Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Suosittele puolimaratonia!

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   6.10.24 20:10:01

Haluaisin juosta puolimaratonin joskus keväällä/kesällä. Suosittele, mihin kannattaisi osallistua jos ei haluaisi juosta hirveästi asfaltilla ja reitti olisi suht helppo eli ei hirveän haastava ensikertaiselle? Periaatteessa ei väliä missä päin Suomea, kunhan on jossain Oulun alapuolella.

Re: Suosittele puolimaratonia!

Lähettäjä: jes 
Päivämäärä:   6.10.24 20:49:29

Haku otsikolla "juoksukalenteri"

Päivämäärä:   7.10.24 05:51:26

Up

Lähettäjä: El Chefe 
Päivämäärä:   7.10.24 06:28:07

Savonlinna City run kesäkuun alussa on kiva kohtuu pieni tapahtuma. Reitti on kaunis, jonkun verran mäkiä. Valitettavasti on kyllä asfaltilla lähes koko matka.

Lähettäjä: jaa 
Päivämäärä:   7.10.24 06:34:22

Niin että haluat juosta puolikkaan, mutta et asfaltilla ja reitti ei saa olla haastava ?
Se on ihan sama mikä alusta on, se on haastava. Itse juossut 8 puolimaratonia, ennätys 1.32.
Tuo 15 vuotiaana. Nyt en pääse alle kahden tunnin.

Lähettäjä: Nih 
Päivämäärä:   7.10.24 06:51:20

Tosiaan kuten yllä sanoi, googlaa juoksukalenteri, sieltä löytyy melkein kaikki tapahtumat ja valkkaa itse sieltä mieleisesi.

Aika monet puolikkaat ja täydet menee asfaltilla. Turun Paavo nurmen maraton menee Ruissalossa, siellä pääsee hiekkatiellä juoksee osan matkasta. Tapahtuma tosin on elokuussa. Helsingistä löytyy paljon erilaisia tapahtumia haluamaasi ajankohtaa, mutta reitit pääsääntöisesti asfaltilla.

Ite suosittelen Helsingin seutuja, helppokulkuisia. Vantaan maraton kuulemma myös tasainen sekä espooon rantamaraton. Jyväskylän Finlandia myös mukava, yksi tiukempi nousu sillan päälle ja loput loivia.

Lähettäjä: HH 
Päivämäärä:   7.10.24 07:20:06

Espoon rantamaraton oli todella kiva, juoksin tänä vuonna siellä. Reittiä on muutettu joku vuosi sitten, eikä se enää ole niin mäkinen kuin ennen. Yksi harvoista isommista tapahtumista, joissa ei juosta käytännössä koko matkaa asfaltilla. Se on vaan vasta syyskuussa. Hyvä puoli se, että silloin ei erittäin todennäköisesti ole +30, kuten kesä-elokuussa voi hyvinkin olla.

Päivämäärä:   7.10.24 07:44:34

"Niin että haluat juosta puolikkaan, mutta et asfaltilla ja reitti ei saa olla haastava ?"

Niin kai täällä saa kysellä onko sellaisia tapahtumia jos jollain olisi heittää heti joku? Vai mikä kysymyksessäni oli väärin? Olen juossut Pirkan hölkän vuosia sitten, joka on pituudeltaan 33 km, siellä ei paljoa asfalttia ole ja se on enimmäkseen metsässä. Aion juosta sen vuoden päästä. Nyt kiinnostaisi vaan ne puolimaratonit keväällä/kesällä. Ja sen takia laitoin, että ensikertaiselle, koska tällä hetkellä kuntoni on huono vaikken varsinaisesti noviisi olekaan.

Lähettäjä: ____________ 
Päivämäärä:   7.10.24 09:09:01

No jos sun kunto on huono niin kohota sitä, tai sitten kävelet osan siitä puol maratonista jos et jaksa. Tai menet juoksemaan lyhyempiä matkoja.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   7.10.24 09:16:44

Espoon rantamaratonia moni on kehunut. Ja keskuspuistossakin järjestetään juoksutapahtumia. Itse tykkään Tuusulanjärven puolimaratonista, on kyllä asvaltilla, mutta helppo ja kaunis reitti kun kiertää järven.

Olisiko ideaa katsoa myös ulkomaisia tapahtumia. Minusta ne ovat hyvä tapa palkita itsensä uurastuksesta!

Itse en juokse kelloa vastaan, ihan itselleni ja terveydelleni juoksen. Aika hieno fiilis sekin, että voi juosta tuntikausia hyvällä fiiliksellä :) Nuorempana olen kilpaurheillut, nykyään voin ihan vain nauttia urheilusta. Seuraavaksi aion juosta maratonin, enkä todellakaan aio stressata ajasta.

Lähettäjä: raus 
Päivämäärä:   7.10.24 09:21:35

Ihme kommentteja taas. Tottakai saa etsiä tapahtumaa, jossa reitti ei olisi kovin haastava. Kyllähän sellaisia etsii kokeneetkin juoksijat. jos haluavat esim. yrittää omaa ennätystään.

