Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lasten synttärit: ovet ja kaapit lukkoon…

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   27.9.24 19:28:07

Lapsella oli just 9v kaverisynttärit. Lapsia 10, ikää 8-9v. Kaikki lapset olleet täällä ennenkin, vähintään viime vuoden synttäreille.

Muuten kaikki meni tosi hyvin, mutta ihmetyttää lasten käytös.

Olin etukäteen sulkenut työhuoneen ja makkarin ovet. Makkarissa myös jonkin verran tavaraa, kun sinne nostettu muutamia asioita pois tieltä, eli ei mitenkään kutsuva tila. Lisäksi olin kissan sulkenut kodinhoitohuoneeseen ja sieltäkin ovi kiinno ja valot pois.

Ajattelin ettei tuon ikäisiä lapsi tarvitse enää niin aktiivisesti vahtia. No mitä vielä. Yksi lapsi vaan lähti tutkimaan huoneita. Lapsi siis vaan lähti muiden seurasta, haahuilee suljetulle ovelle, avaa sen ja menee sisään katselemaan ja tutkimaan. Siis sinne pimeään huoneeseen. Keskeytin puuhan sanomalla ”tuutko pois sieltä, siellä ei ole mitään lapsille, meneppä leikkimään muiden kanssa” ja lapsi sanoi okei ja lähti takaisin muiden seuraan. Ja minä katselin perään että mitä ihmettä. Kyse ei ollut mistään piiloleikistäkään.
Toisen kerran huomasin että ovi oli auki, joku toinenkin (tai sama lapsi) oli siellä käynyt.

Toisen lapsen kuulin availevan eteisen lipaston laatikoita. Missä siis on työkaluja, aikuisten pipoja ja hanskoja yms. Ei mitään lapsille. Mutta useampaa laatikkoa lapsi kokeili (laatikot nitisee, joten kuulin äänen, en ehtinyt just kieltämään).

Oma lapsi tiesi että kissan pitää antaa olla rauhassa. Mutta useampi lapsi lähti minun lapselta tai aikuisilta kysymättä etsimään kissaa. Oikein kutsuivat muutkin paikalle kun lopulta löysivät. Sain parikin kertaa heitä hakea pois saunasta kissan luota.

Ei tuosta nyt vahinkoa synny, mutta tuntuu tosi oudolta, että lapset vaan penkoo kaappeja tai menee huoneisiin joissa ei ole yhtään mitään heille.

Jotenkin vaan niin outoa, itse muistan olleeni lapsena pikemminkin arka muiden kodissa kun ei tiennyt tarkkaan sääntöjä. En todellakaan penkonut huoneita.

En itse osaa kuvitella että oma lapsi toimisi noin. Mutta rehellisesti sanoen en kyllä tiedä onko asiasta suoraan puhuttu. Ehkä pitäisi. Ja ens vuonna taidan vaan laittaa ovet lukkoon noista huoneista.

Mites muut, oletteko opettaneet lapselle ettei toisten taloja tutkita tai oletteko törmänneet tämmöiseen käytökseen?

  Re: Lasten synttärit: ovet ja kaapit lukkoon…

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.9.24 19:39:58

Kaverisynttärit aina valvotusti aikuisten silmien alla niin pitkään kuin niitä järjestetään. Suunniteltua ohjattua puuhaa koko ajaksi niin pysyy kaikki säätäjätkin kurissa ja nuhteessa.

Omille on opetettu ettei toisten kodeissa pengota paikkoja.

  Re: Lasten synttärit: ovet ja kaapit lukkoon…

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.9.24 19:44:46

Lapset on uteliaita otuksia ja osalle ei ole opetettu kotona, ettei toisen kotona mennä tutkimaan laatikoita tai pimeitä, suljettuja huoneita. Ainakin pitää sisääntullessa kertoa, että kissa pelkää meteliä, ja on sen takia nyt pois näkösältä juhlien ajan. Suljettuihin oviin ei saa koskea.

Aina lasten kaverisynttärit kokonaan valvottujen silmien alla.

  Re: Lasten synttärit: ovet ja kaapit lukkoon…

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.9.24 19:50:10

No lapset nyt on vaan uteliaita. En kyllä muista, olenko omille lapsille tuollaista opettanut. Ja kyllä meillä vieraat lapset on saaneet tutkia, ei mulla mitään sitä vastaan ole ollut. Lapsilla oli yksi afrikkalaistaustainen kaveri ja hän oli kyllä hirvittävän utelias, varmaan ei ollut kauheasti kokemusta suomalaisista kodeista (oli siis juuri silloin tullut Suomeen). Minä sitten hänelle esittelin, että siellä on komero, haluatko että kurkataan sinne?

