Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pari hevosta kotona, raskasta?

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   5.10.24 15:47:14

Tuli mieleeni kun yksi tuttu taas luovuttaa ja lopettaa kotitallinpidon että onko se parin joutilaan hevosen pito kotona niin raskasta ettei muutamaa vuotta enempää jaksa? Ymmärrän et ei se kaikille sovi ja ei maalla asuminen ole pelkkää ihanaa ladossa heinäkasassa kieriskelyä. Saa tietty luovuttaa ja parempi hevosille et osaa luovuttaa ajoissa. Ihmettelen vaan tätä nykymaailman menoa.. jotensakin kamalan lyhytjänteistä

Re: Pari hevosta kotona, raskasta?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   5.10.24 15:50:19

No eipä se sulle kuulu. Sinä et tiedä, mitä kaikkea muuta siinä on menossa. Ulkopuolelta on aina helppoa huudella.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   5.10.24 15:54:28

Koitapa itse tehdä tallia joka päivä 365pv vuodessa riippumatta omasta kunnosta. Siis omien töiden, kotitöiden ja kaikkien okt:n huoltotöiden päälle. Heittäisit pyyhkeen kehään jo kuukaudessa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.10.24 15:58:22

Ei se aina niin helppoa ole miltä näyttää, henkinen mentaliteetti jos prakaa niin pelkkä heinän vienti hevosille voi tuntua raskaalta vaikka tiedostaakin että ne tarvii sen.

Lähettäjä: hemmo 
Päivämäärä:   5.10.24 15:58:57

Se on tää kaikki mulle heti-kulttuuri. Ihmiset ei osaa miettiä et onko musta oikeesti siihen (oli sitten kyse mistä tahansa) ja pohtia miinuksia ja plussia. Pitää päästä itse lyömään se pää seinään ennen kuin uskoo että kaikki ei oikeesti oo niin hevosihmisiä kuin luulee olevansa. Se hevosten pito kotona on ihan @!#$ raskasta ja sitovaa toisinaan.

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   5.10.24 16:05:45

Kuusi hevosta kotona - joskus ollut enemmän, joskus vähemmän, eikä se aina niin kivaa ja helppoa ole, olipa niitä hevosia "vain" kaksi tai enemmän. Erittäin sitovaa ja ovathan eläimet aina omanlaisensa risti.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   5.10.24 16:07:13

No se riippuu ihan ihmisestä. Kaveri otti hevoset pihaan ja aluksi olikin kivaa, mutta sitten kaverilla alkoi heittää päässä. Heräsi keskellä yötä useamman kerran antamaan heiniä, ei voinut poistua kotoa, ratsastus jäi kun tarkkaili vaan hevosten hyvinvointia ja sulkeutui vaan omaan kuplaansa. Lopulta sai jonkun hermoromahduksen ja hevoset myytiin.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   5.10.24 16:19:29

Sitovuus raskainta. Varsinkin jos ei ole ketään apuköttä joka joskus hoitaisi hevoset että voisi jonnekin lähteä.

Lähettäjä: mii 
Päivämäärä:   5.10.24 16:23:14

Joo, tunnustan, luovutin minäkin. En jaksanut edes kolmeakymmentä vuotta. Se on tää kaikki mulle heti- nykykulttuuri, okei, hiukan myös viimeisen, 26- vuotiaan omakasvatin pois laitto, joka osaltaan kirpaisi, mutta olishan sitä vielä pitänyt jaksaa.
Ainakin naapurin juoruämmien huviksi jossei muuten.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   5.10.24 16:34:21

Riippuu monesta tekijästä. Kokonaisuus on tiukka kun vanhanaikaisen kotitallin (ei apukäsiä) rinnalle lisätään yrityksen pyörittäminen ja vaativa työ, muut harrastukset, krooninen neurologinen sairaus ja ortopedinen vaiva. Pitkälti vaikuttaa sekin mitkä standardit hevosenpidossa.

Yrittäjänä ja kotitallinpitäjänä lomat useille (poislukien yksittäiset päivät ja vakava sairastuminen) harvinaisia.

Päivämäärä:   5.10.24 16:35:45

Vastaukseni siis kyllä. On pidemmän päälle raskasta kaiken muun ohella.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.10.24 16:50:40

Ihmisellä on muutakin kuin ne hevoset ja talli. Et koskaan tiedä, mitä ihmisellä on henkilökohtaisena taakkanaan.

