Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä vastata näihin lapsiuteluihin?

Lähettäjä: Työpaikka 
Päivämäärä:   6.10.24 17:44:15

Olisi mukava kuulla vastauksia samassa tilanteessa olevilta. Olen juuri 30 vuotta täyttänyt nainen. Olen ollut sinkku jo monta vuotta, enkä ole löytänyt kumppania kenen kanssa jakaa arkea. Työpaikalla kaikki puhuvat lapsista. Asiakkaat kyselevät onko lapsia ja kauhistelevat ikääni, kun kerron ettei ole. Minua luullaan usein hieman yli parikymppiseksi ulkonäköni puolesta. Lähdin tänään viimeksi töistä melkein itkien, kun eräs asiakas totesi etten ehkä saa enää lapsia. Tunnen itseni täysin ulkopuoliseksi ja säälittäväksi naiseksi, jonka kanssa kukaan ei halua perhettä. Olen monta vuotta ollut "tekopirteä" ja hymyilevä, mutta nyt tuntuu etten jaksa enää. En jaksa näitä uteluita ja muiden hehkutusta omista perheistään.

Re: Mitä vastata näihin lapsiuteluihin?

Lähettäjä: dee 
Päivämäärä:   6.10.24 17:51:04

Itse vastasin aina, ei ole lapsia eikä tule, en ole yhtään lapsi-ihminen, sitä tyrmistyksen määrää :D Nykyään jo 53 eikä ole luonnollisesti aikoihin kyselty tai joskus kysytään onkos sinulla jo lapsenlapsia ja sitten taas toljotetaan mykkänä kun sanon että eipä ole lapsiakaan.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   6.10.24 17:56:51

Siis mitä helkuttia, millä työpaikalla on tuollaista? Ja miksi annat kenenkään kommentoida sinulle jotain "et ehkä enää saa lapsia"? Sähän olet nuori ja voit saada lapsia vielä monta vuotta :D Jospa vaan sanot niille, että lasten hankkiminen on oma asiasi etkä jaksa puhua aiheesta?

Olen itsekin 30 eikä kukaan ole kysellyt lapsista. Suurimmalla osalla kavereistani ei myöskään ole lapsia. Jos joku utelisi työpaikalla tuollaisia henkilökohtaisia asioita niin toteaisin, että eiköhän se ole oma päätökseni.

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   6.10.24 17:58:42

Missä työpaikalla on tuollaista?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.10.24 18:01:52

Mitäpä jos sanot vain että pysytäänkö työasioissa.

Tai sanot, ettet mieluummin puhu yksityisasioistasi.

Monesti rajanveto on hyvä, vaikka lapsia ja perhettä olisi. Sitä ei koskaan tiedä ketä hulluja liikkuu ja on ihan ok, haluta että joku asiakas tai työkaveri ei tiedä sinusta kaikkea.

On hyvä osata asettaa rajoja ihmisille ja tämä on yksi niistä. Herkkiä asioita ei ole mikään velvollisuus levitellä kaiken kansan nähtäville. Herkkä ja yksityinen asia tarkoittaa sitä, että olet myös sillä saralla haavoittuvin. Ja se on ok. Meillä kaikilla on sellaisia aiheita. Näistä aiheista lauotut kommentit satuttavat herkästi. Siksi ne kannattaa jakaa vain läheisten ihmisten kesken, joihin luottaa.

Lähettäjä: Bree Vandekamp 
Päivämäärä:   6.10.24 18:04:52

Mäkin ihmettelin että missä ihmeen työpaikassa asiakkaat utelee tollasia henkilökohtaisia asioita. Työkaverit ehkä just ja just ymmärtää vaikka tökeröä onkin, mutta että asiakkaat :o
Itse varmaan vastaisin vain että lapsia ei niin vaan tehdä, niitä saadaan. Ja sitten vaihtuisi puheenaihe.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   6.10.24 18:06:05

Miksi ihmeessä kerrot asiakkaille ikäsi, tai sen ettei sinulla ole lapsia?
Enkä kyllä pysty edes arvaamaan, mikä voisi olla työpaikka, missä asiakkaiden kanssa keskustellaan iästä ja lapsista.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.10.24 18:06:08

Sanot että et keskustele aiheesta ulkopuolisten kanssa ja töissä puhut vain työasioista asiakkaiden kanssa. Ja näillä sanoilla sanot sen.

