Lähettäjä: -
Päivämäärä: 28.9.24 21:54:17
Miten pääsee testauttaa endon kunnolla? Onko voimakkaat kuukautiskivut normaaleja? Minulla kivut ovat tasaisesti paheneet teinivuosista ja jo alussa voimakkaat, tänään taas eka päivä enkä tajunnut ottaa kipulääkettä heti - kuukautiset epäsäännölliset, ja tietysti oireiden kaverina myös yleistyneet suolistoperäiset kivut, jämädiagnoosi IBS, niin on aika yleistä että en ehdi ottaa lääkettä ennen kuin tajuan että kyse menkkakrampeista. Kiemurtelin itkien sängyssä 1,5h ennen kuin 800mg buranasta ja 1000mg panadolista alkoi saamaan sen verran apua että pystyin kääntämään koiran talon nurkalla.
Mieliala alkaa olla niin matala kipujen ollessa päällä, osin ihan epätoivosta ja kyllästymisestä ja avun puutteesta että hyvä ettei ole itsetuhoisia ajatuksia. Minulla ei ole muuten mielialaongelmia, en vaan jaksa tätä viiltävää navan alta nivusiin, takareisiin, polviin ja nilkkoihin säteilevää kipua ja kaksikerroin sikiöäasennossa kärsimistä. Ja omaan vielä korkean kipukynnyksen.
Ensimmäinen päivä täysin työkunnoton lähes aina, toka jo hyvin kyseenalaisesti kykeneväinen, mutta hiton kipeänä 3-4 päivää ja sen jäljiltä niin väsynyt että elämä jatkuvasti paussilla tämän takia.
Hormonikierukkaa kokeiltu joilla kivun kärki madaltui, mutta sitten sitä oli 24/7, pillerit ei sovi, lääkärissä käyty tutkimuksissa monesti viimeisen 10-v aikana, ultrassa kaikki ok, määrätään e-pillereitä ja muita kipulääkkeitä ei määrätä luin ibumaxia ja panadolia. Itse en keksi muuta kuin endon mutta ei tutkimuksia meinaa saada, "kaikki hyvin ja ihan normaalia" oli lääkärin mukaan myös silloin, kun kuukautisissa puolen vuoden tauko parikymppisenä.
Eikö siellä silti voisi olla se endo? Onko tähystys ainoa tapa varmistua?
Fiilistä pahentaa myös kumppanin tuen puute, joka ei tunnu ymmärtävän kuinka kipeäksi tästä tulen, ja sama vähättely tulee kaikkialla vastaan, eniten terveydenhuollossa. Ottaa päähän kuin pientä oravaa, itseni ja kaikkien niiden jotka tappelee saman ongelman kanssa, puolesta.
Onko kukaan löytänyt kipuihin apua, onko määrätty jotain muita kipulääkkeitä jotka toimivat
|