Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oletko tehnyt huoli-ilmoitusta?

Lähettäjä: Helmi 
Päivämäärä:   27.9.24 10:23:59

Mikä tämä uusi huoli-ilmoitus on ja vaikuttaako oikeasti johonkin?

Itsellä sellainen tilanne, että äitini alle 60v ihminen on alkanut käytyä oudosti koronan jälkeen. Sairasti ennen koronaa keuhkonkuumeen ja sai siitä jonkun kammon ja stressitilan. Koronapandemia sai hänet luonnollisesti pois tolaltaan ja varoi viimeiseen asti, ettei sairastu ja mene uudelleen huonoon kuntoon, koska edellisestä palautui normaaliin juuri ja juuri, keuhkot eivät meinanneet enää palautua urheiluun ja työhön. Tämä on ymmärrettävää ja kait normaalia huolehtia terveydestä ja ihmiset suhtautui koronaan eri tavoin, mutta nyt tulee sitten se mutta...

Hän kyttää uutisia ja etsii katastrofin aineksia ihan kaikesta. Lähettää perheenjäsenilleen viestejä, että mikä tauti milloinkin hyökkää päälle ja hän ei saa öisin unta, kun lapsen lapset kuolee millon koronaan, jänisruttoon yms. Ei käy missään kaupassa tai julkisissa paikoissa, koska ne pystyy välttämään ja aina on jotain tautia liikkeellä. Käy kuitenkin halutessaan sukulaisilla, tansseissa yms, koska ne kuuluvat sellaisiin asioihin, joista ei tingi. Mutta tämä sairauksista peloittelu vaikuttaa hänen arkeen ja meidän lapsien kanssa välit ovat kiristyneet, kun emme reagoi yhtä voimakkaasti noihin hänen peloitteluviesteihin. Välillä keksii että jollain sukulaisellamme on varmasti syöpä, kun on sitä ja tätä oiretta.

Muuten käytös on normaalia ja hyvin fiksu ihminen ja mitään muuta stressiä ei hänellä ole laisinkaan elämässä, kaikki sujuu hyvin. Itse ajattelen, että hän on kyllä jollain tavoin jumiutunut ja vinkstahtanut, mutta kun yritän sanoa, että lopettaa sen jankuttamisen noista huolistaan, että ei tuossa ole mitään järkeä enää, niin hän menee ihan tiloihinsa ja alkaa valittaa ettei oteta huomioon noita kaikkia riskejä!!! Että kaikki koronat sun muut on ihan totta, eikä me voida väittää vastaan kun on tieteellisesti todettu!! Ollaan muutaman kerran riidelty asiasta kunnolla ja hän menee ihan tiloihin ja keskustelu on päättynyt siihen, että hän panikoi ja minä hermostun ja sanon, että varmaan minä sitten kuolen noihin tauteihin, että ei paljoa kiinnosta kun ei niitä voi välttää, että kuolen kuitenkin.

Olen tullut siihen pisteeseen, että itse en enää katso sormien läpi ja häntä tyynnyttele ja mielistele, vaan sanon suoraan että tuo homma ei ole enää normaalia. Tämähän ei toki saa häntä hakemaan apua tai tulemaan järkiinsä, että mitä tässä nyt voi enää tehdä. Antaa hänen sekoilla vai tehdä huoli-ilmoitus.

Re: Oletko tehnyt huoli-ilmoitusta?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   27.9.24 10:35:19

Terapiaa äitisi tarviisi, sinne pääsee terveyskeskuksen kautta. Asia pitäisi vaan muotoilla äidille niin että sinne meno ei olisi maailman loppu.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   27.9.24 10:40:02

Huoli-ilmoitus tehdään, jos epäillään, että ihminen ei kykene huolehtimaan itsestään. Äitisihän saa sekoilla ihan niin paljon kun tykkää, jos ei ole muille vaaraksi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.9.24 10:53:17

joo sen sanoi.

Lähettäjä: Fg 
Päivämäärä:   27.9.24 11:38:15

"joo" on oikeassa.

Lähettäjä: Vehnä 
Päivämäärä:   27.9.24 12:03:48

Tuskin mitään voi tehdä jos ei ole vaaraksi itselleen tai muille.
Muistisairaus voi myös alkuvaiheessa oireilla noin ja niitähän on työikäisilläkin.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   27.9.24 12:12:52

Osa ihmisistä vinksahti koronasta noin, ilmeisesti piilevä basillikammo pääsi ihan kunnolla oikeuksiinsa. Mulla on tuttavapiirissä pari tällaista sekopäätä, jotka edelleen mm. kulkevat maski päässä. Anna olla; jos alkaa vouhottaa niin sanot vaan, että se on hänen mielipiteensä ja meillä muilla on omamme eikä meidän muiden velvollisuus ole elää yhden ihmisen mielihalujen mukaan.

