Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lapset jätetty yksin vastuuseen eläimistä

Lähettäjä: Nyt 
Päivämäärä:   4.10.24 09:43:53

Miehen serkku kutsui lapsemme (12 ja 14 v) ja miehen sisaruksen lapsen (13 v) luokseen kyläilemään viime viikonlopuksi. Hänellä on hevosia ja muita eläimiä pihassa ja lasten oli tarkoitus päästä niitä hoitamaan ja ratsastamaan. Kaikesta päätellen lapsilla oli aivan superkiva viikonloppu ja olivat jo miehen serkun kanssa suunnitelleet seuraavaa vierailua ja toki tämä meillekin oli ihan ok.

Paitsi nyt sitten miehen sisaruksen lapsi lipsautti vahingossa, että tämä miehen serkku ei itse asiassa ollut viikonloppuna kotona. Hän haki lapset asemalta perjantaina alkuillasta, antoi paperilla eläinten hoito-ohjeet ja häipyi omiin menoihinsa. Takaisin tuli sunnuntaina päivällä vähän ennen kuin lapset piti taas viedä asemalle kotimatkaa varten. Lapset ovat siis koko viikonlopun olleet eläimistä vastuussa ja ratsastaneet itsenäisesti ilman minkäänlaista valvontaa. Olen ihan järjettömän vihainen! Mitä tahansa olisi voinut sattua, lapset ovat mm. itsenäisesti talutelleet reilu vuosikasta orivarsaa, käyneet maastossa omin päin ja vaikka mitä muuta, kaikkea eivät varmasti ole edes kertoneet.

En voi ymmärtää miten miehen serkku on voinut olla niin vastuuton, jos tekee mieli hillua ties missä, eläimille hankitaan aikuinen hoitaja eikä jätetä lapsia yksin vastuuseen. Lapset eivät edes ymmärrä miksi olen niin vihainen, heidän näkökulmastaan mitään ongelmaa ei ole ja viikonloppu oli huikean hyvä. Miehen mielestä ylireagoin, koska mitään ei kerta sattunut ja hänen puolestaan lapset voisi päästää uudestaankin serkun luo, kunhan serkkua muistuttaa että vahtia pitää. Mitäpä sennut tekisitte tässä?

  Re: Lapset jätetty yksin vastuuseen eläimistä

Lähettäjä: Nyt 
Päivämäärä:   4.10.24 09:45:46

Ja siis lisätään että lapset eivät ole täysiä ummikkoja, ratsastavat ratsastuskoulussa ja ovat myös päässeet hoitamaan hevosia, mutta eivät todellakaan ole ikinä olleet ilman valvontaa ratsastamassa saati käsitelleet oreja/varsoja.

  Re: Lapset jätetty yksin vastuuseen eläimistä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.10.24 09:47:35

Ymmärtäisin, että omille lapsille jätetään viikonlopuksi eläimet hoidettavaksi. Omat lapset kun todennäköisesti ovat olleet eläinten hoidossa mukana heti kun synnäriltä on päästy kotiin. Mutta se, että ”vieraille” lapsille jätetään eläimiä hoitoon, on minullekin ehdoton ei.

” Miehen mielestä ylireagoin, koska mitään ei kerta sattunut ja hänen puolestaan lapset voisi päästää uudestaankin serkun luo, kunhan serkkua muistuttaa että vahtia pitää.”
Kyllä minäkin päästäisin jatkossa, mutta serkun kanssa pitää käydä keskustelu.

  Re: Lapset jätetty yksin vastuuseen eläimistä

Lähettäjä: ….. 
Päivämäärä:   4.10.24 09:49:27

Ei tuon ikäisiä jätetä yön yli yksin vaikkei olisi elukoitakaan!

  Re: Lapset jätetty yksin vastuuseen eläimistä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.10.24 09:52:29

” Ei tuon ikäisiä jätetä yön yli yksin vaikkei olisi elukoitakaan!”

