Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten lihava voi olla pt ja ravintovalmentaja?

Lähettäjä: Häh 
Päivämäärä:   6.10.24 07:57:28

Lihava pt ja/tai ravintovalmentaja, millä spekseillä opettaa muita, kun ei joko tiedä tai pysty itsekään toteuttamaan oppejaan, jos tietää asiat? Eikö se ole aika epäuskottavaa. Ajattelisi, että näiden täytyy ns näyttää esimerkkiä. Miksi uskoa paksua ihmistä ruokavalioneuvoissa? Vähän samaan kastiin menee jotkut paksut hoitajat, jotka paasaa potilaille läskeistä.

Re: Miten lihava voi olla pt ja ravintovalmentaja?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.10.24 08:00:49

En ole tavannut yhtään hoitajaa joka paasaa potilaalle läskeistä, en paksua enkä ohutta.

Hoitajat ovat puhuneet kyllä painosta mutta kannustavaan sävyyn ja pahoittelevat sitä että apua ei ole tarjolla.

Lähettäjä: Rewe 
Päivämäärä:   6.10.24 08:01:04

Jos asiakkaita riittää, niin mitäpä sitä ulkopuoliset rääpimään.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   6.10.24 08:14:58

Johtuisiko siitä, että lihominen ei aina ole kiinni ostamisesta ja tiedosta. Toisaalta ulkonäkö ei myöskään läheskään aina kerro koko totuutta ihmisen kondiksesta.

Päivämäärä:   6.10.24 08:33:52

En tiedä mutta jos on kyse siitä henkilöstä, jonka keloja tulee mulle koko ajan Facessa, niin sillä on ainakin hiton hyvä asenne ja huumorintaju.

Lähettäjä: Is 
Päivämäärä:   6.10.24 08:39:28

Meinaako aloittaja myös että miten esim lääkäri ei voi sairastua, hierojalla ei voi olla niskat jumissa ja autokoulun opettaja ei voi saada sakkoja?

Maaennus taitaa tässä tapauksessa olla taustalla.

Päivämäärä:   6.10.24 08:44:06

Tuli mieleen sama kuin edellisellä pisteellä.

Ennemmin menisin semmoisen pt:n asiakkaaksi, joka ymmärtää ongelmani ja asian, miksi olen hakeutunut pt:lle. Kuin joku valmiiksi hoikka, jolla ei ole mitään käytännön käryä liikakiloista, muiden tuomitsevista katseista ja itsetunto-ongelmista. Ja siksipä en ole pt:n asiakas, harvassa on ne joilla on ymmärrystä näistä asioista.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.10.24 08:46:50

Ei toisia opettavan tarvitse elää omien oppiensa mukaisesti. Ja peetee taitaa olla sellainen muotiammatti mitä moni lähtee kokeilemaan, siihen joukkoon mahtuu varmasti monen painoistakin ihmistä.

Päivämäärä:   6.10.24 09:05:14

Menisin mielelläni itse pt:n ohjattavaksi joka ymmärtää omakohtaisesti mitä reittejä kuljen. Hän varmasti osaa samat puheet kuin laiha kollegansakin. Pt:n hoikkuus ja tikki kunto eivät sinällään tartu minuun, niillä ei ole tekemisen kannalta merkitystä, merkitystä on ilmapiirillä, uskallanko itse tehdä, onko hyvä olla. Jos haluaa kattella esimerkin vuoksi treenattuja vartaloita, kuviahan on maailma täynnä ihan ilmaseksi.

Päivämäärä:   6.10.24 09:05:17

Ei pt:n tai ravintovalmentajan pääasiallinen tehtävä ole saada asiakkaita laihduttamaan. Myös lihava voi innostua liikkumaan ja olla hyvässä kunnossa. Ja lihavakin voi syödä monipuolisesti. Ja ne voivat olla jopa ainoat tavoitteet ainakin siinä kohtaa.

On sairasta ajatella, että liikunta aina liittyisi kehon ulkonäön muokkaamiseen.

Päivämäärä:   6.10.24 09:12:04

Jos olet joku voimanostaja tai maailman vahvin mies kisaaja niin paino kuuluu asiaan. Jos taas ohjaat iäkkäiden kuntopiiriä niin on ihan sama miltä näytät jos teet työsi. Satu Kalmi on esimerkki hmisestä joka on kisannut aiemmin bikini fitneksessä ja nyt vauvan jälkeen sanonut itse ettei ole päässyt vielä ns takaisin kuntoon. Valmentaa naisia: äitejä ja bikini fitness kisaajia sekä tavallisia naisia. Jos olet joku 50v entinen urheilija hyvillä tuloksilla ketään ei kiinnosta onko pari vatsa makkaraa kun näyttöjä löytyy. Ptn suosion määrittää asiakas määrä.

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   6.10.24 09:29:48

Kuka vain voi olla pt ja ravintovalmentaja. On väärä käsitys että liikunta laihduttaisi niin paljon että voisi syödä mitä vaan. Harjoittelun ohjaaminen ja syömisen ohjaaminen ovat vähän eri asioita kuin itse harjoitella ja itse syödä järkevästi. Kokemusasiantuntijuus on arvo. Varmasti pulskempi pt osaa huomioida pulskat asiakkaat myös siitä näkökulmasta, että on omaa kokemusta. Ja tosiasiassa harva pt itsensä sillä työllä elättää.

Päivämäärä:   6.10.24 09:57:56

Lääkärivertaus hieman ontuu, kun aika moneen sairauteen ei pysty itse vaikuttamaan mutta läskin määrään kyllä :D Mutta vastaus lienee sitten se, että halutaan kokemusasiantuntija, joka tosin ei joko elä oppiensa mukaan tai ole kovin osaava asiassaan, kun tuloksia ei tule.

Lähettäjä: Ööö 
Päivämäärä:   6.10.24 10:07:40

Entä jos haluaa liikkua liikunnan ilon vuoksi eikä laihtumisen?

Lähettäjä: ä 
Päivämäärä:   6.10.24 10:10:43

Miksi kukaan tarvitsee pt:a? Ettekö itse osaa lukea netistä ruokavalio-ohjeita ja treeniohjelmia?

Lähettäjä: Ööö 
Päivämäärä:   6.10.24 10:14:09

Koska nykyihminen on avuton. Sitten pitää käydä värianalyysissa että osaa ostaa ostaa oikean väriset vaatteet :D

Lähettäjä: Ei vakuuta 
Päivämäärä:   6.10.24 10:30:34

En kyllä menisi lihavan sellaisen asiakkaaksi.Kyllä personal trainerin/ ravintovalmentajan kuuluu olla esimerkkinä ja näyttää urheilulliselta mielestäni.
Suuri ylipaino antaa kuvan siitä että ei sovella neuvoja itseensä eli ei osaa tai viitsi tehdä painolleen mitään. Heidän työhönsä kuuluu osata liikunta - ja ruoka- asiat sekä näyttää esimerkkiä.

Lääkärit ja hoitsut eivät lähtökohtaisesti ole opiskelleet ravintoasioista paljoakaan. Ymmärrän että voivat sanoa vaan että " sun pitäis laihduttaa". Muuta heiltä ei voi vaatia. Huonoja neuvoja ei viitsi edes kuunnella.

Päivämäärä:   6.10.24 10:31:48

Mieluummin vaikka vuodeksi autiolle saarelle tämän pyöreän pt:n seurassa kuin tunniksi hissiin jumiin aloittajan kaltaisen kusmulkeron kanssa :-D

Päivämäärä:   6.10.24 10:33:45

. No sinäpä oletkin oikein ihastuttava persoona, kun et edes keskustelua asiasta kestä :D

Päivämäärä:   6.10.24 10:34:21

"Mutta vastaus lienee sitten se, että halutaan kokemusasiantuntija, joka tosin ei joko elä oppiensa mukaan tai ole kovin osaava asiassaan, kun tuloksia ei tule."

Harvoin kyse on oppien huonoudesta, sillä tietoa on saattavilla netistä vaikka kuinka. Moni haluaa pt:ltä vierellä kulkemista, kannustusta ja onnistumisten juhlimista.

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   6.10.24 10:39:10

"Mutta vastaus lienee sitten se, että halutaan kokemusasiantuntija, joka tosin ei joko elä oppiensa mukaan tai ole kovin osaava asiassaan, kun tuloksia ei tule."

Lihavalla pt:llä voi olla paljon enemmän kokemusta kunnon kohottamisesta ja painonpudotusesta kuin laihalla kollegallaan. Lihava on voinut laihduttaa jo 30 kiloa ja lähteä rakentamaan kuntoaan sohvaperunasta vaikka onkin edelleen ylipainoinen. Silloin häneltä löytyykin osaamista ja käytännön kokemusta aivan eri tavalla kuin siltä ainalaihalta ainaliikkuneelta laihalta pt:ltä.

Lähettäjä: Pessi 
Päivämäärä:   6.10.24 10:43:56

No ei sitä tarvitse ostaa palveluja jos on tuota mieltä. Mitä se sinuun vaikuttaa? Anna olla ja tehdä.

Harmittaa, että ihmisillä on niin paha olla itsensä kanssa että pitää toisia täällä nimettömänä rääpiä :(

Päivämäärä:   6.10.24 10:59:18

Mä ainakin erotan ruoan ja liikkumisen ilon toisistaan. Voi kuntoilla ja kehittää itseään ja saada siitä hyvän fiiliksen ja sen jälkeen nauttia päivästä ruoan ja herkkujen parissa.

Voi liikkua vaikka ei olisi minkäänlaisia tavotteita laihtua tai näyttää treenatulta.

Kuntosalit menettää vuositasolla varmasti paljon tuloja kun ylläpidetään ”tee elämänmuutos” tyylistä ajattelua sen sijaan, että mietittäisiin miten saada kaikki liikkumaan vaan siitä liikkumisen ilosta.

Lähettäjä: ….. 
Päivämäärä:   6.10.24 11:01:05

Lihava voi olla ravintovalmentaja yhtä hyvin kuin huonotasoinen puskaratsastaja valmentaja.

