Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mikä oljessa maksaa??

Lähettäjä: Janos 
Päivämäärä:   6.10.24 08:25:38

Jos puhutaan kuivikeoljesta miten se on kalliimpaa kuin heinä? 4-6€/pikkupaalit ja alkaen 60e pyöröt ilman muovia.

Ei taas mitään järkeä. Oikea ei tarvitse kaataa, ei pöyhiä yleensä, vetää karholle ja paalia. Eikö se ole parempi että siitä saa rahaa kuin että sen menee peltoon?

Toinen mikä on noussut hulluna, "odelma" eli kakkossato. Enne se ei kelvannut kenellekkään kun oli lehmänrehua ja nyt on kultaa kalliimpaa. Hevosurheilussa oli hyvä juttu odelmavouhotukseen liittyen.

Re: Mikä oljessa maksaa??

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.10.24 08:31:58

Oljen arvo seurailee muiden kuivikkeiden hintoja ja kuivikkeiden hinnat seurailee energian hintoja. ennen sai kutterinpuruakin ilmaiseksi nyt pitää maksaa hunajaa kutteristakin.

Päivämäärä:   6.10.24 08:32:03

"Oikea ei tarvitse kaataa, ei pöyhiä yleensä, vetää karholle ja paalia"

Siis mitä? Viitsitkö kirjoittaa tämän vähän selvemmin, kiitos.

Lähettäjä: Mustapää 
Päivämäärä:   6.10.24 08:33:18

Ei se paalaaminen ilmaista ole ja verkot/langat ympärille.

Päivämäärä:   6.10.24 08:35:12

Olihan kaadetaan puidessa eli sitä ei erikseen mennä sinne kaatamaan kuten heinää, se levitetään levälleen kun puumuri räkii sen ulos....

Päivämäärä:   6.10.24 08:35:15

Puida voi myös niin, että korsi murskaantuu samalla peltoon. Me puidaan oljet säästäen vaan sen verran mitä omaan käyttöön tarvii, urakoitsija käy paalaamassa. Loput pellot puidaan niin, että murskaantuu peltoon maatumaan. Pahnojen teko on vaan lisää työtä kun pitää järjestää paalaus ja pois ajo nopeasti, etteivät pääse kastumaan. Ja siinä samalla pitäis tehdä sitä varsinaista työtä eli puida ja jatkokäsitellä jyvät.

Päivämäärä:   6.10.24 08:39:16

Kyllä se on arvokasta ainetta jättää peltoonkin. Ihan turha luulla että on parempi kerätä pois ja sulle mahdollisimman halvalla.
Voit ihan itse ottaa selvää miksi olki kannattaa jättää peltoon. Tekee hyvää perehtyä viljapellon multavuuteen vaikuttaviin tekijöihin.

Päivämäärä:   6.10.24 08:39:47

"Oikea ei tarvitse kaataa, ei pöyhiä yleensä, vetää karholle ja paalia"

Kerran vielä: tämä sun lause antaa ymmärtää, ettei olkea tarvitse kaataa, ei pöyhiä, ei vetää karholle eikä paalata.

Päivämäärä:   6.10.24 08:39:52

Kysynnän ja tarjonnan laki. Jos ihmiset maksaa pyydetyn hinnan niin miksi myydä halvemmalla

Päivämäärä:   6.10.24 08:44:20

Jos halpoja olkia haluat, niin heti keväällä alat kysellä viljan viljelijöiltä saatko käydä keräämässä suoraan pellosta. Maksat ite paalaajan, paalin kantajan ja kuljetuksen. Olkien huono saatavuus nostaa myös sitä hintaa, kun ei kukaan niitä huvikseen tee ylimääräisiä. Ja hevos ja lammas harrastajat ei ikinä voi niitä ajoissa olla varaamassa ja hakea suoraan pellosta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.10.24 08:50:36

Oljelle on kysyntää ja kaikkien kulujen noustua energian hinnan myötä myös olkipaali tulee kalliimmaksi tehdä.
Miksi myydä vitosella jos ostaja maksaa kympin, vanha sanonta mutta edelleen pätevä ;)

Päivämäärä:   6.10.24 08:54:03

Joo siinä pitäisi lukea että VETÄÄ KARHOLLE JA PAALIIN. Eli helpompaa kuin heinän kanssa tuhtaaminen.

