Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Botox peräsuolen haavauman hoidossa

Lähettäjä: kokemuksia/tietoa 
Päivämäärä:   30.9.24 18:16:58

Onko kellään kokemusta tästä? Itselläni siis peräsuolen haavauma vaivannut puoli vuotta. Vasta äskettäin sain oikean lääkkeen (diltiazem-voide) ja neuvottiin tätä käyttämään (vähintään) viisi viikkoa. Jos ei auta, niin sitten seuraavaksi laitetaan botoxia peräsuoleen.
Nyt tuo viisi viikkoa on melkein mennyt ja mitään apua ei ole ollut Diltiazemista. Ja tuosta botox-hoidosta löytyy aika huonosti tietoa netistä. Onko kenelläkään kokemusta? Ilmeisesti ilman pidättely ei tuon jälkeen onnistu, mutta sairauslomaa ei kai saa? Itse työskentelen avokonttorissa, joten mietityttää tuo.

Tämän lisäksi lääkäri totesi minulla myös anaalipolyypin ja peräsuolen laskeuman. Botoxhan voi aiheuttaa peräpukamien prolapsin, jos sellaisia on. Voiko minulla käydä niin, että tuo polyyppi ja laskeuma työntyvät ulos? Kauhistuttaa :(

Tietenkin näitä asioita voi kysyä, ja kysynkin sitten, kun toimenpide tulee ajankohtaiseksi. Mutta pahimpaan hätään olisi kiva kuulla muiden kokemuksia.
Jos olet saanut tämän hoidon, oliko siitä apua?

Re: Botox peräsuolen haavauman hoidossa

Päivämäärä:   30.9.24 21:41:48

Eikö ketään?

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   30.9.24 22:07:41

Ei kokemusta, mutta näin perstuntumalta (heh heh) en kyllä Botoxia ottaisi varsinkaan jos ei saa edes saikkua. Miten stä pitäisi oikein ihmisten ilmoilla olla, jos peräpää falskaa ilmaa? Ja jos ilmaa, niin miksei samalla ulostettakin. Botoxin vaikutuskin voi kestää useita kuukausia. En oikein ymmärrä, miten sillä parannetaan tuollainen vaiva.

Päivämäärä:   30.9.24 22:25:44

En minäkään ymmärtänyt aluksi. Mutta kuulemma haavauma ei parane siksi, että sulkijalihas on ylitiukka/jännitystilassa ja siitä johtuen siellä on huono verenkierto. Botox sitten rentouttaa sen.
En ollut koskaan ennen kuullut tällaisesta.

Botox varmaan kuitenkin on parempi vaihtoehto, kuin seuraava vaihtoehto, joka on leikkaus - ja siinä on riski pysyviin pidätysongelmiin :(
Botoxilla pidätysvaikeudet ovat väliaikaiset.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   30.9.24 23:45:14

Toimisko poppersit? :D

Päivämäärä:   1.10.24 11:35:47

Ihan loistava idea tuo poppers!! Saakohan niitä suomesta? :D

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   1.10.24 12:08:10

Kaverilla oli juuri sana vaiva ja hoidettiin botoxilla. Auttoi vähän, mutta jouduttiin lopulta kuitenkin operoimaan, kun oli todella paha. Sitä botoxia ei laiteta niin paljoa, että sulkijalihas ei toimisi ollenkaan, kaverille ei tullut minkäänlaista pidätysongelmaa. Eikä tullut operoinnistakaan, mutta vaiva saatiin viimein paranemaan.

Päivämäärä:   1.10.24 12:24:38

Kiitos .....! Onpa lohdullista kuulla, että kaverillasi meni kaikki hyvin. Ja helpottavaa myös kuulla, ettei kaikille tule botoxista pidätysongelmia.

Päivämäärä:   1.10.24 17:03:57

Up

Päivämäärä:   1.10.24 20:12:53

Vielä epätoivoinen up

Päivämäärä:   2.10.24 18:12:00

Ja vielä yksi...