Lähettäjä: Neppu 
Päivämäärä:   6.10.24 11:09:48

”Miksi kukaan tarvitsee pt:a? Ettekö itse osaa lukea netistä ruokavalio-ohjeita ja treeniohjelmia”

En minä osaa. Halusin pt:n joka neuvoo suorittamaan liikkeet oikein ja tekee juuri minulle minun tarpeisiin ohjelman ja ruokavalion.
Itse en koskaan valitsisi reilusti ylipainoista pt:tä. Myös parempikuntoinen pt tietää painonpudotuksesta, eikä hän ole hoikka ja hyväkuntoinen sattumalta.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   6.10.24 11:31:08

Minä käyn salilla, jossa on kolme eri pt:tä. Kaksi miestä (hyväkuntoisia nuoria) ja yksi keski-ikäinen nainen. Se nainen on ihan tajuttoman kovassa kunnossa, koska vetää myös jumppia ja ei ole mitenkään ulkoisesti timmi. Jos näistä pitäisi valita niin menisin naisen ohjaukseen. Hän vetääkin painonpudotus-ryhmiä sun muuta. Ne kaksi muuta valmentaa varmaan enemmän miehiä. Ravitsemusterapeutille taas menisin, jos syömisen kanssa ongelmia. En millekään kirjekurssin käyneelle ravintovalmentajalle.

Päivämäärä:   6.10.24 11:33:52

Miten voi olla lääkäri jos on sairauksia?
Miten voi olla päiväkodissa töissä jos ei ole lapsia?
Miten voi olla puutarhalla töissä jos ei ole ainuttakaan viherkasvia kotona?

Ja muita neronleimauksia.

Lähettäjä: Aina parempi 
Päivämäärä:   6.10.24 12:08:53

Mutta se jolla on kokemusta on aina parempi.
Puutarhuri jolla on itsellä kasveja tietää käytännön niksejä paljon paremmin kuin kirjoista päntännyt
Omakohtaisen kokemuksen tuoma tieto kyllä vakuuttaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.10.24 12:12:03

aika moni urheiluvalmentajakin on läski. ovat joskus urheilleet mutta ei enää. en tiedä miten pt tästä eroaisi. tieto silti pysyy

Lähettäjä: sanonta 
Päivämäärä:   6.10.24 12:16:10

Ei ole suutarin lapsella kenkiä.

Päivämäärä:   6.10.24 12:25:34

"Älä tee niin kuin mä teen vaan niin kuin mä sanon" pätee hyvin monessa asiassa.

Lähettäjä: ….. 
Päivämäärä:   6.10.24 12:40:24

Miten voi neuvoa muita syömään oikein jos ei osaa itse?

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   6.10.24 12:52:41

"Miksi kukaan tarvitsee pt:a? Ettekö itse osaa lukea netistä ruokavalio-ohjeita ja treeniohjelmia"

Jos sinä haluaisit vaikka aloittaa voimanoston etkä olisi koskaan käynyt salilla, niin tietäisitkö ihan oikeasti, että mistä kannattaa lähteä liikkeelle maksimivoiman rakentamiseksi ja millaisella ohjelmalla? Tietäisitkö, millainen ylipäätään on hyvä treeniohjelma juuri sinun tavoitteisiisi nähden, tietäisitkö kuinka harjoittelua tulee jaksottaa oikeaoppisesti, osaisitko heti oikeat tekniikat? Tuskinpa. Tai jos tavoitteesi olisi puhdas lihaskasvu, niin tietäisitkö oikeasti, mitä kaikkea kannattaa tehdä, millaisella volyymillä ja kuinka usein? En usko.

Kaikki pt-asiakkaat eivät ole sellaisia "haluan laihtua ja näyttää vähän paremmalta" -tyyppejä, osalla on ihan oikeita tavoitteita esim. voimaan ja lihaskasvuun liittyen. Aloittelija tarvitsee apua ihan perusasioihin kuten tekniikkaan, ja kokeneempi ihminen voi hyötyä hänkin uusista näkökulmista ja uusista treenimetodeista.

Sitten on ihmisiä, joilla on jotain liikuntarajoitteita tai vammoja. He eivät voi poimia netistä mitä tahansa ohjelmaa, he tarvitsevat räätälöidympää otetta treenaamiseen.

Netissä on lisäksi paljon huonoja treeniohjelmia ja vielä surkeampia ruokavalio-ohjeita. Sen osaavan PT:n pointti on juuri se, että hän osaa räätälöidä juuri sinulle sopivan treenin ja ehkä ruokavalionkin.

Fitness-kisaajillakin on valmentajat. Aika jännä juttu, luulisi että tuo on helppoa hommaa. Senkus treenaa kovaa ja syö tosi vähän, eikö niin :)

Mitä tulee PT:n painoon, niin ei mielestäni lievä ylipaino mitään haittaa. Tyyppihän on voinut nuorena vaikka kisata, mutta tavoitteet ovat muuttuneet matkan varrella ja enää ei kiinnosta olla yhtä tikissä. Eihän se tieto sieltä päästä ja kokemus sadoista eri asiakkaista ole kuitenkaan kadonnut mihinkään.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   6.10.24 12:59:01

Tässä ilmeisesti on kyse siitä yhdestä tietystä pt:sta. Jos tarvitsisin pt:n palveluita, niin menisin erittäin mielelläni hänen asiakkaakseen. Aivan mieletön huumorintaju ja varmasti ymmärtäisi asiakkaan motivaationpuutteen ja vaikeuden tarttua treeniin, kun hälläkään ei ole aina ollut helppoa. Paremmin hän minua ymmärtäisi kuin supertimmi "liikkuminen on ihanaa"- tyyppinen ilopilleript.

Lähettäjä: ykrk 
Päivämäärä:   6.10.24 12:59:36

Jotkut lihavat/pulleat kuulemma haluavat pulskan pt:n. Ei tunne itseään niin rumaksi ja huonoksi, kun ohjaajana on pullukka eikä fitness-lavalle valmis timmi tyyppi.

Ehkä ei kaivatakaan apua siihen, miten onnistuisi itsekin muuttumaan fitness-kisaajaksi, vaan esim. haluaa vain opetella oikeat liikkeet ja oikeat tekniikat, että voi treenata/tasapainottaa kroppaa yksipuolisesti kuormittavan työn vastapainoksi. Tähän kykenee pulskempikin pt. Ja ehkä e haluta mitään ketogeenista ruokavaliota jolla lähtee 10 kg kuussa, jossa syödään vain rahkaa ja parsakaalia ja rasvatonta kanaa, vaan kaivataan vain ideoita monipuoliseen ja ei niin epäterveelliseen arkiruokavalioon.

Ihmisillä on erilaisia tarpeita, joten tarjolla pitää olla erilaisia palveluita.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   6.10.24 13:02:51

PT ja ravintovalmentaja tarvitsevat molemmat näyttöjä. Usein itsestä on hyvä aloittaa. Jollekin tavikselle tietysti mikä tahansa on parannus, mutta monet haluavat maksaa laadusta.

On paljon koirankouluttajia, joiden koirat ei ikinä toimi kisoissa. Ei anna kovin hyvä kuvaa taidoista.

En ikinä menisi meikkivalmentajalle, joka ei osaa meikata edes itseään.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   6.10.24 13:02:58

Kenestä tässä on kyse?

Päivämäärä:   6.10.24 13:05:24

"Mutta se jolla on kokemusta on aina parempi."

Aivan. Jos pt on aina ollut hoikka, miten voi neuvoa lihavaa laihduttamisessa? Miten voi neuvoa lihavaa liikkumisessa jos ei ole itse koskaan liikkunut lihavana?

Lähettäjä: Kuuhullu 
Päivämäärä:   6.10.24 13:06:53

Minäkin ottaisin tämän kyseisen pt:n oikein mielellään itseäni ohjaamaan. Mahtava huumorintaju eikä ihmisen paino kerro ohjaamisen taidoista mitään.

Lähettäjä: ö 
Päivämäärä:   6.10.24 13:09:07

"Moni haluaa pt:ltä vierellä kulkemista, kannustusta ja onnistumisten juhlimista."

maksullinen ystävä siis.

Päivämäärä:   6.10.24 13:10:36

"maksullinen ystävä siis."

Joo, sama kuin terapeutti. Saan kuuntelevan korvan ja jakamattoman huomion, mutta oikeasti kysymys on vain eräänlaisesta huoraamisesta.

Lähettäjä: Että näin 
Päivämäärä:   6.10.24 13:12:27

Jos joku on vaikkapa sairauden/ lääkityksen/ lapsenteon jälkeen lihonut niin ei se hänen teoriaossamistaan ja entistä kokemustaan poista. Eiköhän sitä opettaja osaa aina opettaa jos puhe kulkee.

Päivämäärä:   6.10.24 13:14:45

., oletettavasti hän: https://yle.fi/a/74-20112437

Päivämäärä:   6.10.24 13:56:16

Siis --:lle olin vastaamassa.

Lähettäjä: Assi 
Päivämäärä:   6.10.24 14:11:19

Mä tarvitsisin PT:n , joka ymmärtää ikääntymisen (yli 50 v)vaihdevuodet, sydän- ja keuhkosairaudet ja niiden asettamat rajoitteet.
Mä oon niin tollo, etten verkkovalmennuksista saa mitään irti.

Samoin haluaisin oppia painon - tai voimanoston alkeet , mutta missä ?

Olen käynyt 3: lla eri ravitsemusterapeutilla sairaalassa. Olivat yhtä tyhjän kanssa , paras oli hän, joka antoi neuvoja syömiseen päivällä, ettei ruokakooma iskisi ..torkahti ITSE kesken puheen. Aiheena ei ollut laihtuminen vaan ruokarajoitteet (allergiat) .

Päivämäärä:   6.10.24 15:14:47

Minustakin tämä kyseinen lihava pt on hauskanoloinen tyyppi ja seuraan häntä itsekin somessa. En siis pidä ihmisenä häntä huonona tai epämiellyttävänä. Varmasti olisi hauskaa treeniseuraa.

Mutta haluaisinko häntä omaksi pt:ksi? En. Jokainen hoikka pt tietää minkälaista on laihduttaa, minkälaista on seurata syömistä jne. Se on ihan samanlaista jokaiselle. Jokainen joutuu miettiä omat suupalansa ja vastustaa mielitekojaan. Myös hoikat.