Päivämäärä:   5.10.24 16:57:48

Tuohan se haastetta, jos on muutakin elämää, ja tallinpidossa käytännön ratkaisut on tehty haastaviksi (esim. pihatto vs. talli, loimitettavat vs. ponit jotka ei tarvi loimia, veden kantaminen talolta vs. tallissa letku jolla veden saa joka paikkaan, lantala jossain 200m päässä vs. itse tallissa jne).

Itselläkin piti luovuttaa kun lapset oli pieniä, kumpikin muualla työssäkäyviä (työmatkat 30min/suunta) ja lisäksi kotona maataloutta. Tallinpito oli kyllä tehty helpoksi, mutta en nähnyt kamalasti iloa siinä että kävin tallissa max 30min/vrk juoksemassa pakolliset jutut kuntoon, ja maksoin siitä lystistä satasia kuussa vaikken kerennyt välttämättä edes selkään joka kuukaudelle. Kalliita rapsutteluhetkiä olivat.

Lähettäjä: Bollet 
Päivämäärä:   5.10.24 16:59:00

Ei se työn raskaus ehkä vaan se sitovuus. Mulle riitti alle vuosi hevosenpitoa omassa pihassa kun ei vaan ollut lähellä muita ihmisiä jotka olisi pystyneet mahdollistamaan viikonlopuksi reissuun lähtemisen.
Ja mullakin kuitenkin 30 vuotta heppailua takana että ei mikään hetken päähänpisto

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   5.10.24 17:18:47

Ei sovi kaikille, niin se vain on. Omia ollut pihassa, juurikin kaksi, 16 vuotta. Onhan se välillä raskaampaa, talvella varsinkin, mutta on sen arvoista. Tietenkin joutuu suunnittelemaan elämänsä hevosten ehdoilla, kun tekee kaiken yksin, mutta vielä ei ole lopettaminen käynyt mielessä.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   5.10.24 17:29:46

Kun on elämäntapana ei tunnu niin rankalta vaikka yö unet jää joskus vähiin.

Lähettäjä: Karo 
Päivämäärä:   5.10.24 17:35:40

Sen lisäksi, että ne heinät ja vedet pitää jatkuvasti tarjoilla hevosille ja lannat luoda, pitää myös hankkia ja hakea jostakin ne heinät ja rehut ja kuivikkeet ja säilöä ne niin, etteivät mene pilalle. Yllättävän paljon hommaa tässäkin, jos ei niitä paria hevosta varten ole rakennettu tallin lisäksi myös asiallisia säilytystiloja. Ja se lannan ja pilaantuneen heinän hävitys, vesien sulanapito, lumien auraus tallin ympäristöstä, aitojen korjaus, sähkön toimivuus... Ai niin, vielä traktori, sen huolto ja toimivuus, mahdollisen kentän huolto. Sitten jos hevoset sairastavat, loukkaavat itseään, sudet kiertävät lähistöllä, itse sairastut... Siinä sitä idylliä!

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   5.10.24 17:56:56

Mun mielestä se sitovuus on nimenomaan parasta. Voi käyttää tekosyynä ihan kaikkeen, mihin ei halua lähteä tai osallistua, vaikka oikeasti pienellä järjestelemisellä tai aikuisen jälkikasvun lahjomisella onnistuisi vaikka kahden viikon äkkilähtö alkaen huomenna.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   5.10.24 18:24:59

Onko joku asia raskasta vai ei, sehän riippuu siitäkin miten tärkeä asia se itselle on. Esimerkiksi jos treenaa mitä tahansa urheilulajia ja on siitä tosi innoissaan, oli vaikka jääkiekko, ei tunnu raskaalta käydä joka päivä treeneissä. Jos taas käyttää saman ajan ja jaksamisen johonkin mistä ei oikeastaan pidä, tai mikä ei motivoi ollenkaan, sitten on raskasta. Jos oma unelma on suurperhe niin 5 lasta ei ole liian rankkaa, mutta jos ei halua yhtään lasta niin sitten yksikin olisi liian rankkaa. Sama homma hevosten kanssa. Jos hevosten pito tuntuu liian raskaalta niin sitten se ei ehkä ole sittenkään se oma intohimo. Mitäs se haittaa? Elämässä on muutakin. Ei kyse ole luovuttamisesta vaan omien arvojen uudelleen tarkastelusta.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   5.10.24 18:25:52

No toisille jo itsestä huolen pitäminen voi olla raskasta. Turha siihen muiden on nokkaa koputtaa kun nämä asiat ovat yksilöllisiä.

