Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Jos jäisit työttömäksi, muuttaisitko?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.10.24 11:55:35

Jos jäisit työttömäksi, etkä löytäisi uutta työtä, muuttaisitko toiselle paikkakunnalle tai ulkomaille?

Re: Jos jäisit työttömäksi, muuttaisitko?

Päivämäärä:   7.10.24 11:57:52

Asun työpaikkakunnalla viikot ja kotona viikonloput.

Päivämäärä:   7.10.24 11:58:17

Ulkomaille en, koska kielitaitoni on sen verran heikko, etten usko ulkomaille muuttamisen ja siellä työllistymisen olevan mahdollista.

Suomen sisällä voisin kyllä muuttaa. Toki mulla on omistusasunto (ja asuntolainaa) täällä, joten ihan ensi viikolla en voisi lähteä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.10.24 11:58:52

Asun pääkaupunkiseudulla, niin täällä on kyllä parhaimmat mahdollisuudet alani töihin. Lisäksi puolisolla on täällä työt, lapsella tokaluokkalaisena koulut ja kaverit. Että ihan heti en olisi muuttamassa, mutta jos työttömyys jatkuu niin kyllä. Nuorempana lähdin sekä ulkomaille että toiselle paikkakunnalle, kun noita muita sitoumuksia ei vielä ollut.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   7.10.24 11:59:03

En hitossa. Asun pääkaupunkiseudulla, ja muualla ei ainakaan olisi oman alan töitä.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   7.10.24 12:00:37

Ulkomaille en muuttaisi, mutta toiselle paikkakunnalle muuttaminen on nytkin optiona. Tosin tällä hetkellä mies on se, joka hakee töitä ja minulla on etätyöt, joten muuttaminen on helppoa. Jos toisella on vakityö ilman liikkumismahdollisuutta, tilanne olisi ihan toinen.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   7.10.24 12:01:41

En

Lähettäjä: Kerstin 
Päivämäärä:   7.10.24 12:03:10

En. Jos olisin sinkku ja lapset jo omillaan, niin mielelläni!

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   7.10.24 12:05:42

En helposti. Jos mies saisi hyvän ja hyväpalkkaisen työn jostain muualta niin menisin perässä kyllä, mutta minun mahdollisten pikkurahatöiden takia ei kannata koko elämää alkaa muualle muuttelemaan. Niin ja erikseen ei asuta, ei edes arkipäiviä eli yhdessä ollaan siellä missä ollaan.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   7.10.24 12:07:00

En muuttaisi Suomen sisällä ainakaan. Vaikea kuvitella, ettei täältä Helsingistä/muualta pk-seudulta löytyisi oman alan töitä. Ulkomaille voisin ehkä lähteäkin.

Päivämäärä:   7.10.24 12:07:08

Jättäisin miehen ja lapset ja muuttaisin. Työ on kuitenkin tärkeintä.

Lähettäjä: Sukka 
Päivämäärä:   7.10.24 12:12:10

Olen aikoinaan tehnyt yhden äitiyslomasijaisuuden niin, että asuin arkipäivät työpaikkakunnalla ja viikonloput kotona. Onnistui, vaikka oli pieniä lapsiakin silloin, kun palkka oli järjestelyyn riittävä (+verohelpotus kahdesta asunnosta) ja oli tiedossa, että tilanne on väliaikainen. Olin tuolloin vastavalmistunut ja tarvitsin työkokemusta.

Nyt, kun asuntolaina, miehen työ ja kahden lapsen koulut on tällä paikkakunnalla, niin vakituinen muuttaminen työn perässä olisi kyllä hankalaa. Ei mahdotonta ja varmaan jonkinlaisia järjestelyitä pystyisi ainakin väliaikaisesti tekemään, muttaei ihan helpolla ja minkä tahansa työ perässä kaikkien perheenjäsenten elämää myllättäisi.