Enkö käytä itse oikea eli hinta ei koske minua, kunhan ihmettelen

Lähettäjä: Martta 
Päivämäärä:   6.10.24 09:04:38

Joskus pöyhitäänkin, että kuivuu kunnolla.
Ilmaista? Not.

Lähettäjä: Vexi 
Päivämäärä:   6.10.24 09:39:55

Tein olkipaakeja naapurille tänäkin vuonna. On säädettävä puimuri ajoissa, että sitä olkea saadaan. Sitten on oltava se kuuluisa joku, joka ajaa puimurilla jne jne että siinä on melko monta työvaihetta ennenkuin se paali on valmiina. Jos teet itse, on se työ ilmaista mutta koneet ja polttoaine eivät ole. Ei kenenkään tarvitse myydä eurolla mitään työlästä tuotetta myydä, jokainen voi kokeilla itse. Vuokrata pellon, kylvää viljat, kasvinsuojeluaine käsitellä ne, ja sitten puida viljat kun on se puintikelit. Ja ne on pitkiä päiviä. Vastaus: koneinvestoinnit, polttoaine ja vaiva.

Lähettäjä: Criitikko 
Päivämäärä:   6.10.24 09:42:08

Hevosihmisten kun on saatava kaikki ilmaiseksi tai ainakin puoli-ilmaiseksi.

Lähettäjä...k 
Päivämäärä:   6.10.24 10:22:39

Tilakoon kasvaessa viljeliän aika menee puidessa, ja kuivurilla. Eli oljen pöyhimiseen, karhottamiseen, paalaamiseen ja paalien
siirtelyyn varastoon ei ole aikaa.
Ja oljen korjuu pellolta latoon tulee kalliiksi, kun sen teettää urakoitsijalla. Ja ainakin täällä.paalausta urakoivalla viljeliällä on
omaa viljaa, eli hän tuskin ehtii palaamaan ja siirtämään olkipaaleja pellolta latoon parhaina poutapäivinä.

Lähettäjä: whw 
Päivämäärä:   6.10.24 13:02:37

Kuivikeolki on haluttua tavaraa, joten tietenkin siitä kannattaa pyytää rahaa, kun ei se pellonpitäjällekään ilmaista ole.

Lähettäjä: rkr 
Päivämäärä:   6.10.24 13:16:42

"Hevosihmisten kun on saatava kaikki ilmaiseksi tai ainakin puoli-ilmaiseksi."

Tämä. Tämä niin monta kertaa ja joka ketjussa jokaisessa kommentissa niin monta kertaa, että menee jakeluun.

Käsittämätöntä, että hevosishiset eivät ole valmiita maksamaan mistään ja kuvittelevat, että heidän pitää kaikki saada ilmaiseksi.

Ihan sama mitä ollaan vailla, niin muiden pitäisi se ilamiseksi antaa. Itse eivät kuitenkaan koskaan anna/tee muille mitään ilmaiseksi, joten logiikka vähän ontuu.

Täällä pienellä paikkakunnalla on hevosihmiset vähän väliä vaikka mitä vailla. FB:ssä on hevosihmisten oma kirppisryhmä/puskaradio paikkakunnan ja lähiympäistön hevosihmisille. On uskomatonta, mitä kaikkea ollaan vailla ilmaiseksi.

