Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Muiden katselu parisuhteessa - erilainen

Lähettäjä: suhtautuminen 
Päivämäärä:   3.10.24 13:38:12

Lueskelin quoran parisuhdejuttuja ja oli mielenkiintoista huomata, kuinka erilaisia kommentteja amerikassa miesten muiden naisten katselu puolison seurassa-keskustelut saa. Yleisesti sitä pidetään huonona ja epäkunnioittavana käytöksenä ja nolona sekä puolisolle että vahdatuille naisille. Esim. täällä kun on ollut aiheesta keskustelua, vastauksissa on vaikka kuinka paljon "minäkin katson ja näytän miehelle että kato kun on upea", "me katsotaan yhdessä kauniita naisia" jne hyväksymistä. Jos nainen ei pidä moisesta käytöksestä, hänellä on huono itsetunto ja hän on tietenkin kateellinen. Siinä missä muualla kumppanin huomioonottaminen on oletus ja minimivaatimus, täällä sen edellyttämisestä sheimataan. Mikä tähän eroon lienee syynä?

  Re: Muiden katselu parisuhteessa - erilainen

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   3.10.24 13:41:18

Olet lukenut ketjuja aika yksisilmäisesti, jos et ole huomannut täällä kaikkia niitä, jotka eivät halua mitään katselua, saati sellaista minkä toisetkin huomaa.

  Re: Muiden katselu parisuhteessa - erilainen

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   3.10.24 13:46:16

Yllättävää että ihmisillä on tässä asiassa erilaiset rajat. Voisiko peräti olla niin, että joillekin se on okei ja joillekin ei?

Ydinasiahan tässä on se että puoliso kunnioittaa toisen rajoja. Eli jos se häiritsee toista rakastava kumppani lopettaa moisen toiminnan. Toisessa suhteessa taas käytös olisi ihan okei, eikä näihin ole mitään universaalia ohjetta.

  Re: Muiden katselu parisuhteessa - erilainen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.10.24 13:48:39

"minäkin katson ja näytän miehelle että kato kun on upea", "me katsotaan yhdessä kauniita naisia"

Tämä on uskomatonta. Naisen pitää osallistua tavallaan omaan vähättelyynsä ja merkityksettömyyteensä kumppanilleen kehumalla niitä (ja samalla käytöstä), jolla hänelle tämä vähäarvoisuus ja merkityksettömyys osoitetaan. Samalla logiikalla voitaisiin vaatia koulukiusattua pilkkaamaan itsekin itseään ja osallistumaan kiusaamiseensa. Ja ei, niitä muita naisia ei tarvitse moittiakaan, eihän se ole randomin vahdatun naisen vika jos sinun miehesi ei arvosta sinua ja suhdettanne eikä hänellä ole käytöstapoja. Mutta jotenkin tulee mieleen, että nainen joka tekee tuollaista on jotenkin läheisriippuvainen ja/tai kumppaninsa manipuloima, että tekee mitä tahansa miellyttääkseen, vaikka olisi kuinka paha mieli. En oikein usko, että nämä toisia naisia katselevat miehet olisivat yhtä innoissaan kehumassa naisensa kanssa tämän katselemia miehiä tai bongailisi niitä osoittaakseen naiselle, että kato kun komea mies, mutta naisilta tätä odottavat jopa naiset itse.

  Re: Muiden katselu parisuhteessa - erilainen

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   3.10.24 13:53:46

"En oikein usko, että nämä toisia naisia katselevat miehet olisivat yhtä innoissaan kehumassa naisensa kanssa tämän katselemia miehiä tai bongailisi niitä osoittaakseen naiselle, että kato kun komea mies, mutta naisilta tätä odottavat jopa naiset itse."

Aamen.

  Re: Muiden katselu parisuhteessa - erilainen

Lähettäjä: ////// 
Päivämäärä:   3.10.24 13:58:57

Liekö jokin kulttuuri- ja naisten itsetuntokysymys, mitä siedetään. Edelleen on myös niitä, joiden mielestä sinkkuus on säälittävää ja tarkoittaa ettei ole "kelvannut" kenellekään, joten mikä tahansa suhde ja kumppani kelpaa. Ja onhan se todella kadehdittavaa ja upeaa, että on kelvannut puolisolle joka ei arvosta ja on suhde jossa kohdellaan p skasti, aina se nolon sinkkuuden voittaa :D

Asiaa voi tietenkin pohtia yleisesti ja totta kai ihmisillä on erilaisia suhteita, odotuksia ja vaatimuksia. Jollekulle sopii vaikka mikä, jollekulle toiselle ei. Joku tyytyy mihin tahansa ja miellyttää kaikessa kunhan vain se ei jätä, joku toinen jättää itse ensimmäisestä ns. virheestä. Itse olen jälkimmäisiä; kun tietää, mitkä itselle on ehdottomat eit, silloin homma on kokolailla siinä jos tällainen ei tulee ilmi. Jos se ei sovi itselle nyt, ei se sovi ensi viikolla tai ensi vuonnakaan ja toinenhan on ns. näyttänyt millainen on, joten homma on hyvin yksinkertainen.

  Re: Muiden katselu parisuhteessa - erilainen

Lähettäjä: valkosukkainen 
Päivämäärä:   3.10.24 14:04:32

Ompa hassu keskustelu. Parisuhteita on erilaisia, ja kukin määritelköön omassaan, yhdessä puolisonsa kanssa, mikä on sallittua ja mikä ei.