Lähettäjä: Muffeli 
Päivämäärä:   5.10.24 18:50:57

Minulla on kaksi omaa ollut pihassa nyt muutaman vuoden ja hartiavoimin on tehty kaikenlaista fasiliteettia. En pidä silti rankkana. Joskus pitkän päivän jälkeen keskellä talvea ei huvittaisi alkaa siivota karsinoita ja tehdä muita tallihommia, mutta valmentaudun ja kilpailen aktiivisesti ja edelleenkin näen ystäviä, käyn tapahtumissa ja reissuilla. Ei ole muu elämä loppunut. Yön yli reissut toki vaativat, että pyydän jotakuta hoitamaan. Olen oikein tyytyväinen ja nautin siitä, että hevoset ovat kotona.

Lähettäjä: Lomitus 
Päivämäärä:   5.10.24 19:03:21

Monesti se kahden hevosen kotitalli on raskaampi ku 11-18 hevosen talli joka suunniteltu ammattimaisesti sillai että työaika on kallista. Määrä ei kerro vielä paljoakaan. Isommissa paikassa usein myös koneita jne

Lähettäjä: mii 
Päivämäärä:   5.10.24 19:19:33

En ymmärrä miksi ihmisillä.on kova tarve arvostella muiden ratkaisuja ja vähätellä toisten tunteita. Miksi se haittaa, jos joku päättää lopettaa hevosten pitämisen? Miksi siihen pitää muiden arvailla syytä?
Ehkä en sitten suhtautunut hevosiin riittävällä intohimolla kun uskallan myöntää, että tallihommat tuntuivat välillä raskailta. Meillä oli vieläpä kaikin puolin toimivat paikat, kunnon pihatto, kuivapohjaiset tarhat, valaistut, hyvät muut paikat, tallissa pesupaikka, lämmin vesi, kuivaushuone, traktori käytössä raskaampiin töihin. Silti välillä väsytti ja homma tuntui raskaalta, vaikka luonnollisesti onnen ja ilon hetkiä oli paljon enemmän. Ja ehkä se itse maailmaan avustettu oma kasvatti ei ollut jonkun randomin mukaan minulle tärkeä, kun joinain räntäsadepäivinä kirosin koko harrastuksen syvimpään maanrakoon, ja sitten laitoin sadevaatetta päälle ja lähdin talliin...
Aloittaja, kyllä, kotitallin pito on välillä raskasta. Silti sanoisin että se antaa enemmän kuin ottaa, omiin hevosiin tutustuu ihan eri tavalla kun hoitaa ne itse alusta loppuun. Kun katsot keittiön ikkunasta rauhassa laiduntavia hevosia jotka huikaisevat joskus laiskasti hännällään niin siinä hetkessä on kaikki <3

Lähettäjä: voi luoja 
Päivämäärä:   5.10.24 19:26:07

En ihmettele että on raskasta kun tuttuna tuollainen kuin aloittaja. Itse en jaksaisi päivääkään.

Lähettäjä: Huooh 
Päivämäärä:   5.10.24 19:34:25

Wau, aloittaja vaikuttaa todella ihmiseltä, joka kannattaa pitää kaverina... on tosi hienoa huudella jos ei mitään toisen elämästä tiedä.
Joku pyörittää koko elämänsä isoa tallia kotipihassa iloisesti, toinen ei jaksa niitä paria. Näiden ihmisten ero voi olla se että toiselle kasaantuu kuormittavia asioita, voi olla vailla tukiverkostoa, voi sairastua, lapsi voi sairastua, työt voi mennä alta, puoliso sairastua, muuttua väkivaltaiseksi, ihan mitä vaan. On täysin okei luovuttaa kotitallin pidon suhteen, sitä kun tehdään usein töiden ja perheen ohessa, harvemmin ihan viimesen päälle tiloissa ja 26/8 eli ihan koko ajan.

Lähettäjä: Sumutar 
Päivämäärä:   5.10.24 20:28:23

Hyvä että ihminen tunnistaa jaksamisensa ja resurssiensa rajat.

Monesti eläinten omistajat kitkuttavat pitkälle yli mielekkään ja asiallisen eläintenpidon. Oli syynä sitten oma sairastuminen, rahapula, vanhoihin kaavoihin kangistuminen ("ei ennenkään hoidettu"), perusasioiden kuten heinän, kuivikkeen ja palveluiden saatavuuden hankaloituminen tai joku muu niin tuntuu että lopettaminen on monelle todella vaikeaa.

Ympäristö saattaa olla pitkään huolissaan eläinten - ja miksei omistajankin- tilanteesta ja joskus tilanne joudutaan lopulta ratkaisemaan viranomaistoimin. Siinä vaiheessa on jo koettu paljon turhaa kärsimystä.

