Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Perintö

Lähettäjä: Harmistunut 
Päivämäärä:   2.10.24 18:38:22

Mitä mieltä, kuuluuko perintö jakaa puolisolle?
Sain parinkymmenen tuhannen euron perinnön, hoidin läheistäni 20 vuotta. Nyt haluaisin itse nauttia saamistani rahoista, mutta puoliso on ottamassa ison osan rahoista liiketoimintaansa. Onko mielestänne oikein? Itse olen sitä mieltä, että oerintö kuuluu sille, joka on sen saanut.

  Re: Perintö

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   2.10.24 18:40:33

Miten se voi ottaa sun rahoja?

  Re: Perintö

Lähettäjä: Tilhi 
Päivämäärä:   2.10.24 18:42:52

Sinun perintösi - ei puolisosi.

  Re: Perintö

Lähettäjä: Kl 
Päivämäärä:   2.10.24 18:44:10

Ei kuulu puolisolle suurinta osaa. Minkälainen käytäntö teillä raha-asioissa on onko omat vai yhteiset? Sinä sen perinnön sait nauti. Rahoittaako miehesi liiketliminnaallan myös teidän perheen elämää

  Re: Perintö

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   2.10.24 18:44:11

Sano nyt että laitoit rahat jollekin yhteiselle tilille vielä.

  Re: Perintö

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   2.10.24 18:45:17

Onko liiketoiminta yhteistä josta huötyyy molrmmat? Tuleeko siihen sijoitettu raha takaisin vai olisko pelkästään puolison hyväksi.

  Re: Perintö

Lähettäjä: Harmistunut 
Päivämäärä:   2.10.24 18:45:44

Mies vihjailee päivittäin, kuinka saisi monta laskua maksettua tuolla ja tuolla summalla. Eräänlaista syyllistämistä siis.

  Re: Perintö

Lähettäjä: Harmistunut 
Päivämäärä:   2.10.24 18:51:20

Yhteinen yritys, molemmat töissä siinä. Minä pidän kiinni perintörahoistani vedoten siihen, että hoidin läheistäni päivittäin 20 vuotta. Mielestäni olen siis ansainnut ne rahat.

  Re: Perintö

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   2.10.24 18:51:35

Hänen firmansa laskujako?

  Re: Perintö

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   2.10.24 18:51:45

Jestas!
Ei tietenkään kuulu miehelle sinun perintö.

  Re: Perintö

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   2.10.24 18:52:18

Kannattamaton yritys kannattaa lopettaa.

  Re: Perintö

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.10.24 18:52:49

Olet ansainnut ja voit itse päättää niiden käytöstä.

  Re: Perintö

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   2.10.24 18:58:34

No osan kyllä käyttäisin yhteiseen firmaan, loput itselle.

  Re: Perintö

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   2.10.24 18:59:24

Minkä takia henkilökohtaista omaisuutta pitäisi käyttää firman laskuihin? Onko teillä maatila tai jotain?

  Re: Perintö

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   2.10.24 19:06:16

Yhteinen yritys käyttäkää osa laskujen maksuun helpottaahan se teitäkin. Itsekästä avioliitossa nauttia yksin saadusta edusta.

  Re: Perintö

Lähettäjä: Harmistunut 
Päivämäärä:   2.10.24 19:18:05

Puolisoni ei ole auttanut minua missään läheisen hoitamisessa. Olen siis oman työni ohella joka päivä käynyt hoitamassa läheistäni, kaikki asiat, ruuan, kaupassakäynnit, lääkärireisut, asioinnit, pankkiasiat yms. Voin sanoa että
oli sitovaa.

  Re: Perintö

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   2.10.24 19:20:46

Jos yritys molempien niin siinä tapauksessa siivun voisi laittaa koska aloittajakin hyötyy siitä. Mutta tosiaan ei mies voi vaatia.

  Re: Perintö

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.10.24 19:30:49

Ette kai ole naimisissa? Lähe menee tollasen pummin luota.

  Re: Perintö

Lähettäjä: Bree Vandekamp 
Päivämäärä:   2.10.24 19:32:02

No ei todellakaan olisi oikein. Ja tuo syyllistäminen ei todellakaan kerro hänestä hyvää. Ihme rahanahne ukko sulla.
Itse en olisi edes kertonut summaa. Perinnöt ei kuulu kumppaneille millään tavalla.

  Re: Perintö

Lähettäjä: Harmistunut 
Päivämäärä:   2.10.24 19:51:42

Kiitos kaikille mielipiteistä. ...... auttoi selkiyttää asioita.

  Re: Perintö

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   2.10.24 19:57:51

Jos olisin miehesi, antaisin sulle lapikasta. Ootte yhdessä työskennelleet miehesi (?) firmassa, mutta silti sun mielestä sun on sun.

Meillä tuossa kohtaa YHDESSÄ mietittäisi mikä on kokonaisuuden kannalta viisasta. Voi olla, että viisasta olisi ajaa firma alas, tai sitten ei. Mutta hetkeäkään en katsoisi puolisoa, joka perinnön saatuaan olisi sitä mieltä, että "tämä on minun".