Itse en henkilökohtaisesti pidä huolestuttavana jos parisuhde on niin vakaalla pohjalla, että molempien itsevarmuus riittää esim. kolmen kimppaan, avoimeen parisuhteeseen tms. Se on tietysti eri asia millä tavalla muita ihmisiä ja puolisoaan kommentoi, jos kommentit osoittaa epäkunnioitusta jotakuta kohtaan niin pitäisin itse asiaa vähän outona. Mutta kaikki eivät lähtökohtaisesti tunne yhtä helposti esim. mustasukkaisuutta tai muiden ihmisten kehuminen aiheuta epävarmuutta tai kinaa parisuhteen sisällä.

Siitä olen kyllä samaa mieltä että on vähän outoa jos tasapainoisessa parisuhteessa vain toinen saa kommentoida vastakkaista sukupuolta (esimerkiksi) mutta toinen ei.

  Re: Muiden katselu parisuhteessa - erilainen

Lähettäjä: sennu 
Päivämäärä:   3.10.24 14:08:20

"En oikein usko, että nämä toisia naisia katselevat miehet olisivat yhtä innoissaan kehumassa naisensa kanssa tämän katselemia miehiä tai bongailisi niitä osoittaakseen naiselle, että kato kun komea mies, mutta naisilta tätä odottavat jopa naiset itse."

Minulle vuosien takainen deitti selitti kuinka miehet on niin visuaalisia ettei voi sille mitään ja kenkiäänkö sitä pitäisi katsoa. Kysyin, että niin sullako ei ole muita vaihtoehtoja kuin vahdata muita naisia ja hakea katsekontaktia tai katsella kenkiäsi, että mitään muuta katseltavaa ei esim. kauppakeskuksessa tai jossakin tapahtumassa ole. Aloin myös olemaan visuaalinen; riitti kerta kun katsoin samalla tavalla todella isoa karskin näköistä bodaria - riitahan siitä tuli, että vaihda sitten sellaiseen kun sellaisia haluat ja sekin katsoi sua, ei ole pakko olla hänen kanssaan kun ei ole tarpeeksi lihaksia ja nönnönnöö. Mutta kun olen niin visuaalinen enkä viitsi katsella kenkiini ei pätenytkään minun kohdallani.

  Re: Muiden katselu parisuhteessa - erilainen

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   3.10.24 14:08:36

Edelleen moni nainen luulee, että heidän täytyy suhtautua coolin rauhallisesti siihen, että mies käyttäytyy epäkunnioittavasti tiirailemalla muita. Koska eihän kukaan mies nyt halua naista, joka on epävarma ja nalkuttaa muiden katselusta. Naisen pitää olla rento tyyppi, joka antaa kaiken anteeksi. Vaikka oikeasti sattuisi, niin sitä ei voi miehelle sanoa, ettei mies vain jätä.

Oma eksäni harrasti paljon random naisten katselua sekä somessa, että tosielämässä. Se, että tämä tuntui minusta epämiellyttävältä, ei mielestäni tee minusta epävarmaa. Olen tyytyväinen omaan ulkonäkööni, eli siitä ei ole kyse. Mutta jos olen suhteessa, niin haluan, että me molemmat noudatetaan yhdessä sovittuja rajoja eikä kumpikaan pyri toimimaan sellaisella tavalla, josta toiselle voi tulla huono olo.

Se fiilis, että mies "tyytyy" sinuun ja oikeasti haaveilee jostain ihan muusta on aika raastava. Lähinnä ihmettelen, että miksi olla parisuhteessa, jos ei pysty antamaan sille kaikkeaan vaan etsii jatkuvasti asioita suhteen ulkopuolelta, jotka tuottavat dopamiinia. Tuohon somen skrollailuun voi ihan oikeasti jäädä koukkuun, koska ainahan sieltä tulee vastaan vielä kauniimpi nainen, vielä parempi takapuoli jne. En näe, miten tämä olisi kenellekään fiksua ajankäyttöä.

Inhoan myös sanontaa "miehet ovat visuaalisempia kuin naiset". Mielestäni tämä ei pidä millään tasolla paikkaansa ja uskon, että naisilla on usein enemmän silmää visuaalisille asioille. Naisetkin huomaavat kyllä ne komeat miehet. Kyse on enemmänkin siitä, että kokeeko muiden katselun loukkaavan omaa kumppania vaiko ei.

  Re: Muiden katselu parisuhteessa - erilainen

Lähettäjä: valkosukkainen 
Päivämäärä:   3.10.24 14:09:41

"Edelleen on myös niitä, joiden mielestä sinkkuus on säälittävää ja tarkoittaa ettei ole "kelvannut" kenellekään, joten mikä tahansa suhde ja kumppani kelpaa."

Joo, tai sitten nähdään se asia niin ettei sinkulle "kelpaa kukaan". Ikäänkuin sinkkuuteensa ei voisi olla ihan tyytyväinen, tai meidät kaikki voitaisiin asettaa johonkin paremmuusjärjestykseen sen perusteella kuka nyt kelpaa kenellekin. Kaksi ihmistä voivat arvostaa toisiaan kuitenkaan tuntematta vetoa toisiinsa, tai ehkä he vaan arvostavat tai haluavat elämältä eri asioita. Ei siinä tarvitse mistään kelpaamisesta olla kyse, jos juttu ei vaan kolahtanut.

