Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Somettaja-sukulaiset ja lapsen kuvien julkaisu

Lähettäjä: some 
Päivämäärä:   30.9.24 12:38:38

Millä perustella, etten halua lapseni kuvia someen?

Miehellä on jo lapsi edellisestä suhteesta ja tätä lasta on kuvattu someen todella paljon. Lapsen äiti on somettaja ja julkaisee ilmeisesti aika paljonkin kuvia ja anoppini on ihan samanlainen. Lapsi on 9v. on kasvanut siihen, että elämä julkaistaan netissä ja vaikka lapsi ei vielä itse saa julkaista mitään, hän saa olla mukana valitsemassa someen laitettavia kuvia äidin ja mummon kanssa.

Samaa tekevät moni muukin miehen suvusta. Miehellä on läheinen täti ja tädin lapsi (eli miehen serkku) ja he kumpikin somettavat myös ja julkisevat kuvia serkun pienestä lapsesta.

Mies ja minä sometetaan hyvin vähän. Minä saatan joskus (=pari kertaa vuodessa) julkaisat instagramiin tarkasti valittuja harrastukseen liittyviä kuvia ja joskus keskustelen joissain faceryhmissä kertomatta mitään henkilökohtaista, mies ei käytännössä julkaise mitään, selaa vaan harrastukseen liittyviä kanavia/ryhmiä/tilejä.

Meille on tulossa yhteinen lapsi, enkä halua missään nimessä, että oma lapsi kasvaisi tuohon, että elämä julkaistaan netissä. Mies on samaa mieltä, mutta ei ole jaksanut lapsensa äidin kanssa aiheesta tapella, joten on vaan antanut asian olla.

Nyt siis pitäisi anopin ja miehen parin muun sukulaisen kanssa käydä asia läpi, ettei tästä lapsesta saa julkaista kuvia. Tiedän, että minua tullaan pitämään kohtuuttomana ja turhasta nillittäjänä. (Tämähän tietysti kääntyy minun viaksi, koska mies on sallinut lapsensa kuvien julkaisun aikaisemmin).

Anoppi on oikein mukava ihminen, mutta tiedän, että hän ei tule ymmärtämään miksi ei saa lapsesta kuvia julkaista. Henkisesti jo siis etukäteen valmistaudun käymään tuon keskustelun :D Minusta otettuja kuvia olen kieltänyt julkaisemasta, mutta anoppi on jo kertonut ilman kuvia somessa, että seuraava lapsenlapsi on tulossa.

Miten te olette perustelleet, että lapsesta ei kuvia nettiin tarvitse laittaa?
Entä oletteko tehneet jotain myönnytyksiä, esim. saa julkaista tiettyjä teidän valitsemia kuvia tms.? Tai saa julkaista jos kasvot ei näy?

Entä miten sitä perustelisi lapsen sisarukselle, joka tietysti hänkin tulee kyselemään, miksi vauvasta ei saa laittaa kuvia nettiin (vaikka lapsi ei itse siis saa julkaisat kuvia, hän tekee sitä anopin kanssa).

  Re: Somettaja-sukulaiset ja lapsen kuvien julkaisu

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.9.24 12:41:18

Kerrot, että lapsella on oikeus yksityisyyteen, ja ei vielä ole pitkään aikaan valmis tekemään valintaa siitä, haluaako hän kuviaan ikuisesti kaikille jakoon.

  Re: Somettaja-sukulaiset ja lapsen kuvien julkaisu

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   30.9.24 12:44:42

Mä olen vaan sanonut, että kuvia ei julkaista tai mitään muutakaan päivitystä. Ristiäiskutsussa oli pyyntö, että emme toivo tilaisuudesta päivityksiä sosiaaliseen mediaan. Me ei päivitetä mitään lapsijuttuja ja mennyt perille, että ei päivitä sukulaiset, ystävät tai kaveritkaan. Vaikka ovat aktiivisesti somettaneet omista lapsistaan.

Jos mun Suomea katsoo, niin sieltä saa vaan kaivettua heppa ja koira juttuja. Jos ei mua tunne, niin ei edes tiedä, että lapsi on tullut tai sellainen on tulossa

  Re: Somettaja-sukulaiset ja lapsen kuvien julkaisu

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   30.9.24 12:45:58

Asia on täysin sinun päätettävissä eli voit kieltää lapsesi kuvien julkasun. Sukulaisten on pakko kunnioittaa päätöstäsi. Yks äiti kuvaa lastaan todella paljon ja yks kuva oli tyttö 3v istui ammeessa, vettä napaan asti. Mielestäni jokaisella on oikeus yksityisyyteen niin yks tollo laittaa kuva alastomasta lapsesta kaikkien nähtäväksi, profiili oli julkinen niin kuvat näky kaikille. Omista lapsista oon joitain kuvia laittanu mutta olivat jotain 10v kun eivät halunneet kuvia mun faceen. Synttärikakun kans kuvan sain julkaista kun lapsi antoi luvan.