Todellakin voi jättää, jos ovat ikäänsä vastaavalla tasolla. Vai ajattelitko, että armeijassa ensimmäistä kertaa yötä jossain muualla kuin kotona tai mummolassa. :D

Varsinkin 14v voi olla yksin.

  Re: Lapset jätetty yksin vastuuseen eläimistä

Lähettäjä: Mutsi 
Päivämäärä:   4.10.24 09:59:26

Ööö mulla on ollut oma hevonen kotona 13-vuotiaasta lähtien ja tasan yksin hoidin sekä maastoilin, aikaa ennen kännyköitä. Jos on normaalit lapset niin pärjäähän ne tuon ikäisinä jo yhden viikonlopun yksin.

  Re: Lapset jätetty yksin vastuuseen eläimistä

Lähettäjä: Hehe 
Päivämäärä:   4.10.24 10:00:45

Tulipa ihan oma lapsuus mieleen :D 12-15-vuotiaana oltiin jatkuvasti hevosenhoitajina äidin vanhan koulukaverin luona, pisimmillään kaksi viikkoa putkeen. Toki mukana oli 3 v vanhempi isosiskoni, mutta ei hänkään silloin aluksi ollut kuin 15-vuotias. Ei ollut kännyköitä silloin, ja kaikki osapuolet olivat ihan tietoisia että alaikäiset jätetään keskenään vastuuseen hevosista. Kaikkea pientä kommellusta kyllä sattui, mutta kukaan ei kuollut tai vammautunut pysyvästi joten eipä kai siinä. Omia lapsiani en kyllä samassa iässä ikimaailmassa päästäisi vieraita eläimiä hyysäämään ilman valvontaa :D

  Re: Lapset jätetty yksin vastuuseen eläimistä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.10.24 10:00:58

Vanhemmat olisi kyllä pitänyt pitää paikalta poistumissuunnitelmissa ajantasalla, ei näin salamyhkäisesti saa toimia.

  Re: Lapset jätetty yksin vastuuseen eläimistä

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   4.10.24 10:02:38

Jaa, mä olen ollut 13-14v pientä taskurahaa vastaan tuttujen talovahtina ja eläinten (hevoset, kanat, koirat, oliko muutakin) hoitajana taskurahaa vastaan, ja vielä ihan yksin tontilla koko viikonlopun. Hoidin, ruokin, juotin, ratsastin hevoset kuten pitikin (maastossa kun ei muuta ollut)...

  Re: Lapset jätetty yksin vastuuseen eläimistä

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   4.10.24 10:13:48

Vanhemmat olisi kyllä pitänyt pitää paikalta poistumissuunnitelmissa ajantasalla, ei näin salamyhkäisesti saa toimia.

- no tämä! Eli serkku pelkäsi että vanhemmat kieltävät jättämästä kersat keskenään ja hänen menonsa olis peruuntunut, ja salasi koko asian. Tästä olisin itse suuttunut eniten.

  Re: Lapset jätetty yksin vastuuseen eläimistä

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   4.10.24 10:15:13

Olisi pitänyt kertoa etukäteen, että lapset jätetään ilman aikuista keskenään hoitamaan eläimiä.
Mutta toisaalta, sitähän sanotaan, että on helpompi pyydellä anteeksi kuin lupia. ;)
Lapsista ja eläinten omistajasta varmasti hyvä diili. Sinä äitinä päätät jatkosta, että päästätkö lapsia tuonne.

  Re: Lapset jätetty yksin vastuuseen eläimistä

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   4.10.24 10:19:10

"Ööö mulla on ollut oma hevonen kotona 13-vuotiaasta lähtien ja tasan yksin hoidin sekä maastoilin, aikaa ennen kännyköitä."

Tämähän on ihan eri tilanne, oma tuttu hevonen ja vanhemmat seuranneet sivusta, että toimit asiallisesti ja vaaratilanteita ei ole suuremmin tullut. Tuolla oli lapsille vieraat, ei välttämättä turvalliset hevoset ja lapsista ei serkkukaan voinut tietää, että mitä saavat päähänsä. Ja vielä se, että asia tehtiin salaa lasten vanhemmilta antamalla ymmärtää, että kyse on ihan toisenlaisesta viikonlopusta.