Tyrmistelkööt rauhassa, kaikki asiat eivät kuulu kaikille. Minäkin saman ikäisenä sinkkuna sain etenkin vanhemmilta naisilta tölväsyjä parisuhdetilanteestani ja (tahattomasta) lapsettomuudestani.

Lähettäjä: Felicia 
Päivämäärä:   6.10.24 18:06:49

Tunnistan tuon säälittävyyden ja ulkopuolisen olon näin myös 30v naisena (jota usein luullaan parikymppiseksi) jonka ympärillä suurin osa saman ikäisistä alkaa olla perheellisiä. Ja samaan aikaan haluaisin halata sinua ja sanoa sinulle että unohda se! Vähän ehkä ristiriitaista, mutta tarkoitan sitä oikeasti! Sinussa ei ole mitään vikaa <3
Itse olen tehnyt päätöksen olla hankkimatta lapsia. Ihan jo senkin takia etten vain yksinkertaisesti halua ja oma lapsi olisi pahin painajaiseni. Mutta myös perinnöllisen ikävän sairauteni takia + kehoni on myös siinä kunnossa että myös mahdollisuuteni ylipäätään tulla raskaaksi on lähes yhtä todennäköinen kuin lehmällä kiivetä puuhun. Kyllähän ne utelut lapsien hankinnan suunnitelmista usein vähän kiusallisia ja ikäviäkin tilanteita on, erityisesti kun ikäkortti otetaan esiin. En tykkää tuota sairauttani monille mainita koska en halua leimautua sairaaksi, mutta sen ääneen sanominen on tehokas ns viimeinen oljenkorsi hiljentää ne sitkeimmätkin ”kyllä se mieli siitä vielä muuttuu, sinua harmittaa vielä jos et nyt lisäänny” jankkaajat

Lähettäjä: jes 
Päivämäärä:   6.10.24 18:10:25

Työpaikka, ja sitten minä heräsin.

Päivämäärä:   6.10.24 18:12:23

Kyse on tietysti hoitoalasta. Hoitajana joudun usein kysymään asiakkaalta pakolliset kysymykset lähiomaisista ja tietysti tulee rupateltua niitä näitä. Olen aina mielessäni vetänyt rajan etten asiakkaille puhu itsestäni. Hyvin usein kuitenkin jostain ihmeen syystä kysytään ikää ja onko lapsia. Minun pitää ilmeisesti alkaa harjoittelemaan lausetta "en kommentoi näitä asioita töissä". Tänään asiakkaan lisäksi työkaverini kuulivat tämän asiakkaan utelut ja kyllä siinä oli itkulla pitelemistä.

Lähettäjä: Tina 
Päivämäärä:   6.10.24 18:17:27

Mulla hyvin samanlainen tilanne aloittajan kanssa.
Olen lapseton 30v sinkku ja saman ikäiset työkaverit elää ihan täyttä lapsiperhearkea. Teen töitä lapsiperheiden parissa ja usein asiakkaat kysyy omista lapsistani. Aiheesta on tullut itselleni jopa vähän kipeä, sillä haluaisin oikeasti lapsia ja perheen. Kumppania ei vaan vielä ole osunut kohdalle.

Lähettäjä: Armoton 
Päivämäärä:   6.10.24 18:21:03

Ihan perus settiä että kysellään ja taivastellaan. Välillä saa myös todella ilkeää kommenttia ja varsinkin jos erehdyt mainitsemaan ettet halua lapsia.
Onhan näitä vela keskusteluja täälläkin vaiks kuis ja usein, vieläpä monesti menee törkeään malliin. Et ole ihminen jos et halua lapsia etkä ainakaan tiedä elämästä yhtään.
En ole ymmärtänyt mitä se on keltään pois kun itse en ole koskaan halunnut lapsia, arvostan kumminkin sellaisia ihmisiä jotka hankkivat lapsia enkä pyri haukkumaan heitä päätöksensä suhteen. Päätökseni ei meinaa myöskään sitä, että en pitäisi lapsista. En vaan koskaan ole halunnut lapsia enkä ole päätöstäni katunut.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   6.10.24 18:24:57

"Ei kuulu sinulle" "ei liity työhön kenenkään seksit ja saamiset" "@!#$ lopeta!"