Lähettäjä: å 
Päivämäärä:   7.10.24 12:16:35

muuttaisin heti

Päivämäärä:   7.10.24 12:18:15

Ei täällä kukaan taida ymmärtää kysymystä?

"
Suomen sisällä voisin kyllä muuttaa. Toki mulla on omistusasunto (ja asuntolainaa) täällä, joten ihan ensi viikolla en voisi lähteä."

Tuskin haluaisit muuttaa ihan vain siksi, että olet työtön? Koska tähän hallitus yrittää ajaa maata, että vain rikkaat asuvat kaupungeissa. Jos jäät työttömäksi sinun pitää jättää kaikki tuttu taaksesi, ystävät, harrastukset, lapsen koulut, ystävät, harrastukset jos kehtaat olla yh.

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   7.10.24 12:19:24

Haaveilen muuttamisesta muutenkin, niin ilman muuta.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   7.10.24 12:22:23

En muuttaisi, ei ole mahdollista. Meillä on nyt kaikki täällä maalla.
Voisin tehdä jotain etätöitä ja mieheni firman töitä kotonakin. Kyllä sitä aina jotain keksisi. Töidenperässä en muuta minnekkään.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   7.10.24 12:25:08

"Tuskin haluaisit muuttaa ihan vain siksi, että olet työtön?"

Aloituksen kysymys oli, että muuttaisitko jos "jäisit työttömäksi, etkä löytäisi uutta työtä."

Oletettavasti tällöin muutto liittyisi siihen työttömyyteen? :D Tuskin kovin monella olisi varaa jäädä nykyiseen asuntoonsa, jos jäisi työttömäksi.

Lähettäjä: Sarkasmi 
Päivämäärä:   7.10.24 12:26:02

En muuttaisi. Ei kiinosta tippaakaan jättää nykyistä elämää ja läheisiä ihmisiä taakse työpaikan vuoksi.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   7.10.24 12:27:25

En todellakaan tuhoaisi viimeisiäkin mahdollisuuksia työllistyä muuttamalla jonnekin periferiaan halvempien asumiskustannusten perässä tms. jos tässä siis sitä kysyttiin. Sillä liikkeellä sinetöi pitkäaikaistyöttömyyden kertaheitolla.

Lähettäjä: hmm Nr. 467 
Päivämäärä:   7.10.24 12:29:40

Muuttaisin kyllä noin 100 km säteellä, miksei vähän isommankin. Mutta ei hirvittävän kauas. Ulkomaille en, hevosharrastuksen takia.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   7.10.24 13:41:52

Muuttaisin Tampereelta pois heti kun mahdollista. Kamalaksi on muuttunut tämä kaupunki.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   7.10.24 14:07:54

En muuttaisi, olen perheellinen ihminen, minun lapsieni koulut, ystäväpiirit, mieheni työ, meidän ystäväpiiri ja muut arjen tukijoukot on täällä kaikki. Samoin se unelmien koti.

Eiköhän sitä jotain keksisi sitten täältäkin tai edes vähän pidemmän ajomatkan päästä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.10.24 14:22:41

En. Olen alakouluikäisen lapsen yksinhuoltaja. Täällä on tukiverkot, lapsen koulu ja kaverit. Lisäksi alallani on töitä ihan joka paikassa, joten kysymys on todella hypoteettinen omalla kohdallani.

Lähettäjä: Hep 
Päivämäärä:   7.10.24 14:23:26

Sen verran kiinni nykyisessä paikassa, että en ihan ensi hätään. Hevoset (kasvatustoimintaa) omassa pihassa ja tukiverkostot täällä, eli ihan kevyin perustein ei muuteta hevosten kanssa ja vielä vähemmän ilman. Toki jollain aikavälillä olisi pakko tehdä ratkaisuja jos töitä ei vain ole, mutta monipuolisella työhistorialla ja koulutustaustalla on myös mahdollisuus työllistyä kaikenlaisiin hommiin ja talous kestää nykyistä matalammankin palkan. Toistaiseksi tällä seudulla aina on "jotain" ollut tarjolla, asun "maalla" edullisin menoin mutta kuitenkin keskisuuressa kaupungissa, ja järkevän kulkumatkan päähän mahtuu pari muutakin kaupunkia. Nykyisellä koulutuksella/alalla myös erilaiset etätyöt mahdollisia.