Tuoikäiset lapset toki voivat olla keskenään yksin yötä, mutta ei (ilman eläimiäkään) noin, että serkku vain heidän kanssaan sopisi, että tulkaa te tänne vaikka bilettämään, minä häivyn ja ei kerrota kellekään.

  Re: Lapset jätetty yksin vastuuseen eläimistä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.10.24 10:21:50

Onneksi olen niin vanha että nuoruudessani tämä oli vielä aivan normaalia. Luotettiin ja annettiin vastuuta.

  Re: Lapset jätetty yksin vastuuseen eläimistä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.10.24 10:23:28

Ööööö öööööö mulla on vieläki hevosii öööö öööö en jätä lapsia niistä vastuuseen öööööö

  Re: Lapset jätetty yksin vastuuseen eläimistä

Lähettäjä: Muuttaja 
Päivämäärä:   4.10.24 10:27:24



Onneksi olen niin vanha että nuoruudessani tämä oli vielä aivan normaalia. Luotettiin ja annettiin vastuuta.

....
Tämä.
T. 32v

Ainoa "ongelma" ettei vanhempia etukäteen infottu mutta ei tuossa muuten mtn ongelmaa. Jatkossakin sinne vain, nyt tiedätte että hyvin pärjäävät.

  Re: Lapset jätetty yksin vastuuseen eläimistä

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   4.10.24 10:30:05

”Onneksi olen niin vanha että nuoruudessani tämä oli vielä aivan normaalia. Luotettiin ja annettiin vastuuta.”

Sama muuten, mutta ei ollut ennenkään normaalia jättää kertomatta vanhemmille mitä suunnitelmissa.

  Re: Lapset jätetty yksin vastuuseen eläimistä

Lähettäjä: GP 
Päivämäärä:   4.10.24 10:35:26

"Onneksi olen niin vanha että nuoruudessani tämä oli vielä aivan normaalia."

Missään vaiheessa ei ole ollut normaalia että pimitetään vanhemmilta mikä homman nimi oikeasti on.

  Re: Lapset jätetty yksin vastuuseen eläimistä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.10.24 10:41:14

Voi kamala. Entisajan normaali. Nykyajan pumpulilapset ei saa tehdä mitään eikä anneta vastuuta.

  Re: Lapset jätetty yksin vastuuseen eläimistä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.10.24 10:42:17

"Missään vaiheessa ei ole ollut normaalia että pimitetään vanhemmilta mikä homman nimi oikeasti on."

Ihanan naiivia

  Re: Lapset jätetty yksin vastuuseen eläimistä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.10.24 10:44:20

"Mitäpä sennut tekisitte tässä?"

Antaisin serkulle täyslaidallisen huutoa vastuuttomuudesta ja salailusta, noin ei todellakaan tehdä!!

Jos eläimille haluaa ilmaisen viikonloppuhoitajan, on asiasta käytävä rehellinen keskustelu vanhempien kanssa. Todennäköisesti joku vanhemmista olisi voinut yöpyä tuolla nuorten seurana ja nuoret olisivat voineet hoitaa yhdessä eläimet.

  Re: Lapset jätetty yksin vastuuseen eläimistä

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   4.10.24 10:47:02

Joo, kyllähän sitä 30v sitten oli eri meno, mutta juuri kokemusten suomalla kokemuksella en jättäisi tuon ikäisiä keskenään.

