Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Parhaat siivousvinkit

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.10.24 00:39:42

Mulle on iskenyt viime viikkoina aivan kumma siivousvimma. Aiemmin olen ollut laiska siivoamaan ja pitänyt sitä vihoviimeisimpänä asiana mitä haluan tehdä. Nyt huomaan katsovani Tiktokista siivousvideoita ja selailevani kauppojen sivuilta siivouspuolen valikoimaa.

Laitetaanko omat lemppariaineet ja -tuotteet sekä keinot jakoon? Sekä tietysti myös omat inhokit, niin muut halutessaan osaavat välttää hutiostoksia. Plus tietty myös yleistä keskustelua siivouksesta:)

Nämä olen itse huomannut toimiviksi:
- Punahome suihkun seinistä lähtee mäntysuovalla lähes itsestään. Olen aiemmin pessyt sitä ties millä kalliimmilla tököteillä, mutta kiinteistöhuollon työntekijä vinkkasi että mäntysuopa on kaikista paras.
- Etikkaa tulee ostettua paljon, sillä käytän sitä oikeastaan lähes kaikkeen. Sillä saa hyvin kalkin irti ja lisäksi käytän sitä pyykinpesussa huuhteluaineen sijasta. Mikäli uunipelti on likainen, laitan siihen tiskiainetta, etikkaa ja kuumaa vettä ja annan muhia. Rasva ja lika lähtee helposti. Jotkuthan laittavat päälle vielä kelmun, mutta itse en ole kokenut sitä tarpeelliseksi.
- The Pink Stuffin floor cleaner on aivan paras. Lattian puhdistuksen lisäksi laimennan sitä suihkepulloon ja käytän myös muussa siivouksessa. Omasta mielestäni todella tehokas, pesee esim. vesi-tiskiaineseoksen aivan mennen tullen. Näitä The Pink Stuffin tuotteita saa Normalista ja Lidlistä, eivätkä ole hinnalla pilattuja.

Sitten omat hutiostokset:
- Perfekt+ (se Tokmannin oma merkki) yleispuhdistusaine. Ei mielestäni ole toimiva, ei lähde lika. Ei jatkoon.
- The Pink Stuffin miracle cleanin paste (pyöreä purkki). Odotukset olivat korkealla, onhan tätä netissä hehkutettu. Pakkaus tuntui hepposelta ja purkki menikin sitten pian rikki ja aine pääsi kuivumaan. Oli mielestäni hankala levittää ja jätti jäljet joita piti sitten huolella pyyhkiä pois. Lisäksi tahnan kaivelu purkista tuntui hankalalta ja vähän ällöltä. En osta toista kertaa.

Sitten kysymys:
Miten moppaatte lattian? Itse olen käyttänyt tähän asti ihan vain lastaa ja pyyhettä, mutta tuntuu ettei sillä saa tarpeeksi painettua että saisi tahratkin pois. Pyyhekin meinaa aina lähteä paikoiltaan. Minkälainen moppi olisi paras?

Palailen vielä myöhemmin jos tulee vielä mieleen muuta:)

Re: Parhaat siivousvinkit

Lähettäjä: Martta 
Päivämäärä:   7.10.24 05:28:04

Vanhasta pyyhkeestä saa hyviä lattiarättejä ja sitte vaan pyyhkimään! Käsin totta kai, että saa painettua tarpeeksi.

Lähettäjä: Mill 
Päivämäärä:   7.10.24 06:38:11

Kumiharja lattian lakaisemiseen. Ei tarvitse imuria kovin usein käyttää, harja kerää hyvin koirankarvatkin matoilta. Lattianpesu käsin ja kontaten pesuainevedella ja harjalla tai mikroliinalla hangaten. Sillä asenteella että tämä on hyvää hyötyliikuntaa.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   7.10.24 06:41:02

Minulla on mikrokuitumoppi lattioille. Muutenkin käytän mikrokuituliinoja vähän kaikkeen. Meillä on niitä todella paljon niiltä ajoilta, kun meillä kävi siivooja. Olen todella huono siivoamaan. Vessan ja kylppärin lattiat pesen tiskiharjalla ja fairylla, sitten vain suihkutan ja kuivaan lastalla. Vessan tasoihin käytän hymynaama sientä ja hankausnestettä. Sillä saa hyvin kaiken irtoamaan. Siivousaineissa en säästele, eli en osta mitään halvimpia versioita. Taikasieni ja purkissa oleva pasta on käytössä hankalempiin kohtiin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.10.24 07:32:06

Mulla oli juuri operaatio uuni ja pellit joiden kanssa olen taistellut jo pitkään.

