Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kummia oireita portaita ylöspäin kävellessä

Lähettäjä: Femma 
Päivämäärä:   5.10.24 23:02:17

Oli vaikea päättää, miten otsikoisin tämän. Haluaisin kuitenkin tietää, onko muilla kokemusta tällaisesta ja arvuutteluja, mistä se voisi johtua. Tai ehkä haluaisin vaan kuulla, että tämä on ihan yleistä ja sitä käy kaikille. :D

Minulla on siis ollut silloin tällöin sellaista, että ikään kuin "unohdan" kesken kaiken rappusia kävellessä, miten niitä kävellään. En osaa ihan tarkalleen selittää tätä, mutta siis ihan kuin aivoihini tulisi joku hetkellinen stiplu tai hahmotushäiriö, rytmi menee sekaisin ja tuntuu kuin yksi rappunen katoaisi tai jäisi välistä. Tasapaino ja askelrytmi siis menee ehkä sekunniksi sekaisin ja joudun muka hapuilemaan toisella jalalla porrasta. Tähän saattaa liittyä myös nopea hetkellinen humahdus päässä, ei siis varsinainen huimaus, mutta sellainen lievä "heitto". Ennen tai jälkeen näitä stipluja ei huimausta ole.

Ensimmäisen kerran tätä tapahtui jo jokunen vuosi sitten, nyt viime aikoina on lisääntynyt. Tätä tapahtuu enemmän siis rappusia ylöspäin kiivetessä, harvemmin alaspäin mennessä.

Re: Kummia oireita portaita ylöspäin kävellessä

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   5.10.24 23:10:23

Mulla vasen jalka unohtaa tosi usein kävellä. Jalka ei siis yht'äkkiä osaakaan tulla vuorollaan eteen, vaan "jää jumiin", kunnes tietoisesti pakotan sen ottamaan askelen.

Välillä vasen jalka taas unohtaa edessä ottaa painon vastaan. Jalka vain menee kasaan, kunnes tietoisesti "lukitsen" polven.

Lääkäreitä ei ensin kiinnostanut, koska en ollut koskaan kuitenkaan kaatunut. Nyt olen muutaman kerran mennyt nurin, mutta nytkään ei kiinnosta, kun oireilua on ollut jo vuosia. Ja yksityisellä lääkäriasemalla olen käynyt, ennen kuin joku sitä ehdottaa.

Lähettäjä: Femma 
Päivämäärä:   5.10.24 23:34:39

Miekkosnainen: No toivottavasti (ja tietääkseni) ei sentään! 🫣

*: Onpa ikävän kuuloista. Aika omituista, ettei tutkita, vaikka johtaa jo ihan kaatumiseen asti. :(

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.10.24 23:53:26

Mulla on sama mutta alaspäin kävellessä. Pitää katsoa ja keskittyä miten kävelee

Lähettäjä: Muori 
Päivämäärä:   6.10.24 00:59:36

MS tauti voi oireilla noin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.