Minusta Helsinki running dayn reitti on kiva, eikä kovin mäkinen, mutta asfalttia taitaa kyllä olla melkein kokonaan.

Lähettäjä: El Chefe 
Päivämäärä:   7.10.24 10:19:44

Jes just näin että tapahtumaa voi lähteä vain nauttimaan! Enemmän tätä kiitos :)

Oulussa terwamaraton on helppo reitti tasaisuuden johdosta, mutta sekin on assua enimmäkseen. Kerrohan sitten jos hyvä tapahtuma löytyy!

Lähettäjä: M2 
Päivämäärä:   7.10.24 10:31:07

Pääkaupunkijuoksu juostaan Helsingissä Keskuspuiston kivituhka/ tms. poluilla. Siinä korkeintaan yksittäisiä asfalttipätkiä. Järjestetään kylläkin syksyllä.

Ja jos tasaista reittiä etsii, niin Vantaan maratonin reitillä on todella_ vähän nousua. Se tosin asfaltilla ja syksyllä sekin.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   7.10.24 10:42:29

Aloittaja haluaa juosta puolimaratonin ja päästä mahdollisimman helpolla ? Miksi vaivautua ?
Sama on pysyä himassa, ei tule edes hiki eikä jalat rasitu.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   7.10.24 10:43:05

"No jos sun kunto on huono niin kohota sitä, tai sitten kävelet osan siitä puol maratonista jos et jaksa. Tai menet juoksemaan lyhyempiä matkoja."

Siis etkö sä osaa lukea?? :D

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.10.24 10:48:35

"Aloittaja haluaa juosta puolimaratonin ja päästä mahdollisimman helpolla ? Miksi vaivautua ?
Sama on pysyä himassa, ei tule edes hiki eikä jalat rasitu."

Tuon takia sä et koskaan pääse sieltä sohvaltasi minnekään.

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   7.10.24 11:02:56

Arvostan joka ikistä juoksijaa, nopeaa ja hidasta, laihaa ja lihavaa. Puolimaraton on jo matka, jonka treenaaminen ei tapahdu mukavuusalueella. Vaikka sen voi suhteellisen helposti treenata ja matkan voi juosta rauhalliseen tahtiin. Arvostan joka ikistä, joka sitä juoksee.

Nuo huutelijat voi pistää omaan arvoonsa, luultavasti juoksevat vain unelmissaan.

Pitääkö olla joku virallinen tapahtuma vai voisitko vain suunnitella eri reittejä, joita olisi kiva juosta tuon matkan verran.

Ps. Olen itse osallistumassa maratonille ja ihan ihmeellisiä kommentteja tullut kavereilta, jotka eivät juokse

1. Monihan juoksee maratonin harjoittelematta, ei minunkaan tarvitse kuulemma harjoitella.

2. Minulla pitäisi olla joku kova tavoiteaika maratonille, johon tähdätä

3. En saa juosta maratonia yli neljää tuntia, järjetöntä käyttää siihen enempää aikaa

4. Minun pitäisi kuulemma käydä nyt harjoittelemassa puolimaratonilla (juoksen puolimaratonin pari kertaa kuussa)

5. Minun pitäisi mennä juoksutekniikkakurssille (olen juossut sm-tasolla ja tekniikka on kunnossa)

jne jne

En oikein ymmärrä mikä idea on kommentoida aihetta, josta ei tiedä mitään.

Lähettäjä: okko 
Päivämäärä:   7.10.24 11:15:33

Joo, juoksu on jostain syystä laji, johon sitä harrastamattomat tykkäävät antaa vinkkejä.

Olen itse juossut jonkin verran, muun muassa maratonin alle 4h ja ultran, mutta toki olen ihan harrastelija kuitenkin. Neuvoja, joita olen saanut:

Isäni, juokssut ehkä max 10 kilometrin matkan elämässään kerran: "Mitä järkeä harjoitella juoksua noin hitaalla vauhdilla, parempaa treeniä olisi vaan kävellä tuo matka.", kun minä haluan totuttaa jalkoja siihen pitkäkestoiseen juoksurasitukseen, mutta pitää harjoittelun pk-alueella.

Kollega, juuri aloittanut juoksun: "Kannattaisi harjoitella rauhallisesti, niin että pystyy puhumaan samalla" kun näki minun tekevän intervalliharjoituksia (suurimman osan lenkeistä juoksin toki pk-alueella).

Toinen kollega juoksutapahtuman jälkeen: "Ei kannata juosta niin että syke nousee yli maksimin" (koska hän kuvitteli laskennallisen maksimisykkeen olevan sama kuin todellisen maksimisykkeen - ihan kuin maksimisykkeen ylittäminen olisi edes mahdollista).

Otan kyllä mielellään neuvoja vastaa ihmisiltä, jotka ovat oikeassa elämässä olleet jossain tekemisissä juoksun kanssa ja ovat kokeneempia kuin minä.

Lähettäjä: Ida H 
Päivämäärä:   7.10.24 12:12:26

komian kirkon hölkkä ylistaros on suunnilleen tasamaata, ei mäkiä, mutta asfaltilla kyllä koko matka. maasto kyllä helppo.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.