Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hei sinä raakaruokkija!

Lähettäjä: ****** 
Päivämäärä:   6.10.24 11:47:39

Minkä merkkisiä lihoja suosit ja miksi?

Millä tavalla säilöt seuraavien päivien ruoat jääkaapissa? Onko sulla eri rasiat eri tuotteille? Kuinka monen päivän ruoat pidät jääkaapissa?

Mun pitäisi lähteä ostamaan lisää rasioita tai jotain mihin säilöä sulamassa olevat ruoat. Nyt on ollut käytössä Fanimalin ruokapötköt ja koen ne hankalan mallisina, kun ovat niin pitkiä, eivät oikein mahdu mihinkään nykyisiin rasioihin.

Re: Hei sinä raakaruokkija!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.10.24 12:06:28

En juurikaan syötä valmispötköjä, pääasiassa mennään riistalla ja kaupan ruokalihoilla. Jääkaapissa on laatikko missä on sulamassa lihaa ja/tai seuraavalle ruokinnalle jääneet pakkauksen loput.
Ei ole rasioita erikseen eri tuotteille, tuolla laatikossa ne menee kaikki eikä kerralla edes ole useita erilaisia tuotteita.

Orthexin ja tupperin pyöreitä rasioita meillä on ollut reissukuppeina koska niiden kannet pitää hyvin, noihin laitan, jos on jotain rasiaan laitettavaa. Muuten erinomaisen hyviä ja saa monessa koossa, mutta en valitsisi enää pyöreitä rasioita.

Päivämäärä:   6.10.24 12:11:30

Jos on ollut hankalan muotoista pötköä tai pakkausta, niin olen pistänyt ne sopivampiin paloihin.

Päivämäärä:   6.10.24 12:43:33

Meillä myös Fanimalia. Löin ne kirveellä puoliksi, kun ovat tosiaan niin pitkiä, etteivät edes muuten mahtuis mun pakastimeen :D

Päivämäärä:   6.10.24 12:53:05

Syö jotain kaupan valmispullia, ja otan kerralla vaan sen aterian annoksen ja sulatan mikrossa.

Lähettäjä: Hephep 
Päivämäärä:   6.10.24 12:57:18

Meillä syödään myös Fanimalia, possua ja lammasta, pääsääntöisesti pullina. Fanimal siksi, että on suunnilleen ainoa pulju, josta ylipäätään saa pelkkää lammasta ja hintakin on kohtuullinen. Toki Fanimalin pullia on parilla jälleenmyyjälläkin, mutta hintaa noin tuplat. Jos ei tule ajettua Järvenpään ohi silloin kun lihat on vähissä, noudan Lihalinen autolta, se kun on täsmälleen samaa tavaraa. Lammasta tosin saa Lihalinelta vain pötköissä.

Pullat mikrotan kypsäksi tiiviissä muovirasiassa yleensä kolmen päivän annoksen kerrallaan ja säilytän rasian jääkaapin "lihalaatikossa" alle 3 asteessa. Jääkaapissa kaksi näitä kylmälaatikoita, toinen varattu pelkille koiranruuille etteivät pyöri ihmisruokien seassa. Pötköt (Lihalinen 500 g pötköt niitä samoja superpitkiä kuin Fanimalin) pätkin puukolla ja vasaralla kolmeen osaan eli päiväannoksiksi ja kypsennän uunissa, pakkaan kypsät lihat pakastepusseihin kolme annosta/pussi ja pakkaseen. Sieltä sitten jääkaappiin aina kolmen päivän annokset kerralla sulamaan siihen samaan jääkaapin lihalaatikkoon.

Päivämäärä:   6.10.24 15:33:55

Fanimalista ostan, asun suht lähellä myymälää. Sulattelen pöydällä ja pilkon lasiastioihin. Kannattaa tosiaan säilyttää erillisissä kannellisissa rasioissa (ei muovi).

Otan aina kuluvalle ja seuraavalle päivälle sulamaan, kolme koiraa niin menee nopeesti.