Uunista tuli hyvä kun tosiaan laitoin uuninpuhdistusainetta ja kelmutin sen paikoilleen.

Pellit olikin sitten hankalampi tapaus… liotin yön yli fairyvedessä ja olin ostanut Sinin puhdistuskiven suurin odotuksin. EI IRRONNUT palanut lika sillä mihinkään. Mutta netistä löytyi vinkki, että sokeripalalla kun hinkkaa niin lähtee. Ja lähtihän aika hyvin. Mutta oli hidasta hommaa.

Sitten kokeilin pelteihin puhdistusterää ja sillä alkoi lähteä. Vieläkään ne ei ole täydelliset. Pitäisi saada joku oikea liotusaine. Ehkä kokeilen tuota etikkaa.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   7.10.24 07:36:51

Sitten kysymys:
Miten moppaatte lattian?

Sinin mikrokuitulevymoppi. Muita ei kannata edes harkita.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.10.24 07:42:50

Siivoan vartin joka ilta. Mulla on siihen sopivat soittolistat, laitan musiikin päälle ja joko " yleissiistin" paikkoja tai sitten teen jonkun tietyn homman, välillä aika menee ylikin kun innostuu. Inhoan ns. siivouspäivää joten tällä konstilla koti on aina siisti vaivatta.

Toki myös pyrin korjaamaan jälkeni samantien, esim. keittiön siivoan ruuanlaiton jäljiltä kun ruoka tekeytyy. Kun ei siirrä siivousta niin ei tarvitse niin väkeviä pesuaineita, itselleni jotkut vahvat emäksiset puhdistusaineet ovat arjessa ihan turhia, pyrin vähentämään kemikaalikuormaa ympärilläni kaikin tavoin ja pärjään mikrokuituliinoilla jo tosi pitkälle. Toki esim. kylpyhuoneessa tarvitaan myös pesuainetta.

Lähettäjä: koo 
Päivämäärä:   7.10.24 09:20:12

Lattioiden moppaamiseen oli erään ammatikseen siivoajan vinkki, osta monta levymoppia ja käytä yhtä vain kerran ja sitten pesukoneeseen. Mulla on Sinituotteen mikrokuitulevymoppeja ja mopit on pesuaineämpärissä, otan sieltä yhden kerrallaan ja kun käyttänyt niin viskaan pyykinpesukoneeseen ja otan puhtaan pesuaineämpäristä käyttöön, eli likaisella vedellä ei pestä ikinä. Toinen vaihtoehto on kaksi ämpäriä, eli toisessa pestään se likainen moppi ja sitten kun suurimaat pesty niin sitten vasta puhtaaseen pesuaineämpäriin. Mutta paras lopputulos on kun käytetään vain puhdasta moppia.

Mun mielestä paras pesuaine laminaattilattioille on Kiillon Lattiapesu, siinä ei ole saippuaa eli ei jää pesuainejäämiä lattiaan.

Kylppärissä on kaksi lastaa, joita käytetään joka suihkun jälkeen eli lattialasta ja sitten pienempi, jolla lastataan sekä seinät että lasiset suihkuseinät. Pysyy pidempään siisteinä.

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   7.10.24 10:21:13

Mulla on ammattikäyttöön tarkoitettu Viledan teräväkuivain ja Viledan lattiapyyhkeitä sekä Viledan PVA micro tasopyyhkeitä, jotka on mun mielestä kaikkein parhaita mikroja.
Kotikäytössä nämä on käytännössä ikuisia, teräväkuivain ollut mulla 15 vuotta ja nyt ostin siihen uuden kumin (muistaakseni jotain 12 euron pintaan). Kyllä sillä vielä lattiat pyyhkii lattiapyyhkeen kanssa, mutta kuivaa lattian vähän huonosti. Meillä käytetään siis tätä myös suihkun lattian kuivaamiseen.

