Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kotiäidin tulot?

Lähettäjä: Piia 
Päivämäärä:   25.9.24 18:29:58

Paljonko kuussa rahaa elämiseen? Kotiäiti, vauva ja kaksi kouluikäistä. Elää siis tuilla, tehnyt näin koko elämänsä. Tuntuu rahaa olevan.

  Re: Kotiäidin tulot?

Lähettäjä: Sinkkunainen 
Päivämäärä:   25.9.24 18:33:47

Voihan hän tehdä vaikka Onlyfansilla muhkeaa tiliä. :) Tai perinyt mukavan summan rahaa suvultaan. Tai rikas mies elättää.

Onko sillä jotain väliä tai vaikuttaako se sinun elämääsi?

  Re: Kotiäidin tulot?

Lähettäjä: Sinkkunainen 
Päivämäärä:   25.9.24 18:36:54

Heh, pakko oli kysyä vielä ChatGPT:ltäkin arviota ja itse asiassa tuolla kombolla tienaa valtiolta oikein mukavasti, jos nämä laskelmat pitävät paikkaansa:

"Yhteenveto tuista ilman toimeentulotukea (arvio):
Lapsilisä: 549,33 €/kk
Kotihoidon tuki: 682,04 €/kk
Asumistuki: noin 750–800 €/kk (riippuen vuokrasta)
Yhteensä: noin 1 981–2 031 €/kk.

Toimeentulotuki voi vielä täydentää tätä, jos nämä tuet eivät riitä kattamaan perheen elinkustannuksia."

  Re: Kotiäidin tulot?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.9.24 18:40:52

Mistä ihmeestä saa noin paljon kotihoidontukea? Minulle se olisi tainnut olla n. 300e. Asumistukea tuskin saa, jos on työssäkäyvä avokumppani.

  Re: Kotiäidin tulot?

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   25.9.24 18:44:03

Ei kotihoidon tukea saa noin paljoa. Vain tuosta vauvasta eli 377e

Hoitorahan määrä yhdestä alle 3-vuotiaasta
377,68 e/kk
Jokaisesta muusta perheen alle 3-vuotiaasta lapsesta
113,07 e/kk
Jokaisesta muusta perheen yli 3-vuotiaasta mutta alle kouluikäisestä lapsesta
72,66 e/kk

Hoitolisää maksetaan vain yhdestä lapsesta, ja se on enintään 202,12 e/kk​.

lähde: https://www.kela.fi/kotihoidontuki

  Re: Kotiäidin tulot?

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   25.9.24 18:44:44

Siis enintään 377+202e

  Re: Kotiäidin tulot?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   25.9.24 18:45:20

AI:n arvio asumistuesta ei myöskään ole tästä maailmasta.

  Re: Kotiäidin tulot?

Lähettäjä: Piia 
Päivämäärä:   25.9.24 18:47:27

Kiinnostaa koska olen utelias, itsekkin olen joutunut elämään toimeentulotuella. Enkä silloin ostanut yhtään mitään ylimmääräistä. Juuri sai terveellisen ruuan pöytään. Niin tuntuu kummalta että hän myös toimeentulotuella ja jatkuvasti esittelee mitä kaikkea on itselleen ostanut. Paljon on se
summa mitä perheellä pitää olla käytettävissä pakollisten menojen jälkeen?

  Re: Kotiäidin tulot?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   25.9.24 18:50:14

Ihan se selviää kelan laskureita pyörittämällä, löytyvät täältä:

https://www.kela.fi/laskurit

  Re: Kotiäidin tulot?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.9.24 18:55:17

Asumistukea en ainakaan saanut omistusasuntoon. Se oli hoitoraha ja lapsilisä mikäli jäi hoitovapaalle..Siihen asti äitiyslomaraha oli sidonnainen tuloihin. Eli ei tosiaan ollut paljon enkä ostellut kuin lapselle tarvikkeita.

  Re: Kotiäidin tulot?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.9.24 19:01:19

Lapsilisät reilu 300e ja kotihoidontuki n. 270e netto.

  Re: Kotiäidin tulot?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.9.24 19:13:48

Sinkkunaisen chatgpt:llä saa kyllä heittää vesilintua.

  Re: Kotiäidin tulot?