Päivämäärä:   6.10.24 15:42:49

Miksi ei muovi? Kysyn vaan, koska lasisia kannellisia on niin vaikea löytää ja isot rasiat ovat sitten hankalia pestä jos ovat painavia. Ja jos kannessa on jotkut irtoavat silikonitiivisteet niin niiden kanssa menee kyllä hermot.

Päivämäärä:   6.10.24 15:55:22

Muovirasiat ovat epähygieenisiä, varsinkin jos ovat naarmuilla.

Ikesasta saa lasisia kannellisia rasioita.

Päivämäärä:   6.10.24 16:09:33

Niin, Ikeasta saa just niitä missä on irtoava tiiviste. Niitä tuolta omasta kaapista löytyy ja ovat ihan inhokkirasioita. Ne niiden tiivisteet koen erityisen epähygieenisinä, sillä sinne väliin menevää shaibaa on vaikea puhdistaa.

Mun ei tarvitse sorkkia niitä rasiota millään terävällä, tulevat vaan lihojen sulatukseen, että siinä mielessä aivan se ja sama ovatko lasia vai muovia.

Jos jollain on rasiasuosituksia, niin antaa tulla vaan. Kelpaa sekä muoviset, että lasiset, kunhan ei ole niitä raivostuttavia irtoavia tiivisteitä. Ja plussaa jos ne Fanimalin pötköt mahtuu sinne kokonaisina, sillä mulla ei tällä hetkellä ole kunnon välineitä niiden pilkkomiseen.

Päivämäärä:   6.10.24 16:16:34

Ja hei kiitos tuosta LihaLine vinkistä! Multa on Järvenpäähän sen verran matkaa, että tällä pakastetilalla ei kannata sinne asiakseen ajella. Tulee ihan älyttömän kalliiksi tällä hetkellä tämä lihojen kanssa pelleily, kun pakastimeen ei mahdu kuin viikon satsi suurinpiirtein.

Täytyy vielä kurkata nuo Tupperin ja Orthexin rasiat, mulle kelpaisi osalle tuotteista myös pyöreät rasiat.

Päivämäärä:   6.10.24 19:17:21

"

Päivämäärä:   6.10.24 19:19:00

Saako Lihalinelta lammasta? Ainakaam facebookissa ei lammasta mainita.
Viittaan siis aiempaan kommenttiin Lihalinen lammaspötköistä.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   6.10.24 19:21:22

Mitä tuo lammaspötkö maksaa Fanimalin omassa puodissa? Kuinka kaukaa sinne kannattaa ajella...

Lähettäjä: Hephep 
Päivämäärä:   6.10.24 20:15:47

Piste: myöhemmin syksyllä todennäköisesti saa taas. Kotimainen lammas tuppaa loppumaan kesän aikana ennen kuin syksyllä teurastetaan taas uusi satsi. Tästä syystä itse aina kesällä hamstraan pakastimen täyteen, jotta riittää uuteen erään saakka. Ja olen ikionnellinen, että koira sietää nykyään lampaan lisäksi myös sikaa pieninä määrinä lampaan seassa, joten lampaan saa riittämään hiukan pidempään.

***: Lammaspötkön hinta on muistaakseni sama Lihalinella ja Fanimalin puodissa, 6 €/kg eli 3 €/ puolen kilon pötkö. Lammaspullat ovat hitusen kalliimpia, olisiko 6,60 €/kg. Voin tarkistaa huomenna kun piipahdan puodissa jos vain muistan.

Vertailun vuoksi Murren Murkinassa Fanimalin lammaspullat 12,80 €/kg ja pötköt 9,10 €/kg, Riemussa pullat 10,71 €/kg.

Lähettäjä: Kummitus 
Päivämäärä:   6.10.24 21:56:52

Jos muovinen rasia käy niin suositus tälle https://www.prisma.fi/tuotteet/102204230/rotho-tiivio-2-7-l-102204230

Minulla on useampi ja ovat kestäneet jo vuosia. Ja itse ostin Fiskarsin kokkiveitsen millä olen pilkkonut pötkön sopiviin paloihin. Pötkö on hetken pöydällä niin sen jälkeen pilkkoutuu hyvin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.