Ostin jokin aika sitten vahingossa Normalista (vahingossa siksi, että katselin sitä kun puhelin soi ja huomasin vasta kassalla, että se on edelleen mulla kädessä :D) Scrub daddyn damp dusterin ja se on kyllä huippu pölyjen pyyhkimiseen, tällä saa myös putsattua koirankarvat vaatteista.

Lähettäjä: ejne 
Päivämäärä:   7.10.24 13:46:32

Käytä oikeanlaisia pesuaineita. Hapan, neutraali, emäksinen. Moni ei osaa käyttää edes etikkaa ja soodaa siivouksessa :D Niitä laitetaan sekaisin ja sitten ihmetellään, kun ei toimi :')

Älä hankaa pintoja pilalle. Sillä saat lian pinttymään jatkossa vain entistä pahemmin.

Älä yliannostele pesuaineita. Somen siivousvideoissa lähes poikkeuksetta lorotetaan hirveät määrät pesuaineita että vaahtoaa kunnolla ja sitten sitä saa huuhtoa pois puoli tuntia.

Kun siivoat, niin pyyhi lika pois äläkä vain levittele sitä ympäriinsä. Harva osaa tätäkään.

Äl käytä likaisia välineitä vaan laita likaiset rätit pyykkiin ja pese lattioita vain puhtailla välineillä. Älä huuhdo lattiarättiä/moppia likavedessä.

Lattiat kannattaa yleensä pestä monta kertaa. Kertapyyhkäisyllä yleensä vain kastelee lattian, muttei saa siitä puhdasta. Eikä lattioita tai muitakaan pintoja kannata jättää märiksi, vaan pyyhkiä märän mopin/rätin jättämä vesi pois kuivalla tai todella nihkeällä. Ja riittävän hitaasti, että rätti/moppi ehtii imeä sitä vettä.... Pelkkä pintojen pyyhkiminen ei tee niistä puhtaita, jos pintaan jättää vettä.

Nihkeällä/kuivalla saa roskat ja pölyt pois, muttei silläkään lika irtoa. Moni ammattisiivoojakin tekee kotisiivouksessa vain pikalääppäyksen lattioile, eli pyyhkii lattiat kerran märällä mopilla tai liinalla. Ja käyttää (liikaa) pesuainetta, jonka seurauksena lattiat ovat likaiset ja tahmaiset. Todella kiva alkaa tällaista pesemään "ammattilaisten" jäljiltä... Äitin kodin lattiat olivat aika hmm. Pesin lattiat 4 kertaa, että niistä lähti lika ja tahmaisuus. Mutta ai että puhtaat lattiat tuntuivat hyvältä sen jälkeen.

Kun imuroit, niin älä nyi, hakkaa ja huido ympäriinsä vaan anna imurille aikaa imeä poly ja roskat sisäänsä. Imurilla ei saa sitä puhtaampaa, mitä nopeammin sitä nykii ympäriinsä.

Tyhjennä siivottava/pestävä pinta. On huomattavasti helpompaa imuroida lattiat, kun jokaista tavaraa ei tarvitse nostella yksitellen sitä mukaa kun samalla huitoo rätillä/imurilla vaan tavarat on nostettu pois tieltä etukäteen.

Hanki hyvät siivousvälineet, joilla saa paljon aikaan helposti. Turha käyttää kihveliä joka vain silittelee lattiaa tai imuria jonka imuteho on sama kuin itse konttaisit suutelemassa lattiaa. Mikrokuituliinoilla saa pyyhittyä pintoja hyvin eikä jää edes rantuja, toisin kuin huonoilla imukyvyttömillä räteillä.

Käytän aika paljon pelkkää vettä, koska en halua pesuaineiden kerrostuvan pinnoille. Nyt olen ostanut Eucaa, laitan sitä muutaman tipan puolen litran suihkepulloon. Saa kivan tuoksun, joka ei jää pinnoille. Ei myöskään jätä laminaattilattiaan samanlaista saippuakalvoa kuin monet muut aineet. Mutta sitäkään ei saa yliannostella. Todella pieni määrä riittää.