Lähettäjä: Ea 
Päivämäärä:   25.9.24 19:21:47

Tuloista puuttuu kokonaan lapsista saatava elatusmaksu ja jos on yh niin se on korkeampi.

  Re: Kotiäidin tulot?

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   25.9.24 19:26:42

"itse asiassa tuolla kombolla tienaa valtiolta oikein mukavasti, jos nämä laskelmat pitävät paikkaansa:"

Alle 2000e bruttona neljän hengen elättämiseen "mukavasti" ? En pärjäisi edes yksin tuolla summalla ja yksinäinen pärjää aika paljon pienemmässä asunnossa ! Että siitä vaan kadehtijat yrittämään elämistä tuon suuntaisillakaan summilla.

Mutta aloitus oli "kotiäiti" eli silloin perheessä voi olla myös puoliso ? Silloin elellään puolison tuloilla ja lapsista saa lapsilisät, joillain paikkakunnilla pientä kuntalisää tms.

  Re: Kotiäidin tulot?

Lähettäjä: Piia 
Päivämäärä:   25.9.24 20:12:49

Paljon vastauksia, kiitos niistä. Laskin kelan laskurilla, niin heille pitäisi jäädä vuokran ja muiden pakollisten kulujen jälkeen reilu pari tonnia käyttörahaa. Hänen puoliso asuu omassa asunnossa, juurikin siksi että saa tuet.

  Re: Kotiäidin tulot?

Lähettäjä: Up 
Päivämäärä:   25.9.24 20:19:18

Mä sain kotiäitinä noin 500e. Mitään asumistukea tai toimeentulotukea en saanut. Puolison tulot oli 1000e.

  Re: Kotiäidin tulot?

Lähettäjä: Hipsu 
Päivämäärä:   25.9.24 20:57:10

Vain työttömien pitäisi lisääntyä. Itse saan vain unelmoida tuollaisista "tuloista"

  Re: Kotiäidin tulot?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   25.9.24 21:11:30

Älkää nyt oikeasti käyttäkö tekoälyä lähteenä! Puhuu täysin puutaheinää ja jos kiistät jotain, muuttaa kantaansa toiseksi. Ei se ole lähde tai todenmukainen.

  Re: Kotiäidin tulot?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   25.9.24 21:18:29

"Lähettäjä: Piia
Päivämäärä: 25.9.24 20:12:49

Paljon vastauksia, kiitos niistä. Laskin kelan laskurilla, niin heille pitäisi jäädä vuokran ja muiden pakollisten kulujen jälkeen reilu pari tonnia käyttörahaa. Hänen puoliso asuu omassa asunnossa, juurikin siksi että saa tuet."

Ei todellakaan voi pitää paikkaansa. Lapsilisät ja kotihoidontuki yhteensä ovat noin 550e.Tähän sitten toimeentulotuki, asumistuki ja mahdolliset elarit, mutta ei millään tuollaisia summia jää.

  Re: Kotiäidin tulot?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   25.9.24 21:52:22

Voihan joku ostaa myös velaksi. Ei se ole ensimmäinen joka ottaisi kulutusluottoa toisen perään. Velka voi olla vaikka kymppitonneja vaikka ulospäin näyttäisi, että on rahaa ostella. Mutta sitten ollaan pulassa, kun ne on menossa ulosottoon ja korot kasvavat.

  Re: Kotiäidin tulot?

Lähettäjä: Piia 
Päivämäärä:   25.9.24 21:54:35

Kela on varmasti määritellyt jonkun perustulon, millä nimellä se nyt onkaan. Mitä pitää jäädä pakollisten menojen jälkeen äidille + 3 lapselle. En löytänyt tietoa netistä. Yksin asuvalla aikuisella se on hiukan vajaa 600e/kk. Olen kiinnostunut asiasta siksi kun tämä äiti elelee mielestäni leveästi. Voihan se tietty olla että ostaa velaksi tai hankkii pimeitä lisätuloja.

  Re: Kotiäidin tulot?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.9.24 21:58:18

Laskurilla arvio toimeentulotuen määrästä 1692,61 e/kk asumismenojen jälkeen. Toki itse toimeentulotukihan on pienempi, jos ja kun saa muita tukia (asumistuki, elarit, jne) mutta tuo on se summa mitä käyttöön jäisi asumiskulujen jälkeen.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.