Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mikä diagnoosi minulla olisi

Lähettäjä: Minna 
Päivämäärä:   28.9.24 16:35:47

... Jos olisi.
Ihan leikki ajatus
Eli, ei pisteitä laiskuuden piikkiin.

- innostun uusista harrastuksista, harrastan hetken ja lopetan. Sama pätee myös ideoihin/ uusi koulutus, innostun, en edes aloita.
- kaappien siistinä/ järjestyksessä pitäminen on minulle mahdotonta. Vaikka kuinka yritän ja teen niin Pum, pian on taas kaaos. Tämä on ehkä se pahin mikä häiritsee.
-

  Re: Mikä diagnoosi minulla olisi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.9.24 16:36:46

no siis ihan klassisia adhd:n ilmenemistapoja, mutta jos on vain nuo oireet niin ei sillä diagnoosia saisi (tai kannattaisi hakea)

  Re: Mikä diagnoosi minulla olisi

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   28.9.24 16:39:48

Et ole pitkäjänteinen tai kovin siisti ja järjestelmällinen. Ei siihen diagnoosia tarvita - noita taitoja voi kehittää kyllä halutessaan erilaisin työkaluin.

  Re: Mikä diagnoosi minulla olisi

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.9.24 16:42:01

Onko aloituksen lähetys keskeneräisenä myös nyt oirelistalla? :D

  Re: Mikä diagnoosi minulla olisi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.9.24 16:46:12

"Lähettäjä: Ällö
Päivämäärä: 28.9.24 16:39:48

Et ole pitkäjänteinen tai kovin siisti ja järjestelmällinen. Ei siihen diagnoosia tarvita - noita taitoja voi kehittää kyllä halutessaan erilaisin työkaluin."

Kylä se ADHD-diagnoosi, edes itse tunnistettu ADHD on oikeasti aivan valtavan iso asia joka helpottaa elämää.

Kannattaa tutkia miten ADHD-aivojen dopamiinit toimivat verrattuna neurotyypillisten aivoihin. Kärjistetysti siinä missä muilla mennään sellaista melko suoraa linjaa loivinen nousuineen ja laskuineen, ADHD:ssa sellainen tasaisuus on lähes mahdotonta saavuttaa pysyväksi tilaksi vaan aivot ovat kuin on/off-kytkimellä.

Dopamiini vaikuttaa aivoissa mm. motivaatioon. Jos ihmisen dopamiinireseptorit tuhotaan (kuten eräissä lääkekokeissa on käynyt) ei ihminen pysty edes liikkumaan! Joten kun dopamiinit ovat vähissä, ihan kenellä tahansa on vaikea saada mitään aikaan. ADHD:ssa sitä dopamiinia vaan ei saa mistään pitkäjänteisyyttä vaativasta tai itselle epäkiinnostavasta toiminnasta, esim. opintojen loppuun saattaminen ei tuo yleensä juurikaan mitään mielihyvää vaan vain helpotusta että se on ohi.

Siihen kun lisätään se, että keskittyminen on äärimmäisen vaikeaa jos asia ei ole itselle mielenkiintoista. Se mielenkiinto kun syttyy niin tulee juurikin aloittajan kuvaamaa "harrastusshoppailua", eli mennään ihan täysillä johonkin asiaan viikoiksi, kuukausiksi ja sen jälkeen harvoin enää kosketaan isollakaan rahalla hankittuihin harrastusvälineisiin.

Tottakai näissä kaikissa voi kehittää itseään, mutta ei se aivojen toiminta sillä muutu. Tuossa harrastusshoppailussa itseäni on auttanut se, että ihan ensimmäisenä suuntaan kirjastoon ja teen vielä varauksia joten saan "hankittua" paljon kirjoja ilman rahallista panostusta. IKINÄ en ole lukenut yhtään kirjaa, kun en pysty lukemaan mitään mihin en voi täysin uppoutua. :D

  Re: Mikä diagnoosi minulla olisi

Lähettäjä: Minna 
Päivämäärä:   28.9.24 16:54:32

Saako dopamiini tasoja mittautetua?