Itse valitsin oman pt sen mukaan minkälainen kokemus hänellä itsellä on. Halusin pt:n joka on kilpaurheillut itse. Mutta meitä on joka lähtöön ja osa jää rannalle. Joten myös monenlaisia personal trainereita niin jokaiselle löytyy jotakin.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   6.10.24 15:21:10

Voihan se olla, mutta eihän se oikein vakuuttavaa ole jos joku ylipainoinen sellureisi mouhoaa treenistä eikä itse kuitenkaan näytä ns. omilta ohjeiltaan. Kyllä sitä haluaisi pt:n olevan sen näköinen jollaiselta itsekin haluaa näyttää.

Päivämäärä:   6.10.24 19:38:40

Tuo pt osaa varmasti antaa pätevät ohjeet treenaajille. Mutta hirmu arvokasta olisi ylipainoisille myös ottaa oppia hänen asenteestaan ja ymmärtää, ettei ihmisarvon tai itsetunnon kuulu olla kiloista kiinni. Siinä esimerkin voima olisi taatusti tehokkaampi kuin jonkun laiheliinin sanat.

Päivämäärä:   6.10.24 19:47:34

"Jokainen hoikka pt tietää minkälaista on laihduttaa, minkälaista on seurata syömistä jne."

Hoikat saattavat tietää millaista on seurata syömisiään mutta jokainen hoikka pt ei todellakaan tiedä millaista on laihduttaa.

Lähettäjä: ____________ 
Päivämäärä:   6.10.24 19:54:11

Pessi, et sitten yhtään kuluneempaa argumenttia keksinyt.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   6.10.24 19:58:47

Tunnen myös monia lääkäreitä jotka ovat lihovia, polttavat tupakkaa, juovat reilusti alkoholia ja elävät täysin eri tavalla kuin mitä opettavat. Eli etkö kuuntele näitäkään lääkäreitä? Heillä on kuitenkin KOULUTUS ja tieto siitä mitä pitäisi olla. Ei se oman kehon tilanne vaikuta siihen että hallitsevat asian muuten.

Lähettäjä: ahah 
Päivämäärä:   7.10.24 13:01:47

Jos ongelmana on se, ettei ole koskaan käynyt salilla, ei tiedä mitä ja miten tehdä eikä kehtaa edes aloittaa kunpitää itseään niin rumana, huonona ja tyhmänä koska on lihava, niin tuollainen pt on varmasti hyvä, koska itse tietää mistä on kyse ja on myös sen saman oon läskipaska -olon kanssa taistellut ja alkanut treenata salilla siitä huolimatta. Jokaisella on oikeus käydä salilla ja lenkkipolulla ja kannattaakin, jos sillä sa terveydentilaansa kohennettua tai itsensä pidettyä työ- ja toimintakunnossa.

Mutta jos ei ole lähtökohtaisesti kovin ylipainoinen ja haluaa treenata itsestään timmin ja lihaksikkaan tai pudottaa reilusti painoa kunnolla normaalipainon puolelle, niin ei ehkä onnistu motivoitumaan kaikista parhaiten pt:n kanssa, joka ei itse näytä siltä miltä asiakas haluaa näyttää.

Kaikille on varmasti paikkansa ja häntäkin moni asiakas kiitellyt.

Vaikka itse en ole koskaan ollut ylipainoinen, niin silti tiedän mitä painonhallinta on. Kyllä minäkin lihon ja paisun, jos syön mitä haluan niin paljon kuin haluan. Eikä siinä auttaisi yhtään sellainen pt, joka hokisi vain että ei se mitään, oot arvokas siitä huolimatta ja kyllä sulla on oikeus mässätäkin jos siltä tuntuu. Hoikka pt todennäköisemmin tietää, miten pysytään hoikkana.

Kun ongelmani ei ole se, että ajattelisin, etten saisi mässätä tai että pitäisin itseäni jotenkin huonona kun kiloja kertyy, vaan siinä, että terveyssyistä en saa mässätä kun huvittaa ja niiden kilojen ei oikeasti pitäisi antaa kertyä.

Vaikka se epäreilua onkin, niin moni sairaus aiheutuu tai pahenee kilojen kertymisen myötä, ja moniin sairauksiin hoito on painonpudotus, halusi tai ei. Eli vaikka BMI 30 ei ihmisenä ole sen huonompi kuin BMI 20, niin silti kannattaa muistaa, että ongelmia on helpompi ja halvempi ehkäistä kuin hoitaa ja minä olen todennut, että pakko pysyä normaalipainon sisällä, koska kilojen pudottaminen ja tavoitepainossa pysyminen on vaikeampaa sitten kun niitä kiloja on jo kertynyt, kuin että pitää painon kurissa niin, ettei ole varsinaisesti tarvetta pudottaa painoa, pysytellä vain tavoitepainossa.

Minäkin voin selitellä näitä kilojani iällä, hormonitoiminnalla, stressillä, ruuhkavuosilla ja vaikka millä, mutta totuus on valitettavasti se, että suuhun menee liikaa ja vääränlaista ruokaa aineenvaihduntaani ja kalorinkulutukseeni nähden. Minä motivoidun paremmin normaalipainoisen liikuntakaverin kuin ylipainoisen liikuntakaverin kanssa. Oli kyseessä sitten pt tai ihan vain joku kaveri, jonka kanssa liikun.

Päivämäärä:   7.10.24 13:10:38

"Hoikat saattavat tietää millaista on seurata syömisiään mutta jokainen hoikka pt ei todellakaan tiedä millaista on laihduttaa."

Tämä.

Lähettäjä: tjaah 
Päivämäärä:   7.10.24 13:17:49

Ei hoikkuus tarkoita, etteikö olisi silti tarvetta ravintoneuvonnalle, varsinkin jos hoikka on alkanut vasta harrastaa liikuntaa ja salia. Joten hoikkana en saisi mitään lisäarvoa lihavasta pt/ravintovalmentajasta, se voisi olla jopa haitta koska ajattelisin, että jos hän itse syö kuten neuvoo, hänen ohjeillaan hoikastakin tulee samanlainen kuin hän itse. Ja pt:n käyttämisen tarkoitus on tehdä itsestään parempi versio, jota se ei olisi.

Eiköhän samaistuminen ole tässä se olennainen asia; hoikka ja hyväkroppainen /sellaiseksi haluava samaistuu vastaavaan hoikkaan ja hyväkroppaiseen, vastaavasti "iso" samaistuu samanlaiseen "isoon".

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   7.10.24 13:22:52

Jos nyt puhutaan tuosta tietystä henkilöstä, niin painoa enemmän minua mietityttäisi hyvin lyhyt kokemus (joka sitten näkyy omassa ulkomuodossa) ja osaaminen. Personal trainer -koulutuksia ei valvota mitenkään ja ne ovat hyvin lyhyitä.

Minun PT:ni on fysioterapeutti ja pitkän linjan liikunta-alan ammattilainen, joka tekee alan töitä myös päivätyössään, paikassa, jossa ei kirjekurssin käynyt pärjäisi. Voin luottaa siihen, että hän tuntee ihmisen fysiologiaa ja anatomiaa niin, että osaa opastaa turvalliseen ja tehokkaaseen harjoitteluun.

Pullea rempseä tyyppi voi olla hyvä henkisen puolen tsemppaamiseen, mutta itse kaipaan valmentajalta nimenomaan fyysisen puolen osaamista (ja jos osaa, miksei osaamista sovella omaankin kroppaan).

Tuosta ruokapreppaamisestakaan en ole ihan varma tuleeko se toimimaan edes henkilöllä itsellään pidemmän päälle: mautonta ja yksipuolista mössöä kerralla koko viikoksi.

Päivämäärä:   7.10.24 13:27:06

Tunnen useamman hoikan pt:n, joilta en ottaisi vastaan minkäänlaisia neuvoja treenaamiseen liittyen. Nämäkin tekevät saliohjelmia ja ohjauksia ilman, että heillä on itsellä kokemusta voimaharjoittelusta. Osa ei osaa edes tehdä oikein perusliikkeitä (kyykky, mave, penkki ym). Pt:n ulkonäköä en siis miettisi hetkeäkään, jos sellaista etsisin. Enemmän on vaikutusta sillä, että mitä tietää ja mitä kokemuksia on esim. voimaharjoittelusta, painonnostosta, voimannostosta... Aika paljon miehet kuuntelevat keski-ikäisiä puntti-Raneja, jotka eivät ole kovin aktiivisesti treenanneet viimeiseen 10 vuoteen ja salihousujen vyötärön päällä pötköttää ihan reipas massu. Ei taida tämä sama koskea miehiä? Henkilökohtaisesti arvostan enemmän hieman elämää nähneitä ja kokeneita asiantuntijoita kuin todella nuoria ja kokemattomia. Ulkonäöllä ei mitään tekemistä uskottavuuden kanssa.

Päivämäärä:   7.10.24 13:46:22

"Tunnen useamman hoikan pt:n, joilta en ottaisi vastaan minkäänlaisia neuvoja treenaamiseen liittyen. Nämäkin tekevät saliohjelmia ja ohjauksia ilman, että heillä on itsellä kokemusta voimaharjoittelusta. Osa ei osaa edes tehdä oikein perusliikkeitä (kyykky, mave, penkki ym). Pt:n ulkonäköä en siis miettisi hetkeäkään, jos sellaista etsisin. Enemmän on vaikutusta sillä, että mitä tietää ja mitä kokemuksia on esim. voimaharjoittelusta, painonnostosta, voimannostosta.."

Juuri näin.

Some on pullollaan personal trainereita ja "ravintoneuvojia", joilla ei ole mitään kokemusta. Heille on vain siunaantunut hyvä ulkonäkö, tai sitten he ovat käyneet kirurgin veitsen alla. Kun näyttää timmiltä, on helppo myydä tietämättömille ties mitä treeniohjelmia ja ruokavalioita. Moni näistä kyykkää jollain 40 kilolla itse, eli mistään oikeasta voimasta ei voi puhua. Koko homma perustuu usein siihen, että kroppa on tarpeeksi vähärasvainen, jolloin näyttää hyvältä kuvissa ja someseuraajien määrä kasvaa.

Usein nämä naispuoliset nettivalmentajat keskittyvät pelkkään pakaran kasvattamiseen ja siihen, että syödään tosi vähän. Näitähän on kritisoitukin noista 1500 kcal ruokavalioista (Ilona Siekkistä nyt ainakin), koska tuollainen määrä energiaa ei todellakaan riitä kenellekään, jolla on tavoitteita voiman ja/tai lihaskasvun suhteen.

