Lähettäjä: okko
Päivämäärä: 7.10.24 11:15:33
Joo, juoksu on jostain syystä laji, johon sitä harrastamattomat tykkäävät antaa vinkkejä.
Olen itse juossut jonkin verran, muun muassa maratonin alle 4h ja ultran, mutta toki olen ihan harrastelija kuitenkin. Neuvoja, joita olen saanut:
Isäni, juokssut ehkä max 10 kilometrin matkan elämässään kerran: "Mitä järkeä harjoitella juoksua noin hitaalla vauhdilla, parempaa treeniä olisi vaan kävellä tuo matka.", kun minä haluan totuttaa jalkoja siihen pitkäkestoiseen juoksurasitukseen, mutta pitää harjoittelun pk-alueella.
Kollega, juuri aloittanut juoksun: "Kannattaisi harjoitella rauhallisesti, niin että pystyy puhumaan samalla" kun näki minun tekevän intervalliharjoituksia (suurimman osan lenkeistä juoksin toki pk-alueella).
Toinen kollega juoksutapahtuman jälkeen: "Ei kannata juosta niin että syke nousee yli maksimin" (koska hän kuvitteli laskennallisen maksimisykkeen olevan sama kuin todellisen maksimisykkeen - ihan kuin maksimisykkeen ylittäminen olisi edes mahdollista).
Otan kyllä mielellään neuvoja vastaa ihmisiltä, jotka ovat oikeassa elämässä olleet jossain tekemisissä juoksun kanssa ja ovat kokeneempia kuin minä.
|