Joo, moni on ollut onnekas, kun mitään ei ole sattunut kun itse olivat nuoria. Painottaisin sanaa onnekas. Koska nuorten aivot vasta kehittyvät, eivät he kykene aina tekemään rationaalisiaratkaisuja. Toki kokemus auttaa, mutta useampi nuori kun on keskenään, ne ideat tuppaa olemaan normaalia hölmömpiä. Itse sivusta seurasin lapsena 13v), kun ratsastuskoulun omistaja lähti viikonlopuksi reissuun ja jätti tallin kolmen 14-vuotiaan tytön hoiviin. Tytöt olivat kyllä normaalisti asiallisia, mutta kun tilaisuus tuli, vetivät kännit ja tyhmäilivät tallilla. Siinä kun oikeesti sattunut jotain… En uskaltanut kertoa kellekään silloin, ois pitänyt.

Ja on sitä aikuisenakin sattunut asioita. Ratsastaessa riittää kun heppa kompastuu ja ratsastaja putoaa. Hevonen säikähtää jotain ja rynnii karkuun tai ihmisen päältä jne. Aikuisella on ihan erilainen arsenaali ns. työkaluja, joilla aletaan selvittämään asiaa. Nuoret ei välttämättä edes uskalla soittaa aikuiselle, jos ovat luvatta jotain tehneet.

  Re: Lapset jätetty yksin vastuuseen eläimistä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.10.24 10:47:47

Esiteineinä kavereiden kanssa saatiin omat hevoset ja keskenämme huideltiin pitkin mettiä. Ja keskenämme hoidettiin hevosia harva se ilta.

Mutta ymmärrän tuohtumuksen että ei oltu informoitu, miten viikonloppu todellisuudessa menee. Mutta epäilen että sukulaisia olisi teinien vastuulle jättänyt tietoisesti vaarallista eläintä. Kaikki varsat eivät ole hulluja.

"Ei tuon ikäisiä jätetä yön yli yksin vaikkei olisi elukoitakaan"

Pisterivi vaikuttaa olevan pumpuliäiti. Tsemiä.

  Re: Lapset jätetty yksin vastuuseen eläimistä

Lähettäjä: Haha 
Päivämäärä:   4.10.24 10:53:50

.: voi, kun teillä olisi ollut aikuinen opettamassa keskustelutaitoa ja käytöstapoja ;)

  Re: Lapset jätetty yksin vastuuseen eläimistä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.10.24 10:54:25

"Nuoret ei välttämättä edes uskalla soittaa aikuiselle, jos ovat luvatta jotain tehneet."

Eivät aloittajankaan lapset uskalla hänelle jatkossa soittaa kun äiti on nyt vetänyt järjettömät vihat hyvin menneestä viikonlopusta. Mitä sitten tapahtuukaan jos jotain menee oikeasti pieleen tai tehdään jotain luvatta?

  Re: Lapset jätetty yksin vastuuseen eläimistä

Lähettäjä: Haha 
Päivämäärä:   4.10.24 10:56:12

Mitkä järjettömät vihat?

  Re: Lapset jätetty yksin vastuuseen eläimistä

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   4.10.24 10:58:53

Tässä moni sotkee nyt täysin erilaiset tilanteet keskenään.

Aloituksen tapauksessa on jätetty kolme lasta (2x 13v. ja 1x 14v.) keskenään hoitamaan vieraita hevosia. Hevosista ainakin yksi on varsa. Lapsilla ilmeisesti hevoskokemus rajoittuu ratsastuskouluun, eikä ole kokemusta esimerkiksi yksin ratsastastamisesta eikä taatusti paljoakaan kokemusta esim. haavojen hoidosta tai ylipäätänsä ongelman ratkaisusta hevosiin liittyen (esim. miten toimia jos hevonen karkaa).
Tuon ikäisillä ei välttämättä ole edes paljoa kokemusta kotona olosta ilman vanhempia. Tuon ikäiset eivät välttämättä ole olleet esimerkiksi koko viikonloppua keskenään. Lisäksi tässä on jätetty asiat kertomatta vanhemmille, joten vanhemmilta ei ole voitu varmistaa, osaavatko lapset esimerkiksi olla viikonlopun keskenään kotona, eli osaavatko turvallisesti laittaa itselleen ruokaa yms. Tossa iässä lasten vastuullisuus voi vaihdella tosi paljon: joku on hyvinkin vastuullinen ja toinen taas ei tippaakaan.

