Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sokerirasitus raskauden aikana

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   6.10.24 16:27:14

Noniin nyt on itsekin sellaisessa käyty! Ei ollut niin paha mitä aluksi kuvittelin, mutta toki siitä hieman heikko ja oksettava olo tuli. Vähän jännittää tulokset, yleensä kyllä sokerit ollut enemmänkin alhaiset kuin korkeat, mutta saa nähdä miten nyt käy :)

Onko teillä tullut millaisia tuloksia?

Re: Sokerirasitus raskauden aikana

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   6.10.24 17:25:27

Kolmesta raskaudesta yhdessä tuli raskausdiabetes-diagnoosi.

Sokerirasitus on saatanasta; ei paljon mikään ole hirveämpää kuin istua siellä mummojen seassa ja miettiä millon pyörtyy.

Lähettäjä: Kaksi 
Päivämäärä:   6.10.24 17:37:29

Ensimmäistä odottaessa sokerirasitus meni helposti ja kaikki oli ok. Toisessa raskaudesta kärsin pahasta pahoinvoinnista ja siitä huolimatta testi oli pakko tehdä tietyillä viikoilla. Testissä sitten meinasin pyörtyä eikä verikoiden ottokaan kunnolla meinannut onnistua vaan jouduttiin monta kertaa pistämään taipeeseen. Rasituksesta en saanut poistua yksin vaan minulla piti olla saattaja.

Arvasin, että tulokset heittää koska tosiaan oksentelin niin paljon ja ainoa mikä pysyi sisällä oli pasta. Minulla yksi arvo oli 0.1 yli suositusten. Ilman raskautta normaalit arvot, mutta koska raskauden suhteen ollaan tarkkoja niin sain sitten raskaudiabetes tuomion. Itse koin sen nimenomaan tuomiona, sillä testin jälkeen minulla ei kertaakaan arvot heittäneet ja silti piti jatkuvasti piikittää sormia eli ennen syömistä ottaa arvo ja tunti syömisen jälkeen. Inhosin sitä yli kaiken. Neuvolassa aina ensimmäiseksi puhuttiin sokeriarvoista ja muuallakin tuntui että siitä puhuttiin aina ensin.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   6.10.24 17:43:05

Mulla olisi se edessä muutaman viikon päästä. Vähän jännittää. Pahoinvointia ollut ja jänskättää miten pahan olon ehkä tekee. Onko teillä jäänyt paha olo testin jälkeen päälle? Pystyykö menemään töihin ?

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   6.10.24 17:45:28

Sokerin seurantaan on nykyään helppo sensorointi, esim. Libre. Sensori käsivarteen, ja näkisi kahden viikon lukemat ilman paastoamisia, kunhan katsoisi mittalaitteesta arvot tarpeeksi usein. Sitten mittalaite seuraavalle käyttäjälle.

Lähettäjä: Kaksi 
Päivämäärä:   6.10.24 17:50:12

A//Itse menin ensimmäisessä raskaudessa testeihin vapaa päivänä ja toisessa olin esikoisen kanssa vielä kotona. Ekan kohdalla olisin testi jälkeen voinut mennä töihin. Ei jäänyt mitään kummallista oloa, mutta tuossa vaiheessa muutenkin oli itsellä pahoin vointi helpottanut.

Toisessa raskaudessa en olisi taas mitenkään kyennyt testin jälkeen töihin. Jouduin toisiaan vuoteelle makoilemaan olon vuoksi ja jouduin pyytämään äidin hakemaan terveyskeskuksessa, kun eivät suostuneet päästämään ilman saattajaa pois.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   6.10.24 17:51:10

En ekaa odottaessa joutunut testiin. Toista odottaessa jouduin ja 2h paasto oli rajalla. Se itse rasituskoe ei ollut mitenkään paha. Sitten vain loppuraskauden söin neuvolan ohjeen mukaan ja ne arvot kotona mittaillessa ei ikinä mennyt yli rajojen. Raskaus meni kaksi viikkoa yli lasketun ajan ja vauva oli 3,3kg. Veemäisintä oli katsoa kun vauvalta sokereita mitattiin jalkapohjasta. Silloin päätin etten kolmatta lasta enää halua.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.10.24 18:49:52

Ekassa raskaudessa testi tehtiin aika myöhään, koska ikä oli ainut peruste tehdä se. 1h arvo oli 0,1 yli sallitun ja siitä radi. Jätin vaalean leivän pois ja rajoitin herkuttelua, ei yhtään ylitystä mittauksissa. Vauva syntyi 3,4 painoisena. Tosi moni sanoo tuosta et hirveää kun vauvalta otetaan sokerit, mut mun vauva ei ikinä siitä edes hätkähtänyt.
Toisessa raskaudessa jouduin käymään kaksi kertaa rasituksessa, molemmat tulokset oli hyvät eikä tullut radia. Tuo viimeisin kerta oli kaikista pahin ja toivon ettei enää ikinä tarvii mennä.

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   6.10.24 20:16:25

Tehdäänkö sokerirasitus nykyään siis kaikille raskauden aikana? Omista sen verran aikaa että en tiedä. Silloin vietiin joka kerta neuvolaan vain pissanäyte. Koska siinä ei poikkeamia, niin erikseen ei mitään tutkittu.

Päivämäärä:   6.10.24 20:21:21

Lähes kaikille tehdään. Aika harva selviää ilman. Yleensä joku riskitekijä täyttyy.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   6.10.24 20:27:32

3 raskaus menossa. Tästä vilkasta radi.

Kyllähän ne arvot varmasti heittäisi, jos joka ruokailusta pitäisi mitata. Mutta itse tunnistan olotilan, enkä syö hetkeen mitään, jos on sellainen olo. Siksi mittauksissani arvot hyvät.

Ja tuskin tästä radi-lapsestakaan kovin iso tulee, kun 2 ekaa oli 2,5kg kokoisia.

Lähettäjä: Yep 
Päivämäärä:   6.10.24 22:26:17

Olen hoikka, 165cm ja 57kg raskauksien alussa. Ei perussairauksia. Terveelliset elämäntavat ja liikun paljon. Molemmissa raskauksissa 27v. ja 29v iässä tuli radi

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   7.10.24 06:42:43

Mulle sanottiin neuvolassa, että kaikille yli 25 vuotiaille tehdään

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   7.10.24 06:47:33

Kriteerit on varmaan nykyään tiukentuneet. Ensimmäistä odottaessa oli alle 30 ja normaalipainoinen. En joutunut rasitukseen. Toisessa olin yli 30 niin jouduin siihen raskauden loppuvaiheilla. Veikkaan, että ensimmäisessä olisin saanut radin myös jos olisivat laittaneet rasitukseen. En tiedä onko muualla maailmassa yhtä tarkat rajat tuohon.

Päivämäärä:   7.10.24 07:34:35

Kriteerit ovat nämä:

Glukoosirasitusta ei tarvita, jos raskaana oleva on alle 25-vuotias ensisynnyttäjä ja normaalipainoinen (painoindeksi alle 25) eikä hänen lähisukulaisillaan esiinny tyypin 2 diabetesta.

Päivämäärä:   7.10.24 07:35:37

Ja lähde kriteereille on terveyskirjasto.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.