Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Jos kärsit tai olet kärsinyt kovasta häpeästä...

Lähettäjä: Väkva 
Päivämäärä:   28.9.24 22:31:39

...mitä on sen taustalla?

  Re: Jos kärsit tai olet kärsinyt kovasta häpeästä...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.9.24 22:41:22

häpeän koska sairaus on heikkoutta. häpeän atopiaani ja peittelen esim kipuja viimeiseen asti. hoidan ja laastaroin salaa.
kasvoissa onneksi vähiten kesimää. hassu juttu muuten että tänään eka kertaa tälle syksyä alkoi polttelu että kohta taas räjähtää .

  Re: Jos kärsit tai olet kärsinyt kovasta häpeästä...

Lähettäjä: Pilkku 
Päivämäärä:   28.9.24 22:49:21

Lapsena kasvatettiin häpeällä, eli vanhemmat usein pilkkasivat tai jopa suuttuivat, jos en tiennyt tai osannut jotain. Tunteita ei saanut kauheasti näyttää. Opin olemaan kiltti ja vaivaton ja häpeämään, jos jouduin jotenkin esille tai olin "vaativa". Äiti oli parempi kasvattaja, mutta isän kanssa piti olla juuri niinkuin isä tahtoi, eikä saanut olla omia mielipiteitä. Niistä sai tukkapöllyä tai vähintäänkin huudot. Samoin siitä, jos yritti tehdä kuten isä tahtoi, mutta ei onnistunut. Isä harvoin kertoi mitä halusi, vaan se olisi pitänyt vain jotenkin tietää. Avun kysymisestä sai haukut. Opin siis pitämään itseäni tosi tyhmänä.

Yläasteella tulivat ulkonäköpaineet. En ollut mikään nätti tyttö. Silmälasit, kihara tukka (silloin piti ehdottomasti olla suora), ei meikkiä (kotona paheksuttiin, joten en meikannut), lapsellinen naama, epämuodikkaat vaatteet ja heppatyttö - siis ei todellakaan sovelias suositumpien kaveriksi. Typerä "kaverini" meni vielä laulamaan koko luokalle, että olin ihastunut yhteen suosittuun poikaan, ja siitäkös riemu repesi. Minulle huudeltiin hyivttua vain sen yhden päivän, mutta sen jälkeen en enää koskaan ottanut kehenkään luokkakaveriin kontaktia, ellei ollut pakko. Häpesin niin hirveästi itseäni ja uskoin täysin, että olen ruma, nolo ja ällöttävä. Kehitin niin hirveän itsehäpeän, että en vielä lukiossakaan puhunut muille kuin ihan pakon edessä. Vasta amk:ssa aloin pikkuhiljaa avautua, kun ympärillä oli ihan uudet ihmiset ja meillä oli samanlaiset kiinnostuksenkohteet.

Minut pelasti täyspäinen äiti ja teini-iässä hevoset, tallinpitäjä ja talliporukka. Tallilla sain viimeinkin tehdä asioita ilman pilkkaa ja minulle annettiin jopa vastuuta, kun osoitin olevani oppivainen ja luotettava. Se oli balsamia sielun haavoille. Hevoset eivät ikinä pilkanneet ja yhdestä arasta ruunasta tuli paras hevosystäväni.

  Re: Jos kärsit tai olet kärsinyt kovasta häpeästä...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.9.24 22:49:58

Mitä taustalla?
Koulukiusaaminen, omassa perheessä olin nuorin ja lytättiin tyhmyydestä. En tajunnut kaikkia asioita, koska olin nuorin ja myöhemmin ajattelin toisin kuin muut esim. luonnosta.

Vaikka monet ajatukseni on nyt todistettu oikeiksi, vieläkin tunnen itseni idiootiksi. Olen krooninen alisuoriutuja, haittaa elämää ja parisuhdetta.

Rankkaa, en pysty ottamaan vastaan mitään kehuja. Hävettää koko olemassa olo.

  Re: Jos kärsit tai olet kärsinyt kovasta häpeästä...

Lähettäjä: Pilkku 
Päivämäärä:   28.9.24 22:50:48

., pliis, älä häpeä itseäsi ja salaile hoitoasi. :( Ethän sinä voi sille mitään, että sinulla on atopia! Jos joku pilkkaa sinua atopian tähden, niin se kertoo pahaa vain hänestä, ei sinusta.

  Re: Jos kärsit tai olet kärsinyt kovasta häpeästä...

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   28.9.24 23:36:19

Olen hävennyt perhettäni tai tarkemmin sanottuna veljeäni, joka sortui huumeisiin yläasteella ja myöhemmin joutui vankilaan huumeiden takia. En vaan ole pystynyt kertomaan kenellekään asiasta ja häpeän asiaa edelleen, vaikka siitä on aikaa jo parisenkymmentä vuotta. Järjellä tiedän, etten ole pystynyt vaikuttamaan asiaan, mutta silti olisin halunnut pelastaa perheeni tältä (ja niin monelta muulta) koettelemukselta.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.