Tilanne on aivan eri kuin se, että esimerkiksi lapsella on oma hevonen kotona. Tällöin lapsi on vanhempien silmien alla hevosta hoitanut ja näin tottunut hommaan. Hänellä on ollut vanhemmat joilta kysyä asioista. Tällöin lapsi ehkä pärjääkin sen viikonlopun yksinään.

Lisäksi kyseenalaistan vahvasti tuon, että "kyllähän sitä ennenkin pärjättiin". Niin no, kuka pärjäsi ja kuka ei. Ne jotka eivät pärjänneet, eivät ole täällä kertomassa asiasta. Kyllähän ennen sattui huomattavasti enemmän vahinkoja, osa jopa hyvin vakavia.

  Re: Lapset jätetty yksin vastuuseen eläimistä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.10.24 11:12:11

"Mitkä järjettömät vihat?"

Aloittaja:
"Olen ihan järjettömän vihainen!"
"Lapset eivät edes ymmärrä miksi olen niin vihainen, heidän näkökulmastaan mitään ongelmaa ei ole ja viikonloppu oli huikean hyvä."

Jälkimmäisestä virkkeestä voi päätellä ettei siellä äiti ole hiljaa itsekseen kihissyt kiukusta vaan asia on tehty hyvin selväksi myös lapsille.
Oppivat jatkossa vain piilottamaan asiansa entistä paremmin.

  Re: Lapset jätetty yksin vastuuseen eläimistä

Lähettäjä: GP 
Päivämäärä:   4.10.24 11:18:59

""Missään vaiheessa ei ole ollut normaalia että pimitetään vanhemmilta mikä homman nimi oikeasti on."

Ihanan naiivia"

Naiivia luottaa siihen että aikuinen ihminen ymmärtäisi vastuunsa ja kertoisi totuuden lasten vanhemmille? Ok. Teillä on hienot piirit.

  Re: Lapset jätetty yksin vastuuseen eläimistä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.10.24 11:19:25

Kyllä vanhempi saa Suomessakin olla tarvittaessa vihainen. Nuoret eivät siitä mene hunningolle, välinpitämättömyys on paha juttu.

  Re: Lapset jätetty yksin vastuuseen eläimistä

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   4.10.24 11:22:12

"Kaikki varsat eivät ole hulluja."
Varsan ei tarvitse olla hullu ollakseen varsa. Varsinkin oreilla käytös voi olla todella arvaamatonta ja niiden kanssa täytyy olla jatkuvasti tarkkana, silti voi käydä vahinkoja. Olen nähnyt kun vuosikas ravurivarsa hyppää yllättäen pystyyn ja huitaisee etusella ihmistä kasvoihin. Tämäkään yksilö ei ole hullu, oikein toimiva hevonen aikuisena ja koulutettuna.

  Re: Lapset jätetty yksin vastuuseen eläimistä

Lähettäjä: Haha 
Päivämäärä:   4.10.24 11:23:38

Niin, kyllä vanhempi saa olla vihainen. Vaikka sille serkulle tai niille omille lapsilleen, kun valehtelivat. Se ei ole järjetöntä vihaa. Minä olin vihainen omalle lapselleni, kun sanoi tehneensä läksyt ja sai lähteä kaverinsa luokse. Sitten päälle seuraavana päivänä sanoi heti aamulla ottaneensa koekirjan reppuun ja Oho, kun se olikin unohtunut ihan vahingossa koululle.
Se, että kirja unohtuu, on harmillista. Se, että siitä valehdellaan, on väärin.

  Re: Lapset jätetty yksin vastuuseen eläimistä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.10.24 11:31:23

Joo, kaikki meni tällä kertaa hyvin. Mutta mitä jos jotain olisi sattunut? Kolme lasta keskenään, hevoset juoksemassa autotiellä ja omistaja ties missä. Lapsi putoaa ja loukkaa itsensä pahasti, kiva selittää sosiaalitoimelle miten näin pääsi käymään. Hevonen sairastuu ähkyyn ja lapset eivät tunnista oireita vaan antavat olla.