  Re: Muiden katselu parisuhteessa - erilainen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.10.24 14:10:20

"Tämä on uskomatonta. Naisen pitää osallistua tavallaan omaan vähättelyynsä ja merkityksettömyyteensä kumppanilleen kehumalla niit"

Millä tavalla toisen nisennkehuminen on itsensä vähättelyä ja tekee itsestä merkityksettömän???

Maailmaan mahtuu kauniita naisia ja en todellakaan usko että mieheni pitää minua maailman kauneimpana, eikä tarvitsekaan pitää. Toivon ettö hän pitää minua miellyttävänä katsell ja että olen niin hyvää seuraa, ettö viihtyy kanssani. Ihan realismia pikkasen kehiin

  Re: Muiden katselu parisuhteessa - erilainen

Lähettäjä: Ömh 
Päivämäärä:   3.10.24 14:15:08

Itse olen tuollainen tapaus, joka katselee miehensä kanssa - syy on se, että olen bi. Sänkyyni on tervetullut myös toinen nainen.

Suhteemme on kyllä muutenkin avoin enkä kykene tuntemaan mustasukkaisuutta biologisille tosiasioille. Olen kuitenkin samaa mieltä siitä, että omaa kumppania tulee silti kunnioittaa eikä tehdä toisen kanssa ollessa mitään sellaista, mikä loukkaa tai vähättelee toista. Ja ihmisten rajat ovat erilaisia.

  Re: Muiden katselu parisuhteessa - erilainen

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   3.10.24 14:15:21

Totta hitossa maailmassa on aina joku sinua kauniimpi nainen ja joku puolisoasi komemapi mies, mutta mitä sitten? Ei kai asiaa tarvitse jatkuvasti hieroa kumppanin naamaan, jos se kerran tuntuu hänestä ikävältä? Kuten jo sanottu, hyvin harvalle miehelle olisi OK, että nainen kyylää muita miehiä saati kommentoi jotain "tuolla menee upean näköinen bodari". Miksei tietoa voi pitää itsellään, jos on edes se vaara, että toiselle tulee tuosta epämukava olo?

Kyllä, parisuhteen pitää olla rakennettu muiden asioiden varaan, kuin ulkonäön. Mutta jos jatkuvasti tietoisesti katselee muita vaikka tietää tämän tuntuvan toisesta pahalta, niin silloin ei kumppanin hyvinvointi kiinnosta kovin paljoa.

Tuo sennun kommentti paljastaa juuri tämän miesten kaksinaismoralismin. Mies saa olla visuaalinen ja täysin "halujensa" vietävissä, mutta jos nainen tekee samaa, niin äkkiä se kolahtaa miehen itsetuntoon :D

  Re: Muiden katselu parisuhteessa - erilainen

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   3.10.24 14:17:38

"Itse en henkilökohtaisesti pidä huolestuttavana jos parisuhde on niin vakaalla pohjalla, että molempien itsevarmuus riittää esim. kolmen kimppaan, avoimeen parisuhteeseen tms."

Oletettavasti aloituksessa ei tarkoiteta ihmisisä ja suhteita, joissa ns. kaikki käy. On vaikea kuvitella, että tuollaisessa suhteessa koettaisiin ongelmaksi vieraiden KATSOMINEN tai että sellaisen ongelmaksi kokevat ihmiset ryhtyisivät noihin suhteisiin.

"on vähän outoa jos tasapainoisessa parisuhteessa vain toinen saa kommentoida vastakkaista sukupuolta (esimerkiksi) mutta toinen ei."

Tasapainoisessa ns. normaalissa/perinteisessä/yksiavioisessa/mitä sanaa nyt käytetetäänkin parisuhteessa on enemmän kuin vähän outoa jos kumpikaan haluaa vartavasten vahdata ja kommentoida muita naisia/miehiä kumppanilleen. Katsella ja huomata saa, mutta sen voi tehdä silloin kun puoliso ei ole mukana eikä todellakaan intoilla puolisolle, että kato wau minkä näköinen. Edelleen siis puhun niistä perinteisistä parisuhteista, muihin en ota kantaa.

  Re: Muiden katselu parisuhteessa - erilainen

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   3.10.24 14:20:43

En tiedä miten kolmen kimpat tai polyamoriat nyt liittyvät tähän. Jos sekä nainen että mies haluavat tällaisia asioita, niin oletettavasti he saavat siitä molemmat jotain eli sehän on silloin win-win kaikille osapuolille. Kyseessä on yhdessä sovittu asia, ja siinäkin varmasti rajat määritellään etukäteen. Pikkuisen eri asia kuin se, että yksiavioisessa suhteessa venytetään toisen ihmisen rajoja.

  Re: Muiden katselu parisuhteessa - erilainen

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   3.10.24 14:25:27

"Tuohon somen skrollailuun voi ihan oikeasti jäädä koukkuun, koska ainahan sieltä tulee vastaan vielä kauniimpi nainen, vielä parempi takapuoli jne."

Tunnen miehen, joka luulee kaiken somessa olevan totta. Suuttui kun näytin instagram reality-sivun. Kateellisuutta sellaiset sivustot ja kuvankäsittelyä ja filttereitä ei ole.