Ei ole häpeä luopua kuormittavasta eläintenpidosta. Kaikki kallistuu, remontteja tarvitaan, eläimet ja ihmiset voivat sairastua, kalusto saattaa hajota ja työpaikkakin voi mennä.
Henkilökohtaisesti arvostan sitä että luovutaan ajoissa kun se aika tulee.

Lähettäjä: Kö 
Päivämäärä:   5.10.24 20:37:32

Suurella osalla ihmisistä on se käsitys, että kun on se tallirakennus sulla, ni ne hepat tietysti hoituu ihan kuin itsestään. Voidaan tuoda vielä nuo meidän lapsetkin sinne heppastelemaan. Avuksi tietenkin. Tekevät tallityöt sun puolesta! Ratsastavat sun puolesta, ettei sun tarvi heppoja liikuttaa.
Tosiasia on, että kun ratsastajat lähtee, jäät yksin tekemään ne tallihommat ja huolehtimaan ihan kaikesta. Joka aamu heräät aamutalliin, kukaan ei lomita sua. Paitsi jos käytät ne heinärahat lomittajaan ja korjaat sitten jälkeenpäin vahingot. Ite ei tarvi ratsastaa, ainakaan tavoitteellisesti, koska aikaa ei jää. Ymmärrän hyvin, jos joku ei viitsi tätä ikuisesti.

Lähettäjä: Inna 
Päivämäärä:   5.10.24 20:40:55

Henkilökohtaisesti en tajua mäitä joutohevosia. Ysyäväni on erittäin kuormittunut sekä henkisesti että taloudellisesti kahden joutilaan kanssa. Puitteet ei oole parhaat mahdolliset, joka lisää työläyttä. Vesien kantaminen, heinät jäätyy ulkona, kun ei ole edes katosta missä niitä säilyttää. Jatkuva rahapula. Heinän hinta nousee ja on välillä ollut saatavuusongelmia. Hevoset seisoo pihatossa ja sen ympärille kyhätyssä tarhassa. Mitään niillä ei tehdä, mutta niiden eteen tehdään koko päivä raskasta fyysistä työtä. Minä en ottaisi tuollaisiin olosuhteisiin hevosia, joita ei pysty ajamaan tai ratsastamaan. Ei niiden kanssa voi lähteä kävelyllekään, tai sitten pitäisi olla molemmat mukana. Muuta elämää ei voi olla, koska hevosille ei saa hoitajaa.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   5.10.24 21:10:12

Pitkäjänteisyyttä peräänkuuluttaville: jos ei jaksa, se jaksaminen harvemmin lisääntyy vain hammasta puremalla ja pakottamalla. Oman ja hevosten hyvinvoinnin vuoksi on hyvä viheltää ajoissa peli poikki ja hyväksyä se, että tämä ei ole tapa jolla minä haluan harrastaa.

Ja kaikesta suunnittelusta huolimatta, kotitallin pitäminen on vain asia mikä pitää kokea.

Lähettäjä: Jeb 
Päivämäärä:   5.10.24 21:13:24

Mä ihmettelen myös että se on joltain pois että joku haluaa kokeilla hevosenpitoa kotona ja sitten lopettaakin.

En millään ymmärrä miksi sitä ei saisi kokeilla ja miksi sitä pitäisi tuttavien tai naapurien takia vain jatkaa? Miksi on huono asia kokeilla jotain?

Lähettäjä: jees 
Päivämäärä:   5.10.24 22:08:48

Jos ei ole kokemuksen tuomaa sitkeyttä, sitä voi luovuttaa varmasti nopeasti. Ensin täytyy tehdä monta vuotta ison tallin paskahommia kelillä kun kelillä, sitten vasta tietää varmasti, haluaako sitä itselle vai ei. Oppii myös sen, mitkä ratkaisut toimii ja mitä pitää välttää. Voihan välillä keventää ja viedä vaikka kesäksi hepat muualle hoitoon, tai miksei vaikka keskellä talvea, miten tykkää.

Lähettäjä: Laila 
Päivämäärä:   5.10.24 22:13:50

Munkin tuttuni otti ilman hevosenhoitokokemusta hevoset kotiin. Joskus oli ollut hoitoponi ja jonkun karsinan siivonnut. Kaikki oli niin @!#$ raskasta, vaikka kävin siivoammassa tallin 3-4 kertaa viikossa, kesällä pääsi reissuun, kun vahdin hevoset jne :D Toki heillä oli aika perseestä kaikki systeemit, kun ei ymmärrystä miten asiat kannattaisi toteuttaa(siis ihan alkaen kulkureiteistä, vedestä jne). Vähän nauratti, kun oli olevinaan niin ahkera ym.mutta kun ei ole kokemusta hevosten hoidosta oikeasti, niin noinhan siinä sitten käy. Mutta ei ne puheetkaan aina kohtaa, tai siis kai se noille on tosi raskaan tuntuista vaikka ihan normaalia hommaa.