Ihan hiton typerää ja vastuutonta touhua.

  Re: Lapset jätetty yksin vastuuseen eläimistä

Lähettäjä: Joku 
Päivämäärä:   4.10.24 11:34:01

Kyllä tuossa on ollut ainekset pahempaankin katastrofiin, mutta nyt onneksi vkl meni hyvin. Aivan järjettömän typerää ja ajattelematonta siltä miehen serkulta. Minä vanhempana olisin myös erittäin vihainen mutta helpottunut koska kaikki kuitenkin hengissä. Mutta toista kertaa ei noin. Vaikka olisivat vuoden pari vanhempia. Yksin ei jätetä vastuuseen infoamatta siitä vanhemmille. Ja selvät pelisäännöt. Ei noin.

  Re: Lapset jätetty yksin vastuuseen eläimistä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.10.24 11:51:29

Minä oon myös ollut tuon ikäisenä tätini hevosia hoitamassa heidän reissujen aikana yhdessä hieman nuoremman serkkuni kanssa. Ei mitään draamaa kummankaan meidän perheissä asiasta. Ja sama kuvio eli matkustettiin toiselle paikkakunnalle eli ei ollut kotimme lähellä vaan yövyimme tätini luona sen aikaa. Toki kävimme siellä muulloinkin, joten paikka oli tuttu.

  Re: Lapset jätetty yksin vastuuseen eläimistä

Lähettäjä: kultainennuoruus 
Päivämäärä:   4.10.24 11:54:11

Täälläkin yksi, joka on about 13-14 -vuotiaasta asti käynyt tutun tallilla lomittamassa kaverin kanssa viikonloppuja ja lomaviikkoja, mutta meitä kävi heppaosaava naapuri aina välillä kurkkaamassa, esim. kerran päivässä, alkuun ja paikka ja hevoset oli tuttuja. Myös oman koiran kanssa olen jäänyt yksin kotiin viikonlopuiksi jo ala-asteella, kun muu perhe liikkui sisarusten harrastusten perässä.

Pitäisin kuitenkin ihan täysin eri tilanteena sitä että annetaan vähintään melko tuntemattomat eläimet "vieraiden" lasten käsiin, eikä asiasta ole kerrottu vanhemmille. Jos tästä olisi etukäteen sovittu, asian olisi voinut hoitaa vastuullisesti niin että lapset käyvät paikalla pariin krt harjoittelemassa talon tapoja valvotusti, ja yksinoloajalle olisi keksitty vastuuaikuinen, joka käy kurkkaamassa miten pärjätään ja joka tulee hätiin jos on tarve.

Ei ole tarvetta lapsia pumpuliin kääriä mutta eihän miehen serkku tuota nyt mitenkään hyvin hoitanut, ja mielestäni edellytyksenä sille että lapset päästetään sinne uudestaan, on se että asiat puhutaan kunnolla halki. Mitä eläinten kanssa saa tehdä ja mitä ei, kehen ottaa yhteys jos jotain sattuu, oma turvallisuus ensin, miten lasten ruokahuolto järjestetään jne. En siis sano että lapsia on pakko sinne enää päästää, ymmärrän myös hyvin jos luottamus koki niin kovan kolauksen ettei sitä hetkessä taiota takaisin. Ihan hirveästi on myös lapsista kiinni paljon heille voi antaa vastuuta. Ja sitä vastuuta kuului harjoitella asteittain, ei mitenkään yhtäkkiä syvään päätyyn heittäen.

  Re: Lapset jätetty yksin vastuuseen eläimistä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.10.24 11:55:50

"Naiivia luottaa siihen että aikuinen ihminen ymmärtäisi vastuunsa ja kertoisi totuuden lasten vanhemmille? Ok. Teillä on hienot piirit"

Naiivia kuvitella ettei ennen ole pimitetty vanhemmilta asioita.

