Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sosionomi pääsykokeet

Lähettäjä: Viivuri 
Päivämäärä:   5.10.24 20:27:28

Heippa, onko täällä paikalla sosionomeja tai sellaisiksi opiskelevia ? Minua kiinnostaisi kauheasti tietää lisää pääsykokeesta. Netistä löytyis kovin huonosti tietoa ja ne tiedot mitkä löysin olivat ristiriidassa keskenään.

Minkälainen koe oli ? Mitä aihealueita se sisälsi ? Ymmärsin netistä lukemani perusteella että pääsykokeeseen ei ole mitään materiaalia mitä harjoitella etukäteen, tämä tieto kuitenkin vuodelta 2010 eli asia voi tietysti olla myös muuttunut. Harjoittelitteko etukäteen jotenkin pääsykokeeseen ?

Toinen asia mikä kiinnostaa on se, mitä mieltä olette työstänne ? Pidättekö siitä ? Mitä tarkalleen ottaen teette ? Kiitos jo etukäteen vastauksista :-)

Re: Sosionomi pääsykokeet

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   5.10.24 21:20:03

Pääsykoeuudistus tulee ensi kevään valintakokeisiin, ymmärtääkseni joka alalle. Kokeista saanee siis lisätietoja lokakuun lopussa :)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.10.24 00:19:10

Mitä uudistuksia siihen on tulossa, ihan mielenkiinnosta?

Itse kävin lukematta ja valmistautumatta 2022 pääsykokeessa ja pääsin sisään TAMKiin sosionomiksi opiskelemaan. Pääsykokeissa kaikille aloille hakevat tekivät samat osiot; luetunymmärtäminen, englanti, matikka ja logiikka. Lisäksi ainakin sosionomiksi hakeville oli oman alan pieni osio lisäksi.

N.4% hakijoista pääsee sisään. Puolet opiskelemaan päässeistä pääsevät todistusvalinnalla, jolloin todellinen luku pääsykokeesta pääseville on n.2%. Monet ovat harjoitelleet ja hakeneet monta kertaa ennen kuin ovat päässeet. Täytyy myöntää, että pientä huijarisyndroomaa tullut koettua tämän vuoksi itselle helposta sisäänpääsystä, enpä ole kehdannut ääneen kertoa tästä muiden kertoessa kovasta työstään ja monista pettymyksistä. Pääsykokeessa vaaditaan myös mielestäni taktisia taitoja.

Itse olen vielä opiskelija, mutta tehnyt toki sosiaalialalla töitä jo ennen tätä. Opiskelen monimuotona. Opinnot ovat mielenkiintoisia ja ehdottomasti avartavia, välillä myös uuvuttavia ja turhauttavia. Ala on paskaa ja rakasta samaan aikaan. Se on ainoa, mitä voin kuvitella elämässäni tekeväni <3

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   6.10.24 07:14:10

-, ensisijaisista hakijoista ko kouluun pääsee reilu 10 %.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   6.10.24 09:39:08

Pääsykoeuudistus ensi keväänä koskee yliopistoja, ei ammattikorkeakouluja!

Päivämäärä:   6.10.24 12:21:27

-, tiedätkö miten ovat harjoitelleet pääsykoetta varten? Tekemällä ihan peruslaskutoimituksia yms ? Nettiä kaivamalla löysin vanhoja pääsykokeita, mutta uusin niistä taisi olla vuodelta 2012 eli siinä ajassa on saattanut asiat muuttua :-D

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.10.24 13:20:47

Minä olin TAMKin sosionomi-pääsykokeissa jo vuonna 2011 eli varmaan aika paljon siitä muuttuneet. Silloin oli tuo perusosio eli englantia, matikkaa jne. Se oli ihan helppoa ja vaikka itselläni oli siinä kohdin jo 6 vuotta peruskoulusta ja pohjalla heppa-amis, niin ei todellakaan tuottanut ongelmia. Sen lisäksi oli psykologiset testit, jotka pitivät sisällään ison nipun väittämiä, jotka alkoivat toistaa itseään. Lisäksi pieni, luova logiikka tms testi (väännä rautalangasta pupun pää, keksi uusia käyttötapoja esineille jne). Ja sitten psykologin haastattelut, joiden tarkoitus oli vain selvittää, että pysytkö koulussa tutkinnon loppuun asti, soveltuvuus alalle ei kiinnostanut yhtään. Tuli sellainen fiilis niistä testeistä, että ainoa pyrkimys ylipäätään oli valita ne, jotka suorittavat tutkinnon loppuun, ihan sama oliko alavalinta oikea vai ei. Pääsin sisälle ja täytyy sanoa valmistusprosentti oli erittäin hyvä meidän porukalla ja iso osa valmistui etuajassa.

Päivämäärä:   6.10.24 18:39:00

., kiitos tuo oli jo tosi kattava vastaus. Itse olen lahjakas kielissä mutta matemaattiset aineet tuottavat hankaluuksia. Muistatko oliko varsinainen matikkaosio kuinka vaikea ? Itseltäni sujuvat peruslaskut, mutta esim sanallisissa tehtävissä pakka helposti hajoaa koska en lukihäiriön takia aina ymmärrä mitä tehtävässä kysytään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.