Ongelmahan on se, että pt:ltä ei vaadita mitään koulutusta ja koko ala on aikamoinen villi länsi. On toki hyviäkin koulutusohjelmia, mutta moni pt on sitä mieltä, ettei noista saa tarpeeksi irti. Tunnen itse läheisesti todella hyvän pt:n, joka sanoi ihan suoraan, ettei oppinut omassa koulutuksessaan oikein mitään muuta, kuin lihasten nimet latinaksi :D Kyllä se osaaminen tulee pääosin sitä kautta, että tekee töitä erilaisten ihmisten kanssa vuosikausien ajan.

Jonkun somepyllistelijänkin valmennus voi tietysti tuottaa tuloksia, mutta hyvä pt osaa neuvoa kaiken ikäisiä, kaiken kokoisia ja myös liikuntarajoitteisia ihmisiä. On pikkuisen eri asia tehdä saliohjelma 20-vuotiaalle normaalipainoiselle urheilutaustan omaavalle henkilölle, kuin 65-vuotiaalle ylipainoiselle, jolla on nivelrikko ja huonot polvet.

Päivämäärä:   7.10.24 13:48:27

Ja meni nyt vähän kärjistetyksi - en sano, etteikö nuori hyvännäköinen nainen voisi olla myös hyvä pt :) Mutta kyllä some on räjäyttänyt tämänkin alan ja kaikenlaisia "asiantuntijoita" on alkanut putkahdella esille.

Itse menin aikoinaan vähän kokeneemmalle PT:lle. Minulla oli jo kokemusta salitreenistä usean vuoden ajan, en siis ollut ihan tietämätön. Olisi tuntunut jotenkin hölmöltä mennä jollekin 18-vuotiaalle, joka on vuosissa treenannut vähemmän, kuin mitä minä itse.

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   7.10.24 14:12:52

En ottaisi lihavaa pt:ta.

Laihtuminen ei ole niin vaikeaa, kuin mitä ihmiset välillä tuntuu ajattelevan. Suurin haaste laihtumiselle useimmilla ihmisillä on se, että muu elämä tulee tielle. Monet istuu työpäivät ja sitten illalla pitäisi hoitaa perhettä, lemmikeitä, parisuhdetta, kotia, vanhempia/isovanhempia... Ollaan väsyneitä, ei jaksaisi panostaa ruokaan, tulee mielitekoja ja ostetaan sitten sitä karkkia, viikonloppuna kaverit kutsuu baariin tai on taas kerran jotkut synttärikekkerit ja tulee syötyä herkkuja, töissä on kiva lähteä lounaalle muiden kanssa ja työpäivän jälkeen tekee mieli vaan napata se helppo (mutta epäterveellinen) paistopistetuote. Tai sitten esim. erilaiset elämäntilanteet ja niihin liittyvät muutokset kehossa pikku hiljaa saakin kilot kertymään, esim. ei huomata että ei enää tulekaan liikuttua kuten nuorena tai että iän myötä paino vaan kertyy helpommin ja siten jatketaan syömistä kuin ennenkin ja vähitellen ne kilot kertyy.

Siis täysin inhimillisiä asioita ja samasta syystä itsekin olen lihava.

Pt:lla kuitenkin se koko ammatti pyörii ulkonäön ja liikunnallisuuden ympärillä. Pt:n työ jo itsessään on suhteellisen aktiivista ja pt:lla pitäisi olla hyvät tiedot siitä, mitkä on esim. helppoja, mutta terveellisiä välipaloja kiireiselle ihmiselle tai mitä syödä kun pitäisi vaan nopeasti tehdä jotain.

Jos edes pt ei tähän pysty, miten sitten ne, jotka istuvat toimistossa 8h päivässä ja joka päivä on lounasbuffetti jälkiruuilla ja palaveripullaa iltapäivästä.

--

Lääkärillä tilanne on vähän eri, koska lääkäri kuitenkin tutkii sairauksia, joista monet eivät liity painoon mitenkään. Lääkäri ei myöskään ole välttämättä perehtynyt helppoihin arkiruokiin tai välipaloihin ja lääkärin työ voi olla erittäin stressaavaa. En epäile, etteikö ylipainoinen lääkäri osaisi tutkia murtunutta kättä tai tehdä leikkausta.

Toisaalta, nyt kun asiaa miettii, niin harvoin olen nähnyt reilusti ylipainoisia lääkäreitä.

Lähettäjä: Lihava koutsi 
Päivämäärä:   7.10.24 14:19:45

Lihava koutsi ymmärtää toisen lihavan elämää paremmin kuin ”syö vähemmän kuin liikut”-tyypit. Laihtuminen lähtee kuitenkin aina korvien välistä. Jokainen lihava on laihduttamisen asiantuntija, mutta pääkopan saaminen oikeaan moodin on se juttu.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   7.10.24 14:30:52

Joskus miettinyt tuota lihava koutsi asiaa ratsastuksessa...miten kukaan voi edes kuvitella olevansa "valmentaja" jos on niin läski ettei itse pääse edes hevosen selkään?

Päivämäärä:   7.10.24 14:32:09

"Lihava koutsi ymmärtää toisen lihavan elämää paremmin kuin ”syö vähemmän kuin liikut”-tyypit."

Varmasti lihava ymmärtää joo paremmin. Mutta onko se ymmärtäminen se, mitä haetaan pt:lta? Itse kaipaan ainakin ratkaisuja, en liikaa päähän taputtelua ja ymmärtämistä. Laihtuminen tosiaan lähtee sieltä korvien välistä, mutta siihen tarvitaan myös konkreettisia toimia, miten laihtua.

Jos pt ei itse kykene tekemään konkreettisia toimia itsensä kohdalla, miten toimivia hänen konstinsa ovat?

Lähettäjä: juuli 
Päivämäärä:   7.10.24 14:33:02

En itse menisi jollekin pullukalle valmennukseen...olen hyvässä kunnossa ja mielestäni vie pohjaa jonkun opeista jos ei pysty itsekään noudattamaan niitä :D

Päivämäärä:   7.10.24 14:37:48

En ymmärrä minkälaista kokemusta tai asiantuntemusta ikihoikalla fitnessmimmillä tai -jantterilla voi olla nimenomaan painonpudotuksesta? Tai näistä normaali-ihmisille vaikeista asioista, kuten elämäntapamuutoksesta tai mielihalujen hillitsemisestä? Zero omakohtaista kokemusta, en menisi ikinä, ellei tarve olisi vain viilata viimeisiä kiloja tai löysiä pois.

Jos taas tarvitsisin oikeasti noihin yllämainittuihin apua, menisin sille jolla siitä on omakohtaista kokemusta.

Päivämäärä:   7.10.24 14:57:04

"En ymmärrä minkälaista kokemusta tai asiantuntemusta ikihoikalla fitnessmimmillä tai -jantterilla voi olla nimenomaan painonpudotuksesta? Tai näistä normaali-ihmisille vaikeista asioista, kuten elämäntapamuutoksesta tai mielihalujen hillitsemisestä"

Tämä. Ja näissä kommenteissa paistaa se, että kuka tietää tästä asiasta. Selvästi vähemmistö.

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   7.10.24 14:59:27

"normaali-ihmisille vaikeista asioista, kuten elämäntapamuutoksesta tai mielihalujen hillitsemisestä?"

Normaali-ihmiselle vaikea asia olla ostamatta sipsipussia kaupasta, jolloin sitä ei voi syödä? Okei. Tuohon tarvitaan jotan pt:tä, opettamaan mielikuvaharjoitteita miten sivuuttaa sipsihylly?

"mielestäni vie pohjaa jonkun opeista jos ei pysty itsekään noudattamaan niitä :D"

Tämähän se. Ylipainoinen ihminen neuvomassa painonhallintaa ei oikein vakuuta - jos hänen neuvonsa olisivat päteviä miksi hän on silti ylipainoinen.

Lähettäjä: Stina 
Päivämäärä:   7.10.24 15:08:42

Ovatko pt:t laihdutusvalmentajia? Minä luulin, että heiltä voi ostaa esim. räätälöityjä saliohjelmia ja tekniikkavalmennusta, mutta tämän keskustelun perusteella pt:n ainoa tavoite on saada asiakas laihtumaan.

Päivämäärä:   7.10.24 16:00:23

”En ymmärrä minkälaista kokemusta tai asiantuntemusta ikihoikalla fitnessmimmillä tai -jantterilla voi olla nimenomaan painonpudotuksesta? Tai näistä normaali-ihmisille vaikeista asioista, kuten elämäntapamuutoksesta tai mielihalujen hillitsemisestä? Zero omakohtaista kokemusta, en menisi ikinä, ellei tarve olisi vain viilata viimeisiä kiloja tai löysiä pois. ”

Niin, lihavalla pt:llä on kokemusta olla lihava. Mitä minä siitä hyödyn? Lihava pt, joka ei saa itseäänkään hyvään kuntoon, ei oikein vakuuta minua.
Jos haluan tsemppiä tai tukea niin sitä saan ystäviltä. Personal trainerilta haluan nimenomaan kokemusta siitä miten treenataan ja miten päästään sekä pysytään hyvässä kunnossa.

Päivämäärä:   7.10.24 16:20:49

"Ovatko pt:t laihdutusvalmentajia? Minä luulin, että heiltä voi ostaa esim. räätälöityjä saliohjelmia ja tekniikkavalmennusta, mutta tämän keskustelun perusteella pt:n ainoa tavoite on saada asiakas laihtumaan."

PT voi toimia monenlaisessa roolissa. Aloituksessa selvästi puhuttiin nyt tästä ravitsemuspuolesta, koska otsikossa jo mainitaan pt JA ravintovalmentaja ja tekstissäkin puhutaan nimenomaan ravinnosta. Ravitsemuksessa varmasti iso osa asiakkaista on ylipainoisia, koska se muutenkin kansantauti on.

Mutta todellakin pt:t toimii myös esimerkiksi treenivalmentajina ja toisilla tietysti paino onkin siellä treenin puolella, varsinkin jos painon kanssa ei ole ongelmaa ja ruokavalio on kunnossa ja haluaa nimenomaan treenata.