Eikä hevosihmiset tajua sitäkään, että vaikka joku antaisi jotain yhdelle hevosihmiselle, niin hän ei kuitenkaan voi antaa sitä myös 15 muulle. Kun joku on heinää vailla yhdeksi päiväksi, niin hän tuleekin hakemaan sitä kahdeksi viikoksi. Ja muut ajattelevat, että kun Minna antoi Maijalle heinää, niin me muutkin voimme mennä sitä hakemaan. Tai kuivikkeita, tai mitä tahansa.

Minulla on oma talli, jossa tyhjiä karsinoita. On tilavat paikat säilyttää heinää ja kuivikkeita, eli saan hankittua niitä riittävästi omiin tarpeisiin. Pari tyhjää karsinaakin täytetty kuivikkeilla kun niitä hankin, niin riittää omille hevosille. Olkea menee pihattoon ja varsomiskarsinoihin, ja maksan niistä maajusseille ihan rahalla. Mutta se ei silti tarkoita, että hankin kaikkea myös muiden tarpeisiin ja jaan kaiken omani pois muille ilmaiseksi. Ja silti vähän väliä kysellään ties mitä...

Olen paikkakunnan ainoa, jolla on maneesi. Sinne ovat tunkemassa kaikki hevos- ja koiraharrastajat paskomaan. Minulla on paikkakunnan isoin ja paraspohjaisin kenttä. No mutta sehän on sitten muidenkin käytettävissä ilmaiseksi. Onhan minulla tiluksia kiertävä oma maastolenkkikin. Jostain kumman syystä tilukset on kokonaan aidattu ja portti lukossa, ellei ole sovittu jonkun tulevan tontille...

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   6.10.24 13:20:13

Helppoa kuin heinäteko. Ilmaista kuin oljenteko.

Lähettäjä: Justiinsa 
Päivämäärä:   6.10.24 13:33:44

Samat tunnelmat kuin rkr. Käsitykset jokamiehen oikeudesta on karanneet oikeudeksi kulkea ja käyttää toisen maita ja tiloja surutta. Vuokraan hevosten pitoa varten tiloja enkä myy mitään palvelua. Ihmettelevät että mitä hinta sisältää. No oikeuden liikkua omistamissani tiloissa ja käyttää urheilualueita. Kyllä on kallista kun ei sisällä MITÄÄN.
Ilmeisesti tallien pitäjät eivät perinteisesti älyä laskea kuluihin rakennuksien ja paikkojen kunnossapitoa ollenkaan. Samoin heinien, rehujen, kuivikkeiden tuotantokustannuksista ei ole hajuakaan. Maatalous ei ole yritystoimintaa vaan mukavaa puuhastelua omassa rauhassa, taivaasta tippuneilla tuotantovälineillä. Hinnan pitäisi määräytyä sen mukaan mitä asiakkaat haluavat maksaa. Heinä, oljet ym on luontaisetua mutta ulkomailta tuodusta pussirehuista ollaan valmiita maksamaan yli 40e/20kg.

Lähettäjä: v 
Päivämäärä:   6.10.24 13:37:35

Onneksi en tunne rkr kaltaista ihmistä.
Enkä käsitä miksi hevosihmiset leimataan, ainahan ihmiset on juosseet tarjousten perässä ja kaikki mulle halvalla nyt heti, ilmaiset ämpärit kerää satojen metrien jonot.

Päivämäärä:   6.10.24 13:39:27

Hevosihmisissä on todella paljon loisia.

Päivämäärä:   6.10.24 13:54:37

Kerrotko v vielä että miten tuo tarjousten perässä juokseminen liittyy minuun? Enhän minä ole mikään marketti. Minulla on ihan vain kotitalli, ei ulkopuolisia. En myy mitään palveluita tai tuotteita.

Kun joku pyytää kahdelle hevoselle yhden päivän kuivikkeet eli kaksi jätesäkillistä kuiviketta, niin miten ihmeessä se tarkoittaisi, että hän saa hakea minulta 10 hevoselle 2 viikon kuivikkeet? Ja miten ihmeessä sinä ymmärrät sen niin, että kun lupaan yhdelle hevosihmiselle kaksi jätesäkillistä kuiviketta, niin sitten 15 muutakin hevosihmistä saavat tulla hakemaan minulta traktorin peräkärryllisen kuiviketta? En ymmärrä, mikä minusta sinun mielestäsi huonon ihmisen tekee.