Päivämäärä:   6.10.24 00:03:49

Kaverini oli hevostenhoitaja ja asui siellä tallilla. Muutti pois kun talli lopetti ja hoiti omansa kotonaan. Joutui kiusaamisen kohteeksi, kotiin tunkeuduttiin, otettiin hevosia käyttöön, mätettiin tavaraa roskiin ym ja lopulta luovutti ja vei hevosensa turvaan. Laiska paska.

Päivämäärä:   6.10.24 00:05:31

Niin ja voi sitä paskapuheen määrää, mikä tuostakin seurasi. Itsekin jouduin osani kuuntelemaan ja oksetti kyllä.

Lähettäjä: Justiinsa 
Päivämäärä:   6.10.24 01:51:04

Kovin on tuo jaksaminen yksilöllistä. Toiset tekee kahta duunia, touhuaa perheen kanssa ja vielä jaksaa hevostella joka päivä.

Lähettäjä: N62 
Päivämäärä:   6.10.24 05:27:16

Kolmisenkymmentä vuotta ollut 2 - 4 hevosta kotona. Lisäksi lintuja, koiria, kissoja. Palkkatyö, jokapäiväiset treenit, soitto, omakotitalon työt jne ja ”hieman” fyysistä vaivaa. Jaksan, koska rakastan eläimiä ja tätä kaikkea. Vielä yksi varsa tulee ja saa elää täällä siihen asti, kun hevosenarvoista elämää riittää tai minä en jaksa. Suunnitelmat on tietenkin loppumiseni varalle.

Ainut, mitä en tahdo jaksaa, ovat ihmiset. Täällä saa onneksi olla kohtuullisen rauhassa. ”Apukäsiä” olisi tulossa ja kokeiltu. On niin ihmeellistä säätämistä ja jälkien siivoamista, että ei enää.

Lähettäjä: hiski 
Päivämäärä:   6.10.24 09:09:08

Tää on mulle elämäntapa ja henkireikä. Keskimäärin neljä hevosta ollu kotona viitisentoista vuotta. Miehen kanssa pääasiassa kaksistaan hoidetaan kaikki hommat ja sitä riittää. Tää on meille hyvää vastapainoa työlle ja mulle hyvä pakopaikka ihmisistä. Apukäsiä ei ole mutta eiköhän niitä rahalla tarvittaessa saa. Molemmat käydään muualla töissä. Päivät on pitkiä ja talvella on välillä h--vetin raskasta. Hevoset on rakkaita perheenjäseniä ja tää on ihan elämäntapa. Tosi moni tuttu on tänä aikana ottanut hevoset kotiin ja lähes jokainen heistä on lopettanut jo vuosia sitten...

Päivämäärä:   6.10.24 09:19:15

Riippuu niin monesta asiasta, kokeeko homman raskaana.
Jos on pieniä lapsia ja kokopäivätyö muuualla, niin hevosenpito siinä yhtälössä voi käydä turhan aikaavieväksi. Toisaalta lapseton pariskunta jossa molemmat tekee hevoshommia; ihan eri tilanne ajankäytöllisesti.
Sanoisin että pääsääntöisesti kannattaa ennen oman kotitallin laittoa suunnitella huolellisesti, laittaa paikat sellaiseen kuntoon että harrastaminen on kivaa myös syksyn pimeillä ja kurakeleillä. Perheenjäseniä pitää myös kuunnella, parasta on kun hevostelu on koko perheen juttu, kurjaa se kun yksi haluaa pitää hevoslaumaa ja muut nakitetaan väkisin " yhteisiin" hommiin, esim. ystävän teini- ikäiset hoitavat äidin hevoset useina arki- iltoina kun äitinsä on töissä, vaikka he eivät ole hevosharrastuksesta kiinnostuneita, se on heille kotityö joka on pakko tehdä, ja sitä ei tietenkään voi tehdä itselle sopivaan aikaan vaan koko ilta menee kotona kun on iltatalli heillä, sen jälkeen ei ehdi enää mihinkään.