  Re: Perintö

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   2.10.24 20:04:39

"Olen siis oman työni ohella joka päivä käynyt hoitamassa läheistäni, kaikki asiat, ruuan, kaupassakäynnit, lääkärireisut, asioinnit, pankkiasiat yms. Voin sanoa että
oli sitovaa."
Tämä hieman hämää. Eli et ole ollut kotona hoitamassa kotiasioita samalla tavoin kuin vaikka puolisosi, koska olet ollut hoitamassa läheistäsi?
Ehkä osan voisi tuohon vedoten laittaa firmaan, vaikka 5k, ja loput käytät sitten miten tahdot.

  Re: Perintö

Lähettäjä: häh 
Päivämäärä:   2.10.24 20:41:46

Jaa miten niin 'ottamassa?' Se on varkaus eli ryöstö, rikosilmoitusta kehiin. Tai laittomasta uhkauksesta, jos sillä uhkailee.

  Re: Perintö

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   2.10.24 20:49:58

Ikävä kyllä, jos olette naimisissa ja nyt tulisi ero, perintösi tulisi mukaan omaisuuden tasaukseen ja voit joutua maksajapuolelle.

Tämän vuoksi, rakkaat heppaleidit, tehdään avioehto, joka jättää molempien saamat perinnöt tasauksen ulkopuolelle.

Nyt aloittaja, kun ette ole eroamassa, saat kuitenkin aivan itse päättää, mitä teet perinnölläsi.

  Re: Perintö

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.10.24 20:53:04

A) oletteko naimisissa
B) kenen nimissä yritys on
C) onko teillä avioehto, joka sulkee ulkopuolelle perinnöt ja lahjat
D) onko teillä muuten yhteiset rahat ja elämä

Jos on nyt ihan epäselvää, kuka omistaa ja mitä, ja kenen rahoista maksetaan ja mitä, kannattaa ihan miettiä nämä asiat kuntoon ja tehdä paperit (se avioehto!) sen mukaan. Mulle on tulossa huono eläke, ja olen jo sanonut, että mun tuleva perintö pysyy ihan koskemattomana ja on mun eläkerahasto, sillä ei tehdä muuta. Laitan sen jonnekin erilliselle tilille tai sijoitan rahastoihin odottamaan eläkeaikoja.

  Re: Perintö

Lähettäjä: ------- 
Päivämäärä:   2.10.24 20:59:27

Jos ei ole avioehtoa, kuuluu perinnöstäsi osa miehelle. Jos tietää sen ja on mulkero, ottaa asianajajaan yhteyttä joka rukkaa summat ja saat laskun.

  Re: Perintö

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.10.24 21:02:56

Avioehdolla ei ole mitään virkaa avioliiton aikana. Kukin omistaa omaisuutensa avioliiton aikana, joten perintöä ei tarvi jakaa nyt millään perusteella. Jos aloittaja eroaa, eikä avioehtoa ole, sitten perinnöstäkin menee puolet miehelle, mikäli sitä ei ole siinä vaiheessa jo käytetty. Tai siis perinnöstä ei mene mitään suoraan, vaan molemmat ottavat oman omaisuutensa, ja varakkaampi maksaa köyhemmälle tasinkoa, niin että lopputulos on tasan.

  Re: Perintö

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.10.24 21:07:13

No ei kyllä todellakaan mene niin, että avioliiton aikana kaikki tulot jaetaan puoliksi, jos avioehtoa ei ole :D Avioliitossa on omat tulot ja omat rahat, ja niitä käytetään yhteiseen elämään miten sovitaan ja elatusvelvollisuus vaatii. Vasta avioeron sattuessa aletaan laskemaan ja jakamaan varallisuuksia.

  Re: Perintö

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.10.24 21:08:46

Ei perintösi kuulu miehellesi vaikka olisitte naimisissa. Avioliitossa on omaisuuden erillisyyden periaate, ks. avioliittolaki 34 §. Vasta avioliiton päättyessä perimäsi omaisuus vaikuttaa osituslaskelmassa sinun omaisuutesi säästön määrään ellette ole tehneet avioehtosopimusta jolla kyseinen omaisuus on suljettu avio-oikeuden ulkopuolelle tai ellei perinnönjättäjä ole niin testamentissa määrännyt. Näillä tiedoilla ei ole mahdollista sanoa, kumpi olisi ositustilanteessa tasinkoa maksava osapuoli, koska emme tiedä kummankin varoja ja velkoja. Älkää jakako väärää tietoa!

  Re: Perintö

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   2.10.24 21:21:41

Siis onko se yritys teidän vai eikö se ole teidän ? Aloituksessa miehen, myöhemmin teidän..
Yrityksiinkään ei toki tuosta vaan (ainakaan kannata) laitella rahaa, sitä yleensä saadaan myydystä tuotteesta/palvelusta tai lainataan..

Puhukaa asia selväksi. For good.

20 tonnia kahdestakymmenestä vuodesta ei ole paljon ! Puolisosi kuulostaa hieman arveluttavalta ja yritys juurikin maatilalta (mikä nippa nappa pyörii, saathan muuten palkkaa ja eläkekertymät maksetaan?) eli sujuvasti piilottelisin edes pienen siivun rahoista.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.