Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Keuhkokuume

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   3.10.24 13:48:45

Onkohan keuhkokuumetta liikkeellä!? Jostain tälläinen iski puskista

  Re: Keuhkokuume

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   3.10.24 13:50:51

Keuhkokuume ei ole mikään tartuntatauti vaan se on aina jonkun muun taudin seuraus.

  Re: Keuhkokuume

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   3.10.24 14:12:02

Juuri eilen luin jostain, että ollut kouluikäisillä paljon keuhkokuumeita tänä syksynä. Mun kavereiden alle kouluikäisillä lapsilla ollu myös useammalla, en muista kuulleeni kovin monesta aiemmin, ja nämä sairastui viikon sisällä.

Keuhkokuume sinänsä ei oo tartuntatauti, mutta kyllähän sen voi saada vaikka minkä flunssaviruksen jälkitautina ja ne taas on tarttuvia. Nyt on paljon tauteja liikkeellä ylipäätään.

Mulla kun itellä viimeks 3v sitten oli keuhkokuume, niin mun äiti sairastui siihen myös viikkoa myöhemmin. Kummallakaan ei mitään edeltävää flunssaa vaan suoraan keuhkoihin. Eikä koronaa kummallakaan, monet näytteet otettiin. Itsellä vaan kävi paskempi mäihä ja sairastuin siitä keuhkokuumeesta me/cfs ja POTSiin.

  Re: Keuhkokuume

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   3.10.24 14:13:28

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00273

Keuhkokuume on keuhkokudoksen tulehdustauti, joka on useimmiten bakteerin aiheuttama.
Keuhkokuumeen tyypillisiä oireita ovat yskä, kuume, poikkeuksellinen väsymys ja sairaudentunne, hengenahdistus tai näiden oireiden vaikeutuminen. Keuhkoputkitulehduksen oireet ovat samankaltaisia, mutta keuhkokuumeessa yleensä voimakkaampia.
Bakteerin aiheuttamaa keuhkokuumetta hoidetaan antibiootilla. Hyväkuntoinen voidaan hoitaa kotona tableteilla, mutta huonokuntoinen tai rajuoireinen potilas tarvitsee herkästi sairaalahoitoa.
Keuhkokuumeesta toipuminen on hidasta ja vie tavanomaisessakin tapauksessa yleensä kuukauden, ennen kuin kunto on täysin palannut.
Pneumokokkibakteerin aiheuttamaa keuhkokuumetta voidaan ehkäistä rokotteella.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.