Aivan kamalaa että vielä tänä päivänäkin ihmiset kehtaavat! Törkeille ihmisille saa olla törkeä.

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   6.10.24 18:32:58

On hyvä ajatus alkaa opetella sanomaan, että et puhu tietyistä asioista töissä. Asiakkaat voivat joskus olla (ja kuulostavat sinun tilanteissasi olleen) tosi tökeröitä, ja silloin täytyy vaan itse vetää raja. Noissa tilanteissa se yllätysmomentti on varmaan se, mikä saa vastaamaan kysymyksiin, joihin ei oikeasti haluaisi vastata. Eli kun se asiakkaan kysymys tulee niin äkillisesti ja hetkessä. Silloin auttaa, jos on miettinyt etukäteeen vaikka ihan fraaseja, millä vastata.

Olen itsekin hoitoalalla, psykiatrian puolella (psykologi) ja välillä potilaat esittää hyvinkin henkilökohtaisia kysymyksiä tai muuten pyrkii liian tuttavallisiksi. Vastaan silloin ystävällisesti, mutta jämäkästi esim.: "minulla on tapana, etten puhu omista asioistani näillä käynneillä. Olemme täällä sitä varten, että keskitytään sinun tärkeisiin asioihisi". Et ole velvollinen vastaamaan mihinkään asiakkaan henkilökohtaisiin kysymyksiin, se on tärkeä muistaa. Silloin tällöin teen itse poikkeuksia tässä, aina tilanteen ja potilaan mukaan harkiten. Joskus johonkin henkilökohtaiseen kysymykseen vastaaminen voi auttaa vahvistamaan yhteistyösuhdetta ja potilaan luottamusta. Esim. jos potilas vaikka tulisi käynnille käsittelemään vaikeaa synnytystään ja kysyisi, olenko minä synnyttänyt (=ymmärränkö oman kokemuksen kautta mistä puhutaan), niin tähän voisin hyvinkin vastata, että olen kahdesti. Silloinkin tärkeää rajata, että keskustelu ei käänny minun kokemuksiini vaan hänen. Tuollaisen kysymyksen kokisin enemmän luottamuksen rakentamisena kuin muuten vaan uteluna. Uteluissa saa ottaa tiukan linjan ja kannattaakin, niin oman työskentelymukavuuden kuin yksityisyydensuojankin takia.

Päivämäärä:   6.10.24 19:08:16

Kiitos V hyvästä kertauksesta asiaan. Ehkä olen ollut liian kiltti ja näihin vastannut. Usein kysymykset tulevat juurikin ihan puskista.

Päivämäärä:   6.10.24 21:48:11

Jokainen fiksu ja ystävällinen ihminen myös ymmärtää rajanvedon hyvin. Voit itse miettiä, jos joku vastaisi vastaavaan kysymykseen ettei puhu itsestään töissä, että miten suhtautuisit. Todennäköisesti moni tajuaa miksi työntekijä noin sanoo, se ei ole henkilökohtaista vaan opittua. Ne, jotka eivät ymmärrä ovat niitä joilta sitten juuri on syytäkin suojautua.

Moni pyrkii saamaan toisesta tietoja, joilla sitten lyödä.

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   6.10.24 21:55:11

Harmi kyllä, että tuollaisia udellaan just niiltä ihmisiltä, joille se on arka paikka. Minulta ei ole kukaan koskaan kysynyt lapsista, vaikka olen kiiluvasilmäisenä lapsivihaajavelana oikein odottanut että pääsisin räväyttämään jotain kamalaa vastaukseksi. :D

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   6.10.24 22:00:10

Itse olen omasta halusta lapseton. Olen uteluihin kommentoinut, että ei ole asiallista udella töissä moisista. Vaikka itse voinkin ihan hyvin kertoa, etten lapsia halua, ei kaikille asia ole niin helppo. Veljeni ja vaimonsa eivät voi saada lapsia ja voin kuvitella miten kiusallisia monet tilanteet heille ovat olleet. Lapset ja lapsettomuus EI ole hyviä small talk aiheita. Omistaan saa kertoa, mutta ei kommentoida eikä udella muiden tilannetta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.10.24 23:12:58

"Eipä oo näkyny"
"On tai on olematta, nyt on kyse teistä tässä" Tai että nyt keskitytään asiaan x.

