Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten kauan lihas voi olla kipeä (eh)

Lähettäjä: MJ 
Päivämäärä:   2.10.24 14:52:32

Lääkäri käski vaan syödä enemmän särkylääkkeitä kun reilun viikon jälkeen soitin ja kyselin aikaa. En siis saanut aikaa vaan jatkoin samalla mitä olin jo tehnyt. Nyt toinenkin viikko, eikä helpota. Hartia-niskan alue.

Vinkkejä millä tämän nyt saa jo pois, alkaa haittaamaan työtä, unta sekä kärsivällisyyttä.

Re: Miten kauan lihas voi olla kipeä (eh)

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   2.10.24 14:54:57

Venyttelyä, lämpöä, hierontaa.. jos jatkat vain samoja liikeratoja tai vääriä staattisia asentoja muuttamatta tai tekemättä mitään niin ikuisestihan se on kipeä :D Lääkäri ei ole oikea osoite asian kanssa, fyssari tai edes hieroja tai muu "käsittelijä" on jos kotikonstein ei aiheuttajaa ja helpotusta löydy.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.10.24 14:55:17

Miten se on kipeytynyt?

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   2.10.24 14:58:43

Nyt on ihan väärä osoite. Hierojalle ensin, ohjaa sitten muille jos ei aukea. Lihas on niin kauan kipeä kunnes se hierotaan auki js muutetaan mahdolliset väärät työskentelytavat ja hsnkitaan riittävä lihaskunto ja voima.

Päivämäärä:   2.10.24 15:08:30

Oltiin merillä, ilmeisesti siellä sai kylmää. On niin kipeä ettei siihen kyllä kukaan koske nyt just ja sitä lääkärikin sanoi että kipu on saatava ensin pois ennenkun mitään voi tehdä. Jos on tulehtunut niin sittenhän ei hierojat ja fyssaritkaan mitään tee, mä en tiedä mikä on, muutakun että tosi kipeä.

Päivämäärä:   2.10.24 15:13:31

No mun tuttu reväytti lihaksen salilla ja meni päivystykseen. Sai lihasrelaksantteja. Marssi siis päivystykseen ja itke kipua, liioittele vaikka vähän.

Päivämäärä:   2.10.24 15:37:12

Totta, noi relaksantit ei tullut ees mieleen kun joskus on särkylääkkeillä lähtenyt nopeaankin, parissa päivässä vastaava kova kipu pois. Pitää siis vaan nyt päästä sinne lääkäriin, teeskennellä ei onneksi paljon tarvi, niin kipeä on. Alkanut jo epäillä onko jotain muuta mutta samalla tavalla kipuilee kuin lihaskipu.

Kiitos piste että mainitsit lihasrelaksantit!

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   2.10.24 15:37:12

Jos siihen ei pysty koskemaan, niin ei sille oikein muuta ole tehtävissä kuin syödä kipulääkkeitä ja odottaa. Lämmintä, kylmää ja kokeilla ja kipugeeliä lisäksi. Ei siihen oikein ole oikotietä.

Päivämäärä:   2.10.24 15:42:19

Pisterivi, tuolla on nyt menty vajaa 3 viikkoa. Sairauslomaa en saa kun kipulääkkeillä kuulemma pärjää ja pitää liikkua. Liikkua joo, mutta mietin et miten se sitten paranee kun kokoajan töitä tehdään ja lääkkeillä kipu vaimennetaan, kunnes sitten taas vaikutuksen jälkeen alkaa sattua ihan tuntuvasti… :(

Päivämäärä:   2.10.24 15:47:34

Laserhoito auttaa.

Lähettäjä: ~ 
Päivämäärä:   2.10.24 16:04:33

Oisko tutulla TENS laitetta jota voisit kokeilla ihan pienillä tehoilla?

Päivämäärä:   2.10.24 17:47:12

En tiedä olisiko laseria tai tenssiä jollakulla. Koirapuolen tutuilla ehkä niitä ”kotilasereita”, onko niistä sitten mitään hyötyä? Voisin kyllä kysellä jos joku vuokraisi.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.10.24 18:24:04

Pidä kauluria koko ajan, myös sisällä jotta niska on lämpimässä. Itse tykkään botin kaulurista mutta periaatteessa uskon että saman lämmön saa aikaiseksi millä tahansa. Ja pari kertaa päivässä kylmä- ja/tai kipugeeliä. Liikunta tekee hyvää eli kipulääkkeiden turvin liiku! Myös vapaa ajalla eikä vain töissä.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   2.10.24 18:55:13

Jos lihakset on iskeneet kramppiin ei siihen pelkät kipulääkkeet riitä. Tarvitset relaksantteja jotka rentouttavat lihaksia, ja niiden lisäksi sitten... No, minulle on vastaavissa tilanteissa määrätty relaksanttien kaveriksi tulehduskipulääkkeitä ja ohje pysyä lämpimänä. Jos tuo johtuu kylmästä, voi kestää kuukaudenkin ennen kuin menee ihan kunnolla ohi.

Kokeile toista lääkäriä jos mahdollista. Osa menee yli siitä mistä aita on matalin ja tarjoaa vakiohoitoa sanomalla että ota burana. Se burana kun ei vain aina riitä. Joten yritä päästä jonkun toisen lääkärin vastaanotolle.

Lähettäjä: En 
Päivämäärä:   2.10.24 20:28:51

En laittaisi mitään kylmää ja viilentävää, jos kerta kipu tullut kylmästä. Tärkeämpää pitää lämpimänä.

Toimivia tenslaitteita saa nykyään edullisesti ihan tokmmannilta yms. Ja ovat toimia edullisuudesta huolimatta.

