Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tyhjennättekö koiran anaalirauhaset itse?

Lähettäjä: iy 
Päivämäärä:   27.9.24 11:37:10

Niin, tyhjennättekö? Tietysti massa ulosteessa tyhjentää anaalirauhaset itsekseen mutta oletteko joskus joutuneet tyhentämään niitä käsin ja käytättekö hanskoja?

  Re: Tyhjennättekö koiran anaalirauhaset itse?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.9.24 11:39:27

En ole itse, mutta tuttavani on tsekannut, jos koiralla on ollut anaaliongelmiin viittaavia oireita. Käyttää hanskoja.

  Re: Tyhjennättekö koiran anaalirauhaset itse?

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   27.9.24 11:57:51

Tarkistan ja jos tarvii, niin tyhjennän.

  Re: Tyhjennättekö koiran anaalirauhaset itse?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.9.24 12:01:20

En ole ikinä tyhjentänyt. Koiria ollut pitkästi yli 20 vuotta ja kasvattanut olen 14 vuotta. Rodullani ei ole taipumusta anaaliongelmiin.

  Re: Tyhjennättekö koiran anaalirauhaset itse?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.9.24 12:25:05

"En ole ikinä tyhjentänyt. Koiria ollut pitkästi yli 20 vuotta ja kasvattanut olen 14 vuotta. Rodullani ei ole taipumusta anaaliongelmiin."

Sama. Koiria ollut yli 30 vuotta ja kasvateltu yli 20 vuotta.

  Re: Tyhjennättekö koiran anaalirauhaset itse?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   27.9.24 12:33:55

Isokokoinen koirani (rip) sai jotenkin anaalirauhastulehduksen jolloin useana päivänä peräkkäin suihkuttelin rööriä lämpimällä vedellä ja lopuksi hanskojen kanssa tyhjensin rauhaset. Ei olisi onnistunut kyllä ilman että töhrin suihkun seinän maapähkinävoilla. :D Ei paljoa koiraa enää haitannut pepun ronkkimiset.

  Re: Tyhjennättekö koiran anaalirauhaset itse?

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   27.9.24 12:34:47

Koirani saavat rustoisia luita eikä ole anaalirauhasten kanssa ikinä mitään ongelmia.

  Re: Tyhjennättekö koiran anaalirauhaset itse?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.9.24 12:35:09

Ei ole ollut tarvetta mutta tyhjentäisin jos pitäisi. Ja laittaisin kyllä mielelläni hanskat käteen

  Re: Tyhjennättekö koiran anaalirauhaset itse?

Lähettäjä: jokke 
Päivämäärä:   27.9.24 12:54:28

Se tökötti sitten haisee ihan kiitettävästi...

  Re: Tyhjennättekö koiran anaalirauhaset itse?

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   27.9.24 13:00:26

Ei ole onneksi koskaan tarvinnut siihen puuhaan ryhtyä eikä viedä koiraa ellin luokse niistä vaivoista.

  Re: Tyhjennättekö koiran anaalirauhaset itse?

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   27.9.24 13:17:46

Kaikilla koirilla ne rauhaset ei vaan tyhjenny. Toisilla erite on paksumpaa ja toisilla vetisempää ja jälkimmäinen tietysti tulee pois ulostaessa, mutta ensimmäinen välttämättä ei. Mulla on ollut muutama koira, joilla on ollut niin sitkeää tavaraa, että ne on pitänyt tyhjentää, etteivät aiheuta ongelmia. Ja ihan samaa ruokaa, luita ym. on syönyt koko lauma.

  Re: Tyhjennättekö koiran anaalirauhaset itse?

Lähettäjä: Se Hep 
Päivämäärä:   27.9.24 13:43:52

Tyhjentelen aina pesun yhteydessä (villakoira, niin pesu muutamien kuukausien välein). Siinä tulee kädet pesuun samalla, niin ei ole hanskoille ollut tarvetta. Jos tyhjentelisin ilman suihkuasetelmaa, niin sitten saattaisin hanskan laittaakin.

  Re: Tyhjennättekö koiran anaalirauhaset itse?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.9.24 13:45:04

Tarkistan aina tilanteen jos koira alkaa vetää takapuolta maassa. Hanskat tietty kädessä.