  Re: Lasten synttärit: ovet ja kaapit lukkoon…

Lähettäjä: Armanjakki 
Päivämäärä:   27.9.24 19:52:40

Pitää sanoa selvästi, ettei niihin huoneisiin mennä. Kaappien tonkimista en ymmärrä enää tuon ikäisiltä. Aikoinaan kaverin luona sanottiin synttäreillä selvästi, ettei tietokonehuoneeseen mene yksikään iikka.

Toisaalta olen nähnyt omien lasten synttäreillä niin ihmeellisiä lapsia että oksat pois. Näitä ei kutsuta meille muulloin .

  Re: Lasten synttärit: ovet ja kaapit lukkoon…

Lähettäjä: rotiska 
Päivämäärä:   27.9.24 20:01:07

Kakaroilla ei ole mitään asiaa tonkimaan kaappeja ja tutkimaan paikkoja muiden kotona eikä meillä.

Kaverisynttärit on muuten hyvä järkätäkin jossain muualla kuin kotona jos siihen on mahdollisuus. Työväentalot ym vastaavat. Vuokra ei ole yleensä kallis ja on tilaa juosta.

  Re: Lasten synttärit: ovet ja kaapit lukkoon…

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.9.24 20:06:14

lapset uteliaita otuksia, jotkut vielä enemmän. Muistan omasta lapsuudesta sellaisen tytön jota kaikki vieläkin miettii et olikohan sillä jotain persoonallisuushäiriötä. Saattoi olla todella kiva, kohtelias ja sellainen kiva vieras ja sit pimahtaa yhtäkkiä ja heittämään kulhoja nauraen, tutkimaan huoneita ja tutkia toisten vanhempien makuuhuoneiden laatikoita löytääkseen jotain "noloa" eli seksileluja. Erityisesti juuri synttäreillä. Muiden lasten kieltämiset ei menneet kuuleviin korviin, erityisesti jos sai jonkun mukaan sellaiseen tyhmään naurukohtaukseen jossa juostaan ympäri kämppää, tiputetaan herkku kulhoja jne.

Laittaisin jotain lappuja huoneisiin "ei saa mennä" tai valvoisin itse jos kämppä sen verran pieni ettei ole vaikka yläkertaa.

  Re: Lasten synttärit: ovet ja kaapit lukkoon…

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   27.9.24 20:06:51

No, meillä vieraili juuri yksi AIKUINEN, joka ihan kyselemättä avasi yhden kaapin oven keittiöstä kysyem "mitä te näissä kaapeissa pidätte?". Kysymys siis sinänsä ok, kun asunnon tiloista puhuttiin ja meillä on keittiössä ruokailutilassa vähän epätavallisesti sellaiset korkeat kaapit, mutta kyllä tuntui oudolta, että joku ekaa kertaa kyläilevä vähän vieraampi tuttu avaa kaapin oven oma-aloitteisesti!

Itse muistan lapsena (joskus ehkä juurikin noin 8-10-vuotiaana) olleeni vähän sellainen utelias, että kaverien luona vieraillessani saatoin katsoa kyselemättä heidän kaappeihin. MUTTA siis vain tämän kaverilapsen omassa huoneessa! Talon muissa tiloissa en todellakaan hortoillut itsekseni tai availlut kaappeja. Mutta muistan, että yksi kaveri tuosta mulle kerran sanoikin, että ei tykkää, että "pengon" hänen huonettaan. No, nolostuin vähän ja tajusin lopettaa sellaisen.

  Re: Lasten synttärit: ovet ja kaapit lukkoon…

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.9.24 21:51:28

no vanhemmille sanoo että mikapetteri tonki laatikoita vaikka kiellettiin. ei tarvi tulla enää.

  Re: Lasten synttärit: ovet ja kaapit lukkoon…

Lähettäjä: Visa 
Päivämäärä:   27.9.24 21:59:44

Meiltä katosi arvotavaraa ja lääkkeitä sekä viinaa, ei enää järjestetä mitään!

  Re: Lasten synttärit: ovet ja kaapit lukkoon…

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   27.9.24 22:09:45

Joo, tuollaista se on, jos kotona ei neuvota mikä on sopivaa käytöstä kyläillessä.

Omaa poikaani neuvoin aikoinaan niin, että kylässä/kavereilla on ok olla ”julkisissa” tiloissa ( eteinen, olohuone, keittiö, ruokailutila, vessa jne ), mutta esim. vanhempien makuuhuoneeseen ei mennä eikä kaverin huoneeseenkaan, jos ei kutsuta. Makuuhuoneet ja esim. pesutilat ( vessaan voi tietenkin mennä, vaikka se olisi samassa kuin esim. suihku ), ovat perheen yksityisiä tiloja eikä niihin mennä kurkistelemaan. Mitään kaappeja, laatikoita, komeroita tai esim. jääkaappia ei availla. Suljettuja ovia ei availla, eikä lemmikkeihin kosketa ilman aikuisten lupaa.

