Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Labranäyte, mitä tarkoittaa?

Lähettäjä: Kipa 
Päivämäärä:   6.10.24 20:05:37

Pt-GFRe 69 ml/min/1.73m2

Rupes kiinnostamaan ku kattoin verikokeiden tulokset. Tää oli ainut arvo joka oli punaisella, muut viitearvojen puitteissa (tässä viitearvo _> [noi merkit päällekkäin, puhelimella en saa] 83). Pitäisi lääkärille varata aikaa, mutta se vähän jäänyt niin ehdin käydä tossa määrätyssä verikokeessa jo ennen lääkäriajan varaamista. Laihdutuslääkkeen aloittamista suunniteltu ja siksi piti käydä verikokeissa.

Re: Labranäyte, mitä tarkoittaa?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   6.10.24 20:07:32

Siis mitä GFR tarkoittaa, sitäkö kysyt? Munuaisten toimintaa kuvaava, munuaiskerästen suodatusnopeutta tarkemmin. Sun ikää tai kuntoa tietämättä ihan ok GFR. Mulla 40-vuotiaalla, joka juo paljon vettä, GFR on noin 110-120.

Päivämäärä:   6.10.24 20:17:26

Joo tota just että mitä tolla arvolla on mitattu, onko kuinka tärkeä lukema ja onko paha jos on punaisella eli ei viitearvoissa. Mulla ikää 41 v.

Päivämäärä:   6.10.24 20:20:30

No on se sun ikäiselle melko alhainen mielestäni mutta ei taida mennä vielä lievään munuaisten vajaatoimintaan. Mikä oli krea -arvo?

Päivämäärä:   6.10.24 21:07:14

60 – 89 lievä munuaisten vajaatoiminta (ei merkitystä, ellei henkilöllä ilmene muita merkkejä munuaissairaudesta)

Päivämäärä:   6.10.24 21:45:24

S-Krea 90 ymol/l, viitearvo vissiin 50-90.

Päivämäärä:   6.10.24 22:36:12

Krea kun alkaa ylittää 100 niin sitten on jo vajaatoimintaa. Onko sulla diabetes tai kohonnut verensokeri?

Päivämäärä:   7.10.24 10:43:03

Ei oo tietääkseni diabetestä. En tiedä verensokeriarvoa, ellei sitten se oo joku noista luvuista mitä verikokeen tuloksissa oli.

Lähettäjä: Ei nyt omalla 
Päivämäärä:   7.10.24 12:04:58

Oliko siellä tutkittu hba1c? Se on "pitkä sokeri", jos se alkaa huidella +40 voidaan usein puhua jo diabeteksen esiasteesta.

Päivämäärä:   7.10.24 12:52:29

No voi hyvin olla kohonnut verensokeri jos olet lihava (kun laihdutuslääkettä harkitaan). Tosiaan toi ”pitkä sokeri” ainakin, otettiinko verikokeet ravinnotta?

Päivämäärä:   7.10.24 12:57:52

B-hba1c 39 mmol/mol ja viitearvot 20-42. Oli 12 h paasto. Sepäs se mukavaa olis jos diapetestä pukkaa..

Päivämäärä:   7.10.24 13:13:54

Diabeteksen oireita vilkaisin, niin usein mulla on kyllä väsynyt olo. Juurikin usein syömisen jälkeen väsyttää ja on kylmä. Vapaapäivinä heräämisen jälkeen siirryn sängystä sohvalle koomaamaan muutamaksi tunniksi. Väsymys voi kyllä johtua uniapneasta joka mulla varmasti on (ei ole tutkittu). Liian vähän kyllä tulee nukuttua kun työpäivinä yöunta tulee joku 5-7 h. Vessassakäynti ei mielestäni ole lisääntynyt. Jos oon jossain, niin voin olla useamman tunnin käymättä vessassa. Kotona sitten tulee käytyä tiheämmin vessassa kun se siinä vieressä on. Ja juominen mulla varmasti liian vähäistä. Varmaan korkeintaan 2 l päivässä tulee juotua (ja sekin mehua pääasiassa).

Päivämäärä:   7.10.24 14:18:47

Varaa se lekuri mahd pian niin pääset hänen kanssaan näistä juttelemaan. Esidiabeteksen pystyy vielä pysäyttämään elintapojen muutoksella ja varmasti laihdutuslääke siihen auttaisi.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   7.10.24 14:24:28

2l ei ole liian vähäistä juomista päivässä.

Päivämäärä:   7.10.24 14:25:56

Mehu nyt ei ole paras juoma jos painii ylipainon kanssa. Vettä hanasta tai jotain kivennäisvettä mieluummin.

Lähettäjä: Toksinen 
Päivämäärä:   7.10.24 15:50:23

Suosittelisin kokeilemaan ketogeenisiä ruokavaliota. Useassa maassa hoidetaan diabetesta vähähiilihydraattisella ruokavaliolla, mm. Keto.
Ja tarkoitan, ett kaikki höttöhiilareit pois, myös se mehu.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   7.10.24 17:16:26

Mulla on sama Gfr-arvo. Työterveyslääkäri ei pitänyt sitä minään. Manaili vaan, että tämä uusi ilmoitustapa (aiemmin pelkkä krea) aiheuttaa paljon normaalista poikkeavia, merkityksettömiä tuloksia. Tämä sama arvo on ollut jo vähintään 3 vuotta (edellinen mittaus -21), joten ilmeisesti pysyvämpi ominaisuus. Elintapani ovat varsin terveelliset, ei diabetesta, ylipainoa, eikä verenpainetta, joten ei tuolle taida mitään voida.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.