Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko valokuidusta oikeasti hyötyä?

Lähettäjä: En ymmärrä 
Päivämäärä:   25.9.24 20:56:44

Taloyhtiömme aikoo hankkia valokuidun. Maksan netistä tällä hetkellä 16€/ kk ja netin nopeudessa ei ole mitään moitittavaa. Mitä tuo valokuitu tuo lisää? Muuta kuin huomattavasti kalliimmat hinnat ja sen kaivaminen maahankin maksaa ja ilmeisesti jos sen kautta ottaa netin niin ei sitä ainakaan alle tuon 16€ saa eli kallistuu kuukausimaksut.

Taloyhtiö jättää hoitamatta oikeasti tarpeelliset peruskorjaukset kun ei ole rahaa. Sitten pistetään rahaa esim grillikatokseen ja isoon grilliin jota olen nähnyt käytettävän koko kesän aikana kerran vaikka ikkunamme on grillin suuntaan, uusitaan kukkaruukkuja ymv ja ostetaan niihin kalliita kesäkukkia, postilaatikot uusittiin vuosi sitten kun ei ole niin kaunis rivi kun kolme laatikkoa oli eri mallia kuin muut, kaikki harmaata metallia ja siistissä kunnossa. Asennetaan sähköautoille latauspistokkeita 2 kpl vaikka vain yksi osakas omistaa ladattavan auton. Nyt sitten tämä valokuitu hanke. Samaan aikaan aidat ovat ihan lahoja ja ne vain halkeavat kun koittaa naulata kasaan, varastoissa haisee home pitkälle kun laudat ovat homehtuneet, mutta tällaisiin ei ole varaa.

Joten perustelkaa minulle mitä hyötyä tuosta valokuidusta on? Onko se nyt oikeasti hintansa väärti?

  Re: Onko valokuidusta oikeasti hyötyä?

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   25.9.24 21:31:10

Toki jos koko yhtiö on huonosti pidetty, niin valokuidusta tuskin on suurta iloa, mutta kuitu tarkoittaa varmaa nettiyhteyttä. Ilman mahdollisuutta kuituun on työläs selvittää saako kyseiseen taloon riittäviä nettiyhteyksiä päivittäiseen työntekoon monilla sellaisilla aloilla, missä etätyö on työn puolesta ok. En itse ostaisi lähtökohtaisesti sen enempää omaan kuin sijoituskäyttöön kuidutonta kämppää, kun oman työn vaatimukset netille on kovat. Mutta tosiaan se nettisaatavuus on vain yksi monista ominaisuuksista, joiden perusteella voi lopahtaa mielenkiinto nopeasti

  Re: Onko valokuidusta oikeasti hyötyä?

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   25.9.24 23:07:16

Vaikea kuvitella. Itse olen tehnyt yli 20 vuotta etätöitä mobiiliyhteyksillä ilman ongelmia, nykyään työnantajan puolesta datasim läppärissä. Omassa koneessa netti mokkulalla vai mikä se on, 9 euroa per kk. En toki pelaa enkä töissä käsittele mitään suuria kuvatiedostoja tms, mutta tällaiseen aikuisen ns normaalikäyttöön en tarvii yhtään enempää.

  Re: Onko valokuidusta oikeasti hyötyä?

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   25.9.24 23:16:46

Ei ole. Meillä ainakaan. Ei ollut yhtään nopeampi ja parempi, kuin muutkaan, mutta monin kerroin kalliimpi.

  Re: Onko valokuidusta oikeasti hyötyä?

Lähettäjä: Pää 
Päivämäärä:   25.9.24 23:45:04

Riemusta kiljuen ottaisin valokuidun. Toki tänne on se luvattu, mutta ei tullut vielä tänäkään kesänä.

Kyse ei ole siitä, miten netti toimii tänään vaan miten se toimii tulevaisuudessa. Koko ajan raskaampaa dataa tulee.

Jos olet tyytymätön taloyhtiön toimintaan, hakeudu hallitukseen. Pääset vaikuttamaan muutenkin kuin yhtiökokouksessa.

  Re: Onko valokuidusta oikeasti hyötyä?

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   25.9.24 23:53:07

” En itse ostaisi lähtökohtaisesti sen enempää omaan kuin sijoituskäyttöön kuidutonta kämppää, kun oman työn vaatimukset netille on kovat.”

Tämä.

Joku puhui ettei käsittele kuvia tms. raskasta ja se osoittaa miten pihalla henkilö on asiasta. Joo, kuvankäsittely voi olla koneelle raskasta, jolla sitä tekee, mutta ei siihen pahemmin nettiä käytetä.

Jos striimaa, kilpapelaa tai tekee muuta esim. latenssikriittistä hommaa, niin kuitu sen olla pitää.

Perushommat mullakin mobiililla onnistuu, mutta jos se lähin tukiasema pimenee, ei ole mitään varalla. Kuidun kanssa aina on mobiili vaihtoehtona.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.