Eikä missään nimessä kannata välittää naapurin pahantahtoisista juoruakoista ja - ukoista, on pelkästään järkevää tunnustaa myös oma jaksamattomuus ja lopettaa, jos ei jaksamista enää ole. Syytä ei tarvitse kenellekään selvitellä, antaa muiden kiillottaa kruunujaan jos se heitä helpottaa, jokainen tekee itselleen parhaat ratkaisut

Lähettäjä: Öööööö 
Päivämäärä:   6.10.24 10:03:22

Mulla hevosenhoitajatausta, eli tiesin mitä tulossa kun otin 2 hevosta omaan pihaan.

Mulla loppui ihan puhtaasti kiinnostus. Ihan älytön työmaahan se on, jos haluaa pitää paikat oikeasti kunnossa ja niin että asiat olis toimivia eli sitä myöden helpompia tehdä.

En mä ajattele että olen "nykypäivän" ihminen joka haluaa kaiken heti nyt ilman työtä koska lopetin. Mitäs tämän ketjun aloittaja nyt hyötyisi siitä että pitäisinkin edelleen hevosia vaikka en haluaisi pitää?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.10.24 10:22:43

Onhan se toisinaan raskasta, myönnän. Varsinkin kun lapset oli pieniä, nyt onneksi on helpottunut jo.
Pitää muistaa heti alkuun suunnitella tilat niin, että on mukava ja helppoa tehdä kaikki tallihommat, vie mennessäs ja tuo tullessa, säästyy aikaa.

Ja kun kuulee millaista hevosenpito voi olla vuokratalleilla, huh.. Silloin ajattelen, että ihanaa, omat aikataulut, säännöt, kukaan ei kyttää. On se vaan mahtavaa kun voit seurailla omia hevosia ikkunasta.

Päivämäärä:   8.10.24 09:41:47

Itse olen sivusta seurannut useampaa tuttavapariskuntaa, joilla hepat pihassa on toisen haave ja sitten kun se toteutetaan niin joutuu se toinenkin pakosta harrastamaan samaa. Jotkut toki näyttää tykkäävän, mutta on myös noita (miehiä) jotka yrittävät kieltäytyä mutta pakko on osallistua. Niin se jos mikä on varmaan raskasta.

Lähettäjä: ****** 
Päivämäärä:   8.10.24 11:04:29

Jokainen saa tehdä elämällään just mitä lystittää.

Niinkuin moni on jo sanonutkin, harrastus alkaa helposti kyllästyttää, varsinkin huonoissa olosuhteissa ja varsinkin jos hevoset on pelkästään koristeena, eikä niillä voi edes tehdä mitään. Sillä ei ole mitään tekemistä nykymaailman kanssa. Hevosten pitäminen on ihan @!#$ kallista jopa siellä kotona, joten miksi kukaan jatkaisi hevostenpitoa jos joko rahat tai mielenkiinto on vähissä. Kaikilla ei myöskään ole varalla hoitajia, joten hevosissa on ihan todella kiinni.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.10.24 11:30:54

Ei se ole mikään kilpailu että kuka jaksaa eniten ja olisikin aika päästä siitä kulttuurista että kehuskellaan kuinka hankalaa se elämä on ja kuinka väsyneitä sitä taas ollaan mutta silti vaan venytään. Itse en ainakaan jaksa kuunnella ja voinkin avoimin mielin myöntää haluavani päästä mahdollisimman vähällä ja olevani mukavuudenhaluinen. Väsyin hevosen pitoon ihan puolihoitotallillakin jossa oli kaikki mukavuudet. En aio hankkia enää ikinä mitään eläintä.

Kuten sanottu niin ihmisillä on eri voimavaroja sekä myös muu elämäntilanne ja tallin toimivuus ratkaisevat. Voi olla siisti kotitalli jossa on kaikki toimivaa, hyvät pohjat ja tilat, tulee kylmää ja lämmintä vettä ja yleisesti ottaen mukava touhuta. Sitten taas joku toimimaton itse kyhätty viritelmä jossa saat pukata kottikärryjä mutavellissä lantalaan kaksisataa metriä ja kantaa vedet hevosille käsin niin kyllä voi vähän @!#$.

Mulla olis aikanaan ollut mahdollisuus pitää paria hevosta omassa pihassa mutta olin kaukaa viisas ja mietin sitä sitovuutta ja aikaisia pakkasaamuja ja myöhäisiä sateisia iltoja ja sanoin että no thanks:D

Päivämäärä:   8.10.24 11:43:39

Monikaan näistä hepat omaan pihaan ottaneista ei ole koskaan oikeasti työskennellyt isoilla talleilla, joissa tietysti saa rutiinia hommiin, mutta saa myös kokemusta ja näkemystä mitkä ratkaisut toimii, mitkä ei... Mitkä hommat on olennaisia ja mitkä vaan turhaa lisätyötä ja lisästressiä. Pienestäkin tallista saa raskaan ja työlään työleirin, jos ei ole näkemystä tehdä hommia helpoksi.

