Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä teit sinä päivänä, kun Estonia upposi?

Lähettäjä: Sally 
Päivämäärä:   28.9.24 01:49:58

Estonian uppoamisesta tulee juuri nyt kuluneeksi 30 vuotta. Mitä teit sinä päivänä, keskiviikkona 28.9.1994? (En viitsi kysyä, mitä teit uppoamishetkellä, koska kello 1.50 useimmat lienevät olleet nukkumassa.)

Minä olin mitä todennäköisimmin koulussa, peruskoulun 4. luokalla.

Jos täällä on joku, joka menetti onnettomuudessa omaisensa tai ystävänsä, osanottoni.

Estonian onnettomuudessa Punainen Risti teki paljon auttamistyötä pelastuneiden ja läheisiään etsivien hyväksi. Sattumoisin juuri nyt on menossa SPR:n Nälkäpäivä-keräys, jolla tuetaan katastrofirahastoa. Voit lahjoittaa kaupungilla kulkiessasi tai netissä: https://www.nalkapaiva.fi/. Voit myös mennä itse lipaskerääjäksi.

  Re: Mitä teit sinä päivänä, kun Estonia upposi?

Lähettäjä: Nasu 
Päivämäärä:   28.9.24 01:55:11

Oli Saksassa töissä koirahoitolassa.

  Re: Mitä teit sinä päivänä, kun Estonia upposi?

Lähettäjä: hmmm 
Päivämäärä:   28.9.24 02:06:49

oli vapaapäivä. keitin kahvit. istuin kupin kanssa sohvalle ja avasin telkun. epäuskoisen järkyttyneenä vain tuijotin ja yritin tajuta. oikeastaan muuta en muista.
suru ja epäusko oli kauhea. ei vain mennyt aivoihin asti että noinkin voi käydä ja kaikki ne ihmiset ja hätä ja entäs ne löukkoon jääneet ja ei. ahdistaa vieläkin ajatus.

  Re: Mitä teit sinä päivänä, kun Estonia upposi?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   28.9.24 02:19:49

Olin lähdössä kouluun, kun kuulin tästä ja pidettiin koulussakin tv auki, mikä oli tavatonta. Olin 10 v. Nykyään ei taatusti näytettäisi tällaista koulussa lapsille, mutta silloin pidettiin normaalina, että lapsetkin saavat tietoa asiasta, varsinkin, kun liki kaikki olivat jo asiasta kuulleet.

Tiedän useamman, jotka olivat Europalla töissä tuolloin (jo eläköityneitä kollegoita) ja osa ei koskaan voinut palata laivatöihin enää. Tunnen yhden Estonialta selvinneen, joskin tiemme kohtasivat vasta paljon myöhemmin.

  Re: Mitä teit sinä päivänä, kun Estonia upposi?

Lähettäjä: LT 
Päivämäärä:   28.9.24 02:35:40

Normaali koulupäivä ala-asteella. Kaveri kertoi, että joku laiva on uponnut. Oli kuullut Huomenta Suomen uutisista juuri ennen kouluunlähtöä. Ei siinä kohtaa ymmärretty tilanteen vakavuutta. Kaveri kertoi, että uutisten mukaan laivalta oli kuulunut ”mayday, mayday”. Meidän suosikkipiirretty oli silloin Disneyn Aladdin ja siinä on kohtaus, jossa Henki on ampiainen, työntää käsiään eteen ja taakse ja sanoo ”mayday, mayday”. Alettiin sitten kaverin kanssa matkia Hengen käsiliikkeitä ja hoettiin maydayta.

Illalla sitten selvisi asian vakavuus.

Eräs sukulainen oli yksi niistä pintapelastajista, joita helikoptereista laskettiin tutkimaan pelastuslauttoja. Muuten ei ole yhteyttä Estoniaan. Paitsi että elämäni ensimmäisen Ruotsin-risteilyn tein kyseisellä laivalla, kun se vielä kulki Vaasa-Uumaja väliä.

  Re: Mitä teit sinä päivänä, kun Estonia upposi?

Lähettäjä: t 
Päivämäärä:   28.9.24 02:46:19

Olin sairaslomalla flunssassa ja heräsin kun kaveri tuli oven taakse koputtamaan ennen kahdeksaa aamulla, että "Äkkiä telkkari auki, Estonia on uponnut!"
Mikä hemmetin Estonia ihmettelin tukka pystyssä? No joku ruotsinlaiva, monta sataa hukkunut! vastasi kaveri.
Äkkiä televisio auki ja pelastustoimia sekä koko tätä järkyttävää tragediaa sitten yhdessä epäuskoisena ihmeteltiin aamukahvia hörppien. Ikimuistoista.

  Re: Mitä teit sinä päivänä, kun Estonia upposi?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.9.24 03:28:44

30 vuotta tuntuu kyllä todella pitkälle ajalle. Mihin kaikki vuodet ovatkin valuneet..

Olin 13-vuotias, kouluun lähdössä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.