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   3.10.24 00:05:43

Kerro sitten toimiko. Itsellä sama parantumaton kipeä haavauma.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   3.10.24 09:56:27

Fissuurassa ongelma juuri tuo, että kun se on kipeä, jännittää tiedostamattaan mikä taas ulostaessa sitten tekee sen että haavauma repeää uudelleen ja uudelleen.

Olen valitettavasti myös itse kärsinyt samasta vaivasta ja on tuskaa, ei voi edes sanoin kuvailla.

Oman fissuuran kanssa sain avun Posterisan protect peräpuikoista, siankärsämöuutteesta ja pesuista.
Söin Pegorionia säännöllisesti, jotta uloste pysyi pehmeänä, peräpuikot tekivät suojaavan kalvon sekä liukastuttivat ulostamista.
Joka kakkosen jälkeen pesu bideellä peräaukon sisäpuolelta varovasti.
Pesun jälkeen kuivaus, uusi peräpuikko, siankärsämöuutetta pumpulipuikolla.

Tällä kombolla alkoi pikkuhiljaa helpottaa ja haavauma parantua. Toivon ja rukoilen ettei kyseistä vaivaa tulisi enää koskaan, olin ihan valmis tappamaan itseni sen kivun vuoksi.

Päivämäärä:   3.10.24 09:59:10

Lisään vielä, että tärkeää on ettet missään vaiheessa pidättele eli kun hätä tulee, silloin mennään vessaan.
Pyri siihen ettei tarvitsisi ponnistaa vaan voit rentoutua ja "antaa tulla". (Pegorion tässä hyvä)

Päivämäärä:   3.10.24 16:49:19

M, lupaan tulla kertomaan. Tsemppiä sinulle.

Posterisan protectia olen käyttänyt varmaan kymmenkunta pakettia, ei auttanut minua. Siankärsämöuute täytyy ottaa kokeiluun. Pegorion tosiaan on erittäin hyvä tuote ja onkin jatkuvassa käytössä vuorotellen magnesiumin kanssa. Kallista vain on.
Hyvä että --- sinun haavaumasi parani. Ja toivottavasti ei uusi. On kyllä tuskallinen vaiva.

Päivämäärä:   18.10.24 10:42:45

Nyt tuli kutsu tähän ilmeisesti, muotoiltuna vain "tervetuloa vastaanotolle".
Ei mitään valmistautumisohjeita, ei tietoa toimenpiteestä. Eli ilmeisesti ei tarvitse valmistautua, mikä on toki kiva, mutta olisi nyt voinut jotain tietoa toimenpiteestä tulla samalla.
No, voihan tuonne kai soittaa ja kysellä itse.

Päivämäärä:   11.11.24 15:47:44

Huomenna olisi edessä tämä. Toivottavasti ei tule ikäviä sivuvaikutuksia ja ennen kaikkea, toivottavasti auttaa :(
Haavauma edelleen todella kivulias, diltiazem ei ole auttanut yhtään.
Haavauma on myös tehnyt vartijapoimun peräaukon ulkopuolelle. Tosi ruman näköinen.

Päivämäärä:   11.11.24 16:47:12

Minulle tuli myös tuo "vartija".
Tsemppiä, toivottavasti saat nyt avun!

Päivämäärä:   11.11.24 17:37:22

Voi harmi --- :(
Ja kiitos <3 Toivotaan parasta!

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   11.11.24 17:41:53

Ei botox sulkijalihasta halvauta. On mullakin botoxia purentalihaksissa, eikö mun suu roiku velttona auki. Ihan pystyn ruokaakin pureksimaan.

Päivämäärä:   11.11.24 17:45:55

Hyvä kuulla A.
Sain vain lääkäristä viime käynnillä paperin, missä luki botox-hoidosta jotenkin näin "haittapuolena on ohimenevä pidätyskyvyn heikkous, lähinnä kaasulle".