Lähettäjä: Fi 
Päivämäärä:   7.10.24 17:07:39

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 7.10.24 13:10:38

"Hoikat saattavat tietää millaista on seurata syömisiään mutta jokainen hoikka pt ei todellakaan tiedä millaista on laihduttaa."

Tämä.

Ei pidä paikkaansa. Palanderin rouvakin on hoikka, muta syömistottumukset olivat niin pielessä, että terveytensä oli suuressa vaarassa kun Pippa Laukka kävi kylässä. Eli osteoporoosiin oli jo käytännössä sairastunut. Eli söi hyvin epäterveellusesti omaa kehoaan tuhoten.

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   7.10.24 17:09:37

"Ovatko pt:t laihdutusvalmentajia?"

Minulla on pt auttamassa siinä, että harrastamieni kahden tekniikaltaan vaativan urheilulajin oheisharjoittelu on mahdollisimman tehokasta ja tukee lajiharjoittelua. Joten en ottaisi ylipainoista pt:tä, joka on saanut inspiraation pt:ksi ryhtymiseen omasta parin vuoden takaisesta elämäntaparemontistaan (jonka tulokset eivät vielä(?) näy?), eikä ole koskaan harrastanut mitään kilpaurheilua.

Päivämäärä:   7.10.24 17:10:09

"Palanderin rouvakin on hoikka, muta syömistottumukset olivat niin pielessä, että terveytensä oli suuressa vaarassa kun Pippa Laukka kävi kylässä."

Palander ei tietääkseni ole personal trainer? Eli miten liittyy tähän? Ei kai kukaan ole väittänytkään, että laiha tai hoikka ihminen olisi automaattisesti terve. Järkikin sanoo, että liiallinen laihuus ei ole ihmiselle hyväksi, kuten ei ylipainokaan.

Se osaava PT voi muuten neuvoa myös liian laihaa ihmistä syömään enemmän. Ja tarpeeksi syöminen onkin todella tärkeässä roolissa, jos salilla meinaa treenata.

Lähettäjä: Kokk 
Päivämäärä:   7.10.24 21:57:41

Älä luota laihaan kokkiin.

Päivämäärä:   7.10.24 22:29:09

Millä logiikalla normaalipainoinen tai hoikka ei tiedä mitään mieliteoista ja itsekurista ja treenaamisesta, vaan kaikki on vaan hyvissä geeneissä? :D Ilmankos ihmiset on pullukoita. Ihan se normaalipainoinenkin joutuu miettimään syömisiään, liikkumistaan ja kieltäytymään mieliteoista.
Ja millä logiikalla lihava on laihduttamisen asiantuntija?? Sehän ei ole onnistunut siinä, kun on läski!! :D

Päivämäärä:   7.10.24 23:32:18

”Millä logiikalla normaalipainoinen tai hoikka ei tiedä mitään mieliteoista ja itsekurista ja treenaamisesta, vaan kaikki on vaan hyvissä geeneissä? :D Ilmankos ihmiset on pullukoita. Ihan se normaalipainoinenkin joutuu miettimään syömisiään, liikkumistaan ja kieltäytymään mieliteoista.
Ja millä logiikalla lihava on laihduttamisen asiantuntija?? Sehän ei ole onnistunut siinä, kun on läski!! :D”

Juuri näin minäkin ajattelen.

Päivämäärä:   7.10.24 23:47:37

Jotenkin sitä olettaisi maailman jo menneen eteenpäin mutta ei, vieläkin lihavia haukutaan ja arvostellaan. Ja tehdään ihmeellisiä olettamuksia. On vain hyvä että pt:tä on jokaiseen lähtöön niin on varaa valita se itselle mieluisin.

Lähettäjä: i5i 
Päivämäärä:   8.10.24 00:58:09

”Millä logiikalla normaalipainoinen tai hoikka ei tiedä mitään mieliteoista ja itsekurista ja treenaamisesta, vaan kaikki on vaan hyvissä geeneissä? :D Ilmankos ihmiset on pullukoita. Ihan se normaalipainoinenkin joutuu miettimään syömisiään, liikkumistaan ja kieltäytymään mieliteoista.
Ja millä logiikalla lihava on laihduttamisen asiantuntija?? Sehän ei ole onnistunut siinä, kun on läski!! :D”

Niinpä. Mutta minusta onkin tärkeintä ajatella, että mikä on asiakkaan lähtökohta ja mihin tavoitteeseen hän pyrkii.

Jos on alunperin hoikka tai haluaa laihtua ja timmiytyä, niin silloin ei ehkä motivoidu parhaiten lihavan pt:n/ravintoneuvojan opeissa. Jos taas on lihava ja ahdistaa mennä salille opettelemaan uusia asioita ja tekemään mitään, niin silloin aina hoikkana ollut ja timmi pt ei ehkä ole se, johon parhaiten kykenee samaistumaan ja jonka neuvoista motivoituu.

Olen itse normaalipainoinen ja en minä tällaisena pysy jos teen ja syön mitä haluan. Minulla ei todellakaan ole mitään "hoikkuusgeenejä". Kyllä minun hoikkuuteni salaisuus on se, etten syö enemmän kuin kulutan. Mielitekoja on ihan kauheasti.

Nytkin pesin hampaat ja kävin suihkussa ja hiuksia kuivatellessani väsäsin itselleni iltapalaa. Syödessä sitten muistin, että minä tosiaan pesin jo hampaat ennen suihkussakäyntiä, kun ei minulla ollut enää tarkoitus syödä! Eli tällaista tämä joskus on. Annan mieliteoille periksi ihan huomaamatta. Kun nyt vain teki mieli kaakaota ja voileipää. Ja paljon on tullut viime vuosina syötyä ihan vain koska tekee mieli. Kauppaan saatan mennä ihan siksi että haluan karkkia tai suklaa on tarjouksessa. Ja kyllähän tämä lisääntyneinä kiloina ja ilmestyneenä selluliittina näkyy ja tuntuu...

Ei ihme, että ihmiset lihovat, jos syödään vähän väliä huvikseen ja varmuuden vuoksi ja siksi kun halutaan. Edes fyysinen työ ja liikunnallinen elämäntapa ei välttämättä pelasta, sillä todella moni lihava on selkeästi rasvakudoslihava ja lihaksettoman näköinen, vaikka selittää suu vaahdossa, että nämä kilot ovat vain lihaksia ja he ovat huomattavasti terveempiä, parempikuntoisia ja vahvempia kuin hoikat ystävänsä. Kumma kyllä, ne hoikat taas ovat eri mieltä.

Päivämäärä:   8.10.24 06:28:45

Kyllä huomaa, ketkä oikeasti koskaan on taistellut ylipainon kanssa. Ja huomaa, miksi tarvitaan erilaisia pt:itä.

Lähettäjä: Kaija 
Päivämäärä:   8.10.24 07:33:24

"Lähettäjä: Stina
Päivämäärä: 7.10.24 15:08:42

Ovatko pt:t laihdutusvalmentajia? Minä luulin, että heiltä voi ostaa esim. räätälöityjä saliohjelmia ja tekniikkavalmennusta, mutta tämän keskustelun perusteella pt:n ainoa tavoite on saada asiakas laihtumaan."

Tätä ihmettelen myös. Katsoin tuon Ylen jutun, jonka osoite on keskustelussa mainittu (ilman linkkiä prkl), ja Jenna eli jutun pt:hän on aivan mainio tyyppi. Eihän muutenkaan jokainen pt sovi jokaiselle treenaajalle, koska tavoitteita ja ihmisiä on niin erilaisia. Suuri osa pt:istä taitaa kuitenkin enemmän olla niitä, joiden tavoitteena on juurikin saada asiakas laihtumaan tai jokin ulkonäön muutos muun ohessa. On aivan superhienoa, että on olemassa myös tuollainen pt, joka yksinkertaisesti haluaa jakaa liikunnan iloa!

Liikunnan iloa jokaiselle, ihan kaikille, kokoon, läskin määrään ja ulkonäköön katsomatta! Liikunnan iloa tavoitteista riippumatta! – Toisin sanoen liikunnan iloa, oli liikkujalla sitten jokin tavoite tai ei minkäänlaista tavoitetta!

Ylen jutun Jenna on vielä nuori ja ehtii oppia työssään. Jokainen on joskus aloittanut – miksi pitää teilata tyyppi vain siksi, koska koulutus on vielä tuore?

On aivan mahtavaa ja upeaa, että on myös Jennan kaltaisia pt:itä, jotka tietävät, millaista on, kun liikkumiseen on suuri kynnys ja jotka pystyvät tsemppaamaan niitä, jotka ehkä häpeävät omaa kehoaan tai ovat joutuneet kuuntelemaan asiattomia kommentteja muilta. Kaikkien ei todellakaan tarvitse tavoitella laihtumista tai elämäntapamuutosta. Tärkeintä on, että liikkuu ja saa liikkumisestaan iloa!

Terv. eräs normaalipainoinen, joka liikkuu ilman laihtumisen tavoitetta eikä kehtaa lähteä juoksulenkille yleisille paikoille vaan juoksee joko pimeään aikaan tai metsän siimeksessä, missä kukaan ei näe.

Lähettäjä: Piste 
Päivämäärä:   8.10.24 08:13:21

Miten voi olla lääkäri jos on sairauksia?
Miten voi olla päiväkodissa töissä jos ei ole lapsia?
Miten voi olla puutarhalla töissä jos ei ole ainuttakaan viherkasvia kotona?

^^

Tähän kommentoisin sen verran, että itse olen tavannut selkäongelmien takia ties millä spesialisteilla ja kalliissa tutkimuksissa, mutta vasta kun löysin lääkärin jolla on sama vaiva niin häneltä sain tarvitsemani avun. Eli tässä on pieni totuuden siemen että terveen lääkärinkin on helppo vaan lukea mitä käypähoitosuositus ohjeistaa ja sellainen kenellä on sekä elettyä elämää että sairauksia takana tietää, että kaikki sairaudet eivät oireile kaikilla ihmisillä samalla tavalla tai oireet voivat olla erilaisia kuin mitä netti kertoo.

Päiväkodissa ei toivottavasti ole töissä sellaista jolla ei ole kokemusta lastenhoidosta. Ei niiden omia tarvitse olla, mutta enemmän kokemusta tarvitaan kuitenkin kun että "oon mä siskon lapsia käynyt leikityttämässä ja sit kun ne on alkanu itkee niin oon tyrkännyt ne takaisin äidilleen".

