Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mikä koirarotu mulle?

Lähettäjä: Wee 
Päivämäärä:   1.10.24 15:29:15

Ensimmäinen koira kyseessä, joten voimakastahtoiset ja haastavat rodut ovat laskuista pois.
Ulkonäöllisesti miellyttää bortsu ja australian paimenkoira, mutta en usko, että kykenen tarjoamaan näille roduille riittävästi aktiviteettia.
Etsin perheenjäsentä, jonka kanssa voin myös tehdä pitkiä vaelluksia silloin tällöin. Pitkällä tarkoitan 15-20km/pv, arkiset lenkit tietysti lyhyempiä 1-1,5h.
Ei haukkuherkkää räksyttäjää, eikä sairaaksi jalostettua rotua.
Ei saalisviettistä, taloudessa on myös kissoja, joita en missään nimessä halua saattaa vaaraan.

Löytyykö tällaista rotua?

  Re: Mikä koirarotu mulle?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.10.24 15:31:09

Tulee mieleen labbis, kultsu ja springerspanieli osasto. Ja näyttelylinjassa, ehkä jossain sekalinjassa kunhan käyttölinjan %osuus ei ole suurin.

  Re: Mikä koirarotu mulle?

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   1.10.24 15:37:31

Springerit on hyvä ehdotus ! Vähän erilainen, mutta kriteerit täyttävä ja ensikertalaiselle sopiva voisi olla myös nahkacollie. Miksei partakin, saahan sellaisen vaikka klipattua kivasti jos ei halua niin paljon turkkia.

  Re: Mikä koirarotu mulle?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.10.24 15:42:38

” Ei saalisviettistä, taloudessa on myös kissoja, joita en missään nimessä halua saattaa vaaraan.”

Saalisvietti on kaikilla koirilla. Koiran leikkiminen perustuu saalisviettiin. Se ei kumminkaan tarkoita sitä, että koira jahtaisi kissoja. Toki sekin voi olla mahdollista ja siihen täytyy henkisesti valmistautua ennen kuin edes suunnittelee koiraa.

  Re: Mikä koirarotu mulle?

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   1.10.24 15:45:26

Springereistä walesilainen on sitten keskimäärin ehkä vilkkaampi kuin englantilainen serkkunsa. Enkkusprinkut ovat ehkä paperilla terveempiä kuin labbikset tai sprinkut, mutta kannattaa uhrata aikaa asioiden tutkimiselle: vakavimmat ongelmat eivät kuulu virallisten terveystutkimusten piiriin eikä niistä puhuta järin avoimesti. Welshien parissa ollaan ehkä himpun verran avoimempia. Näyttelylinjaisten enkkusprinkkujen kohdalla tulee olla myös valmis turkinhoitoon ja trimmaamiseen eikä pelkkä pieni siistiminen välttämättä riitä.

  Re: Mikä koirarotu mulle?

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   1.10.24 15:48:04

Korjaus edelliseen, sillä piti kirjoittaa: "Enkkusprinkut ovat ehkä paperilla terveempiä kuin labbikset tai kultsut,..."

  Re: Mikä koirarotu mulle?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.10.24 15:53:02

Mites schapendoes jos turkki ei haittaa? Voi sen toki pitää lyhyenäkin, oma hommansa siinäkin mutta ei mitenkään hankala tehdä tai käyttää trimmaajalla.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.