  Re: Somettaja-sukulaiset ja lapsen kuvien julkaisu

Lähettäjä: Katsoja 
Päivämäärä:   30.9.24 12:47:41

Ei tarvitse perustella. Me ilmoitettiin jo ennen synnärille menoa, että toivomme voivamme itse kertoa perheenlisäyksestä sekä somessa että muutenkin. Silti anoppi oli jo mennyt someen laulamaan.

Kuvista sanoimme ensimmäisen kuvan yhteydessä, että lapsesta ei julkaista someen kuvia, ei meidän eikä muiden toimesta.

  Re: Somettaja-sukulaiset ja lapsen kuvien julkaisu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.9.24 12:51:48

Mun mielestä riittää perusteluksi se, että te olette valinneet näin. Kaikki perustelu menee tavalla tai toisella heidän syyttämisekseen, koska toisen lapsen kanssa toimitaan eri tavalla eli lisää vaan ongelmaa ja vastakkainasettelua.

  Re: Somettaja-sukulaiset ja lapsen kuvien julkaisu

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   30.9.24 12:56:11

Miksi ajattelet, että olet velkaa selityksen?

Parempi on vain sanoa, että koska et halua (tällöin et myöskään pillastuta sukulaisia vihjaamalla että toimivat väärin). Sisarukselle voit sanoa, että eri perheillä on eri toimintatavat ja sinulla ja hänen äidillään on eri tavat tässä asiassa. Voit opettaa, että erilaisia tapoja tulee kunnioittaa.

Sinun ei tarvitse vakuuttaa, perustella, kaivaa tilastoja tai tutkimuksia. Voit vain sanoa että et halua ja piste. Jos eivät kykene kunnioittamaan rajojasi, en antaisi lasta hoitoon tai kävisi kylässä. Ilmeisesti kuitenkin ovat totelleet sinunkin kohdalla. Itselle olisi ok kuvat joissa vain kädet tai jalat näkyy. Ei edes kasvottomia kuvia. En myöskään haluaisi, että edes etunimeä julkaistaisi vaan voisi keksiä jonkun oman lempinimen, jolla voi somea päivittää korkeintaan. Sekkn vhän siinä ja siinä.

Ja tästä tuli mieleen sekin, että jopa hyvin tavanomaisissa ammateissa asiakkaat saattavat uhkailla että tekevät jotain työntekijän lapsille. Jos vasta uhkailun jälkeen alkaa siivota somea, niin lirissä ollaan.

  Re: Somettaja-sukulaiset ja lapsen kuvien julkaisu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.9.24 13:45:07

Ei sinun tarvitse saada heitä ymmärtämään.

Tai oikeastaan sinun, eikä kenenkään tarvitse ikinä saada ketään muuta ymmärtämään kantaasi tai edes välttämättä tarvitse perustella, vaikka toki se on usein kohteliasta.

Mitä enemmän perustelet, sitä enemmän toisella on asioita mihin tarttua kiinni ja yrittää pyörtää sinun/teidän päätöksenne tai löytää porsaanreikiä puheista.

Pidät vaan rajoista kiinni leijonaemon voimin. <3 Tsemppiä. Älä anna hitustakaan periksi, äläkä jätä pelkkiin kuviin vaan rajaa koko lapsen elämä pois somesta. Sopikaa erikseen, että saa mainita, että "lapsenlapsi oli kylässä" jälkeenpäin, mutta reaaliaikaista tietoa lapsen olinpaikasta ei saa julkaista jne.

  Re: Somettaja-sukulaiset ja lapsen kuvien julkaisu

Lähettäjä: some 
Päivämäärä:   30.9.24 15:08:03

Kiitos kommenteista. Näin se vaan täytyy tehdä että on tiukkana. Tuo oli hyvä idea, että kertoo ristiäiskutsussa asian (tai meillä ei tulisi ristiäisiä, vaan nimiäiset ja koska ne on vielä epämuodollisemmat, niin siinähän sen voisi mainita). Tai sitten just siinä vaiheessa, kun joku ottaa ensimmäistä kuvaa, niin sanoo toiveen.

Olen itse niin kiltti ihminen, etten halua pahoittaa kenenkään mieltä tai "määräillä" muita, mutta tuo on kyllä asia mitä en yhtään haluaisi, siis että lapsi joutuisi pienestä asti olemaan "somepersoona".

ja tuo on hyvä pointti, ettei turhaan selittele ja perustele liikaa. Se on totta, että siinä helposti vaan pahoittaa muiden mielen. Omasta mielestä kun lasten kuvien julkaisu vaan on yksiselitteisesti väärin, niin asiaa on vaikea perustella niin, että ei moittisi muiden toimintaa...

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.