  Re: Muiden katselu parisuhteessa - erilainen

Lähettäjä: valkosukkainen 
Päivämäärä:   3.10.24 14:34:39

"Tasapainoisessa ns. normaalissa/perinteisessä/yksiavioisessa/mitä sanaa nyt käytetetäänkin parisuhteessa on enemmän kuin vähän outoa jos kumpikaan haluaa vartavasten vahdata ja kommentoida muita naisia/miehiä kumppanilleen."

Tätä juuri tarkoitin, että kaikki suhteet eivät ole samanlaisia ja on ihan parisuhteen osapuolista kiinni mikä on sallittua ja mikä ei. Itse esimerkiksi olen heteronainen, ja ollut vain yksiavioisissa heteroparisuhteissa. Silti joissain suhteissa on voitu kommentoida toisten ihmisten ulkonäköä kehuvaan sävyyn, ja toisissa ei. Se on ihan parisuhdedynamiikasta kiinni eikä kaikkien tarvitse noudattaa ns. samaa kaavaa.

Omakohtaisesti olen kyllä huomannut että suhteissa, jossa sekä oma että toisen seksuaalinen itsevarmuus on ollut korkeimmillaan, tälläinen kommentointi on on ollut ihan ok ja matalamman lipidon aikana sitä on luontaisesti vältellyt enemmän. Ei tietysti tarkoita sitä että kommentointi tai sen puute välttämättä olisi aina suoraan verrannollinen itsevarmuuteen tai mustasukkaisuuteen isommassa kuvassa. Ihmiset kokee epämukavuutta erilaisista asioista ja parisuhteessa tietysti olisi tarkoituksenmukaista kunnioittaa toisen tuntemuksia.

Mutta toki tässä nyt paljon vaikuttaa sekin minkälaisista kommenteista puhutaan, mikä on konteksti ja millä tavalla ottaa toisen huomioon suhteessa noin yleensä.

  Re: Muiden katselu parisuhteessa - erilainen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.10.24 14:36:14

"Millä tavalla toisen nisennkehuminen on itsensä vähättelyä ja tekee itsestä merkityksettömän???"

Konteksti.

Ei se silloin tee, jos liisa on ystävättärensä leenan kanssa kahvilla ja siinä kehaistaan ohikulkevaa naista. Mutta kun liisa on miehensä lassen kanssa kahvilla ja lasse kyyläilee aina muita naisia ja erityisen hyvännäköisen kohdalla alkaa kehua tämän ulkonäköä puolisolleen liisalle, liisa voi toki kehua kyseistä naista. Osallistumalla tähän liisa kuitenkin samalla antaa hyväksyntänsä lassen käytökselle ja sallii sen. Perinteisessä parisuhteessa on normaalia olla tyytyväinen puolisoonsa, osoittaa se tälle ja haluta käyttäytyä toista arvostavasti ja huomioivasti. Sellaiseen parisuhteeseen ei lassen käytös sovi, vaatia liisaa mukana kehumaan on jo jonkinlaista manipulointia tai muuta häiriötä.

Edellyttäen tietenkin, että asia ei ole liisalle ok mutta sellaisestahan ei aloituksessa ollut kyse, vaan juuri siitä että muiden katselua ei hyväksytä.

  Re: Muiden katselu parisuhteessa - erilainen

Lähettäjä: hehee 
Päivämäärä:   3.10.24 14:42:43

Miesten visuaalisuus - eikö ole mielenkiintoista, että se tulee esiin lähinnä naisten ja poken katselussa? Harvalla miehellä on erityisen visuaalisesti sisutettu asunto tai visuaalisesti laitettu piha (lukuunottamatta jos on jääty eron jälkeen ex-naisen sisustamaan asuntoon), harva mies on huomattavan visuaalinen mitä tulee omaan ulkonäköön tai pukeutumiseen, monella autokaan ei ole erityisen visuaalisesti valittu. Naisilla taas asia on eri, joten se siitä miesten erityisestä "visuaalisuudesta", joka naisten pitäisi ymmärtää ilmeisen epävisuaalisina.

  Re: Muiden katselu parisuhteessa - erilainen

Lähettäjä: valkosukkainen 
Päivämäärä:   3.10.24 14:43:12

"Edellyttäen tietenkin, että asia ei ole liisalle ok mutta sellaisestahan ei aloituksessa ollut kyse, vaan juuri siitä että muiden katselua ei hyväksytä."

Itse taas tulkitsin aloitusviestin niin että Amerikassa tälläistä karsastetaan, mutta Suomessa ei (forumin perusteella). Henkilökohtaisesti näen asian enemmän parisuhdekohtaisena kuin kulttuurisidonnaisena asiana. Asui missä vaan niin jos parisuhteen toinen osapuoli tuntuu rikkovan rajoja ja käyttäytyvän epäsopivasti, ei sitä tietenkään ole kenenkään pakko hyväksyä.

"En tiedä miten kolmen kimpat tai polyamoriat nyt liittyvät tähän."

Liittyivät nyt sikäli että ihmisillä noin yleensä on erilaiset rajat, eikä niitä oikein ulkopuolelta voi asettaa vaan niistä täytyy sopia suhteen osapuolten kesken, oli suhteen muoto mikä tahansa.