Sama viherkasvien kanssa, omia ei tarvitse olla jos on tietoa erottaa kasvit ja tietää mitä ne tarvitsee jne jotta osaa asiakasta myös neuvoa. Mutta ei esimerkiksi k-raudan kassaneidin tarvitse osata käyttää jokaista työkalua minkä asiakkailleen myy, kunhan osaa sitten delegoida kysymykset sellaiselle joka niistä tietää.

Mun mielestä pt voi olla lihava jos on tosiaan tietotaitoa kuitenkin olemassa. Mutta jos on lihava ja haluaisi laihtua eikä siinä onnistu, niin sitten ei ole kovin luotettava pt koska ne taidot ei ole olemassa. Kunnon pt osaa motivoida ja kaivaa myös asiakkaasta ne sisäiset syyt ryhtyä tekemään sitä elämäntapamuutosta, jos se olisi helppoa niin tuskin se asiakas pt:tä edes tarvitsisi. Eli miten voit saada toiselle muutosta jos et itse onnistu. Jos olet lihava pt vaikka sairauden tai lääkityksen vuoksi niin se on täysin ymmärrettävää. Jos olet jo laihduttanut vaikkapa 30kg ja vielä pieni määrä jäljellä niin sekin on ymmärrettävää ja tässä paras mahdollinen pt toiselle ylipainoiselle tsemppaamaan ja ymmärtämään tilannetta. Mutta jos tosiaan olet ylipainoinen etkä onnistu saamaan itseäsi terveen mittoihin niin et ole hyvä pt. Voit olla hyvänmielen kaveri joka tuo seuraa ja iloa liikkumiseen, mutta et pätevä pt.

Ihan niinkuin entinen hyvä ratsastaja voi alkaa valmentaa, vaikka nykyään olisi ylipainoinen tai selkäsairas joka ei kykene ratsastamaan, mutta jos olet alunperin paska ratsastaja joka ei itse osaa eikä opi, niin et voi opettaa muita. Tai no, ainakaan sun ei pitäisi, mutta nykypäivän lyhytkoulutuksilla monesta tulee kyllä valmentajia kun ei itse pärjääkään ratsastajana 

Päivämäärä:   8.10.24 08:26:10

"mutta jos on lihava ja haluaisi laihtua eikä siinä onnistu, niin sitten ei ole kovin luotettava pt koska ne taidot ei ole olemassa. Kunnon pt osaa motivoida ja kaivaa myös asiakkaasta ne sisäiset syyt ryhtyä tekemään sitä elämäntapamuutosta, jos se olisi helppoa niin tuskin se asiakas pt:tä edes tarvitsisi. Eli miten voit saada toiselle muutosta jos et itse onnistu."

Tämä koko teksti sisältää pohjavireenä sen oletuksen, että (ylipainoinen) pt:n asiakas on aina sellainen, joka haluaa laihtua tai tehdä elämäntapamuutoksen. Aivan varmasti heitä on, mutta onko ihan mahdotonta ajatella, että joltakulta pt:ltä ei haetakaan tsemppiä elämäntapamuutokseen, taitoja liikkua ja syödä niin, että laihtuu? Entä jos haluaa vain oppia tykkäämään liikkumisesta?

Niitä pt:itä, jotka markkinoivat elämäntapamuutosta ja laihtumista, on pilvin pimein. On mistä valita. Harvemmassa ovat ne pt:t, jotka tarjoavat kipinää liikkumiseen, liikkumisen iloa ihan itsessään, ilman minkäänlaisia tavoitteita. Heitä tarvittaisiin paljon lisää.

Vaikka pt olisi minkä painoinen hyvänsä, niin hänellä voi itsellään olla myös kokemusta liikunnan ilon löytämisestä, ja siinä hän on mitä mainioin ammattilainen auttamaan sitä, joka haluaa vain liikkua eikä muokata ulkomuotoaan. Esim. mainittu Jenna on jutun mukaan inhonnut koululiikuntaa ja myöhemmin löytänyt liikunnan ilon.

Hesarissa oli vähän aikaa sitten juttu, jossa puhuttiin aikuisten hurahtamisesta erilaisiin urheilulajeihin. Siinä sanottiin, että taidoilla ei ole mitään väliä: voit olla lajissasi aivan täysin pask.a, mutta jos nautit ja tykkäät, laji on oikea. Se innostaa liikkumaan.

Terveyspuhetta ja terveyspuheeksi naamioitua ulkonäön kritisointipuhetta tulee niin paljon joka tuutista, että on kerta kaikkiaan tervettä (!) ja tervetullutta, että on joku, joka sanoo vain, miten kivaa on liikkua. Ihan vain liikkua! Viis siitä, että se vaikuttaa terveyteen tai saattaa edesauttaa painon putoamista. Ihan sama! Tärkeintä on itse liikkuminen ja sen tuoma ilo, elämänilo!

Että osaankin vihata tätä nykyajan ulkonäkökeskeisyyttä ja pinnallista jaskaa.

Päivämäärä:   8.10.24 08:33:42

"onko ihan mahdotonta ajatella, että joltakulta pt:ltä ei haetakaan tsemppiä elämäntapamuutokseen, taitoja liikkua ja syödä niin, että laihtuu? Entä jos haluaa vain oppia tykkäämään liikkumisesta?"

Tähän vastasin jo viestissäni. Voit olla hyvänmielen kaveri joka tuo seuraa ja iloa liikkumiseen, mutta et pätevä pt.

Itse en ole ylipainoinen mutta minulla on tosiaan noita mainitsemiani selkäongelmia jonka takia joudunkin olemaan todella tarkka siitä, minkälaisia treeniohjelmia noudatan tai kenen valmentajan ohjeita. Pitää oikeasti olla tietotaitoa kehon toiminnasta jotta mun kroppa ei hajoa treeniin, jonka vuoksi tarvitsenkin pätevää ammattilaista auttamaan ja vahvistamaan lihaksiani jotta ne saisi mahdollisimman hyvin tuettua muutoin romua kroppaa. Eli en halua laihtua vaan vahvistua. Eli siinä mielessä en edusta mainitsemaasi nykyajan ulkinäkökeskeisyyttä.

Päivämäärä:   8.10.24 08:43:20

"Lähettäjä: Piste
Päivämäärä: 8.10.24 08:33:42

'onko ihan mahdotonta ajatella, että joltakulta pt:ltä ei haetakaan tsemppiä elämäntapamuutokseen, taitoja liikkua ja syödä niin, että laihtuu? Entä jos haluaa vain oppia tykkäämään liikkumisesta?'

Tähän vastasin jo viestissäni. Voit olla hyvänmielen kaveri joka tuo seuraa ja iloa liikkumiseen, mutta et pätevä pt."

Esim. tässä ketjussa mainitun Ylen jutun pt on hankkinut tutkinnon, kouluttautumalla pätevöitynyt. On myönnettävä, että en tunne alaa niin, että tietäisin, millaisella koulutuksella pt:ksi valmistutaan – ymmärtääkseni pt ei ole mikään samalla tapaa suojattu ammattinimike kuin vaikkapa hieroja, terveydenhuoltoalan henkilöstöstä puhumattakaan.

Kuitenkin jutun katsottuani väittäisin, että tuo Jenna on sekä hyvänmielen kaveri että pätevä pt.

Sinulle sopiva ja pätevin pt on se, joka tuntee selän ongelmia. Jollekulle toiselle sopiva ja pätevä pt on se, joka tietää, millaista on inhota liikuntaa. Yllätys ei liene, että eri ihmisille sopivat erilaiset ammattilaiset. Mutta vaikka joku pt ei olisikaan sinulle sopiva eli sellainen, joka osaa auttaa selän ongelmien kanssa, niin se ei tee hänestä vähemmän pätevää pt:tä. Vrt. vaikkapa lääketieteeseen: jos haet apua suolistovaivoihin, tuskin tuomitset ortopedin ei-päteväksi lääkäriksi, koska hän ei ole paras ammattilainen sinua auttamaan?

Väitän, että lihava ihminen voi aivan vallan hyvin olla täysin pätevä pt – kaikkien pt:iden ei tarvitse olla laihtumisen ja elämäntapamuutoksen asiantuntijoita. Joku pt voi olla liikunnan ilon löytämisen asiantuntija.

Jos on kolme pt:tä, joilla on kaikilla sama koulutus ja yhtä paljon työvuosia takana, niin onko heistä pätevin se, joka on aina ollut hoikka? Vai se, joka on ollut lihava ja laihduttanut? Vai se, joka on aina ollut lihava ja löytänyt liikunnan ilon? Minun vastaukseni on: jokainen heistä on yhtä pätevä pt. Heillä on eri asiakaskunta, eri kohderyhmä. Erilaiset ihmiset saavat heiltä avun. Ja sitten on vielä se neljäs pt, jolla on sama koulutus ja samat työvuodet ja joka on kokenut selän ongelmia – hän on yhtä paljon pätevä kuin nuo muutkin.

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   8.10.24 08:56:11

Tästäkin ketjusta näkee miksi oli oikeasti hankala löytää pt, jonka sai ymmärtämään ettei minun tarkoitus ole laihduttaa vain saada kehoon hyvä olo ja kivut pois. Jos sivussa laihdun niin ei kiinnosta. En halua miettiä asiaa, ettei vanha syömishäiriö nosta päätään.

Minä olen huono tekemään fyssarin jumppia kotona, vaan on helpompi liikkua kodin ulkopuolella. Salilla kuitenkin tarvitsen apua ammattilaiselta, joka katsoo että ohjelma sopii vammoilleni ja teen liikkeet oikein. Aika moni salilla tekee liikkeet väärin ja se voi tämmöisen moniongelmaisen kipeyttää pahasti.

Eli ei. Ei kiinnosta pt:n ulkonäkö vain osaaminen.

Päivämäärä:   8.10.24 08:56:57

Kaija on oikeassa. Itse hoikkana mutta selkävaivaisena valitsisin ainoastaan PT:n, jolla erityisosaamista ja vakuuttava koulutus, en mitään kirjekurssi-some PT:tä joka passaa kaloreista ja laihdutuksesta instagramissa ja tekee mitä vaan kummallisia liikkeitä. PT:n koko olisi minulle ihan yhdentekevä asia mutten missään nimessä ottaisi neuvoja henkilöltä joka ei erikoistu tavoitteisiini.

