Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oikeutta Vendille -pienkeräys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.10.24 14:46:38

Instagramissa tuli vastaan pienkeräys, jolla on tarkoitus tukea Vendin perheen oikeuskäyntikuluja. Vendin tarina on monille tuttu lehdistä, hän on Valkeakosken teinisurman uhri.

Jakamalla tämän toivon asialle näkyvyyttä ja toivon perheelle jaksamista vaikeina aikoina. Tekijä ei tule ikinä maksamaan samaa hintaa kuin Vendi, mutta toivottavasti saa syytteen murhasta.

https://www.instagram.com/oikeuttavendille/p/DAqCugetOr0

  Re: Oikeutta Vendille -pienkeräys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.10.24 14:54:46

Surullista että tälläistä tarvitaan.

  Re: Oikeutta Vendille -pienkeräys

Lähettäjä: pilkku 
Päivämäärä:   3.10.24 14:57:19

Ihan karmeinta tässä on se, että perhe, joka on kokenut murskaavan surun, joutuu itse maksamaan oikeudenkäyntikulut kun murhaaja, 19-vuotias ja todennäköisesti lähes varaton, saa yhteyskunnalta oikeusavustajan eikä joudu lantin lattia maksamaan.

  Re: Oikeutta Vendille -pienkeräys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.10.24 15:05:05

Tuttuni lapsi murhattiin raa'asti myös tuntemattoman toimesta. Joutuivat itse maksamaan oikeudenkäyntikulut, koska murhaajalla ei ollut penniäkään taskussa maksaa. Kyllä noi saisi pistää vaikka pakkotyöhön Sheinin tehtaille kunnes on pennit taskussa maksaa, sitten se vankilatuomio sen jälkeen. Raivostuttavaa!

  Re: Oikeutta Vendille -pienkeräys

Lähettäjä: :O 
Päivämäärä:   3.10.24 17:34:30

Siis miten ihmeessä nämä joutuvat oikeudenkäyntikuluja maksamaan, kun murha jos mikä on yleisen syytteen alainen rikos? Selittäkää joku, pliis!

  Re: Oikeutta Vendille -pienkeräys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.10.24 17:38:17

Ehkäpä asianajaja ei ole se minkä saa ilmaiseksi yleisen syytteen alaisissa rikoksissa?

  Re: Oikeutta Vendille -pienkeräys

Lähettäjä: öööh 
Päivämäärä:   3.10.24 18:00:36

Suomi on oikeusvaltio. Eiku.

  Re: Oikeutta Vendille -pienkeräys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.10.24 18:04:59

"Oikeudenkäynnissä asianomistaja voi yhtyä syyttäjän syytteeseen tai sitten käyttää syyteoikeutta laajemmin. Tyypillistä on esimerkiksi vaatia tekijälle rangaistusta ankarammasta rikosnimikkeestä; kuolemantuottamuksen sijaan taposta tai tapon sijaan murhasta Tästä kuitenkin seuraa läheiselle riski, että hävitessään jutun hän jää itse vastuuseen oikeudenkäyntikuluista."

Syyttäjä vaati tuomiota taposta. Asianomistaja (omaiset) vaati syytettä murhasta. Tuomioksi tuli murha. Näin ollen omaiset eivät joudu maksamaan oikeudenkäyntikuluja. Jos tuomittua ei olisi tuomittu murhasta vaan vaikkapa sitten taposta, silloin oikeudenkäyntikulut olisivat langenneet omaisten maksettaviksi. Nyt siis maksettavaa ei jää ja omaiset saivat 70 000 euroa kärsimyskorvauksia. En nyt ihan ymmärrä tämän keräyksen tarkoitusta.

  Re: Oikeutta Vendille -pienkeräys

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   3.10.24 18:07:02

Siis oikeestiko joudun maksumieheksi, jos joku sekopää tappaa mun läheisen? :O Huh huh enpä oo ennen tullut ajatelleeksi tällaista.

  Re: Oikeutta Vendille -pienkeräys

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.10.24 18:11:56

No et joudu. Ei noikaan joudu.

  Re: Oikeutta Vendille -pienkeräys

Lähettäjä: 730 
Päivämäärä:   3.10.24 18:12:20

^ Yleisesti et, mutta tässä tapauksessa perhe on vaatinut rankempaa rikosnimikettä kuin syyttäjä. Perhe voitti eli maksumieheksi eivät joudu hekään.

  Re: Oikeutta Vendille -pienkeräys

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.10.24 18:15:34

Hienoa.

Keräys on kyllä laitettu pystyyn hieman liian aikaisin.

  Re: Oikeutta Vendille -pienkeräys

Lähettäjä: jgg 
Päivämäärä:   3.10.24 18:16:24

Miksi ihmeessä asianomistajan pitää kulut maksaa, jos syytetty todetaan syylliseksi? Eikö silloin kulut mene valtion maksettavaksi, jos syytetty todetaan varattomaksi?

Olen itse tehnyt rikosilmoituksen, en ollut ainoa. Ennen oikeudenkäyntiä syytetty oli siirtänyt koko omaisuutensa läheistensä nimiin, joten vaikka kyseessä oli melko varakas henkilö, niin paperilla hän oli "varaton", joten oikeudenkäyntikulut menivät valtion maksettaviksi, ei suinkaan meidän asianomistajien. Ja häntä syytettiin huomattavasti pienemmistä asioista kuin murha tai tappo.

Ja btw, aloituksen keissistä tuli jo tuomio tänään, murha ja elinkautinen. Tuosta aiotaan kuitenkin valittaa hoviin, koska "ei ollut tarkoitus tappaa". Eipä vissiin.
https://yle.fi/a/74-20115558

Minun mielestäni alaikäisen surmaaminen pitäisi aina olla lähtökohtaisesti murha, riippumatta siitä, oliko suunniteltu teko tai edes tarkoitus tappaa. Varsinkin, jos tekijä on täysi-ikäinen. Taposta voitaisiin keskustella vain, jos sekä uhri että tekijä ovat täysi-ikäisiä.

  Re: Oikeutta Vendille -pienkeräys

Lähettäjä: Minni 
Päivämäärä:   3.10.24 18:17:53

Mistä tuollainen varaton 19v joka sai elinkautisen niin maksaa tuon 70 000€? Yhteiskuntako sen maksaa? Ja kävelee kuitenkin vapaalla jalalla jossain vaiheessa.

  Re: Oikeutta Vendille -pienkeräys

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.10.24 18:24:18

Ihmispas ka

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.