Lähettäjä: -
Päivämäärä: 6.10.24 23:01:12
Meillä ollut miehellä vähän samaa. Kärähtää turhan nopeasti hermot ja korottaa ääntään ja juuri tällasta "mä en jaksa tollasta! Sillon ku mä olin lapsi, niin todellakin laitoin vaatteet kiltisti enkä vinkunu ja huutanu."
Sitten, kun itse kuulen tällasta, niin kävin viimeksikin sanomassa sit miehelleni, että niin ja katso kuinka tasapainoisia aikuisia meistä tuli, kun ei uskallettu näyttää tunteitamme tai kertoa haluamisiamme lapsena.. Niinpä.
Pikkuhiljaa. Tässä on itselläkin paljon opittavaa, samoin mun puolisolla. Mutta molemmat halutaan oppia ja kehittää itseämme, se on se tärkein. Psykoterapiaan ollaan kumpainenkin matkalla. Vaatii itsetuntemusta ja vahvoja omia tunnetaitoja, jotta lasten kanssakin voi olla tunteiden kanssa tekemisissä - ja lasten kanssa tunteita riittää! Itse pärjään aika hyvin, koska olen sosiaalialalla. Olen opiskellut, osaan teoriaa ja osaan soveltaa sitä käytäntöön, pystyn kokeilemaan, erehtymään, onnistumaan ja näitä reflektoimaan (ja silti tulee itsellekin aivan järjettömän typeriä virheitä, raivoja, huutamista.. Koska takana on niin paljon ja suuria traumoja ja rikkinäinen lapsuus). Puolisoni ei ole mitään kouluja käynyt tällaiseen liittyen, vaan on aivan toisenlaisella alalla. Joten mitkä valmiudet hänellä voisikaan olla oman lapsuutensa pohjalta? Niinpä, ei hääppöiset.
Hän ottaa kuitenkin minusta paljon mallia ja haluaa oppia. Itse olen herännyt nyt kunnolla siihen, että olen itsekin niin rikkinäinen, että asialle on tehtävä jotain. Tuntuu pahalta kohdata omia lapsia näin.
Lapsenne ovat aivan normaaleita <3 Vanhempina teidän kannattaa jutella auki asioita. Puolisosi on ehkä todella uupunut, mikä lisää tällaista käytöstä. Ehdottomasti kannattaa lähteä juttelemaan vaikka yhdessä perheneuvolaan tai millainen tuki teillä päin olisi mahdollinen? Hakeutuminen terapiaan myös jokaisella näin käyttäytyvällä aikuisella olisi paikallaan. Meidän sukupolvessa on rikkinäisiä, traumatisoituneita ihmisiä. On täyttä haaskausta, kun ihmiset eivät suostu näkemään itsessään tätä, jolloin eivät hae apua itselleen. Miehet etenkin vähemmän. Ei ihme, että nykyajan naiset ovat uupuneita miehiinsä, kun yritämme kehittyä ja parantua, saada katkaistua sukupolvitraumoja. Mutta miehet ylläpitävät ja jopa pahentavat tilannetta. Jos halua miehellä ei moiseen ole, niin muutostakaan ei ole luvassa ja silloin itse en jatkaisi elämää yhdessä sellaisen kanssa.
|