Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  uskaltaako vanhaa koiraa enää nukuttaa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.10.24 10:32:34

Jos hammashoito vaatii nukutusta, uskaltaako enää, koira 16 v? Vai onko se sitten viimeinen nukutus kuitenkin jos hampaita ei pysty hoitamaan? Ientulehdus näyttäisi ainakin olevan.

Re: uskaltaako vanhaa koiraa enää nukuttaa

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   7.10.24 10:34:57

Riippuu koiran kunnosta ja erityisesti sydämen tilasta ! Ellin luona voi joutua käymään etukäteen sydänkuuntelussa ja verikokeissa, lisäksi anestesia kannattaisi tehdä inhalaationa ja koko hoito hyvin varustellulla klinikalla. Mutta pakkohan se on yrittää hoitaa jos hoidettavaa on ! Niin tai tehdä päätös lopetuksesta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.10.24 10:40:54

Siitä oli otettu verikokeet ihan hetki sitten eikä sydämessäkään ollut mitään poikkeavaa. Tätä inhalaatiota ei tarjota kaikissa paikoissa. Nämä hammasremontit vain tulevat todella kalliiksi, ja jos koiralla elinikää muutenkin vuosi hyvässä lykyssä. Voi olla että sitten se on lopetuspäätös :( Näitä ientulehduksia ei varmaan hoideta muuta kuin poistamalla hampaita?

Lähettäjä: n 
Päivämäärä:   7.10.24 11:08:26

Mä antaisin tuon ikäisen koiran jo olla. Voiko ientulehdukseen saada se ab-kuuri joka rauhoittaa sitä? Aika iso riski nukutus tuon ikäisellä.

Lähettäjä: Buuu 
Päivämäärä:   7.10.24 11:12:50

Anestesiaa (> monitorointi, ihnalaatioanestesia) isompi riski se hoitamaton suu on. Ientulehdus ei välttämättä tarkoita aina hammaspoistoja, poistotarpeen arviointi edellyttää suun röntgenkuvausta. Jos koira muuten on elinkelpoinen, suun hoitamatta jättäminen on eläinsuojeluasia. Jos suuta ei haluta hoitaa, sitten eutanasia

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   7.10.24 11:14:54

Ab-kuuri ei auta ientulehdukseen, jos sen tulehduksen syytä (hammaskiveä, huonoja hampaita) ei poisteta.

Minä hoidattaisin hampaat kuntoon, ja veisin kunnon klinikalle hinnasta piittaamatta. Jos koira siihen kuitenkin menehtyisi, niin sen riskin olisin valmis ottamaan.

Itse olen näin toiminut. Olin itse asiassa aika varma, ettei vanhuskoira hammashoidosta selviä, sillä oli paha sydänvikakin. Niin vaan meni hyvin, ja saatiin vielä 11 kk jatkoaikaa. Olin ollut sitä mieltä, ettei suu koiraa juuri haittaa, mutta se piristyi aivan merkittävästi hammashoidon jälkeen. Ei olisi vielä muuten loppu tullut 11 kk jälkeen, mutta tuli kohtutulehdus, ja sitä ei sentään enää lähdetty leikkaamaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.10.24 11:15:58

Näihin tulee aina niitä, joiden mielestä nukutus on täysin vaaraton, antaa mennää vaan. Mutta kyllä se on tuon ikäiselle jo iso rasitus.

Lähettäjä: Prefect 
Päivämäärä:   7.10.24 12:05:59

Kyllä, se on iso rasitus, mutta riski joka on hyvä ottaa. Koira ei kärsi eutanasiasta ja ihan yhtä vähän kärsii siitä, että menehtyy anestesiakomplikaation takia. Hoitamattomasta suusta koira kyllä kärsii.

Joko siis hammashoito tai eutanasia, elämän loppuun katsominen hoitamattomalla suulla on se kaikista huonoin vaihtoehto.

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   7.10.24 12:13:57

Jos sydämen tila on tiedossa, eikä siinä ole mitään fataalia tilannetta, niin inhalaatioanestesiassa tehtävät hammastemontit ovat ihan normaaleja toimenpiteitä. Ikä ei ole sairaus. Kysehän on ainoastaan siitä, haluaako aloittaja maksaa koiransa hoidosta.

Lähettäjä: ____________ 
Päivämäärä:   7.10.24 12:46:04

Mieti haluatko lopettaa sen koiran vai nukuttaa jo hoitaa? Et sä voi sitä kipeäksikään jättää.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.