Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Asumistuen huijaus

Lähettäjä: Piia 
Päivämäärä:   7.10.24 12:34:39

Eräs huijaa kelalta asumistukea, hänellä ei ole mitään vuokra-asuntoa. Itse tehnyt "vuokra sopimuksen". Saa myös toimeentulotukea. Tätä on tapahtunut jo ainakin vuoden. Eikö kela tarkasta tiliotteesta onko vuokraa maksettu?

Re: Asumistuen huijaus

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   7.10.24 12:35:12

Ilmianna kelalle

Lähettäjä: Hoo 
Päivämäärä:   7.10.24 12:38:03

Tt-tuella olevilta kyllä syynätään tiliotteet. Ainahan petosten tekeminen on mahdollista, eikä kiinnikkään jää välttämättä (ainakaan nopeasti) jos on riittävästi panostusta. Voisiko tässä olla kuitenkin jotain, mitä sä et tiedä?

Lähettäjä: Pistepistepiste 
Päivämäärä:   7.10.24 12:38:43

Ilman muuta ilmianto, paitsi että joutuu palauttamaan vääryydellä saadut rahat saa päälle syytteen jos Kela tekee rikosilmoituksen.

Lähettäjä: Almera 
Päivämäärä:   7.10.24 12:40:06

Kannattaa jutella Kelan suuntaan,tärkeä olisi saada huijaukset pois. Sieltä varmaan osaavat antaa lisätietoja miten menetellä.

Päivämäärä:   7.10.24 12:44:35

Hän on perheenjäseneni, tiedän hyvinkin tarkkaan asiasta, ja siksi en häntä voi käräyttää. Tutkin jo asian ja tätä ei voi tehdä nimettömästi. En halua että hän saa ikinä tietää että minä ilmoitin asiasta. Kyseessä alkoholisti ja tuo ylimmääräinen tulo menee kurkusta alas.

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   7.10.24 12:54:49

"Eräs huijaa kelalta asumistukea, hänellä ei ole mitään vuokra-asuntoa."

Minkä vuokrasopimuksen hän sitten on Kelaan toimittanut?

Ja kun toimeentulotukeenkin vaaditaan tiliotteet, niin näkeehän Kela siitä, maksaako hän vuokraa vai ei. Kelalla on myös valmiiksi tieto siitä, kuka asuntoa vuokraa.

Tämä on trollailua. Kelaa voi yrittää huijata, mutta järjestelmä onkii niin paljon tietoa ihmisistä, että noin yksinkertaisesti ei varmasti.

Päivämäärä:   7.10.24 12:59:19

Ehkä sitten en tiedä kaikkea asiasta jos noin on. Olen ihmetellyt miksi kela ei lopeta asumistuen maksua. Kelaan hän lähetti itse tehdyn vuokra sopimuksen, keksityillä tiedoilla. Sen olen itse nähnyt. Ajattelin vain että ei tuo pitkään toimi. Sopimukseen laittoi edellisen vuokran antajan tiedot.

Lähettäjä: Hm 
Päivämäärä:   7.10.24 13:04:18

Tarkistaako Kela mille tilille vuokra maksetaan? Hyväksyykö kela käteisellä vuokran maksun? Nämähän ovat esimerkiksi keinoja jolla voidaan kusettaa, maksaa kaverin tilille ja antaa kaverille palkaksi osan, tai nostaa vuokrasumman käteisellä.

Mutta joo, kerta et voi ilmiantaa niin samalla annat hyväksynnän alkoholistille ja syateemin hyväksikäytölle.

Päivämäärä:   7.10.24 13:07:56

Kun vaan vois ilmoittaa asiasta nimettömästi.. en halua pilata välejä häneen.

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   7.10.24 13:16:22

Luulisi että kelan aspaan soittamalla voisi varmistua voiko ilmiannon tehdä nimettömänä?

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   7.10.24 13:47:53

"Kun vaan vois ilmoittaa asiasta nimettömästi.. en halua pilata välejä häneen."

Joku ei nyt oikein tässä täsmää.. Mitä haluaisit esim tämän aloituksen kautta saada selville tai että mitä "muuten" jotenkin mystisesti tapahtuisi ? varmaan että läheinen lopettaisi juomisen.. pohjimmiltaan siis, mutta mitä haet esim tällä aloituksella ? haluaisit käräyttää -mutta et halua käräyttää. Tässä tehdään vääryyttä kelaa kohtaan, sekö suurin murheesi on ? Tyhmää ja väärin, mutta ihan muita asioita pitäisi omassa kuviossasi miettiä: olet kiinni alkkiksessa niin ettet halua välejä menettää, samalla olet yksi juomisen mahdollistaja. Haluatko siis pitää ne välit vai haluatko että juomiseen tulee stoppi ? Sitähän siihen ei tule jos ei tule sellaista pohjaa vastaan, että ihminen itse haluaa jotain asialle tehdä. MISSÄ tämä kyseinen läheinen asuu jos ei kerran oikeasti asuntoa ole ? Sen suurimman mahdollistajan luona, mutta oletko se sinä vai joku ryyppykaveri ?