Päivämäärä:   12.11.24 16:29:09

En tiedä kiinnostaako ketään, mutta päivitän silti. :D
Botox on nyt laitettu. Kaksi kertaa pistettiin ja melkoisen kipeää teki kyllä, mutta kesti onneksi vain joitakin minuutteja.¨
Ilmankarkailusta varoittelivat, että sitä voi tulla (tai sitten ei, yksilöllistä kai).

Nyt toivotaan vain, että auttaisi.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   12.11.24 16:41:01

Kiva kuulla, nyt vaan paranemista!

Päivämäärä:   12.11.24 16:49:12

Kiitos <3

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.11.24 23:49:28

Mikä on vartijapoimu?

Päivämäärä:   13.11.24 00:03:55

Vartijapoimu on iholerpake, joka tulee peräaukon ulkopuolelle haavauman kohdalle. En tiedä miksi, nimensä mukaisesti vartioimaan haavaumaa kai.

Päivämäärä:   8.12.24 16:59:52

Päivitystä taas.

Botoxista ei tullut minkäänlaisia ilmankarkailu/pidätysongelmia.
Mutta huonolta näyttää paraneminen muutoin.

Heti botoxin laiton jälkeen sain laitettua haavaumaan voidetta ilman kipua. Tämä oli hämmästyttävää, koska aiemmin heti pikkurillin pää aiheutti jo kipua peräaukossa. Ulostaminen kuitenkin sattui edelleen.
Nyt pari päivää sitten kuitenkin taas tuli verta ulostamisen jälkeen ja todella kipeä kohta tuntuu peräaukon suulla, kun laitan voidetta. Ja haavauma saattaa alkaa vuotamaan, kun laitan siihen voidetta, eli varmaan ei edes imeydy sekään, kun veri huuhtelee voiteen pois. Voi helv.. sentään..

Nyt luin kannasta, että seuraavaksi lääkäri aikoo tehdä peräaukon venytyksen. Tuosta lukee netissä, ettei sitä kuulemma nykypäivänä enää suositella. Kiva!

Jos jollain on suositella tehokasta lääkevoidetta, mikä on parantanut haavauman, kertokaa. Mikään ei tunnu tehoavan :( Tällä hetkellä käytän bepanthenia.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.12.24 21:00:26

Jännä kun sulla on tuo voidehoito ollut vain 5 vko. Mulla on se määrätty useamman kerran ja aina 8 vko, ja oikeastaan joka krt myös vasta ihan loppuvaiheessa alkanut vaikuttaa kunnolla.

Mulla on ollut siis syöpä jonka sädehoidosta alakerran iho on mennyt ihan korpuksi, joten tämä haavaumahomma on mulla vähän kroonistunut. Eli iho ei vaan ole enää joustava, isosta hädästä tulee aina käytännössä haava/verta. Mutta sitten kun ei pääse paranemaankaan niin auts. Voide auttaa siihen että paranee...

Päivämäärä:   8.12.24 21:23:46

Piste, olen jatkanut kyllä tuonkin voiteen käyttöä useamman kuukauden. Mutta ilmeisesti 5 viikossa olisi pitänyt jo tuloksia tulla.
Eikö sinun haavaumaasi aiota siis korjata kirurgisesti? Vai paraneeko se sinulla välillä ja uusiutuu sitten? Tai siis, onko yksi ja sama haavauma vai tuleeko uusia.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.12.24 12:07:09

Minulla yksi iso haavauma ja monta pientä siis jotka ratkeilee eri puolille. Ne kyllä paranevat aina silloin tällöin eli iho ehjääntyy kunnes tulee taas joku tilanne jossa haava taas aukeaa. Mulla laktoosivaivoja ja muutenkin herkkä vatsa niin vaikea on aina ennakoida että uloste olisi aina täydellisen pehmeää.. :/ ei ole korjailtu enempää. Yleensä perusrasvalla pidän alueen pehmeänä ja joskus tarvittaessa tuo lääkevoidekuuri.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.12.24 12:47:18

Miten sen arpikudoksen saa pehmeämmäksi reijästä, siis kun leikattu sitä?