  Re: Muiden katselu parisuhteessa - erilainen

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   3.10.24 14:52:30

"Omakohtaisesti olen kyllä huomannut että suhteissa, jossa sekä oma että toisen seksuaalinen itsevarmuus on ollut korkeimmillaan, tälläinen kommentointi on on ollut ihan ok ja matalamman lipidon aikana sitä on luontaisesti vältellyt enemmän. Ei tietysti tarkoita sitä että kommentointi tai sen puute välttämättä olisi aina suoraan verrannollinen itsevarmuuteen tai mustasukkaisuuteen isommassa kuvassa."

Oletko ajatellut asiaa siltä kannalta, että suhteeseen ryhtyessä naisella voi olla kaikenlainen itsevarmuus 110%, mutta kun mies suhteen aikana toistuvasti katselee muita naisia, ehkä hymyilee näille, kehuu näitä puolisolleen suoraan tai tyyliin et ole ajatellut värjätä hiuksiasi vaaleiksi tai voisit laittaa tekoripset kun katsottu nainen on ollut tekoripsiblondi, nainen alkaa kokemaan riittämättömyyttä, huonommuutta, että häneen tyydytään, jonka jälkeen itsetunto ei enää olekaan 110% ja "päätäkin alkaa särkeä" usein? Suurin osa ihmisistä haluaa kuitenkin tuntea olevansa puolisolleen se tärkein ja riittävä. En kirjoita, että kaunein, koska maailmassa on aina sitä kauneinta/komeintakin kauniimpia/komeampia, mutta hyvässä parisuhteessa ei alleviivata toisen läsnäollessa sitä, että kiinnostaa katsella josko olisi kauniimpia tarjolla.

  Re: Muiden katselu parisuhteessa - erilainen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.10.24 14:54:43

"En tiedä miten kolmen kimpat tai polyamoriat nyt liittyvät tähän."

Liittyivät nyt sikäli että ihmisillä noin yleensä on erilaiset rajat, eikä niitä oikein ulkopuolelta voi asettaa vaan niistä täytyy sopia suhteen osapuolten kesken, oli suhteen muoto mikä tahansa."

Jos nuo suhteessa molemmille sallittuja ja sovittuja käytäntöjä niin sellaisessa suhteessa tokko nillitetään siitä, jos jompikumpi katselee muita, sikäli ei oikein liity aiheeseen......

  Re: Muiden katselu parisuhteessa - erilainen

Lähettäjä: Ömh 
Päivämäärä:   3.10.24 14:57:45

Hehee: itsekin inhoan juuri tuosta syystä sitä ”miehet ovat visuaalisia olentoja” -fraasia. Kun eivät ole, pinnallisia kyllä naisten suhteen huomattavan usein!

Naiset taas, aidosti visuaalisina olentoina, ovat joutuneet kautta historian tyytymään siihen, ettei se mies välttämättä visuaalisesti niin sytytä, ja komeus on bonus, ei se mitä voisi kukaan vaatia.

  Re: Muiden katselu parisuhteessa - erilainen

Lähettäjä: EiKannataOllaTyhmä 
Päivämäärä:   3.10.24 15:14:18

Kun siinä miestä miellyttäessä sallii kaikenlaisen kohtelun ja kehuu hyväitsetuntoisena mukana niitä miehen ihailemia muita naisia perustellen tätä tyypillisellä fraasilla "sama se on mitä katsoo kunhan tulee mun luo yöksi" että ei se tulisi jos saisi katsomansa. Monen miehen parisuhteessa pysymisen salaisuus on se, että mies ei kelpaa ihannenaisilleen, vaikka mies kyllä vaihtaisi sormiennapsautuksella jos tarjoutuisi mahdollisuus.

  Re: Muiden katselu parisuhteessa - erilainen

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   3.10.24 15:19:43

"Liittyivät nyt sikäli että ihmisillä noin yleensä on erilaiset rajat, eikä niitä oikein ulkopuolelta voi asettaa vaan niistä täytyy sopia suhteen osapuolten kesken, oli suhteen muoto mikä tahansa."

No juuri niinhän minä kirjoitin, että tuolloin kyseessä on yhdessä sovittu juttu, josta molemmat hyötyvät ja josta molemmat tykkäävät :D Ei kukaan ole puhunut siitä, että suhteen rajojen pitäisi tulla jostain ulkopuolelta? Aloituksessa oli kyse siitä, että suhteen toinen osapuoli katselee muita ja toinen ei tästä käytöksestä pidä. Tällöin ei ole kyse mistään yhteisestä mieltymyksestä vaan siitä, että toinen rikkoo toisen rajoja.

  Re: Muiden katselu parisuhteessa - erilainen

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   3.10.24 15:22:45

Ja vielä itse aloitukseen, niin en usko, että suomalaiset olisivat jotenkin "sallivampia" tällaisen käytöksen suhteen. En ole ainakaan itse huomannut tällaista tätä palstaa lukiessa. Enemmän näkyy niitä "lapikasta"-kommentteja, oli aloittajan parisuhdeongelma mikä tahansa :D

Voi myös olla, että Quoran käyttäjäkunta on pääosin paljon nuorempaa, kuin mitä väki täällä. Ikä voi vaikuttaa siihen, kuinka parisuhteet ymmärretään.

  Re: Muiden katselu parisuhteessa - erilainen

Lähettäjä: valkosukkainen 
Päivämäärä:   3.10.24 15:27:32

"Oletko ajatellut asiaa siltä kannalta, että..."