  Re: Lapset jätetty yksin vastuuseen eläimistä

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   4.10.24 11:57:59

Tollasta se oli 1980 luvulla. Me käytiin hoitamassa yhden miehen ravureita. Mies kävi usein Leningradissa tai Viipurissa ryyppyreissuilla ja me 13-15 v hoidettiin hevoset koulun jälkeen. Viikonloppuisin asuttiin sen talossa. Ajettiin ja ratsastettiin hevosia.
Nykyisin tuo ei ole enää hyväksyttävää.

  Re: Lapset jätetty yksin vastuuseen eläimistä

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   4.10.24 11:58:37

"Kyllä vanhempi saa Suomessakin olla tarvittaessa vihainen. Nuoret eivät siitä mene hunningolle, välinpitämättömyys on paha juttu."

Saa olla vihainen, mutta tässä kyllä kohdistaisin vihan siihen aikuiseen, joka lapset on keskenään jättänyt.

Lapsethan eivät sinänsä ole tehneet mitään väärin. Hehän ovat saaneet aikuiselta vastuutehtävän ja ovat sen hoitaneet kunnialla läpi. Heillä on ollut hauskaa eikä mitään ole sattunut. Lapset helposti kuvittelevat olevansa fiksumpia ja aikuismaisempia kuin ovatkaan ja lapsilla on helposti liian suuret kuvitelmat omista taidoistaan.
He ovat ehkä tienneet, että vanhemmat saattavat suuttua ja siksi ovat jättäneet ehkä kertomatta että olivat keskenään (kunnes yksi möläytti sen ääneen). Mutta lapset eivät ole tehneet tätä ilkeyttään, vaan siksi, että ovat lapsia ja ovat kuvitelleet että pärjäävät hyvin (ja onneksi pärjäsivät) ja tehtävän on vielä antanut toinen aikuinen.

Lapsille voi suuttua kyllä tarvittaessa, mutta lasten pitäisi tietää mistä heille suututaan. Suuttumienn ei hyödytä mitään, jos lapsen silmissä hän on toiminut täysin oikein ja järkevästi ja vielä toisen aikuisen luvalla. Tällöin käy todennäköisesti vain niin, että lapsi loukkaantuu ja jatkossakin jättää kertomatta asioita siksi, että "äiti raivoo turhaan".

Tässä tilanteessa siis viha pitäisi kohdistaa siihen aikuiseen, joka näin vastuuttomasti lapset jätti keskenän ja kertomatta siitä lasten vanhemmille. Lapsille taas on toki hyvä kertoa, miksi aikuiselle suuttuttiin. Samalla lapsille voi esimerkiksi kertoa riskeistä, mitä voisi käydä ja miksi aikuisen pitäisi olla paikalla.

Se on toki eri asia, jos lapset ovat valehdelleen asioista.

  Re: Lapset jätetty yksin vastuuseen eläimistä

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   4.10.24 12:25:16

”Naiivia kuvitella ettei ennen ole pimitetty vanhemmilta asioita.”

Mutta ei se ennenkään ole ollut hyväksyttävää.

  Re: Lapset jätetty yksin vastuuseen eläimistä

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   4.10.24 12:34:21

Ei saakeli. En minä voi ainakaan jättää 12-vuotiasta lasta yksin kotiin edes yhden yövuoron ajaksi. Hoitaja on lapselle järjestettävä. Itse olin 13-vuotiaana tallilla kesäisin avustajana hommissa, ja vähän vanhempana nukuin leiriläisten kanssa yöt. Mutta talossa oli tottakai myös aikuisia aina.

Vaikka ennen jätettiin ne vauvatkin vain pinnasänkyyn yksin nukkumaan niin tuo ei todellakaan ole enää ok. Ennen lapsia kuoli ja hukkui yms. myös ihan todella paljon enemmän kaiken huolettomuuden vuoksi. Jenkeissä lapsia ei saa jättää yksin kotiin käsittääkseni ollenkaan.