Päivämäärä:   9.12.24 16:30:38

"Minulla yksi iso haavauma ja monta pientä siis jotka ratkeilee eri puolille. Ne kyllä paranevat aina silloin tällöin eli iho ehjääntyy kunnes tulee taas joku tilanne jossa haava taas aukeaa. Mulla laktoosivaivoja ja muutenkin herkkä vatsa niin vaikea on aina ennakoida että uloste olisi aina täydellisen pehmeää.. :/ ei ole korjailtu enempää. Yleensä perusrasvalla pidän alueen pehmeänä ja joskus tarvittaessa tuo lääkevoidekuuri."

Kuulostaa niin tutulta. On se vaikeaa pitää ulosteen koostumus AINA täydellisenä. Itselläni jännitys saattaa aiheuttaa ripulin ja joskus se uloste vain menee kiinteämmäksi.

Lähettäjä: bbmau 
Päivämäärä:   15.12.24 15:35:25

Oletko aloittaja (tai miksei muutkin) miettinyt ruokavalion vaikutusta ongelmaasi? Itselläni on sama vaiva mutta lievempänä. Sain lääkäristä voiteen jonka vaikuttavaa ainetta en nyt muista, ja se alkuun lievitti oireita mutta ei saanut haavaa paranemaan. Minulle ehdotettiin myös botoxia, mikäli voiteesta ei ole apua.

Kärsin kuitenkin myös IBS-tyyppisestä oireilusta, johon on vaikuttanut moni eri tekijä, mm. kipulääkkeet ja rautakuurit. Vatsani on ollut aika raivopää varsinkin tuon raudan syönnin jälkeen, ja silloin tämä haavauma myös tuli ensimmäisen kerran. Nyt olen pohtinut, voisinko vain ruokavaliomuutoksilla saada haavan rauhoittumaan. Aloitin syömään niinkuni IBS-potilaita ohjeistetaan, ja varovasti sanoisin, että alkaneet tulokset vaikuttavat hyviltä. En ymmärrä niinkään ruuansulatuselimistön toimintaa, mutta näin perstuntumalla (hehheh) sanoisin, että mikäli uloste on jotakin epämääräistä, se tuntuu ikäänkuin polttavan haavaa. Jos taas uloste on enemmän tasapainoisen ruuansulatuselimistön tuotos, se ei tunnu haavassa yhtään samaan tapaan.

Jatkan kokeilua, toin vain ajatuksen ilmoille, josko voisi auttaa sinullekin :)

Päivämäärä:   15.12.24 15:49:48

bbmau, tarkoitatko siis fodmap-ruokavaliota? Olen miettinyt asiaa - juurikin kun oma ulosteeni on kyllä yleensä pehmeää, että onko se kuitenkin ruokavalion takia jotenkin karkeaa, tai muuten ärsyttävää tms.
Voisin itsekin tuota fodmapia varmaan sitten kokeilla. En yhtään haluaisi leikkaukseen, joten kaikki keinot on kokeiltava! Fodmap on kyllä aika rajoittunut ruokavalio :/ Joskus ibs:n takia noudattanut.

Lähettäjä: bbmau 
Päivämäärä:   15.12.24 16:09:09

Joo sitä juuri tarkoitin! Se on kieltämättä paljon asoita poissulkeva, mutta sittenhän niitä voi oman tuntemuksen mukaan lisätä takaisin ruokavalioon. Mulla ainakin oleellisimpia tekijöitä on ollut viljatuotteiden syöntimäärän rajoittaminen päivätasolla sekä se, että annoskoot on tosi pieniä. Ehtii näköjään vatsa käsitellä ne silloin paremmin ärsyyntymättä. Sitten vaan syön useammin, pitkässä juoksussa se ehkä ole hampaille hyväksi mutta mennään nyt ainakin hetken aikaa näin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.