Minä vastasin "en halua" ja kun ympärillä serkut alkoivat tekemään lapsia ja sukulaiset näkivät miten absoluuttisen nolla kiinnostukseni heitä kohtaan oli loppui se utelu ajan kanssa.

Ehkä nykyään voisin vastata, että en ole saanut lapsia. Sitä en sitten avaisi yhtään enempää, että oliko kyse omasta halusta vai siitä etten fyysisesti ole siihen kykenevä.

Päivämäärä:   6.10.24 23:45:03

Täällä yksi jolle ainakaan vielä asia ei ole arka. Ilahduttaa kuitenkin suuresti aina kun kahvipöydässä työpaikalla on ollut ihana collega, joka vastannut aiheeseen korrektisti puolestani tai ottanut muuten huomioon kunnioittavasti.

Ihan jo sekin jos muut puhuvat lapsiasioista on kohteliasta vaihtaa keskustelua niin, että kaikki lähellä voivat osallistua.

Lähettäjä: Ecf 
Päivämäärä:   7.10.24 01:48:57

Itse kysyn aina että "anteeksi kuinka?" ja tuijotan ärsyyntyneesti kysyjää. Jos kehtaa kysyä uudelleen niin totean että pidän yksityisasiat yksityisenä. Sen jälkeen alan puhua jostain muusta.

Hittoako lasten lukumäärä työasioihin kuuluu?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.10.24 09:46:27

Okein surkea, itkua tihrustava ilme naamalle ja sanot että et voi saada lapsia.

Tai sitten sanot kuin asia on, paha hankkia lapsia kun ei ole miestä, mitä sitä häpeämään. Itse sanon ainakin niin koska se on fakta. Sit jos mussuttaa vielä niin sanot että nykyajan miehet on nii perseestä että kun isämiehen löytäminen on suorastaan ihme

Lähettäjä: eland 
Päivämäärä:   7.10.24 10:04:39

"Nämä on sellaisia yksityisasioita, että en puhu niistä töissä".

Itse vastailen "No onneksi ei!", tai "Ei, olen lapsivapaa" tai jotain mutta vastaava. Jos ihminen on niin tökerö, että tuollaisia kyselee, niin ansiatsee myös tökerön vastauksen.

Lähettäjä: ff 
Päivämäärä:   7.10.24 13:17:32

Minä vastaan aina kuivasti ja naama peruslukemilla, etten voi tulla raskaaksi. Sen enempää en selittele ja jos joku alkaa neuvoa, lohduttaa, päteä tai pyydellä anteeksi, niin ignooraan kokonaan tai mulkaisen vihaisesti. Pahimmille tapauksille olen näyttänyt jopa keskaria, kun turpa ei mene muuten kiinni.

Teetin sterin 31-vuotiaana ja moni siitä tietää. Mutten tuotakaan mainosta kenelle tahansa, koska muuten aletaan valistaa ja päteä, että "Kai sinä tiedät että sterin voi purkaa?". Minulle on tehty sellaisella menetelmällä, ettei sitä voida purkaa. Mutta ääliöt pätijät eivät tietenkään ymmärrä ja kuuntele, vaan alkavat selittää, että ainahan voin adoptoida. No niinpä teenkin, kun en todellakaan lapsia halua.

