Lähettäjä: z
Päivämäärä: 27.9.24 19:28:07
Lapsella oli just 9v kaverisynttärit. Lapsia 10, ikää 8-9v. Kaikki lapset olleet täällä ennenkin, vähintään viime vuoden synttäreille.
Muuten kaikki meni tosi hyvin, mutta ihmetyttää lasten käytös.
Olin etukäteen sulkenut työhuoneen ja makkarin ovet. Makkarissa myös jonkin verran tavaraa, kun sinne nostettu muutamia asioita pois tieltä, eli ei mitenkään kutsuva tila. Lisäksi olin kissan sulkenut kodinhoitohuoneeseen ja sieltäkin ovi kiinno ja valot pois.
Ajattelin ettei tuon ikäisiä lapsi tarvitse enää niin aktiivisesti vahtia. No mitä vielä. Yksi lapsi vaan lähti tutkimaan huoneita. Lapsi siis vaan lähti muiden seurasta, haahuilee suljetulle ovelle, avaa sen ja menee sisään katselemaan ja tutkimaan. Siis sinne pimeään huoneeseen. Keskeytin puuhan sanomalla ”tuutko pois sieltä, siellä ei ole mitään lapsille, meneppä leikkimään muiden kanssa” ja lapsi sanoi okei ja lähti takaisin muiden seuraan. Ja minä katselin perään että mitä ihmettä. Kyse ei ollut mistään piiloleikistäkään.
Toisen kerran huomasin että ovi oli auki, joku toinenkin (tai sama lapsi) oli siellä käynyt.
Toisen lapsen kuulin availevan eteisen lipaston laatikoita. Missä siis on työkaluja, aikuisten pipoja ja hanskoja yms. Ei mitään lapsille. Mutta useampaa laatikkoa lapsi kokeili (laatikot nitisee, joten kuulin äänen, en ehtinyt just kieltämään).
Oma lapsi tiesi että kissan pitää antaa olla rauhassa. Mutta useampi lapsi lähti minun lapselta tai aikuisilta kysymättä etsimään kissaa. Oikein kutsuivat muutkin paikalle kun lopulta löysivät. Sain parikin kertaa heitä hakea pois saunasta kissan luota.
Ei tuosta nyt vahinkoa synny, mutta tuntuu tosi oudolta, että lapset vaan penkoo kaappeja tai menee huoneisiin joissa ei ole yhtään mitään heille.
Jotenkin vaan niin outoa, itse muistan olleeni lapsena pikemminkin arka muiden kodissa kun ei tiennyt tarkkaan sääntöjä. En todellakaan penkonut huoneita.
En itse osaa kuvitella että oma lapsi toimisi noin. Mutta rehellisesti sanoen en kyllä tiedä onko asiasta suoraan puhuttu. Ehkä pitäisi. Ja ens vuonna taidan vaan laittaa ovet lukkoon noista huoneista.
Mites muut, oletteko opettaneet lapselle ettei toisten taloja tutkita tai oletteko törmänneet tämmöiseen käytökseen?
|