Jos tilanne pitkittyisi ja vaatisi hevosten myymistä jne., olisi ulkomaille aika vapauttavaa lähteä ilman sitoumuksia.

Lähettäjä: reps 
Päivämäärä:   7.10.24 14:37:32

Mä olen muuttanut töiden perässä toiselle paikkakunnalle, toki nykyään kun asun Vantaalla ja duunit Helsingissä niin tällä suunnalla on paras mahdollisuus saada töitä niin en lähtisi enää toiselle paikkakunnalle. Tuli huomattavasti pienemmältä paikkakunnalta. Toki sitten kun aikanaan jään eläkkeelle niin tulen palaamaan takaisin sinne mistä lähdin koska hintataso.

Lähettäjä: Armoton 
Päivämäärä:   7.10.24 14:46:12

En muuttaisi. Elämäni on täällä, kaikki läheiseni ja perheeni.

Lähettäjä: TR 
Päivämäärä:   7.10.24 14:50:35

Todennäköisesti muuttaisin jos ammattini olisi paikkasidonnainen. Työ on tärkeä ihmiselle enkä usko että luonteeni antaisi periksi olla sosiaalitukien varassa.

Vaihtoehto olisi myös vaihtaa ammattia tai kehittää jotain myytävää tuotetta tai palvelua omalla paikkakunnalla.

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   7.10.24 14:51:12

En muuttaisi. Asun Helsingissä ja täällä on parhaat mahdollisuudet työllistyä. Asuntolaina on maksettu, joten enköhän työttämänäkin raapisi vastikkeen kasaan muita menoja karsimalla. Täällä on vanhenevat vanhemmat, minulle tärkeä siskoni, harrastukset ja ystävät. Eikä mieheni suostuisi muuttamaan.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   7.10.24 14:58:33

En nää järkeväksi muuttaa pois pk-seudulta, kun parhaimmat työllistymismahdollisuudet on täällä.

Lähettäjä: Wqb 
Päivämäärä:   7.10.24 14:59:18

En muuttaisi. Työni on hoidettavissa 100% etätyönä, joten läsnäolovaatimus toimistolla olisi puhtaasti työnantajan kettuilua. Voisin kyllä käydä tekemässä satunnaisia toimistopäiviä, mutta en enempää.

Olen nuorempana muuttanut paljonkin töiden perässä, jopa maasta toiseen, mutta en enää halua lähteä sellaiseen.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   7.10.24 15:03:51

No jos löytyisi mielenkiintoinen hyvä työ ja kiva edullinen asunto niin voisi harkitakin.

Lähettäjä: Mem 
Päivämäärä:   7.10.24 15:05:40

En enää, koska sitten emme näkisi puolisoni kanssa juuri koskaan. Viikonloppuisin hän käy auttamassa vanhempiaan, jotka tarvitsevat jo hieman apua joissain asioissa, joten emme pystyisi näkemään viikonloppuisinkaan. Jos minä muuttaisin kauas, niin jatkuva edestakaisin ajelukin kävisi aika järjettömäksi.

Onneksi pystyn asumaan nykyisellä paikkakunnalla ja käymään töissä toisella niin, että työmatka on aivan siedettävä.