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   7.10.24 13:54:13

Onpa tökeröä ja törkeää utelua :( Ja varmasti kova paikka ihmiselle, joka lapsia haluaisi. Meillä on niin normi, että lapsia hankitaan, että monet eivät ajattele yhtään että kaikki eivät joko halua tai voi saada lapsia tai että oikeanlaista kumppania ei ole löytynyt. Pidän kyllä erittäin typeränä käytöksenä udella asiaa tuntemattomilta.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   7.10.24 14:03:32

Ja aitten ihmetellään, miksi jotkut jo valmiiksi omaa negatiivisen asenteen lapsettomia kohtaan :D

Ps. En todellakaan kysele työtään tekevien ihmisten perhesuhteista itse asiakkaana

"Harmi kyllä, että tuollaisia udellaan just niiltä ihmisiltä, joille se on arka paikka. Minulta ei ole kukaan koskaan kysynyt lapsista, vaikka olen kiiluvasilmäisenä lapsivihaajavelana oikein odottanut että pääsisin räväyttämään jotain kamalaa vastaukseksi. :D"

Lähettäjä: ff 
Päivämäärä:   7.10.24 14:16:19

Ei minua haittaa se, että kysytään "Onko sinulla lapsia?". Se on mielestäni sama asia kuin jos kysyttäisiin, että kuinka pitkä työmatka minulla on, olenko täältä kotoisin tai millä kuljen työmatkan, tms. mikä tahansa neutraali kysymys. Mutta kun vastaan "Ei ole", niin sitten ärsyttää, jos aletaan ihmetellä, että miksi ei ole ja paasata siitä, että kyllä minun pitää äkkiä hankkia lapsia ja kyllä mieleni muuttuu ja kaikin tavoin paasata ja hokea sitä että kaikilla pitää olla lapsia ja minunkin pitää nyt tehdä lapsia koska muuten tulen katumaan. Tai steriin liittyen paasataan, että sterin voi kyllä purkaa ja ainahan voin adoptoida. Kun se ei vain jää siihen, että kysyttäisiin onko minulla lapsia ja sitten hyväksyttäisiin kieltävä vastaus vain totemalla ookoo. Aina aletaan valistaa, päteä ja hoputtaa lapsentekoon. Olenkin todennut tuon nuivan suhtautumisen kaikista parhaimmaksi, varsinkin, jos muut eivät tiedä, että syy sille, miksi en voi tulla raskaaksi on nimenomaan oma päätökseni.

Toki mistä tahansa voi loukkaantua, jos asia on itselle arka. Jos on vaikka saanut monta keskenmenoa tai lapsettomuushoidot käynnissä, eikä jaksa puhua asiasta koska hermot on kireällä ja paska fiilis aiheeseen liittyen jo muutenkin. Senkään takia ei aina kannattaisi asiasta udella tai ainakaan jatkaa keskustelua pidemmälle, jos toinen ei halua aiheesta jatkaa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   7.10.24 15:26:00

”Harmi kyllä, että tuollaisia udellaan just niiltä ihmisiltä, joille se on arka paikka. Minulta ei ole kukaan koskaan kysynyt lapsista, vaikka olen kiiluvasilmäisenä lapsivihaajavelana oikein odottanut että pääsisin räväyttämään jotain kamalaa vastaukseksi. :D”

Uskon että tässä on mukana vavistusharhaa..
Kun mielessä on punaset volvot näkee punasia volvoja.

Oon kans lapseton, en edes halua tosin, mutta sitähän ei sillai tiedetä. Sote alalla, lapsiperheiden kanssa. On tullut kuittailuja että taidan tietää miks käyt usein vessassa (öö okei.. join kahvia). Ja sellasta.

Mutta jotenkin ehkä onnistun toimimaan niin et ei multa omista lapsisa kysellä silti koskaan. Ehkä mä jotenkin teen sen niiin selväks et niit ei ole, en tiedä. Mutta luulen että ehkä joku joskus jollain lailla utelee enkä edes tunnista sitå koska se ei sillai ole mulle arka paikka.

Lähettäjä: koo 
Päivämäärä:   7.10.24 15:32:04

Mä totesin alle nelikymppisenä näihin uteluihin, että "niin, kaikki eivät vaan pysty saamaan niitä lapsia" ja voitte vaan kuvitella kuinka kysyjä nolostui ihan huolella. Huomasin, että tämä oli paras ratkaisu koska kyselyt loppuivat jossain kohtaa. Toki meillä ei edelleenkään ole lapsia mutta kukaan ei kysele koska kaikki olettavat, että me vaan emme pystyneet saamaan lasta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.