  Re: Tyhjennättekö koiran anaalirauhaset itse?

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   27.9.24 14:23:15

Tyhjennän jos on pakko, mäyräkoiravanhuksella tuli aina harvakseltaan vaivaa. Ja, kyllä, laitan hanskat käteen.
Määrätietoinen, mutta rauhallinen tunnustelu, katso etukäteen netistä, mihin suuntaan rauhanen luonnostaan tyhjenee, ja tavallaan lypsät etusormella eritteen ulos. Suihku on hyvä paikka, töhkä viemäriin ja peppu pesuun.

  Re: Tyhjennättekö koiran anaalirauhaset itse?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   27.9.24 15:17:04

Tyhjensin yhdeltä koiralta toisinaan, joskus tulehtui. Pääsi helpommmalla, kun muisti pesun yhteydessä tyhjentää. Kumihanskat kädessä. Tavara oli aika paksua, ehkä ne eivät tyhjentyneet itsestään.

  Re: Tyhjennättekö koiran anaalirauhaset itse?

Lähettäjä: kop 
Päivämäärä:   27.9.24 16:10:24

tyhmä kysyy, onko niissä rauhasissa reiät siellä peräaukon suulla?

  Re: Tyhjennättekö koiran anaalirauhaset itse?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.9.24 16:16:17

Aina koiraa suihkuttaessa tsekkaan rauhaset ja tarvittaessa tyhjennän.

  Re: Tyhjennättekö koiran anaalirauhaset itse?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.9.24 17:09:09

Tyhjennän. Mun koiralla on ihan juoksevaa kyllä se erite, mutta koiralle tulee selkään jotain vinoumaa joka sitten jumiuttaa koiran. Ja ilmeisesti sitten kakkaaminen sattuu joten ei tee sitä loppuun asti. Kauan kesti löytää anaalirauhasongelmien syy ja apu siihen, eipä tullut ensimmäiseksi mieleen viedä koiraa osteopaatille tämän takia :D Mutta säännöllinen osteopatia pitää anaalirauhaset kunnossa.

Mutta valitettavasti muutin vuosi sitten ja täälläpäin ei koiraosteopaatteja ole. Viimeksi kokeiltiin jotain jäsenkorjaajaa, koira oli niin kipeä sen jälkeen että ei enää uudelleen mennä vaikka se toimikin. Sitä aikaisemmin kokeiltiin kehuttua fyssaria joka oli ihan turha. Nyt rauhaset vaivaavat taas enkä tiedä mihin helkkariin tuon koiran seuraavaksi kiikutan. Voisin ajaa 200km suunta, mutta vakio-osteopaatti on hänkin lopettanut joten sekään ei ole enää vaihtoehtona.

Nyt sitten tyhjennellään itse parin viikon välein siihen asti kunnes löydän jonkun joka osaa tuon koiran selän suoristaa.

  Re: Tyhjennättekö koiran anaalirauhaset itse?

Lähettäjä: Nita 
Päivämäärä:   27.9.24 18:32:13

kop, periaatteessa joo, siellä sisäpuolella reiän molemmin puolin alaviistossa.

On niin simppeli toimenpide etten tosiaan maksa eläinlääkärille siitä, opettelin itse netistä tekemään tyhjennyksen koiralle sisäisesti (hanskat kädessä sormi perssilmään ja varovasti puristellen tyhjäksi). Jos tuntuu kovalta tai koiraa ahdistaa liikaa, suihkutan ensin takapuolta lämpimällä vedellä jolloin töhnä pehmenee vähän ja tulee helpommin ulos. Vähän ällöä puuhaa, mutta ei mitään rakettitiedettä joten teen jatkossakin itse.

  Re: Tyhjennättekö koiran anaalirauhaset itse?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.9.24 18:39:12

Yhdellä kolmesta pitää tyhjentää säännöllisesti. Yleensä laitan hanskan, aina ei ole saatavilla (loppuneet tai en ole muistanut ottaa reissuun mukaan). Kahdella ei ole koskaan ongelmia. Niistä toinen tyhjentää hyvin nestemäiset anaalinsa milloin matolle, milloin sohvalle ja se on on paljon ärsyttävämpää kuin sen yhden anaalien tyhjentäminen.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.