Minä taidan tuntea montakin v:n kaltaista ihmistä.

Lähettäjä: olkipaali 
Päivämäärä:   6.10.24 13:55:09

Puintiaikana aika on rahaa - ja sitä ei yleensä todellakaan ole käytettävissä oljen tekemiseen puoli-ilmaiseksi annettavaksi millon kenellekin määkijälle ykköspaaleja kerrallaan.

Oma lukunsa on se säätäminen siitä, kuka hakee ja millon ja millä, saisko rahtia, ai oho se maksaakin niin kauhean paljon, no me tullaan sitten päivänä x kun saadaan koppi/peräkärry lainaan, tai hupsis, ei nyt päästäkään kun vasta päivänä y. Ja parhaassa tapauksessa lasku jätetään maksamatta..

Se olki on todellakin paljon arvokkaampaa murskattuna omassa pellossa.

Lähettäjä: v 
Päivämäärä:   6.10.24 14:07:55

Lähettäjä: rkr
Päivämäärä: 6.10.24 13:54:37

Kerrotko v vielä että miten tuo tarjousten perässä juokseminen liittyy minuun? Enhän minä ole mikään marketti. Minulla on ihan vain kotitalli, ei ulkopuolisia. En myy mitään palveluita tai tuotteita.

No ei liitykään, vaan tuo minä, minä, minä ja vielä kerran minä asenne kertoo sekin millanen tyyppi olet. Sait ihmeellisesti itseesi käännettyä "tarjousten perässä juoksemisenkin".

Päivämäärä:   6.10.24 14:19:25

olkipaali: Noin juuri. Minulla onneksi on oma kalusto jolla hakea ja jos jollain on annettavana/myytävänä nyt heti nurkista pois niin haen heti, enkä ala varailla johonkin viikon päähän ja venkoilla asian kanssa kun pitäisi jotain tapahtua.

Erään tallinpitäjän mies on yrittäjänä ns. yleismies, remppaa ja nikkaroi ja lisäksi hänellä on traktori, jolla tekee esim. aurauspalveluja ja lanausta tilauksesta. Muut ymmärtävät yleensä sen, että hän on yrittäjä joka myy palveluitaan, mutta hevosihmiset ymmärtävät tuon aina niin, että hän tulee ilmaiseksi remppaamaan ja traktoroimaan. Kun hän sanoo hinnaston, niin ollaan pyörtymässä, että siis mitä häh, pitääks tästä maksaakin.... No mut hei mä vaikka tarjoon joskus kahvit. No joo, kyllähän se aika ja kalusto ilmaista on, että joo mä tuun kahville joskus...

Toki heilläkin on niitä "kavereita", jotka yrittävät hyötyä kahvipalkalla. Mutta hevosihmiset ovat niitä pahimpia lokkeja.

Ja kun mietin omien tiluksieni hintalappua, niin ei nämä tähän ilmaiseksi ilmestyneet eikä varsinkaan pysy kunnossa itsestään ja ilmaiseksi. Silti nämä pitäisi antaa muiden käyttöön ilmaiseksi? Joillekin on myös käsittämätöntä, että nämä pohjat pysyy puhtaana vain, koska ne siivotaan käytön jälkeen. Ei anneta paskojen muhjaantua sekaan ja varsinkaan liejuuntua ulos. Mönkijä on kyllä kiva apuri, eikä sekään ilmainen ollut. Paitsi muiden hevosihmisten mielestä...

Jo pelkästään alueita raivatessa ihmiset oli vailla vaikka mitä. Ei ymmärretty, että tarvitsen itse puutavaraa, vaan kaikkea oltiin kärkkymässä. Minä tein puista aidantolppia ja polttopuuta, losoista tarhalautoja, puruista kuiviketta ja niin edelleen. Luultiin, että annan kaiken ilmaiseksi pois. Huhhuh.