  Re: Lasten synttärit: ovet ja kaapit lukkoon…

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   27.9.24 22:15:07

Ymmärrän ainakin että kissa tai mikä tahansa eläin kiinnostaa lapsia ja suurin osa haluaisivat sen nähdä. Itse olisin halukkaille antanut mahdollisuuden käydä katsomassa kissaa ihan luvan kanssa yhdessä aikuisen kanssa

  Re: Lasten synttärit: ovet ja kaapit lukkoon…

Lähettäjä: Haha 
Päivämäärä:   27.9.24 22:17:29

Minä olen aina terottanut että kylässä ollaan vielä normaalia kohteliaammin. Jos jotain haluaa, niin kysytään kohteliaasti aikuisilta lupa, jos nämä ovat paikalla. Muutoin kaveri sitten neuvoo, mikä on sallittua. Juniori käy usein naapurissa "nostelemassa lintuja" ja sieltä on tullut viestiä, että eipä montaa lasta voi nykyään päästää lähellekään eläimiä mutta oma lapsi hoivaa siellä sekä elukat että pikkulapset <3 ja hänkin on ihan riehakas poika, mutta toistoilla ja "kurilla" (lainausmerkit koska moni käsittää kurin kurittamiseksi) saa ihan hyvää aikaan.

  Re: Lasten synttärit: ovet ja kaapit lukkoon…

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.9.24 22:22:08

Ei ennen ollut koko ajan aikuinen vahtimassa, lapset keskenään leikki synttäreillä. Yksi kaveri oli tollanen tonkija. Oli kylässä ja avasi kaapin sanoen mitä sä täällä säilytät. Menin hämilleni, käytös oli tosi outo eikä kukaan muu koskaan tonkinut. Tyttö oli hikari, ihan suosittu ja nykyään tutkijatohtori.

  Re: Lasten synttärit: ovet ja kaapit lukkoon…

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   27.9.24 22:23:28

Saman huomasin kesällä meilläkin. Ihmettelin kovasti.

  Re: Lasten synttärit: ovet ja kaapit lukkoon…

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   27.9.24 22:34:54

Nykyään kun ei enää kyläillä perheiden kanssa samalla tavalla kuin ennen, kyläilyjen sääntöjä ei tule yhtä helposti opetettua siinä sivussa. Eikä asiaa auta kaverivanhemmuus ja rajattomuus. Lasten kasvattaminen on toki edelleen vanhempien vastuulla, mutta ehkä tarvitaan enemmän opettamista myös kyläilypaikan vanhemmmilta. Tarvitaan selkeitä sääntöjä. Kohteliaat pyynnöt eivät tällaisille lapsille toimi.

Uteliaita on valitettavasti myös aikuisissa. Auotaan suljettuja ovia makuuhuoneisiin jne.

  Re: Lasten synttärit: ovet ja kaapit lukkoon…

Lähettäjä: Haha 
Päivämäärä:   27.9.24 22:41:21

*: tuo on kyllä totta! Ja tunnustan että mekään emme kyläile ja sitten kun mennään jonkun Pertti-sedän luokse, niin se muistetaan vielä vuosien päästä.

  Re: Lasten synttärit: ovet ja kaapit lukkoon…

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   27.9.24 23:36:57

Tutuilla oli pieni taidetapahtuma kesällä pihamaalla, kävijöitä oli jonkin verran. Outoa porukkaa silti kävi ja ihan aikuisia. Yksi isä ja lapsi löytyivät sisältä talosta katsomasta telkkaria. Talossa ei ollut mitään taidejuttuja, täysin yksityinen koti. Sen jälkeen meni kaikki ovet lukkoon.

Taideteoksia saatettiin siirtää tai kantaa toiseen paikkaan, vaikka niille oli paikat, eikä teoksiin saanut koskea. Joku oli yrittänyt jopa itse lisäillä asioita teokseen.Yhden päivän pieni käteiskassa hävisi kokonaan. Miettivät vielä kannattaako moiseen lähteä enää ensi vuonna.

Ihmiset eivät enää kunnioita toisen omaa.

  Re: Lasten synttärit: ovet ja kaapit lukkoon…

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.9.24 00:25:37

"Ei ennen ollut koko ajan aikuinen vahtimassa, lapset keskenään leikki synttäreillä."

Kyllä aikuiset ennenkin lapsivieraita pitivät silmällä ja komensivat tarvittaessa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.