Lähettäjä: Åsa 
Päivämäärä:   8.10.24 12:45:43

"Monikaan näistä hepat omaan pihaan ottaneista ei ole koskaan oikeasti työskennellyt isoilla talleilla, joissa tietysti saa rutiinia hommiin, mutta saa myös kokemusta ja näkemystä mitkä ratkaisut toimii, mitkä ei"

Tämähän se. Isoilla talleilla työskenneelle parin hevosen aiheuttama työmäärä ei tule yllätyksenä ja on rutiinia hoitaa hommat ripeästi ja viisautta suunnitella sellaisia ratkaisuja, ettei motivaatio tyssää sitten marraskuun sateisessa pimeydessä.

Lähettäjä: tt 
Päivämäärä:   8.10.24 14:21:08

Välittömästi lopetan tallinpidonn, jos joskus tulee päivä etten enää rakasta hevosia ja hevosurheilua täysillä. Kaksi hevosta todellakin teettää työtä. Ja valitettavasti universumi toimii niin, että ne kaikki paskimmat asiat iskee just sillonku ei pitäis. Saattaa olla monta helppoa päivää, mutta voit olla varma että aidat rikotaan tai kenkä solmussa juuri sillon, kun olet itse sairaana ja yrität päästä mahdollisimman vähänllä.

Työtä piisaa. Jokapäiväinen paskankeruu ellei sitten halua että hevoset seisoo paskassa. Joka vuosi saa jotain nurkkaa tai tarhaa kunnostaa. Aitojen korjaus ei lopu ikinä. Heinää saa kanniskella selkä vääränä tarhaan ja sit keväällä siivota heinämoskat maasta lantalaan vaikka kuinka yrittäis pitää slowfeedit ym. Kaikki jäätyy talvella.

Mutta tällä hetkellä rakastan tätä kaikkea yli kaiken vielä <3 Heinän saanti, nousevat hinnat ja lannan hävityksen vaikeus stressaa kyllä

Päivämäärä:   8.10.24 14:25:23

Mulla on 10 hevosta, tavoite että viiden vuoden päästä niitä on 0.
Meinasin jo nyt syksyllä lopettaa, viime talvi oli pakkasineen raskas ja kaikkien hinnat nousee koko ajan.

Lähettäjä: Fakta 
Päivämäärä:   8.10.24 14:36:18

Niin kauan kun ihmisellä menee kauemmin kuin 5min tavallisen purukarsinan siivoamiseen, ei kannata hommata hevosia kotiinsa.

Jos ei ole mitään tajua siitä millä tahdilla ja tehokkuudella ( mukaanlukien vähänkään älylliset ratkaisut ympäristössä) ammattitalleissa tehdään hommia, käy kotonakin hevoshommat raskaiksi.

Kahdessakin hevosessa ON PUUHAA, ei siitä pääse mihinkään mutta jos hihat osaavat heilua ja on ymmärrys siitä mitkä on turhaa ajankäyttöä ja joutavaa piiperrystä, jää todella todella paljon helpommiksi ne päivät joina ei ole mitään ihmeellistä. Ei silloin ole mikään ongelma liikuttaa hevosia ja hoitaa muut perusaskareet. Hevosten ja omina vapaapäivinä voi taas sitten siivota enemmän asioita joita ei ollut tarpeen siivota kiireisempinä päivinä. Pitää ajatella pidemmälle kuin päivä kerrallaan ja suunnitella. Ja tietysti osata varautua myös odottamattomiin asioihin. Jos on lähdettävä klinikalle vaikka meinasit jotain muuta, niin karsinoita ei tarvitse siivota, nakkaa vaan sonnat takanurkkaan ja äkkiä puhdasta päälle. Väkirehumössöjen turvottelu voi jäädä toiseen päivään, hevoset eivät tartte muuta kuin heinä ja vettä. Heinäverkkojen täyttö voi jäädä väliin, ei kukaan kuole siihen. Ja jos reissusta päästään vasta yöllä takaisin, ei silloin käydä kuin ruokkimassa muut. Siivoushommat voi hoitaa kyllä sitten.