Päivämäärä:   6.10.24 14:26:14

v: Kirjoitit siihen tyylliin, että olisit ihan hyvin voinut viitata minuun, kun et eritellyt tuota minun haukkumista ja markettitarjous-yleistystäsi.

Kerrotko kuitenkin vielä, että mikä minun asenteessani on minäminäminää, kun olen luvannut jollekin 2 säkkiä kuiviketta järkevällä hinnalla enkä annakaan hänelle 140 säkillistä kuiviketta ilmaiseksi? Tai kun yhdelle lupaan jotain, niin miten minä olen minäminäminä, kun muut ryntäävät hakemaan luotani ilmaiseksi kaikkea, mitä en ole kenellekään ilmaiseksi luvannut? Enkä varsinkaan heille?

Eikö ne muut sitten ole mielestäsi minäminä-ihmisiä, kun olettavat, että kun annan lusikallisen jollekin rahaa vastaan, niin kaikki muutkin saavat hakea ilmaiseksi ämpärillisen? Minun mielstäni tuollaisissa tapauksissa ne muut ovat minäminöjä, en suinkaan minä. Mutta koska olet eri mieltä, niin perustele ihmeessä, että miten?

Mutta etpä aiemmissakaan kommenteissasi ole osannut perustella mitään, joten tuskin osaat nytkään.

Lähettäjä: jes 
Päivämäärä:   6.10.24 15:56:46

v, miksi ei ymmärryksesi riitä siihen että hevospiireissä on ihmisiä jotka käyttävät hyväkseen myös muita hevosihmisiä?

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   6.10.24 16:31:46

Rkr puhuu asiaa. Meillä on perusteltu ilmaisia hyödykkeitä jopa sillä, että me saamme asua ilmaiseksi tässä... wtf??? "Hyvähän se on kun saitte maatilat ja kaikki"... joo, niin saatiin kun otettiin laina ja ostettiin eikä nämä sähkötkään ihan ilmaiseksi töpselistä ilmesty, tai noi remonttitarvikkeet tuohon pihalle. Traktoriin piti ostaa rahalla, samoin polttoaineet sun muut.

Hevosihmisistä iso osa on hulluja.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   6.10.24 16:39:39

Lähettäjä: jes
Päivämäärä: 6.10.24 15:56:46

v, miksi ei ymmärryksesi riitä siihen että hevospiireissä on ihmisiä jotka käyttävät hyväkseen myös muita hevosihmisiä?

Ihminen se hevosihminenkin on ja kaikki ihmiset hyötyvät jollain tapaa toisista, niin miksi leimaatte pelkät hevosihmiset? Vai kun nyt ollaan hevos foorumilla?
Samaa mieltä huoh, ihmiset on hulluja.

Lähettäjä...k 
Päivämäärä:   6.10.24 17:11:57

Meillä ei ollut paljoa viljaa, mut vieraalle kuivaus ja lehmät veivät aikaa. Hyvä et omat oljet sai paalattu pikkupaaleihin ja mätettyä kärriin ennen iltakastetta.
Oljen paalaukseen myyntiiä varten ei yksinkertaisesti ollut syksyllä aikaa.
Ja oljen mukana pellolta lähtee ravinteita. Jotka pitää palauttaa maahan lannoiteena. Eli kohonneelle lannoitustarpeellekin pitäis muistaa laskea hinta.
Maa myös tiivistyy kun pellolla liikutaan olkea paalatessa traktoreilla ja painavilla koneilla.

Päivämäärä:   6.10.24 17:16:07

* koska tätä muiden kustannuksella hyötymistä ihan oikeasti esiintyy hevospiireissä keskivertoa enemmän.Ei ole kykyä tai halua maksaa mutta hevonen tai useampi on oltava. Totta kai muunlaisiakin hevosihmisiä on, mutta ilmiöön ei voi olla törmäämättä.