- hups, en tiedä mitä kävi. Pitikö hai eikö vai oliko tuo vahinko :D

Joo jos kirjassa on paljon nimiä/ hahmoja ym niin jää
lukematta, en jaksa keskittyä/ painaa mieleen.
Kirjan täytyy olla tosi helppoa ja HYVÄÄ luettavaa.

  Re: Mikä diagnoosi minulla olisi

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   28.9.24 16:56:26

. , sitten minulla, parhaalla ystävälläni ja ja monilla muilla ystävillänikin olisi mukaasi ADHD. Ihan oikeasti, ei kaikki luonteenpiirteet ole mikään diagnoosi. On luonnollista, että kaikki asiat ei kiinnosta, asioista voi kiinnostua hetkeksi paljonkin ja sitten mielenkiinto lopahtaa. Hyvänä esimerkkinä se, että tammikuussa salit täyttyvät harjoittelijoista, helmikuussa alkaakin olla väljää. Ihan normaalia.

  Re: Mikä diagnoosi minulla olisi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.9.24 17:02:04

Ällö, älä viitsi olla noin ilkeä ymmärtämättömyydessäsi. Vaikka ollaan ht.netissä voit silti ottaa ihan itsenäisesti asioista selvää ennen kommentointia.

Tottakai meillä jokaisella on niitä piirteitä, siksi niitä onkin vaikea joskus tunnistaa ja sinunkaltaisilla empatiakyvyttömillä ihmisillä on vaikeuksia ymmärtää miten niistä voi joillekin olla elämässä aivan valtavasti haittaa.

  Re: Mikä diagnoosi minulla olisi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.9.24 17:03:41

"DHD on kehityksellinen neuropsykiatrinen häiriö.
ADHD:n syyt ovat ensisijaisesti geneettisiä eli perinnöllisiä. Aivojen välittäjäaine dopamiinin säätelyn poikkeavuus on merkittävimpiä syitä häiriön taustalla. "

Siinä ihan pikagoogletuksella sinulle Ällöytys pieni tiivistys. Kyse on aivojen poikkeavasta toiminnasta, se, että sinä et ymmärrä tekee sinusta vain tyhmän.

  Re: Mikä diagnoosi minulla olisi

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   28.9.24 17:06:28

. Tutustu itseaiheutettuun keskittymishäiriöön.

Ja joo, kyllä, kaikki aloittajan kirjoittama pätisi myös minuun. Yksittäisten piirteiden perusteella ei voida ketään "diagnosoida". ADHD-diagnoosin saa aivan liian helposti muutoinkin.

  Re: Mikä diagnoosi minulla olisi

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   28.9.24 17:08:56

Ja . , sinua pidän enemmän empatiakyvyttömänä, kun noin nätisti kaunein sanoin puhut muista ihmisistä. Jo nyt on havahduttu siihen, että ADHD-diagnooseja on annettu tietyillä sairaanhoitoalueilla liiankin heppoisesti.

  Re: Mikä diagnoosi minulla olisi

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   28.9.24 17:12:23

. , tässä luettavaa: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010141947.html pidätkö tosiaan uskottavana noita lulemia?

  Re: Mikä diagnoosi minulla olisi

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.9.24 17:15:20

Siis missä ja kenelle, Ällö, on annettu liian hepposesti adhd- diagnooseja? Lähde? Tilastot? On pelkkää mutua, jos et pysty perustamaan väitettäsi.

  Re: Mikä diagnoosi minulla olisi

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   28.9.24 17:34:13

Et siis vaivautunut lukemaan tuota.

  Re: Mikä diagnoosi minulla olisi

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   28.9.24 20:01:49

Toisaalta aikuisten, ja varsinkin naisten, adhd jää usein tunnistamatta ja diagnosoimatta. Samoin lapsista tytöt jäävät poikia helpommin ilman diagnoosia koska diagnoosikriteerit perustuvat pojilla tehtyihin tutkimuksiin.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.