Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Turvetuottannon tuhot, mitä ttua?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.9.24 13:20:58

Eikö siitä turpeen tuotannosta pitänyt jo alkaa luopumaan?

Aika hurjaa, että 12 prosenttia kaikista Suomen päästöistä tulee turvetuotannosta. En olisi kuvitellut että se vaikutus on noin valtava, kun itselläni on sellainen kuva että turvetuotanto olisi hyvin pieni juttu kun eipä niitä turvesoita ihan hirveän usein vastaan kävele.

Suora lainaus WWF:n sivuilta:

"Suot ovat myös suuri hiilivarasto. Kun turve poltetaan energiaksi, hiilivarasto muuttuu hetkessä päästölähteeksi.
Lisäksi turpeen energiakäyttö kuormittaa vesistöjä ja uhkaa arvokasta suoluontoamme.

Kun suo kuivataan energiakäyttöön, sen luonto tuhoutuu täysin.

Suomen soilla elää monia uhanalaisia lajeja, minkä lisäksi jopa 83 prosenttia Etelä-Suomen suoluontotyypeistä on arvioitu uhanalaisiksi. "

"
Kun suo kuivataan energiakäyttöön, sen luonto tuhoutuu täysin. "
Oletteko itkinä nähneet turvesoita? Ne mitä olen nähnyt jatkuvat ihan oikeasti silmänkantamattomiin horisonttiin!

Vaikka törhriminen onkin vähän kummallista, niin kyllä on tehokas keino kieltämättä tämä saada ihmiset ottamaan selvää asioista.

  Re: Turvetuottannon tuhot, mitä ttua?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.9.24 13:57:09

"Suot ovat metsiäkin suurempi hiilivarasto. Tuhansia vuosia kehittyneiden soiden turvekerroksia kaivetaan pois parissakymmenessä vuodessa. Turpeen polttaminen kiihdyttää ilmastonmuutosta. Polttamisen hiilidioksidipäästöt ovat jopa suuremmat kuin esimerkiksi kivihiilellä."

Tämähän oikeasti on paljon rankempi juttu kun mitä kuvittelin.

https://www.sll.fi/mita-me-teemme/suot/nain-toimimme/turve/

  Re: Turvetuottannon tuhot, mitä ttua?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.9.24 14:06:23

Turve on periaatteessa uusiutuva, mutta prosessi on niin hidas että se voidaan käytännössä katsoa fossiiliseksi polttoaineeksi. Tämä opetettiin peruskoulun maantiedontunnilla jo 80-luvulla ja perusteetkin siihen olivat (ja ovat) mielestäni aivan pätevät.

  Re: Turvetuottannon tuhot, mitä ttua?

Lähettäjä: Joopa 
Päivämäärä:   25.9.24 14:08:59

"Aika hurjaa, että 12 prosenttia kaikista Suomen päästöistä tulee turvetuotannosta."

Lähde.

Olen käynyt Röyhynsuolla ja kyllähän se on karmea näköistä miten alue on tuhottu.

  Re: Turvetuottannon tuhot, mitä ttua?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.9.24 14:09:24

"Oletteko itkinä nähneet turvesoita? Ne mitä olen nähnyt jatkuvat ihan oikeasti silmänkantamattomiin horisonttiin!"

Ja tämä on muuten ihan paskin perustelu millekään koskaan. Jokaisen joka jää itselleen kiinni jostain tämmöisestä pitäisi heti mennä peilin eteen ja läpsiä itseään molemmilla käsillä naamalle, että sinä @!#$ typerys!

Vrt. Olin laivalla keskellä atlanttia ja se jatkuu ihan oikeasti silmänkantamattomiin horisonttiin. Ei siis ole syytä huolehtia ollenkaan että mitä kaikkea paskaa ja muovia yms. laskemme meriin eikä myöskään ryöstökalastuksesta ja vastaavasta pidä välittää mitään, kyllä se meri riittää loputtomiin...

  Re: Turvetuottannon tuhot, mitä ttua?

Lähettäjä: P. Orvari 
Päivämäärä:   25.9.24 15:00:17

Oon täs ajatellu, notta kuivattaasin tuon omistukses olevan nevanpläntin, eihän sitä oo ku 600ha. Sitte rupiaas nostamahan siitä kontoa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.