Jotkut ottavat aivan liian isoja paineita hevosten hoidosta. Joku tuolla sanoi että kaveri alkoi ruokkimaan keskellä yötäkin. No, päävikahan siinä jo on mutta mitä enemmän hevosista on kokemusta ja osaamista, sen paremmin tajuaa että ei niitä tarvitse olla vahtimassa joka sekunti.

Lähettäjä: Justiinsa 
Päivämäärä:   8.10.24 15:04:27

Minä hoidan tallissani 8 omaani siinä ajassa kuin vieraat 2 omaansa. Päivittäinen pakollinen ajankulu on 2h mikäli siivoan karsinat. Olkipatjojen kanssa ei ole välttämätöntä edes se. Tuohon aikaan ei sisälly se.
Eli tehostamalla toimintaa idealla: tuo tullessasi vie mennessäs, säästää paljon turhaa kävelemistä ja paikat pysyy siistinä ihan ohimennen.
Ruokinta yksinkertaiseksi, joku kone käyttöön niin ettei tarvitse käsineen kannella tai työnnellä mitään. Hyvin jaksaa.

Päivämäärä:   8.10.24 15:08:23

Miksi tämä lämänmuutos on aloittajan mielestä _luovuttamista_?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   8.10.24 15:11:12

"Päivittäinen pakollinen ajankulu on 2h mikäli siivoan karsinat. Olkipatjojen kanssa ei ole välttämätöntä edes se."

Kyllä muuten on, ihan eläinsuojelulain mukaan. Toivottavasti osuu joskus elsut paikalle, voit olla ihmeissäsi sen keikan jälkeen kun vaaditaan kaikki yövaloista alkaen (kyllä, tämä ei ole mikään urbaanilegenda).

Lähettäjä: kyllä 
Päivämäärä:   8.10.24 15:26:10

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 5.10.24 16:50:40

Ihmisellä on muutakin kuin ne hevoset ja talli. Et koskaan tiedä, mitä ihmisellä on henkilökohtaisena taakkanaan.

Tämä. Toisen ihmisen taakan vähättely enempää asioista tietämättä on vain vähättelijän omaa järjen köyhyyttä.

Lähettäjä: siis 
Päivämäärä:   8.10.24 17:14:56

Kyllä minäkin jaksoin noin 15 vuotta sitten, silloinen kumppani auttoi, heinä ja kuivike oli halpaa, olin nuorempi. Nykyisessä asuinpaikassa olisi hevosella ihan yhtä alkeelliset oltavat kuin edellisessäkin paikassa ja vielä pidempi matka roudata vettä sisältä talosta tallille, eli ei kiinnostele pätkääkään näillä kilometreillä. Lisäksi sen tiedostaminen että lähes kaikki aika menee päivittäisiin pakollisiin tallitöihin ja ehkä parina päivänä viikossa ehtisi oikeasti harrastella hevosella jotakin, ei saa hinkuamaan hevosta kotipihaan. Hevonen on ylläpidossa kaverillani ja siellä käyn sitä sillointällöin katsomassa, on aika kaukana. Nykyään harrastan hevosia lähinnä niin että sukulaisen ponit tulee tähän meille kesälaitumelle ja siinä on mulle ihan tarpeeksi, kesäisin jaksaa enemmän, talvisin en jaksa töiden lisäksi paljon mitään ylimääräistä.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   8.10.24 19:14:33

Pitää varmaan olla jonkilainen elämäntapa että sitä jaksaa ja intohimo.

Lähettäjä: AMEN 
Päivämäärä:   8.10.24 19:36:32

”Toisen ihmisen taakan vähättely enempää asioista tietämättä on vain vähättelijän omaa järjen köyhyyttä.”

Niin tämä!!

Päivämäärä:   8.10.24 19:44:41

"Nykyisessä asuinpaikassa olisi hevosella ihan yhtä alkeelliset oltavat kuin edellisessäkin paikassa ja vielä pidempi matka roudata vettä sisältä talosta tallille,"

Niin eli taas päästään siihen, mitä kirjoitin jo aiemmin: asiat pitää kotitallissakin järjestää helpoksi, eikä miksikään työleiriksi. Lämmin vesipiste talliin, lämmitettävät juoma-astiat... Viime talvena oli juu pitkään yli 30v pakkasta, mutta päinvastoin se pakkasjaksohan vain helpotti päivittäisiä hommia, kun ei voinut ravuria treenata! Eli aikaa jäi kaikkeen muuhun.

T: 3 hevosta pihassa, päivätyö muualla, 3 lasta ja niiden harrastukset. Aiempaa kokemusta ammattitalleilta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.