Päivämäärä:   8.10.24 09:04:23

Kukaan ei minun huomatakseni tässä ketjussa ole haukkunut tätä pt:tä.
Minäkin seuraan häntä somessa ja hän vaikuttaa varsin hauskalta tyypiltä.
Katsoin myös kuinka hän preppasi ruokaa ja ei itsekään lisännyt itselleen esim. kasviksia.
Hän olisi varmasti hauskaa treeniseuraa.

Mutta nämä on mielipidekysymyksiä. Menisitkö ratsastusvalmentajalle, joka ei itse osaa ratsastaa? Menisitkö pudottamaan painoa pt:lle joka ei itse pysty siihen? Menisitkö pt:lle kasvattamaan lihaksia joka ei ole itse pystynyt siihen?

Vertaistuki voi olla myös tärkeää, mutta onko se niin tärkeää, että siitä haluaa maksaa?

En yhtään vähättele tätä pt:tä. Hän tekee hauskaa kontenttia, hänellä on hauska asenne eikä liikkuminen koskaan ole turhaa. Salille mahtuu kaikennäköiset ihmiset ja minua itseäni henkilökohtaisesti helpotti saliharrastukaeb aloittamisessa se, että salilla tosiaan on monenlaista tallaajaa, eikä vain kovakuntoisia salimakeja.

Päivämäärä:   8.10.24 09:16:02

Kaija, tässä erimielisyydessä ongelmana on nyt ehkäpä se, mitä personal trainerillä tarkoitetaan. Itselleni se on riittävän koulutuksen ja kokemuksen omaava henkilö jolla on juurikin se tietotaito olemassa ihmisen fysiikasta ja biomekaniikasta, hallussa tekniikat esimerkiksi lihaskunnon vahvistamiseen mutta myös keinot rasvanpolttoon (niille ketkä sitä kaipaa) sekä ymmärrys siitä henkisestä puolesta (motivaatio, sisäiset syyt, monella myös asioiden kieltäminen jne). Näiden lisäksi jos vaikkapa haluaa pudottaa painoa tai kasvattaa lihaksia, niin pitää olla ymmärrys siitä paljonko esimerkiksi laadukas uni, oikea ravinto ja ruokarytmi ja sen myötä päiväaikainen vireystilan säätely vaikuttaa kokonaisuuteen. Eli en pidä pätevänä personal trainerina sellaista tyyppiä joka antaa ruokavalion ja sanoo että noudata tätä niin laihdut, se harvoin on ainakaan pitkäaikainen Ja terveellinen lähestymistapa.

Eli se tietotaito on se, mitä olen itse yrittänyt painottaa omissa viesteissäni. Sillä tarkoitan ehkäpä sitä "vanhan ajan kunnon koulutusta" mutta valitettavasti nykyään tosiaan hyvin moni kutsuu itseään personal traineriksi koska tosiaan eihän se ole suomennettunakaan muuta kuin henkilökohtainen valmentaja, eli voit olla "hauskaa ja motivoivaa lenkkeilyseuraa" ja kutsua tämän myötä itseäsi personal traineriksi. Eli tässä kohtaa nostan itse käden virheen merkiksi - personal trainer voi ilmeisesti olla kuka vaan joka tarjoaa toiselle henkilökohtaista opastusta missä vaan muodossa ja ongelma on ilmeisesti se, että itse oletan pt:n olevan kouluttautunut pikakurssia enemmän liikunnan alalla.

Itsekään en hakisi apua selkäongelmia urologilta, siinä olet oikeassa. Mutta ilmeisesti "kaikki lääkärit" on yhtä laaja käsite kuin "kaikki personal trainerit" eli sinne joukkoon mahtuu tosiaan sekä niitä "kävelylenkien motivaattoreita" että fysiikkaan perehtyneitä laajemman liikunta-alan osaajia, joka todennäköisesti hallitsee myös "good vibes only"-tyyppisen valmentamisen niille, ketkä sitä kaipaa.

Viimeiseen vertaukseesi, jos kaikilla olisi tosiaan sama pätevä koulutus taustalla niin sitten omalla ulkomuodolla ei ole väliä. Laiha voi olla huonompi jos ei ole tietotaitoa siitä mitä on kamppailla liikuntarajotteiden, kipujen tai ylipainon kanssa ja väittää vaan että "lihavuus on aina laiskuutta". Lihava joka on laihduttanut ei välttämättä ole hyvä, jos olettaa että kaikille laihduttaminen on yhtä helppoa tai onnistuu samaa reittiä kun hänellä. Liikunnanilon löytänyt ei ole parempi, koska jollain muulla se ei välttämättä ole ilon löytymisestä kiinni vaan tekemistä rajoittaa esimerkiksi sairaudet tai vaikkapa joku kipua aiheuttava liike-epäsymmetria, joka voisi korjaantua oikeanlaisella tekniikalla mutta tällä personal trainerilla ei olekaan tietotaitoa sen korjaamiseen, koska hän osaa vaan tsempata ja motivoida.

Eli edelleen kunnon pohjakoulutus on millä on väliä jotta voi valmentaa asiakasta kokonaisuutena, eikä vaan tsempata tai laihduttaa tai kasvattaa lihaksia. Eli edelleen vertaan nykyajan personal trainerin epämääräistä titteliä ja pikakoulutuksia siihen tämän päivän valmentaja 1-koulutukseen, joka on parissa viikonlopussa taputeltu ja sitten voi kutsua itseään valmentajaksi ja erikoistua vaikka niihin hyvänmielen ratsastuatunteihin. Mutta silti ero tällä valmentajalla ja "oikealla" pitkän linjan hevosalan ammattilaisella on iso, vaikka molemmat valmentajia onkin.

Päivämäärä:   8.10.24 09:21:58

Olen mieie:n kanssa samaa mieltä, osasit ehkä muotoilla asian paremmin kun minä. Tosiaan kunhan se osaaminen löytyy, niin ulkomuodolla ei ole väliä (tämän toivottavasti toin ilmi omassa viestissäni) eli oma pointtini olikin että jos on lihava koska ei ole itse onnistunut pudottamaan painoa tai hankkimaan fyysistä kuntoa, niin silloin se osaaminen on todennäköisesti puutteellista. Eli sen vuoksi sillä on merkitystä, että minkä takia on lihava.

Nepun kanssa myös samaa mieltä ja toki jos joku haluaa siitä vertaistuesta maksaa niin siitä vaan, mutta tällaisen ei omasta mielestäni pitäisi kutsua itseään personal traineriksi vaan ehkä sitten joku muu nykyajan trendinimike, kuten vaikka elämäntapavalmentaja tai motivaattori tai tsemppaaja.

Päivämäärä:   8.10.24 09:42:14

Luulenpa, Piste, että kuljemme vähän rinnakkaisia polkuja eivätkä käsityksemme ole ihan niin pahasti keskenään ristiriidassa kuin aluksi vaikutti.

Olen kanssasi täysin samaa mieltä siitä, että se pohjakoulutus on olennaisin. Olen myös siinä ymmärryksessä, että pt ei ole suojattu nimike, vaan käytännössä kuka tahansa voi tituleerata itsensä pt:ksi. Eivät kaikki pt:ksi itseään kutsuvat ole päteviä, koulutuksen saaneita, ihmisen fysiologiaan ja muuhun asiassa olennaiseen perehtyneitä.

Mutta niiden pt:iden joukossa, joilla oikeasti ON kunnollinen koulutus, ei se lihava pt minusta mistään syystä ole yhtään sen vähemmän pätevä kuin hoikkakaan.

Itse kritisoin sitä ajatusta, että jokaisen pt:n tavoite olisi se, että asiakas laihtuu, kuten täällä joku muukin totesi. Ja että laihduttaminen ja elämäntapamuutos olisivat ainoita syitä hakeutua pt:n asiakkaaksi. Ei, vaan joku voi oikeasti kaivata elämäänsä sisältöä, iloa liikunnasta, ja siihen haluta tueksi ammattilaisen, joka osaa jotakin muutakin kuin vain iloista tsemppipuhetta. Ammattilaisen, joka koulutuksensa puolesta kyllä tietää yhdestä ja toisestakin asiasta mutta joka ei asiakkaalle tuputa laihtumista tai elämäntaparemonttia tavoitteeksi, jos tämä ei sitä halua. Jos asiakas haluaakin vain oppia nauttimaan liikkumisesta!

Miksi kaikilla, edes kaikilla ylipainoisilla tai lihavilla, pitäisi olla tavoitteena laihtuminen ja elämäntapamuutos? Sekin saattaa sieltä tulla kylkiäisenä jos on tullakseen, mutta onko väärin ihan vain nauttia liikkumisesta, jos ei ole hyvännäköinen ja hoikka?

Se olisi myös hyvä, mitä tässä on ehdotettu, että olisi eritasoisia ammattinimikkeitä: pt voisi olla se pätevin ja eniten koulutusta hankkinut, ja sen lisäksi mikään ei estäisi tarjoamasta maksuhalukkaille ihan pelkkää tsemppausta, mutta mainostamatta itseään pt:nä. Olisi selkeää. Mutta vaikka näin olisi, niin sittenkin myös se lihava, kouluttautunut pt voi olla aivan yhtä pätevä ammatissaan kuin hoikka.

Ketjun aloittajan kanssa olen erittäin vahvasti eri mieltä.

Päivämäärä:   8.10.24 10:00:48

"Menisitkö ratsastusvalmentajalle, joka ei itse osaa ratsastaa?"

No eikö tämä pt nyt osaakaan asiaansa vai mistä moinen vertauskuva?

Kuten tässäkin topickissa on tullut esille, ihmiset tarvitsevat eri asioihin pt:n palveluja. Joku tarvitsee selkävaivoihinsa, joku ymmärtämään liikkumisen epämiellekkyyttä, joku ohjaamaan liikkeet oikein ja joku tsemppaamaan ja ohjaamaan painonnostossa. Yhtä kaikki, jokainen tarvitsee pt:n jolla on käytännön tietotaitoa juuri siitä asiasta. Tekeekö se siis pt:stä huonon jos ymmärtää enemmän selkävaivoista kuin painonnostosta?

