Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Autoilu ja lasten talvivaatteet

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   30.9.24 09:56:36

Kysymys pienten lasten vanhemmille jotka kulkevat autolla. Kun turvaistuimessa ei saisi käyttää toppavaatteita mutta ulkona voi kuitenkin olla tosi kylmä. Miten pidätte lapset lämpiminä kun matkustatte esim harrastuksiin joissa perillä ollaan autosta suoraan ulkona. Kotonahab auton voi lämmittää ennen autoon menoa ja jos mennään kaverille/sululaisille niin juosta äkkiä autosta sisälle lämpimään mutta entäs jos mennään vaikka ulkoilemaan, pakkasta on parikymmentä astetta. Puetteko lapset ulkona auton vieressä vai saako toppavaatteet keplotelyia jotenkin päälle niin että eivät haittaa turvavöitä?

Me ei siis asuta Suomessa, täällä ei niin kylmä että asia olisi ongelma. Tuli juuri itselle mieleen kun ensimmäistä kertaa oltaisiin tulossa puolitoistavuotiaan kanssa talvilomalle.

  Re: Autoilu ja lasten talvivaatteet

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   30.9.24 10:08:22

Villahaalareita vaikka useampi päälle ja villapeitto autoon. Toppahaalari voi olla päällä mutta nilkoissa eli pois pepun alta. Sitten kun ulkoilemaan niin tenava istuimesta pois ja haalarin nosto ylös.

  Re: Autoilu ja lasten talvivaatteet

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.9.24 10:23:37

Vauva matkusti untuvapussukassa, jossa vyöt tulee pussin sisäpuolelle. Sitä vanhemmat on kyllä matkustaneet toppavaatteissa. Pidemmille matkoille riisutaan vähemmäksi, mutta arkiajelut vaatteet päällä. Taaperon riisumiseen/pukeutumiseen menee helposti minä itse -raivareiden kera helposti 20min, joten siinä ajassa jäätyy itse, lapsi ja järki.

Niissä demonstrointivideoissa vyöt jätetään oikeasti todella löysälle. Itse kiskon niin lujaan, että en usko lapsen pääsevän vöistä mihinkään kolaritilanteissa.

  Re: Autoilu ja lasten talvivaatteet

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   30.9.24 10:36:27

Meillä myöskin näin, että turvakaukaloiässä lapsilla ollut kaukalopussi ja sielä alla vaatetus kelin mukaan. Isoimmilla pakkasilla sisävaatteiden päällä villavaatteet.

Ja sitten kun on siirrytty isomman turvaistuimeen, niin lapset on matkustaneet pienemmillä pakkasilla villahaalarissa ja asusteissa ja isommilla pakkasilla ihan normisti ulkovaatteissa. Kyllä meillä ainakin istuimien vyöt saa kunnolla kiristettyä niiden ulkovaatteiden päälle, ei valu olalta alas tai muuta vastaavaa.
Jos tulee isompi auto-onnettomuus kohdalle ja lapset on asianmukaisissa istuimissa autossa asianmukaisesti kytkettyinä, niin ajattelen, että talvella lasten todellinen uhka on kylmyys. Vanhemmat esim. tajuttomana etupenkillä, eikä peittelemässä/pukemassa lapsia ja lapset jäätyy takapenkille, koska ei ollut kunnon varusteita päällä.

  Re: Autoilu ja lasten talvivaatteet

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   30.9.24 10:43:56

Kiitos vastauksista. Vauvan kanssa oli helppo tosiaan villahaalarissa kaukalopussissa ja sieltä suoraan oman takin alle kantoreppuun mutta taapero ei suostu enää äitin sylissä pitkään olemaan vaan haluaa liikkua itse niin pakko varautua siihen että päälle tarvitaan ne kunnon toppavaatteet.

Hyvä pointti muuten tuokin että onnettomuudessa kylmyys itsessään voi olla iso vaara.

  Re: Autoilu ja lasten talvivaatteet

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.9.24 10:45:13

Meillä on autossa pieni villapeitto jonka saa jalkojen päälle lämmittämään. 9-vuotias käyttää sitä vieläkin välillä vaikka tosiaan on sellainen vauvapeittokokoinen ja aikoinaan vauvalahjaksi saatu :)

  Re: Autoilu ja lasten talvivaatteet

Lähettäjä: Kps 
Päivämäärä:   30.9.24 11:54:47

Meilläkin ne oikeasti paksut, ilmavat toppavaatteet on kyllä riisuttu autoon mennessä nilkkoihin. Ei meidän 2-vee pysy löysien vaatteiden alla vöissä, jos saa sellaisen raivo-kiemurteluvaihteen päälle, joten todellakin laitan vyöt mieluummin ohuempien vaatteiden päälle niin saa varmasti kunnolla kiinni. Ja siihen haalarin nostoon ei kyllä saa 20 minuuttia menemään vaikka raivoais kuinka, se vaan puetaan eikä jäädä kyselemään halusiko itse tai mitä ikinä. Johan tolla menolla menee koko päivä jos joka pukemiseen pitää käyttää 20 minuuttia.

Euron viesti sai kyllä pohtimaan tota asiaa uudelleen, auto jäähtyy aika äkkiä kyllä tosi kylmäksi, varmaan tunnissa jo alkaa olla huono homma. Mutta että olis jossain niin korvessa, että ketään ei aja tunnin aikana ohi, tai toisaalta kukaan ei osaa kaivata, niin enpä tiedä. Miksei jollekin tosi korvessa asuvalle yksinhuoltajalle ihan relevantti kysymys pohdittavaksi.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.