  Re: Lapset jätetty yksin vastuuseen eläimistä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.10.24 12:44:18

Enemmän sosiaaliluokasta kuin aikakaudesta johtuvia eroja. Minä en 80-90-luvulla saanut toimia noin, jotkut muut sai. Osa jäi henkiin vaikka sai ja heidän mielestä varmaan hyvä juttu. Kuolleet ei äänestä.

Ennemmin vieraat lapset yksin oreja hoitamaan kuin omat, sehän on vaarallista.

  Re: Lapset jätetty yksin vastuuseen eläimistä

Lähettäjä: Viivain 
Päivämäärä:   4.10.24 12:54:37

Ei ole ok, että kertomatta jätetään lapset viikonlopuksi hoitamaan hevosia tai ylipäätään jätetään ilman valvontaa.

Lapset on erilaisia ja toiset pärjää nuorempana kuin toiset. Itse aloin 10 vanhana käydä kolmen kaverin (10-13-v.) hoitamassa kerran viikossa yhden perhetutun hevosia koulun jälkeen. Siivottiin karsinnat, haettiin hevoset sisään, satuloitiin ja ratsastettiin. Mutta yleensä jossain vaiheessa isäntäväki tuli kotiin töistä ja välillä oli mukana auttamassa. Pari vuotta tästä aloin käydä toisella tuttavaperheellä yksin ratsastamassa näiden ponia. Heillä oli enemmänkin hevosia. Sinällään uskon, että reippaat lapset ovat kyllä hyvin pärjänneet, mutta en silti tykkää, että jätetään salaa yksin ja vielä koko viikonlopuksi. Joku muutama tunti on eri asia kuin kaksi päivää.

  Re: Lapset jätetty yksin vastuuseen eläimistä

Lähettäjä: ….. 
Päivämäärä:   4.10.24 12:58:59

Olen lähdössä viikoksi ulkomaille. Ilmeisesti monen hötöläisen mielestä on ihan ok että jätän hevoset ja koirat 13 v hoitajatyttöjen vastuulle? Hyvä juttu, tulee huomattavasti halvemmaksi kuin lomittaja!

  Re: Lapset jätetty yksin vastuuseen eläimistä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.10.24 12:59:20

"ylipäätään jätetään ilman valvontaa"

Yläasteikäinen kyllä pärjää hyvin yksin sen viikonlopun ja vallankin kun on kavereita ja nykyään puhelimet millä saa äitin kiinni.

Ei ihmekään ettei nykylapset mitään osaa tehdä eivätkä voi 16-vuotiaana muuttaa asuntolaan toiselle paikkakunnalle opiskelemaan, kun yläasteikäiset ei muka pärjää kahta puolikasta ja yhtä kokonaista vuorokautta yksin. Kaikki ei voi olla nepsynäpsyjä, vaikka se muotidiagnoosi onkin.

  Re: Lapset jätetty yksin vastuuseen eläimistä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.10.24 13:16:00

Oksi, eli jos vanhemmat ei ole vastuuttomia yh juoppoja jotka vaarantaa lapsensa niin lapset sitten nepayjä? Hyvin päätelty.

Ns huonoissa perheissä ja matalassa sosioekonomisessa asemassa lapset jätetään usein hoitamatta ja hyvin nuoria pidetään lähes aikuisina. Vaikka saman porukan aikuisetkin ovat hyvin lapsellisia.

Ns kunnon perhe ei jätä lapsiaan nuorina yksin eikä etenkään oleta heidän tekevän yksin riskialttiita töitä.

  Re: Lapset jätetty yksin vastuuseen eläimistä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.10.24 13:18:47

Eikö nykyään ole muita vanhempia kuin hössöttäviä "kunnon vanhempia" ja juoppoja? Missä ne normaalit, täysijärkiset ovat? :D

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.