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   8.10.24 10:01:28

Elopaino on varsinkin naisella muusta kuin syömisestä ja liikunnasta kiinni. Jos ette ole joutuneet tilanteeseen, jossa hormonitasojanne on jouduttu mittaamaan ja rukkaamaan niin elkää kommentoiko.
Elopaino (ulkonäkökeskeinen?) ja kunto, todellinen aerobinen ja lihastyökunto, on eri asioita. Ei jää tuo käsitelty pt suorituskyvyltään tulemaan, ihan pärjää tässä kisassa. Flunssa tarttuu, kilot ei, että pelko pois!

Päivämäärä:   8.10.24 10:31:26

"Millä logiikalla normaalipainoinen tai hoikka ei tiedä mitään mieliteoista ja itsekurista ja treenaamisesta, vaan kaikki on vaan hyvissä geeneissä? :D Ilmankos ihmiset on pullukoita. Ihan se normaalipainoinenkin joutuu miettimään syömisiään, liikkumistaan ja kieltäytymään mieliteoista.
Ja millä logiikalla lihava on laihduttamisen asiantuntija?? Sehän ei ole onnistunut siinä, kun on läski!! :D"

Ei kai kukaan ole puhunut geeneistä? Vaan siitä ettei ikihoikalla ole mitään käsitystä siitä mitä isompien kilojen tiputus on.

Ja sitten kun sinäkin kasvat aikuiseksi ja maailmankuvasi (toivottavasti) aukeaa tuosta putkinäöstä, niin ymmärrät miksi se lihava on asiassa todennäköisempi asiantuntija kuin aina hoikka :)

Päivämäärä:   8.10.24 11:00:54

Kaija, ainoa ehkä mistä olemme edelleen eri mieltä on juuri tuo mitä sanoit: "ei se lihava pt minusta mistään syystä ole yhtään sen vähemmän pätevä kuin hoikkakaan."

Itse edelleen haluaisin tietää, minkä takia valmentaja on lihava. Onko siellä joku syy taustalla, koska jos tällä lihavalla valmentajalla on pätevä pohjakoulutus, niin minkä takia hän ei toteuta terveellistä elämäntapaa. Toki jos hän on tämä liikunnanilo-pt niin sitten hän elää oppiensa mukaisesti mutta jos hän elää terveellisesti ja tarjoaa tähän apua asiakkaille treenin tai ruokavalion muodossa niin sitten haluaisin tietää että miksi hän ei itse niitä halua tai pysty noudattamaan. Jos siis kyse on oikeasti terveydelle haitallisesta ylipainosta eikä parista kilosta. Ja jos itse palkkaisin cv:n perusteella valmentajan joka olisikin sairaalloisen ylipainoinen kun näemme kasvotusten niin kyllä, kehtaisin kysyä asiasta.

Tässä vertaisin taas ratsastusvalmentajaan, jos on tietoa miten Pohkeenväistö ratsastetaan mutta ei pysty sitä itse toteuttaa niin onko pätevä valmentaja? Jos syy on se, että on nykyään pyöräuolissa onnettomuuden takia mutta aiemmin pystyi sen tekemään niin se on ok. Jos ei vaan koskaan ole sitä itse oppinut mutta haluaa opettaa muille koska on kirjoista lukenut miten se teoriassa tehdään, niin mun mielestä ei ole ok. Tällainen valmentaja voi taas toki tarjota niitä hyvän mielen tunteja.

Päivämäärä:   8.10.24 11:16:46

Eihän se lihava personal trainerkaan tiedä minkälaista isojen kilojen pudotus on. Miten hän voisi tietää, jos ei itsekään siinä onnistu?

”Tekeekö se siis pt:stä huonon jos ymmärtää enemmän selkävaivoista kuin painonnostosta?”
Jos ymmärtää selkävaivoista niin ymmärtää että ylipaino rasittaa sitä entisestään.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   8.10.24 11:16:57

Se liikunnan ilokin löytyy kyllä paremmin, kun ei ole kymmenien kilojen ylipainoa riesana.

Päivämäärä:   8.10.24 11:23:44

Mistä tiedätte etteikö tämä pt olisi pudottanut painoaan? Oletuksistanne?

Päivämäärä:   8.10.24 11:25:01

Neppu, juuri näin. Toki jos on itse ollut hyvin lihava ja saanut painoa pudotettua vaikka vielä olisikin muutama kilo matkaa niin sitten todennäköisesti tietää melko paljon, mutta tosiaan jos ei itse onnistu tai edes yritä niin en sellaiseen personal traileriin ja hänen ammattitaitoon voisi luottaa (jos kyseessä siis minkäänlainen fysiikkavalmennus tai ravintopuoli, nämä hyvänmielen treenit ja liikunnanilo sitten erikseen mutta niitä en tosiaan laske personal trainereiksi).

Ja juuri tämä, että et voi erikoistua vaan rasvanpolttoon/painonpudotukseen tai selkävaivoihin vaan pitää ymmärtää että ihminen on kokonaisuus jonka takia se peruskoulutus pitää olla kunnossa, jotta on tietotaitoa kaikilta osa-alueilta ja osaa nähdä kuinka ne vaikuttaa toisiinsa. Paino ei putoa jos vaikkapa unenlaatu ei ole kunnossa vaikka ruokavalio olisi viilattu. Voimaa ei voi treenata jos vaikkapa tietty selkäongelma rajoittaa. Voi olla että hermosto ja hormonit on sekaisin jolloin se "hurjaa elämäntaparemonttia ja hullua rääkkiä" kaipaava asiakas tarvitseekin niitä hyvänmielen kävelyitä ja riittävästi unta. Tai ehkä se ylipainoinen joka on vaan kituutttanut itseään pussikeittodieeteillä tarvitseekin oikeasti voima-harjoittelua jotta rasva alkaa palaa ja sen myötä vaikkapa polvisärky vähenee kun paino putoaa ja tukilihakset kasvaa. Sen vuoksi pitää ymmärtää kaikista osa-alueista riittävästi, jotta ymmärtää miten kaikki vaikuttaa kaikkeen. Tsempparit tekee sitten sitä tsemppaamista mutta eivät toivottavasti kutsu itseään personal trainereiksi.

Päivämäärä:   8.10.24 11:27:03

. : se selviää kysymällä. Kuten ainakin itse sanoin niin kysyisin suoraan, jos ei pt sitä itse kerro. Moni kyllä kertoo omasta matkastaan ja miten on päätynyt noihin hommiin, joten todennäköisesti tulisi ilmi kysymättäkin ja jos tosiaan ei niin itse kysyisin suoraan koska muuten en voisi luottaa ett tietää mitä tekee.

Päivämäärä:   8.10.24 12:00:12

Piste: Olen tainnut vähän turhan paljon painottaa ja korostaa sitä liikunnan ilon löytämistä ja tsemppaamista. Minusta totta kai on tärkeää, ellei tärkeintä, että se pt osaa opastaa esimerkiksi kuntosaliharjoittelussa käyttämään laitteita ja kehoa oikein. Tosiaan jos pelkästään tsemppaa ja kannustaa, niin silloin ei vielä ole pt. Pitää myös tietää.

Mutta! Se, että jokainen pt tavoittelisi asiakkaan laihtumista, saa vain kerta kaikkiaan karvani pystyyn. Tai että jokainen, joka haluaa itselleen pt:n, haluaisi sen vain, koska haluaa laihtua.

"Itse edelleen haluaisin tietää, minkä takia valmentaja on lihava. Onko siellä joku syy taustalla, koska jos tällä lihavalla valmentajalla on pätevä pohjakoulutus, niin minkä takia hän ei toteuta terveellistä elämäntapaa."

Tätähän varmasti saa kysyä, jos tilanne tulee eteen. En ole itse pt enkä ylipainoinen, joten en osaa sanoa juuta enkä jaata siihen, miksi valmentaja on lihava. Se, noudattaako valmentaja itse terveellistä elämäntapaa, ei välttämättä hänestä ulospäin näy. On mahdollista myös, että hoikka valmentaja vetää perséet olalle joka viikonloppu ja syö kilon irtokarkkeja, kun kukaan ei näe. Sitten hän liikkuu tuntikaudet päivittäin ja polttaa epäterveelliset kalorinsa. Häntä ei kukaan kyseenalaista, koska hän on hoikka.

Minusta edelleenkään pelkästään ylipaino ei vie keneltäkään pätevyyttä. Jos on itse treenannut, itse löytänyt liikunnan ilon, opetellut esimerkiksi kuntosalilla oikeat liikeradat, opiskellut ravitsemuksesta ja ihmisen fysiologiasta, niin kyllä hän voi olla aivan pätevä ohjaamaan muita, vaikka olisi ylipainoinen.

Sanottakoon vielä, että itselläni ei ole minkäänlaista pt:tä. Harrastan pyöräilyä, juoksua (niin ettei kukaan näe) ja hyötyliikuntaa ja rakastan hikoilua ja hengästymistä. En ole ylipainoinen, syön suht terveellisesti mutta en ole ortorektikko. Kuntosalille minua ei kovin helposti saisi.

Päivämäärä:   8.10.24 12:25:32

., tuolla aiemmin joku kirjoitti, että ihminen voi olla hoikka vaan geenien ansiosta ja ettei joudu ikinä miettimään ruokia, liikkumisia tai kieltäytymään mieliteoista. Että luepa sieltä ja mieti kenelle kommentoit ;)

Päivämäärä:   8.10.24 12:31:00

Siis millä perusteella tämä ylipainoinen pt ei osaisi koostaa sopivaa liikuntaohjelmaa ja neuvoa tekemään liikkeet teknisesti oikein? Se on pt:n tärkein tehtävä. Ja tietenkin tsempata ja auttaa löytämään liikunnan ilo jos se on kadoksissa. Jotkut lisäksi yrittävät tehdä ravinto-ohjelmia mutta ne ovat välillä kovakuntoisiltakin sellaista huuhaata että ihmettelen miten ihmiset viitsivät edes maksaa niistä.
Tiedän muuten useammankin ratsastuksen opettajan jotka ovat sen verran ylipainoisia etteivät ole hevosen selässä olleet vuosiin ja silti ovat tykättyjä opettajia;)

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.