Itseasiassa olen, kun olen itsekin ollut huonossa suhteessa, jossa minulle on sanottu mm. että mun lyöminen on vähemmän paha asia kuin jos naarmuttaisin puolisoni autoa. Hän ei toki verrannut minua muihin naisiin, vaan tavaraan, kukin miettiköön onko se sitten pahempi vai parempi. En silti ymmärrä miten omakohtainen kokemukseni seksuaalisen itsevarmuuden suhteen jotenkin "vähättelisi" esimerkiksi muita naisia. Jos ei itse hyväksy puolisonsa kommentointia, kannattaa siitä ehkä huomauttaa puolisolle tai erota huolimatta siitä mitä muut asiasta ajattelevat. Mikäli kokee että puoliso ei arvosta sinua riittävästi, on suhde jo lähtökohtaisesti jo aika huonolla tolalla. Tiedän kyllä varsin hyvin jo lapsuudesta miten jatkuva mitätöinti ja "olet liian sitä, liian tota" tai muihin tyttöihin vertailu tekee itsevarmuudelle, mutten käsitä miten se liittyy siihen että kaksi aikuista, parisuhteessa olevaa ihmistä muodostavat itse parisuhteensa säännöt. Toisissa on ok kehua parisuhteen ulkopuolisia henkilöitä eikä sitä koeta loukkaavaksi, ja toisissa ei. On siis aivan täysin ok suhtautua asioihin eri tavalla, ja jos parisuhteen sisällä on tässä kovin suurta ristiriitaa, ei sitä ehkä kannata jatkaa.

"Jos nuo suhteessa molemmille sallittuja ja sovittuja käytäntöjä niin sellaisessa suhteessa tokko nillitetään siitä, jos jompikumpi katselee muita, sikäli ei oikein liity aiheeseen......"

Suora lainaus aloitusviestistä:
"Esim. täällä kun on ollut aiheesta keskustelua, vastauksissa on vaikka kuinka paljon "minäkin katson ja näytän miehelle että kato kun on upea", "me katsotaan yhdessä kauniita naisia" jne hyväksymistä. "

Eikö nämä juuri olleet omakohtaisia kokemuksia, joissa mainittu käytös on ihan ok? Toki ymmärrän että jos Anna avautuu netissä että hänen puolisonsa Kalle käyttäytyy epäkunnioittavasti, niin ei se Annaa paljon lohduta että Milla kertoo että heidän parisuhteessaan tuo olisi ok, vaan Anna voi ottaa sen omien tunteidensa vähättelynä. Annalla on oikeus loukkaantua ja päättää mitä itse parisuhteessaan sietää. Toisaalta asioihin voi joskus saada mittasuhteita siitä miten toiset asiaan suhtautuisi, ja sen takia täälläkin varmaan niin usein kysytään "miten itse toimisitte tilanteessa...?" Jos asiaa on kysytty näin, on kai Millallakin oikeus vastata että meidän suhteessa tuo olisi ihan ok.

En nyt jotenkin ymmärrä miten ihmiset ottaa sen niin henkilökohtaisesti että parisuhteita on erilaisia.

  Re: Muiden katselu parisuhteessa - erilainen

Lähettäjä: Tosisennu 
Päivämäärä:   3.10.24 15:55:40

Olen keski-ikäinen, joten parisuhdekokemustakin on. Sinkkuaikoina vuosia sitten seukkasin reilu 3-kymppisen miehen kanssa, joka teki juuri tätä toisten naisten vahtaamista, huomasin sen kun kävelin vieressä ja varsinkin silloin kun hän ei tiennyt minun näkevän, kuten jos oltiin sovittu että nähdään esim. kauppakeskuksessa. Siellä hän seisoi odottamassa ja koko ajan bongaili naisia ja katsoi näitä silmiin. Jos mentiin jonnekin kahvilaan, ihmettelin miksi hän usein halusi vaihtaa paikkaa jos olin ensin valinnut tietyn tuolin, kunnes hokasin että siltä paikalta näki ohikulkijat = naisia, toiselta paikalta olisi nähnyt vain kahvilan pöytiä ja asiakkaita tai seinän.

Hän myös seurasi somessa piukoissa vaatteissa ja oudoissa asennoissa kenottavia naisia, mutta kuulemma siksi että he olivat näyttelijöitä, urheilijoita, laulajia ja muita vastaavia julkkiksia kun häntä kiinnosti monenlaiset asiat ja minua ei, joka häntä ärsytti - ilmeisesti olisi pitänyt tehdä tuota mainittua yhdessäkehumista. Kummallista kyllä, vain tietyntyyppiset ja -ikäiset naisnäyttelijät, laulajat jne kiinnostivat, miespuoliset eivät (he olivat plösöjä, naurettavia rimpulakäsiä jne). Ilmeisesti hän itsekin ymmärsi tekemistensä olevan asiatonta, koska puolusteli jollakin "kiinnostaa sen urheilulaji tai musiikkilaji" vaikka todellisuudessa kiinnosti vain tyrkkykuvien katselu; jos olisi kiinnostanut urheilulaji tai musiikkilaji, olisi tietenkin seurannut myös miesurheilijoita ja mieslaulajia.

