Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko joku ollut psykiatrisella osastolla?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.10.24 12:14:06

Mitä siellä tehdään? Onko jokin aikataulu? Pääseekö sinne päivystyksestä jos pyytää?

  Re: Onko joku ollut psykiatrisella osastolla?

Lähettäjä: Coconut 
Päivämäärä:   1.10.24 12:33:16

Olen ollut suljetulla psykiatrisella. Jouduin sinne, koska paino oli vaarallisen matala ja henkinen vointi huono (anoreksia, johon olin aivan loppu). En pyytänyt, mutta minulle esitetyt vaihtoehdot käytännössä oli ns vapaaehtoisesti meneminen tai pakotettuna. Valitsin vapaa-ehtoisen, koska siten ei tarvinnut olla pitkää aikaa. Minulla päivät ja aikataulut pyöri ruokailujen ympärillä (niiden jälkeen myös pakolliset valvotut lepohetket jne) + hoitajien kanssa jutteluja oli + fyysiseen terveyteen liittyviä tutkimuksia. Mitään ulkoilulupia minulla ei ollut, joten olin vain sisällä. Kulutin aikaa täyttämällä tyyliin ristikoita ja juttelemalla muiden potilaiden kanssa, mutta samaan aikaan olin niin väsynyt ja loppu henkisesti sekä fyysisesti, etten olisi jaksanut muuta. Jälkeen päin ajatellen tuo hetki siellä pelasti henkeni, sain sen sysäyksen ylös suosta ja voimia jatkaa taistelua.

  Re: Onko joku ollut psykiatrisella osastolla?

Lähettäjä: Coconut 
Päivämäärä:   1.10.24 12:36:43

Mutta pakko lisätä, että monenlaisia ihmisiä siellä oli ja monilla myös päivät oli hyvinkin paljon vapaampia kuin mitä vaikka minulla. Osa sai esim ulkoilla vapaasti, käydä sairaalan kahviossa jne jne. Osa ei jaksanut edes nousta sängystä tai halunnut poistua huoneestaan. Yksilöllistä millainen kokemus on, tuo oli siis vain minun henkilökohtainen kokemukseni.

  Re: Onko joku ollut psykiatrisella osastolla?

Lähettäjä: På 
Päivämäärä:   1.10.24 12:40:23

Oon ollut hoitajana psykoosiosastolla. Jokaisella osastolla on aikataulut, jonka mukaan arki osastolla pyörii.
Psykoosiosastoilla ainakin on aika hiljaista ja mahdollisimman vähän aistiärsykkeitä. Virike- ja kuntoutustoimintaa järjestetään kyllä ja niihin pääsee osallistumaan oman voinnin ja halukkuuden mukaan. Hoitoneuvottelut, lääkäritapaamiset ja keskustelut omahoitajan kanssa kuuluu myös arkeen osastolla.

Arki on erilaista päivystys- ja akuuttiosastoilla vs. kuntoutusosastoilla.
On mahdollista päästä osastolle päivystyksen kautta, mutta mitään täyttä varmuutta siitä ei voi antaa. Joskus on tosi hankalaa saada hoitoa ja joskus taas helpompaa. Riippuu myös paikkakunnasta.

  Re: Onko joku ollut psykiatrisella osastolla?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.10.24 13:28:36

Onko psykiatrisilla osastoilla vielä tupakkakoppi?

  Re: Onko joku ollut psykiatrisella osastolla?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.10.24 13:37:55

” Onko psykiatrisilla osastoilla vielä tupakkakoppi?”

On.

  Re: Onko joku ollut psykiatrisella osastolla?

Lähettäjä: Milla 
Päivämäärä:   1.10.24 13:53:18

Olen ollut kerran osastolla vapaaehtoisessa hoidossa äärimmäisen ahdistuksen takia. Osasto oli "suljettu", koska siellä oli paljon erilaisia potilaita ja osa ei ollut ihan realiteeteissa. Itse sain halutessani lähteä kävelylle tai kahvioon ja myöhemmin "kotilomille".

Ruokailut olivat aina yhteisissä tiloissa (mikä oli aluksi tosi ahdistavaa) ja herätys ja nukkumaan meno aina samaan aikaan. En varmaan olisi pystynyt olemaan siellä, jos en olisi saanut olla yksin huoneessa. Yleensä ei kai saa. Omahoitajan kanssa keskusteltiin päivittäin ja sitten oli rentoutusharjoituksia. Itse en löytänyt muista potilaista ketään kenen kanssa jutella.

Osastolle pääseminen riippuu lääkärin arviosta ja siitä, onko siellä tilaa. Nykyisin ilmeisesti ei ole tilaa juuri koskaan.

  Re: Onko joku ollut psykiatrisella osastolla?

Lähettäjä: .Olen. 
Päivämäärä:   1.10.24 13:56:26

No ei varmasti pääse pyytämällä osastolle. Ei pääse edes silloin, kun on mt-ongelmien vuoksi hoitosuhde.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.