Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosen anto ylläpitoon ja siihen pari kysymystä

Lähettäjä: Yp 
Päivämäärä:   3.10.24 08:38:51

Jos annat hevosen ylläpitoon miten hevosen vakuutukset hoidatte? Maksaako hevosen omistaja vakuutukset ja ylläpitäjä maksaa sinulle siitä tai ottaako ylläpitäjä ylläpidon ajaksi hevoselle vakuutuksen tai hoidatko sinä ne myös ylläpidon ajan?

Entä miten sinä luokittelisit nuoren, kokemattoman hevosen arvon? Tyyliin kyseessä nuori 3 vuotias, täysin terve, tehty maastakäsin asioita ja ohjasajettu, sekä selässä käyty, eli ei oo mikään pihankoriste pelkästään. Sekä kyseessä puhdasrotuinen heppa. Vanhemmat ihan harrasteratsuja ja ori kantakirjattu.

Itse kun katsoo nuorten heppojen hintoja ne voi olla 4000-5000e ja ei edes mistään erityisestä suvusta ja vielä lähes tekemättömästä nuoresta.

Re: Hevosen anto ylläpitoon ja siihen pari kysymystä

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   3.10.24 08:43:46

Yksi sana: ÄLÄ. Jos et voi pitää, niin myy pois.

Lähettäjä: Maisa 
Päivämäärä:   3.10.24 09:09:02

Ylläpitäjä ottaa ja maksaa vakuutuksen tai toki voi sopia miten haluaa

Lähettäjä: Seppo 
Päivämäärä:   3.10.24 09:10:05

Hoidin hevoseni vakuutuksen sen ollessa ylläpidossa.
Huomioin sen hetkisen arvon vakuutusta otettaessa.
Ylläpitäjä saa käyttöönsä hevosen ilman ostokustannusta, joten onhan se suuri hyöty jos aikoo hevosen myydä ylläpidon jälkeen huomioisin sen hetkisen arvon ilman mitään ”minä olen sen opettanut ja käynyt valmennuksissa itkua” , hinta on just se minkä omistaja arvoksi katsoo. Ei kannata ottaa yp:ksi laittamatonta jos sellaista ei käsitä.
Itse en siis myynyt vaan hevonen palautui minulle sovitun ajan puitteissa.

Lähettäjä: Yp 
Päivämäärä:   3.10.24 09:34:26

Itse näen asian niin jos annan hepan ylläpitoon, niin ylläpitäjä on velvollinen ottamaan vakuutuksen hevoselle ylläpidon ajaksi. Vähintään vastuu ja henkivakuutus (omistaja luokittelee hevosen arvon) Halutessaan ylläpitäjä voi ottaa myös ellkulu vakuutuksen. Jos hevonen kuolisi/ katoaisi yms, niin vakuutuskorvaus tulisi hepan omistajalle, vaikka ylläpitäjä vakuutukset maksanut.

Itse hepan arvona pidän 4700e, kyseessä 3 vuotias nuori. Tehty maastakäsin paljon ja selässä käyty, muttei opetettu kärryjen eteen tai vielä ratsastettu. On täysin terve. Kun on mulla niin vakuutettu tuolla summalla ja jos lähtee ylläpitoon, niin ylläpitäjä ottaa vakuutuksen, mutta arvo pysyy samana.

Tuntuu monille tämä ongelma. Nuori hevonen ja ei vielä ratsukoulutettu/ näyttöjä tai tuloksia kisoista yms. On kuitenkin täysin terve ja äärettömän kiltti.

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   3.10.24 10:10:29

Kouluttamattoman hevosen antamisessa on se riski, että ylläpitäjä sössii täysin ratsastajaan totuttamisen ja hevonen alkaa pelkäämään selkään nousua. Pahimmassa tapauksessa ylläpitäjä ei uskalla tätä tunnustaa ja pitää hevosta kuukausikaupalla eikä tee mitään sen kanssa. Tai sitten haluaa palauttaa sen heti omistajalle ja uutta ylläpito paikkaa ei sitten sellaiselle löydy ja myös myynti vaikeutuu.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   3.10.24 10:16:32

3 vuotias ratsuttamaton voidaan myös pilata ylläpidossa.

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   3.10.24 11:06:59

"Itse näen asian niin jos annan hepan ylläpitoon, niin ylläpitäjä on velvollinen ottamaan vakuutuksen hevoselle ylläpidon ajaksi. Vähintään vastuu ja henkivakuutus (omistaja luokittelee hevosen arvon) Halutessaan ylläpitäjä voi ottaa myös ellkulu vakuutuksen. Jos hevonen kuolisi/ katoaisi yms, niin vakuutuskorvaus tulisi hepan omistajalle, vaikka ylläpitäjä vakuutukset maksanut."

Yleensä vakuutuskorvaus maksetaan sille, joka vakuutuksen on maksanut. Eli vakuutusta tehdessä täytyy huomata määritellä henkivakuutuksen edunsaajaksi muu kuin maksaja = hevosen omistaja.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.