Se mitä en koskaan ymmärtänyt eikä hän vastannut järkevästi oli, että miksi minulle piti tuoda esille mitä ja ketä somessa seuraa. Kukaan ei tietenkään omista ketään eikä voi toisen tekemisiä määräillä, mutta on se nyt oikeasti jotenkin häiriintynyttä jos naisten katselut niin irl kuin somessa pitää erikseen tuoda seukkauskumppanin tietoon. Tuollainen on jotakin manipulointitaktiikkaa, jolla kokeillaan toisen rajoja ja kuinka paljon toinen sietää, aloitetaan "pikkujutulla" ja gaslightataan, että kaikkihan sitä tekee, miehet on visuaalisia ja sä olet vaan epävarma. Ei ihan normihommaa sellainen.

Ja ei, kaikki ei tee sellaista avoimesti kumppanin seurassa ollessaan. Se mitä tekee itsekseen tai kavereiden kanssa kaljalla, on ihan sama, siinähän vahtaa. Kukaan muu ei ole minun seurassani tehnyt ja tarkoituksella asiaa korostanut, joten se siitä "kaikkien" tekemisestä.

  Re: Muiden katselu parisuhteessa - erilainen

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   3.10.24 16:04:00

"Voi myös olla, että Quoran käyttäjäkunta on pääosin paljon nuorempaa, kuin mitä väki täällä."

Täällä on nuorta väkeä, sen huomaa esim. asumiseen liittyvistä kommenteista kun oletus on, että kaikki asuu vuokralla ja kaikki saa tukia. Myös autokeskusteluissa intoillaan ikivanhoista autoista. Jotkut avioero- ja avioehtokeskustelutkin osoittaa sen, koska ei ole mitään käsitystä asioista kuin se että avioliitto tarkoittaa kainalopukua verho päässä ja avioerossa nainen saa puolet. En usko, että varttuneemmat ihmiset on noin tietämättömiä.

Quorassahan on jokin selostus useimmilla kommentoijilla kuvan vieressä ja siellä on huomattavan paljon keski-ikäistä ja vanhempaa kommentoijaa varsinkin noissa parisuhdekeskusteluissa. Ja tosiaan suhtautuminen ei ole läheskään niin "sallivaa". Tosin voi myös olla, että täällä osa provoaa tahallaan, tarkoittamatta mitä kirjoittaa kun idea on olla aina eri mieltä.

  Re: Muiden katselu parisuhteessa - erilainen

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   3.10.24 16:11:58

"Suora lainaus aloitusviestistä:
"Esim. täällä kun on ollut aiheesta keskustelua, vastauksissa on vaikka kuinka paljon "minäkin katson ja näytän miehelle että kato kun on upea", "me katsotaan yhdessä kauniita naisia" jne hyväksymistä. "

Eikö nämä juuri olleet omakohtaisia kokemuksia, joissa mainittu käytös on ihan ok?"

Kai tiedät, että on olemassa eri tavalla "viallisia" ihmisiä, joille kaikenlainen on ok, jos sillä saa pidettyä suhteen ja kumppanin, on ne millaisia tahansa? Esim. läheisriippuvaiset ihmiset on tuollaisia, jotka on ok toiselle tärkeiden asioiden kanssa, ei siksi että olisivat oikeasti, mutta siksi ovat koska läheisriippuvuus ja miellyttäminen. Ulkopuolinen ei voi tietää, onko jokin asia oikeasti ok vain onko se "ok", koska sen on pakko olla. Totta kai monille on ja on kaikenlaisia suhteita, mutta on myös niitä ihmisiä, joille on ok vaikka ei olekaan ok. Monet "ei-viallisistakin" ihmisistä on varsinkin suhteen alussa (liiankin) myöntyväisiä kun halutaan olla toiselle mieliksi ja antaa hyvä vaikutelma, joten ajattele tuohon ihmistä jolla on jokin kiintymyssuhdehäiriö tai kunnollinen itsetunto-ongelma.

  Re: Muiden katselu parisuhteessa - erilainen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.10.24 16:12:04

Aika erikoista että joku pitää parisuhteen multihuipentumana sitä että kolmen kimppa on ok.

Sekö kertoo että nyt menee hyvin ja rakkaus on huipussaan?

Se ettei nähdä enää ikinä ja pannaan kaikkia muita on varmaan sitten jotain käsittämätöntä ja suurinta rakkaudelle uhrautumista :-D

Näin me ollaan erilaisia ja hyvä niin.

Jos ukko alkaa haikailla muiden perään niin päästän luontoon, mun ei tarvii olla aisankannattajana kenellekään. Pärjään hyvin itsekseni.

  Re: Muiden katselu parisuhteessa - erilainen

Lähettäjä: tuota 
Päivämäärä:   3.10.24 16:20:49

Voin tietenkin olla väärässä ja asiasta voi olla olemassa tutkimuksiakin (kaikkia ilmiöitä nykyään tutkitaan milloin minkin tieteenalan nimissä), mutta jotenkin epäilen että ihan kaikki "epätyypilliset" parisuhteet olisivat täysin yhteisen mieltymyksen perusteella sitä mitä ovat. Varmasti osassa on syynä se, että toinen haluaa mitä onkaan ja toinen haluaa miellyttää. Esim. narsistit osaavat tuon homman jos kohdalle osuu ihminen, joka on jotenkin nujerrettu esim. kasvatuksella, miellyttämisenhaluinen, ei osaa pitää puoliaan, välttelee riitoja, ei osaa asettaa rajoja. Varsinkin jos henkilön aikaisemmat parisuhteet ovat olleet "tavallisia" ja seuraavatkin ovat, niin silloin tokko on ollut kyse omasta mieltymyksestä vaan juurikin miellyttämisestä. Jokaisella tietenkin on vapaus tehdä miten haluaa, ei se muille kuulu, mutta ihan en usko täysin omaan haluun tehdä jokin asia jos kyseinen "halu" asiaan ilmenee vasta kun joku tietty kumppani sitä haluaa, ei sitä ennen eikä sen jälkeen.