Päivämäärä:   6.10.24 18:25:56

Kyllä hevosihmiset on ihan oma lukunsa siinä, kuinka heidän pitäis saada kaikki ilmaseks. Toki kyllä tätä samaa on muillakin ihmisillä, mutta hevosihmisillä kuitenkin suhteessa paljon enemmän. Aina jaksaa ihmetyttää, kun jossain puskaradiossa kysellään, voisko joku hoitaa asian x pientä korvausta vastaan tai muuten halvalla :D Sillain no mitäpä veikkaat, ei voi, kun yleensä tää asia x on vielä joku, johon tarvitaan koneita/aikaa/työkaluja, jotka ei todellakaan oo ilmasia, mutta sitten kuitenkin oletetaan, että kahvit varmaan riittää korvaukseks...

Päivämäärä:   6.10.24 19:00:12

Surullista on se että ihmiset hinnoittelevat itsensä ulos ja sitten kiukitellaan ja kärrätään tunkiolle. Jos lehmälle saa ostaa heinää 35e paali ja samaa Ostan hevoselle en maksa siitä 70e paali sen takia että se tulee hevoselle. Sama pahnassa. Lehmille saa pilkkahintaan kuivikkeeksi muttei hevoselle.

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   6.10.24 19:02:31

Hevosille vaaditaan paljon parempaa ja laadukkaampaa heinää. Ei kelpaa hevosihmiselle mikään lehmän heinä. Sillon siitä saa maksaakin enemmän.

Päivämäärä:   6.10.24 19:07:15

No en minä ainakaan ole niin turhan tarkka. Nykyheinä on liian hyvää hevoselle.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   6.10.24 19:29:19

Jos myyn olkia lehmätilalliselle, tämä soittaa, varaa paalit, saapuu paikalle, lastaa paalit pellolta omalla traktorillaan omalle lavetilleen/kärryyn, maksaa, kiittää ja poistuu.

Jos olkia ostattelee hevosihminen, hän laittaa ensin tusinan viestejä joissa pohtii oljen sopivuutta hevosilleen, oljen laatua, määrää, onko lannoitettu ja millä, onko käytetty kasvinsuojeluaineita, milloin kaadettu, miten korjattu, onhan ne viety pellolta suojaan ja kuivattu ja kyllä kai joku analyysi on tehty?? Ja sopivatkohan ne kullanmurulle kuitenkaan ja mitä jos nöpöturpa syö niitä sittenkin liikaa, onko oljenmyyjä varautunut sellaiseen ongelmaan?!

No hän päätyy siihen että ottaa kuitenkin olkia, alkuun haetaan sitten yksi paali, ja hän varaa lisääkin, mutta ei hae niitä jos ei ne nöpöturvalle sittenkään käy. Mutta ei tietenkään maksa etukäteen, hulluhan hän olisi jos niin tekisi!

Tulee yllättäviä viivästyksiä, aito on rikki ja mummon polvi kipeä jne, sovitut päivät siirtyvät mutta varaus on voimassa, älä myy muille! Joskus joulun alla se hakupäivä kuitenkin koittaa ja ostaja saapuu pari tuntia myöhässä, mutta odottelethan pihalla koska paali pitää myyjän nostaa peräkärryyn. Siinä sitten kierretään paaleja ja nuuskitaan ja arvioidaan mikä niistä on nöpöturvalle otollisin, hyi tuo pölähtää ja tuossa on multatahra, mutta lopulta löytyy se yksi mikä kelpaa. Nostetaan paalipihdeillä muut sen päältä ja edestä, ei hyvä sittenkään, otetaan tuo sen takaa tuolta!