Pyykinpesussa käytän esipesua ja lisähuuhtelua. Aineena jauhemainen erisan + vähän pesusoodaa. Ei saa yliannostella aineita, se ei tee pyykistä yhtään puhtaampaa. Esipesu on ihana, kun sillä saa pyykeistä likaa pois ilman, että lika palaa pyykkeihin kiinni ja pyykit peseytyvät paremmin, kun ne eivät pelkästään lillu likaisessa pesuvedessä (varsinainen pesu). Nykyajan vesipihit koneet myös käytännössä vaativat lisähuuhtelun käytön. Huuhteluaineita en käytä. Pyykit tuoksuu pesun jälkeen ihanan puhtailta ja ovat raikkaat, kun pesusooda irrottaa rasvaa, niin se ei jää pilaamaan kuituja tekstiileihin. Pesusoodaa teen itse ruokasoodasta uunissa paistamalla.

Lattiat pyyhin mikrokuituliinalla + lastalla. Mopilla ei saa mielestäni lattioita yhtä puhtaiksi. Käytän ihan vain sinin teräväkuivainta + riittävän kokoista mikrokuituliinaa. Asun kaksiossa, joten noilla pärjää. Eri asia, jos olisi iso talo, jossa leveä lasta ja isomat lattiapyyhkeet olisivat sitten jo järkevämpi vaihtoehto.

Lattiarätti kannattaa usein laittaa lastan alle kaksinkerroin, silloin se on paksumpi ja sillä saa pyyhittyä paremmin kuin yksinkertaisella rätillä. Ihan sama käyttääkö mikrokuituliinaa vai froteepyyhettä. Jos yksinkertainen rätti tuntuu köpöltä, kokeile kaksinkertaista rättiä.

Kannattaa siivota vähän ja usein, niin ei pääse kertymään kamala sotku ja kaikki pinty joka paikkaan.

Karsi turhat tavarat pois ja te kaikelle oma paikka, niin siivous on nopeaa ja helppoa, kun joka paikka ei ole täynnä roinaa ja aika mene kaiken turhan edestakaisin siirtelyyn.

Käytän kahta tyynyliinaa päällekkäin, jolloin tyyny pysyy puhtaampana eikä sitä tarvitse olla aina pesemässä. Alla joku halpa yksivärinen valkoinen ja päällä sitten joku parempi ja nätimpi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.10.24 14:08:31

"
- Punahome suihkun seinistä lähtee mäntysuovalla lähes itsestään. Olen aiemmin pessyt sitä ties millä kalliimmilla tököteillä, mutta kiinteistöhuollon työntekijä vinkkasi että mäntysuopa on kaikista paras."

Olkaa ihan äärinmäisen varovaisia sen mäntysuovan kanssa. Se allergisoi todella rajusti ja yllättäen. Olin VIIKON sairaslomalla matonpesun takia! Ihan älytöntä. Aiemmin ei mitään vihjeitäkään hartsiallergiasta ja sitten olin kuin olisi kiehuvaa vettä kaadettu päälle.

"
Miten moppaatte lattian? Itse olen käyttänyt tähän asti ihan vain lastaa ja pyyhettä, mutta tuntuu ettei sillä saa tarpeeksi painettua että saisi tahratkin pois. Pyyhekin meinaa aina lähteä paikoiltaan. Minkälainen moppi olisi paras?"

https://www.prisma.fi/tuotteet/100013002/rainbow-moppisetti-100013002

Tämän pystyy pesemään pesukoneessa 90 asteessa ja kestää ikuisesti näköjään. Uusi luuttuosa maksaa 4e jos haluaa että niitä on kaksi.

"

Hanki hyvät siivousvälineet, joilla saa paljon aikaan helposti. Turha käyttää kihveliä joka vain silittelee lattiaa tai imuria jonka imuteho on sama kuin itse konttaisit suutelemassa lattiaa. Mikrokuituliinoilla saa pyyhittyä pintoja hyvin eikä jää edes rantuja, toisin kuin huonoilla imukyvyttömillä räteillä."

Tämä, itselle mieluisat siivousvälineet ja tarkoituksenmukaiset siivousvälineet tekevät hommasta paljon helpompaa!

Jos on laiska imuroimaan niin osta (kunnollinen) varsi-imuri :)

Lähettäjä: Poli 
Päivämäärä:   7.10.24 14:27:30

Hei sinä pellin pesijä/sokeripalalla hinkkaaja. Tuo uuninpuhdistusaine+kelmu kikka toimii loistavasti myös pelteihin. Annan muhia yön yli kelmutettuna ja aamulla on puhtaat pellit ilman hankaamista.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.