Lähettäjä: wg 
Päivämäärä:   7.10.24 15:14:56

Muuttaisin ennen pitkää jos nyt jäisin työttömäksi. Ensin pitäisi vain päättää jatkanko samalla alalla (rajaa muuttokohteet pariin paikkakuntaan) vai keksinkö jotain muuta. Tänne en jäisi, minulla ei ole täällä mitään muuta kuin työ.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.10.24 15:16:25

Meillä on miehen kanssa yhteinen omakotitalo, miehellä työt, lapsilla päiväkoti ja koulu täällä. Eli ei ihan helpolla tulisi muutettua.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   7.10.24 15:21:09

Olen muuttanut pks:lle parempien työmahdollisuuksien ja helpomman työmatkan perässä eli kyllä. Samalla muutti perhe mukana ja myimme talon. En usko, että kotimaassa tämän parempaa paikkaa työllistymiselle on.

Lähettäjä: 39v. 
Päivämäärä:   7.10.24 15:22:55

Ilman muuta muuttaisin jonnekkin p-savoon missä on halvat asumiskustannukset ja hyvä sosiaalihuolto. Sellainen joka huolehtii muistakin kuin vaan ulkomaalaisista. Vinkatkaa minulle. Olen siis jäämässäilman työtä ihan lähiaikoina työpaikan konkurssin myötä. Mikään ei minua pidättele täällä.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   7.10.24 15:25:21

Olen muuttanut aiemmin pariinkin kertaan, enää en missään tapauksessa.

Päivämäärä:   7.10.24 15:34:49

En jaksa enää muutella työn perässä. Nuorena tein sitä tarpeeksi. Jos jään työttömäksi niin sitten jään. Mulla on hyvä olla täällä, perhe ja kaikki. Tänne muutin jokunen vuosi sitten työn perässä 130 km päästä ja tänne elämäni on asettunut. Jossain vaiheessa on pysähdyttävä. Nyt tuntuu oikealta hetkeltä ja paikalta.

Päivämäärä:   7.10.24 15:42:19

Ehdottomasti voisin muuttaa. Haluaisin pois kaupungista.

Päivämäärä:   7.10.24 16:08:22

Olen muuttanut Suomen sisällä ainakin 5 kertaa ja mennyt jopa ulkomaille asti, joten kyllä muuttaisin ja muutan luultavasti taas kesällä kunhan löydän uuden työn. Mahdollisesti lähden taas ulkomaille parempien palkkojen ja elämän laadun perässä.

Lähettäjä: heheh 
Päivämäärä:   7.10.24 16:19:52

En näe yhtään järjellistä syytä muuttaa pk-seudulta pois koska parhaat mahdollisuudet työllistyä on täällä. Lisäksi oma tuttavapiiri, harrastukset ja ikääntyvät vanhemmat pitää aika hyvin täällä. Omistusasunnon kustannukset ei maltaita maksa ainakaan maltillisten korkojen aikana. Jos joutuisin myymään asuntoni ja muuttamaan vaikka vain pk-seudun sisällä muuttaisin vuokralle ja nostaisin eläkeikään asti asumitukea + työttömyyskorvausta. Neljä hakemusta pitäisi lähettää mutta sais mennä copy-pastella. Näin 55+ ikäisenä työllistymisen kannalta on aina heikommassa asemassa. Miksi siis nähdä vaivaa kun joka paikasta tulee aina sama eikiitosta taas. On koettu omakohtaisesti. Eläke jää pieneksi eikä parin vuoden paskapalkkatyö mitään muuta. Miksi siis ponnistella? Asunnon takia käyn nytkin pienipalkkatöissä, ilman lainaa ja omaa asuntoa tuskin viitsisin.

Ennen kuin joku tulee kertomaan miten olen tehnyt paskoja valintoja, kaikki omaa syytä ja olis pitänyt kouluttautua voin kertoa että olen suorittanut kaksi korkeakoulututkintoa. Työkokemusta ja osaamista löytyy kuten myös kilometrejä mittarissa. Kun jäin vähän päälle viiskymppisenä työttömäksi keskipalkkaisesta työstäni ei uutta työtä löytynytkään ihan helpolla. Vastaavaa ei sitten millään joten jouduin hakeutumaan nykyiselle alalle mikä on joka mielessä vihoviimeinen ja vieläpä määräaikaisuuksilla toimiva. Kuukauden tai kahden jatkosopimuksia, ilmeisesti nyt loppuu kokonaan. Säästöt jouduin käyttämään muutaman vuoden työttömyysjakson aikana. Suoraan sanoen aika masentavaa aikaa.