Lähettäjä: Nippeli nappeli 
Päivämäärä:   27.9.24 12:18:40

Oma äiti myös ollut tuollainen valittaja ja kauhistuja aina, selkeästi korona-ajasta huonontunut kylläkin.

Sanon reippaasti että kädet on pesty on ja voitava tehty tautien yms ehkäisemiseksi, nyt keskitytään muihin asioihin :) Aivan turha ottaa yhteen tai muuten riidellä aiheesta.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   28.9.24 22:21:10

Joo sen sanoi.
Aloittajalle: kuunteleminen ja toisen asemaan asettuminen voisi sinun äitiäsi auttaa, kun puhuu huolistaan sinulle. Torjuminen, vähättely, sivuuttaminen tai kontrollointipyrkimykset (älä puhu tästäjatästä/tai teen huoli-ilmon) luultavasti auttavat aika paljon vähemmän.

Lähettäjä: B kortilla 
Päivämäärä:   28.9.24 22:33:04

Kerran yritin mutta oli niin vaikeeta kun olisi pitänyt tietää syntymäaika ja sos turva tunnus ja kaikki. . ymmärsin että tämä on vaan jonkun instanssin rahankääntö homma viranomaisilta. ja josta mitään apua ei saa.

Lähettäjä: Tytär 
Päivämäärä:   29.9.24 00:50:51

"Tuskin mitään voi tehdä jos ei ole vaaraksi itselleen tai muille."

Minä tein äidistäni huoli-ilmoituksen. Ei ollut vaaraksi itselleen eikä muille, mutta koin raskaaksi kantaa vastuun hänen hyvinvoinnistaan.

Huoli-ilmoitus auttoi. Kodinhoitajat rupesivat käymään päivittäin ja äitini sai ruoat kotiin. Toisen ilmoituksen tein siinä vaiheessa, kun kotihoito ei mielestäni tarjonnut enää riittävää turvaa, vaan tarvittiin enemmän. Äitini pääsi hoitokotiin. Meidän perheessä huoli-ilmoitus johti toivottuun lopputulokseen. Molempien ilmoitusten jälkeen meni useita viikkoja, jolloin perheen kesken piti hoitaa asiat ennen kuin saimme pyydetyn avun, koska ei työntekijöitä eikä hoitopaikkaa ihan hetkessä voida järjestää. Kannattaa siis toimia heti, kun vähänkin siltä tuntuu.

Lähettäjä: Lollo 
Päivämäärä:   29.9.24 09:11:21

"Kerran yritin mutta oli niin vaikeeta kun olisi pitänyt tietää syntymäaika ja sos turva tunnus ja kaikki. ."

Höpö höpö tarvi. Ne voi jättää ihan hyvin tyhjiksi, jos et tiedä.
T. Kymmeniä huoli- ja lasuilmoituksia tehnyt.

Lähettäjä: Lena 
Päivämäärä:   29.9.24 09:24:34

Kiinnostais ihan Lollon motiivit.. näissä kymmenissä huoli- ja lasuilmoitukssa?

Päivämäärä:   29.9.24 09:51:41

Hu

Lähettäjä: Lollo 
Päivämäärä:   29.9.24 09:58:08

Lena, ihan kuule töissä virkavastuulla tehty:D

Päivämäärä:   29.9.24 11:22:03

Olen tehnyt. Vanha yksin asuva ihminen ei ollut poistunut kotinsa oven ulkopuolelle, kuten normaalisti teki joka päivä.

Tulos: Sanottiin että ei sinne kukaan mene käymään ja pyydettiin puhelinnumeroa. Sanoin vanhuksen nimen mutta ei riittänyt vaan mun piti itse katsoa Fonectasta numero. Olivat sitten kai soittaneet. Jos siellä on noin avutonta porukkaa niin en jaksa uskoa että ilmoituksesta olisi mitään hyötyä.

Jonkin aikaa tämän jälkeen vanhuksen talo pimeni lopullisesti. En tiedä enempää mitä kävi.

Lähettäjä: Gilla 
Päivämäärä:   29.9.24 11:26:21

”Muistisairaus voi myös alkuvaiheessa oireilla noin ja niitähän on työikäisilläkin.”

Jep, tämä erittäin hyvä pitää mielessä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.