  Re: Muiden katselu parisuhteessa - erilainen

Lähettäjä: ^ 
Päivämäärä:   3.10.24 16:41:37

"Esim. narsistit osaavat tuon homman"

"Kaikkihan sellaista tekee, eksällekin sopi ja halusi itsekin, ethän sä voi tietää ellet kokeile, kaikki muut naiset on suostuneet, on sitä muita jotka suostuu jos on sulla noin ahdasmielistä" jne on perusteluja. Siinä missä normaalit rajat ja itsetunnon omaava ilmoittaa, että no sun kannattaa nyt mennä niiden muiden luo tai vaikka eksän kun nää mun rajat ja suhde oli tässä, ne vähän vähemmän ehjät suostuvat ja "tykkäävät" tietenkin.

  Re: Muiden katselu parisuhteessa - erilainen

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   3.10.24 16:48:23

Oletteko muuten - vähän asian vierestä - koskaan ihmetelleet näissä epätyypillisissä suhteissa sitä, että miksi se on aina toinen nainen siinä kolmenkimpassa, ei toinen mies? Että kukaan nainen ei halua toista miestä vaan kaikki naiset haluaa sinne toisen naisen? Tai mies ei halua toista miestä syystä että?

  Re: Muiden katselu parisuhteessa - erilainen

Lähettäjä: Dee 
Päivämäärä:   3.10.24 17:00:34

Eiköhän tuolla amerikoissa olla vielä muutenkin hieman "naista huomioivampia" esimerkiksi niin, että miehen oletetaan tarjoavan naiselle treffeillä, antavan lahjoja ja naisen ollessa lasten kanssa kotona maksavan kulut. Meillä meuhkataan tasa-arvosta ja 50-50-jaosta; on taloudellinen tilanne sitten mikä hyvänsä niin muija maksaa puolet, mitään tarvi huomioida avatkoon itse muija ovensa ja kantakoon kauppakassinsa, lahjoja osata ostaa eikä ennenkaikkea haluta kun senkin rahan voi säästää uusiin vanteisiin ja ravintolassa se on 100e lasku puoliksi ja "tasan ja tasapuolista on" vaikka nainen on syönyt vain 30e arvosta. On se kumma kyllä että moisen prinsessakohtelun jälkeen ei saa muita katsella ja instassa laittaa himokkaita kommentteja pyllistelijöille ilman että kiukutellaan, ei akoille kyllä mikään riitä.

  Re: Muiden katselu parisuhteessa - erilainen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.10.24 17:11:12

"Oletteko muuten - vähän asian vierestä - koskaan ihmetelleet näissä epätyypillisissä suhteissa sitä, että miksi se on aina toinen nainen siinä kolmenkimpassa, ei toinen mies? Että kukaan nainen ei halua toista miestä vaan kaikki naiset haluaa sinne toisen naisen? Tai mies ei halua toista miestä syystä että?"

Olen miettinyt ihan samaa. Jostain kumman syystä miehelle kaksi naista on OK, mutta toinen mies olisi homoa ja hyihyi, eihän sellainen käy.

Kai se on miehelle se, että saa aiheutettua kaksi pettymystä yhtä aikaa. Sori, vähän kevennystä :D

  Re: Muiden katselu parisuhteessa - erilainen

Lähettäjä: Fokus 
Päivämäärä:   3.10.24 20:13:01

Lähettäjä?
Päivämäärä3.10.24 16:48:23

Oletteko muuten - vähän asian vierestä - koskaan ihmetelleet näissä epätyypillisissä suhteissa sitä, että miksi se on aina toinen nainen siinä kolmenkimpassa, ei toinen mies? Että kukaan nainen ei halua toista miestä vaan kaikki naiset haluaa sinne toisen naisen? Tai mies ei halua toista miestä syystä että?”

Te ette selvästikään ole liikkuneet näissä piireissä kun ”tiedot” aiheesta ovat tätä tasoa ja lähteenä, ööö… niin mikä?

Pareja, kimppoja ja parisuhteita parisuhteita on just niin monta mallia kuin ihmisiäkin.
Nyt kun äkkiä ajattelen, niin tuntemistani/tietämistäni kimppailijoista on tasapuolisesti 2n+1m tai 2m+1n tai sitten monelle käy molemmat versiot. Mutta sitten taas suurin osa näistä 2n+1m yhdistelmistä on lähes aina siksi, että parin nainen on vähintään bi-utelias ja toinen nainen on sängyssä enimmäkseen naisen lisäiloksi. Ja suuri osa miehistä näissä piireissä todellakin nauttii siitä, kun on se toinen mieskin mukana naisen iloksi, ei siinä heteromiehillä keskinäistä touhua tarvitsekaan olla! Oikeasti melko harvasta miehestä on tyydyttämään kahta naista kerralla kunnolla :D

Että älkäähän nyt yleistäkö jonkun yksittäisen kuulopuheen perusteella.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.