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   7.10.24 16:25:07

Jos asuisin yksin, niin todellakin muuttaisin. Tosin yksin asuessa asuin pk-seudulla ja työskenten alalla, jossa työt pääosin on sillä alueella, joten muuttaminen ei välttämättä olisi auttanut. Mutta joo, olisin ollut valmis muuttamaan, vaikak ulkomaillekin.

Nyt minulla on puoliso ja lapsi suunnitteilla, joten en noin vain voisi muuttaa. Mutta olen kyllä valmis ajamaan tarvittaessa autolla pidemmällekin. Tälläkin hetkellä työmatka on 100km.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   7.10.24 16:39:38

Nykyistä velatonta omaa kämppää kuukausikuluiltaan halvempaa asuntoa en käytännössä löytäisi ja nykyiset työni voin hoitaa 100% etänä, joten tilannetta, jossa muuttamisesta olisi hyötyä, tuskin tulisi. Asun jo valmiiksi täällä "periferiassa" helsinkiläisten mielestä, vaikka kyseessä on yksi tämän kasvukeskuksen keskeisimpiä kaupunginosia. Ja kuten joku aiemmin mainitsi, lähityövaatimus olisi tälläkin alalla pelkkää kettuilua.

Jos työttömyys pitkittyisi niin pahasti, että joutuisin omistusasunnon myymään ja muuttamaan vuokralle asumistukea ja toimeentulotukea saadakseni, niin siinä kohtaa etsisin koko maan läpi parhaan edullisen vuokra-asunnon ja muuttaisin sinne mistä kaikkein viihtyisin löytyisi siedettävään hintaan. En todellakaan rajoittaisi asunnon etsintää nykyiseen kaupunkiin, hyvät vuokra-asunnot on vielä harvemmassa kuin ostettavat ja edes remontilla paranneltavissa olevat. Paremman asumisen laadun perässä kahlaan nytkin myynti-ilmoituksia ja muutan, jos tarpeeksi hyvän löydän jostain päin Suomea.

Jos työ ei sido tiettyyn maantieteelliseen sijaintiin, en ymmärrä miksi edullisempien asumiskustannusten takia ei voisi muuttaa. Useimmat muuttaa työpaikankin takia. Suurin osa ihmisistä käytännössä vieläpä haluaa asua taloissa, joita on joka taajamassa samanlaisia. Palkan turvin kalliissa vuokra-asunnossa tai velkaisessa omistusasunnossa asuvat joutuu yleensä joka tapauksessa muuttamaan jonnekin, joten samalla vaivalla pääsee edullisempaan sijaintiin ja asumisen laadusta tarvitsee tinkiä vähemmän.

Helsingissä voi olla eniten avoimia työpaikkoja, mutta siellä on myös eniten hakijoita. Työllistymisen mahdollisuudet muissa kaupungeissa voi olla jopa paremmat. Hyvin harvat alat on sellaisia, joille työpaikkoja on oikeasti ainoastaan yhdessä kaupungissa.

Päivämäärä:   7.10.24 16:45:20

Muutettiin alunperin jo sen takia Helsinkiin, että valtaosa työpaikoista on täällä. Ettei tarvitsisi sitten muuttaa, jos työpaikka tympäisee tai jää työttömäksi.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   7.10.24 17:02:14

Helsinki on käytännössä ainoa paikka, johon en suostu muuttamaan, koska asumisen hintataso on niin kohtuuton, että elintaso romuttuisi siinäkin tapauksessa, että työpaikan sieltä löytäisi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.