Mutta itsekin hakeutuisin toiselle lääkärille jotta saisit lihasrelaksantit ja sitten vaadit sairaslomaa.

Lähettäjä: jahas 
Päivämäärä:   2.10.24 20:34:58

TENS laitteella olen itse saanut aika lailla lamauttavia niska-hartiaseudun kipuja helpottamaan. Puhutaan niin kovista kivuista että oksu lentää ja silmissä pimenee. Suositus sille. Aika edullisesti niitä saa melkein joka marketista. Omani taisin ostaa vuosia sitten Instrusta eikä ollut kallis.

Päivämäärä:   3.10.24 09:29:29

Kiitos kaikille, nyt tiedän että tämä voi vaan kestää kauankin, ei auta itku markkinoilla. Liikettä tulee kyllä ympäri päivän, olen koittanut myös varovasti venytellä mutta ärtyy helposti siitä paljon. Nukkuminen on vaikeaa, helpompaa olisi olla pystyssä kokoajan. Kipulääkkeen voimalla sitten edes puolet yöstä.

Najadi, kuulostaa vähän samalta ja varmasti juuri noin. Pitänee hakea toinen lääkäri, ei vaan meinaa päästä oikein kellekään nykyään. Tietysti sitten yksityisen kautta varmaan onnistuu viimeistään. Pystyyköhän noiden relaksanttien kanssa toimimaan kuitenkin kutakuinkin normaalisti?

Tuo tens onkin ihan vieras, tutustun, kiitos!

En kyllä tiennyt että lihas voi kylmästä mennä näin kipeäksi ja pitkäksi aikaa :(

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.10.24 12:57:49

Faskiahieronta osaavalla tekijällä on auttanut minulla vastaavaan, kyse oli tosin noidannuolesta selässä, mutta kipeä lihaskramppi sekin. En pystynyt kävelemään kuin ihan kierossa ja kumarassa. Yksi käsittely ja jäljelle jäi vain pieni jomotus, joka ei kuitenkaan haitannut liikkumista, ja sekin meni ohi nopeasti. Se on yllättävää mihin kaikkeen jumissa olevat faskiat vaikuttaa. Mulla on ollut polvissa, olkapäässä ja niskassa ihan nivelkivulta tuntuvaa pistävää kipua ja nekin on parantuneet faskiahieronnalla.

Lähettäjä: Suklis 
Päivämäärä:   3.10.24 13:01:53

"Sairauslomaa en saa kun kipulääkkeillä kuulemma pärjää"

Sano, että et pärjää. Että sattuu niin paljon, ettei särkylääke enää auta.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   3.10.24 13:51:25

MJ, kyllä pystyy toimimaan normaalisti relaksanttien kanssa, ainakin niiden kanssa mitä minulle on annettu, kuten sirdalud tai nyt norflex tai norgesig (tjsp). Tosin relaksantit ovat kolmiolääkkeitä eli virallisesti ei saisi käyttää mm. isoja työkoneita (mitä minä käytän töissäni jatkuvasti), mutten ole koskaan huomannut että olisivat jollain tapaa haitanneet yhtään mitään. Useimmilla relaksanteilla taitaa olla ohjeena ottaa 1 tbl 1-3krt päivässä, ja ainakin itselläni tehoavat parhaiten kun ottaa ennen nukkumaan menoa. Silloin kun kroppa on levossa muutenkin se rentouttava lääke pääsee vaikuttamaan parhaiten.

Tens laite vieras minullekin. Perehdynpä siihen että mikä se ylipäätään on.

Ja kyllä, kylmä voi todellakin lyödä lihakset jumiin yllättävän lyhyessä ajassa. Minulla on mennyt monta kertaa ja sitten menee pitkään että pää ei käänny mihinkään. Jos haluaa katsoa sivulle on käännettävä koko ylävartalo tai käännyttävä kokonaan. Hiuksia ei pysty harjaamaan kun niskaan sattuu kun nostaa kädet ylös ja yrittää painaa päätä sen verran alas että saa harjan takaraivoonkin, ja hiusten laittaminen ponihännälle on aivan mahdotonta.

Tervetuloa talvi...

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   3.10.24 14:16:02

Lämpöpussi niskaan. Kipugeeliä ja lihasrelaksantteja.

Lihaskipu ei ole mikään päivystysasia - älkää turhaan kuormittako päivystyksiä, todella sitä tarvitsevat eivät pääse hoitoon.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   3.10.24 14:52:41

Pääsisitkö fyssarille?

On paljon keinoja, joilla tuollaista tulehdusta voi koettaa laukaista/helpottaa. Edellä mainittiin jo mm. tens. Mutta jos lihas on jämähtänyt aivan kramppiin, ei pelkkä kivun lievitys aina riitä. Voidaan tarvita esim. kinesioteippausta, vastakkaisten lihasryhmien aktivointia tmv. Myös tukikaulurista voi olla apua akuuttitilanteessa, mutta pitempään pidettäessä tahtoo lihakset jännittyä entisestään.

Päivämäärä:   4.10.24 19:01:37

Minulta kuvattiin hartiaseutu, että selviäisi, auttaisiko uusi kortisonipiikki. Löytyi repeämä lihaksesta ja niin laajalti tulehdusta, että lääkärin mielestä yhteen paikkaan laitettu kortisonipiikki ei auttaisi. Kivan kipeä se on ja jos tulee paremmaksi, joutuu syystä tai toisesta tekemään repäisevän liikkeen ja taas on monta päivää kipeä... Minusta tulehduskipulääkekuuri saattaisi auttaa, mutta en ole sellaista kokeillut. Fysioterapeutille on lähete, mutta tosiaan milloin mistäkin syystä kirpaisee, että en halua mennä venyteltäväksi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.