No paali nostetaan kyytiin ja koittaa maksun hetki. Ai nytkö juuri pitää maksaa??? Mutta entä jos paali onkin huono, eikö sen voi maksaa ensi kuussa tai kesällä, piti kengittää nöpöturpa ja kaikki on niin kallista, yhyyhyy... no puoleen hintaan kai saa koska mikä siinä oljessa muka maksaa??

Lopulta suurella tuskalla maksettu paali lähtee matkaan ja loppuillan myyjän whatsap laulaa kun maksava asiakas lähettää kiukkuisena kuvia korresta jossa erottuu mustia pilkkuja ja mikä on tämä risu joka paalin sisältä löytyi, siinä olisi nöpöturvan silmä voinut puhjeta!! Ja aamulla tulee kyseeseen jo viittä vaille rikosilmoitus, kun nöpöturpa söi niitä olkia vaikka oljenmyyjää siitä jo varoitettiin. Kuka korvaa jos tulee ähky! Ei olkien ostaja ainakaan!

Jne.

Juu en myy hevosihmisille olkia, paria vanhaa asiakasta lukuunottamatta. Edes tuplahintaan.

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   6.10.24 20:05:18

A kuvaili hyvin, sama homma heinien kanssa.

Lähettäjä: Savolainen 
Päivämäärä:   6.10.24 22:08:49

A
Niin totta!!!!

Lähettäjä: Justiinsa 
Päivämäärä:   7.10.24 04:07:29

Nyt oli kuvaus asian ytimessä. Mieti meitä tallien pitäjiä. Juuri tuosta syystä muutin tallipaikat vuokrapaikoiksi. Mitään palvelua en myy edes rahasta.
Yllättäen nöpöturpien tarpeet vähenee ja ei ole niin justiinsa asioiden kanssa. Syöttääkin riittää kahdesti päivässä. Ei tarvitse yöheiniä erikseen vaan voi jo kuuden maissa saada poistua tallilta.
Ja hevoset kiittää kun sekopäistä on yörauha.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   7.10.24 08:00:52

A ei paremmin olisi voinut asiaa ilmaista!

Päivämäärä:   7.10.24 23:23:12

Hyvän oljen korjaaminen ei muuten ole helppoa.

Pitäisi antaa kuivua puinnin jälken päivä tai kaksi. Jos on nurmi tai kerääjäkasvi viljan aluskasvina, vielä karhotuksen jälkeenkin pitäisi olla kuivumassa exstra päivän. Kaste tekee paalauspäivistä lyhyitä, ja jos sade yläättää niin koko satsista tulee paskaa. Murkattava peltoon, eli pelkkää tappiota koko kierros.

Lähettäjä: Abc 
Päivämäärä:   10.10.24 17:16:14

Samaa osastoa olkien ja heinien ostattelijat kuin nämä.jotka ovat valmiita maksamaan terveestä hevosesta max 1000€.

Lähettäjä: Paali 
Päivämäärä:   10.10.24 17:47:20

Kyllä meillä joutuu karhoja yhdistämään ajamalla ja on niitä joskus pöyhittykin. Pikkupaalien hintaa nyt ei tarvitse edes miettiä, valtava työ.
Kaluston hinta:traktorit, yhdistelmäpaalain. Polttoaineet, työtunnit. Meillä ne myös muovitetaan. Eli käytännössä yhtä kallista kuin heinä.

Lähettäjä.. 
Päivämäärä:   11.10.24 11:59:29

Viljan viljelyssä raha tulee myytävistä jyvistä. Olki on sivutuote joka yleensä silputaan pellolle.
Olki pitää pöyhiä tavallisena syksynä pari kertaa ja karhottaa pellolla ennen paalausta. Ja kuljetaan paalauksen jälkeen kunnolliseen varastoon.
Viljan puinnista oljen varastoon ajoon kuluu yleensä 4 pouta päivää. Ja sateen sattuessa märkä olki on pöyhittävä uudelleen kuivumaan.

Viljaa puivalla viljeliällä ei oo aikaa touhuta vieraille myytävän oljen kanssa syksyn poutapäivinä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.