasurilla työtuntien pitää tasoittua puolen vuoden tarkastelujaksolla siihen 37h/vko. Yleensä noin isoilla tunneilla ei paljoa viikkotunnit ei pääse ylittymään, niin tuskin on tasurista kiinni.

Soita liittoon ja kysy apua.

Lähettäjä: Snipper 
Päivämäärä:   7.10.24 21:01:53

Tarkentaen, jos tasoittumisjaksolla olet tehnyt työnantajan aloitteesta työtunteja vaikka 36h/vko sinulla on oikeus saada palkka työsopimukseen merkityltä viikkotuntimäärältä. Jos taas olet tehnyt vaikka viisi tuntia liikaa töitä, voi tasurin viimeisellä viikolla olla 32h töitä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.10.24 21:09:00

Onpa törkeetä

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   7.10.24 22:13:00

Kaupan ala*

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.