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   7.10.24 13:52:17

Aina voit kirjoittaa mustaa valkoiselle, laittaa siihen yhteyteen tämän henkilön yhteystiedot, ne varmaankin hyvin tiedät, ja toimittaa tämän paperin Kelaan postitse/Kelan toimistoon/siellä olevaan postilaatikkoon.
Ei semmoisen jättämiseen tarvitse mitään omia tietoja jättää minnekään.
Jos Kela tutkii, se tutkii, mutta ainakin asia on poissa sinun mielesi päältä. Olet tehnyt parhaasi senkin eteen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.10.24 14:33:49

"
Hän on perheenjäseneni, tiedän hyvinkin tarkkaan asiasta, ja siksi en häntä voi käräyttää. Tutkin jo asian ja tätä ei voi tehdä nimettömästi. En halua että hän saa ikinä tietää että minä ilmoitin asiasta. Kyseessä alkoholisti ja tuo ylimmääräinen tulo menee kurkusta alas."

Eivät kelasta suostu kertomaan kuka on ilmannon tehnyt. Eivät kuulemma näe sitä.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   7.10.24 14:42:29

Sama trolli vauhdissa taas. Keksii uusia ketjuja, joihin ihmiset sitten vastaavat.

Päivämäärä:   7.10.24 16:27:51

Kiitos neuvoista, en itseasiassa edes ajatellut että voisin kirjoittaa kirjeen ja käydä tyrkkäsee kelan laatikkoon. Silloin tuskin minä olen mitenkään osallisena kun hän jää kiinni ja saa mahdollisesti syytteen.

Lähettäjä: Fi 
Päivämäärä:   7.10.24 17:09:45

Kyllä ne syynätään. Vuosi tarkastuksessa viimeistään jää kiinni.

Lähettäjä: Hippo 
Päivämäärä:   7.10.24 18:02:00

Mä olen laittanut tuolta palautelomakkeen kautta ja samalla aina ilmoittanut kehitysehdotuksena, että tekisivät väärinkäytöslomakkeen.

<https://palaute.kela.fi/palautelomake#!Public%20Feedback%20Form>

Lähettäjä: 39v. 
Päivämäärä:   7.10.24 19:27:18

Eiköhän sieltä kelan kassasta vähän jotain köyhillekkin eikä aina rikkaille.

Lähettäjä: ivar 
Päivämäärä:   7.10.24 19:41:28

Kai se on Kelan velvollisuus,ei sun..

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   7.10.24 19:47:04

Jossakin tämän henkilön pitää asua. Elääkö ilmaiseksi muiden nurkissa? Kahta vuokrasopimusta Kela ei sulata.

En kärväisi omaa veljeä. Alkoholismi ei parane sillä.

Päivämäärä:   7.10.24 20:05:29

Asumistukea ei saa jos henkilön osoite ei ole ko. asunnossa. Jos asunnossa on kirjoilla töissä käyviä ihmisiä niin silloinkaan tukea tuskin saa ja selvitystä pyydetään jos asunnossa on kirjoilla useampi henkilö. Onko kyseessä joku random autiotalo jonka postilaatikolla tää perheenjäsen käy?

Päivämäärä:   7.10.24 20:53:14

Tuskin alkoholisti paranee silläkään että on rahaa juoda. Rahat kun loppuvat voi olla motivaatiota skarpata.

Lähettäjä: Kuu 
Päivämäärä:   7.10.24 21:10:52

"Eiköhän sieltä kelan kassasta vähän jotain köyhillekkin eikä aina rikkaille."

Mielestäni on ihan ok jos köyhä vähän huijaa ja saa kelalta ylimmääräistä. Köyhillä ei ole varaa ryypätä joka päivä, eli tuskin on todellisesta köyhyydestä kyse.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.10.24 22:37:44

Kelaan voi tehdä nimettömänä ilmiannon soittamalla. Et esittele itseäsi ja sanot että haluat tehdä nimettömän ilmiannon. Tällöin ei puhelinnumeroasikaan tallenneta kirjauksiin.

Toinen vaihtoehto on kirjoittaa kirje ja viedä/lähettää Kelaan.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   7.10.24 22:54:12

Kela tarkistaa osoitteen ja ketä siinä asuu. Kopio maksetusta vuokrasta toimitettava kun eka kerran hakee tukea sekä tarkistushakemuksessa toimitettava

Lähettäjä: Haloo 
Päivämäärä:   7.10.24 23:49:41

Tarkistaa.

Päivämäärä:   9.10.24 18:06:55

Todennäköisesti tässä on kuitenkin jotain, mitä aloittaja ei tiedä tai on ymmärtänyt väärin. Vuokrasopimukset tarkistetaan, samoin se onko väitetyssä osoitteessa muita kirjoilla ja vuokranmaksu voidaan syynätä vielä tiliotteesta.

Päivämäärä:   9.10.24 18:08:07

Ja siis normaalin asumistukiasiakkaan kohdalla ei tietenkään katsota tiliotteita, mutta toimeentulotukiasiakkaan kyllä.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   9.10.24 19:55:59

Itse muutin vuokra-asuntoon ja muuttaessa kävi ilmi että vuokranantajan poika oli siellä myös kirjoilla. Varmaan huijasi just asumistukea. Vuokranantaja vain mumisi jotain kun sanoin asiasta. Oli hyvin omituinen vuokranantaja muutenkin. Vuokratakuita ei palauttanut koskaan, kun hölmönä olin maksanut ne hänen tililleen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.