Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mihin ilmoittaa maatalouden työoloista?

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   25.9.24 11:23:05

Tuttu maatalousalalla töissä (eläintenhoitajana) vastuussa. Huonot työolot henkisellä puolella, mm. vapaapäiviä ei ole. Voiko ulkopuolinen tehdä ilmoitusta/pyytää valvontakäyntiä jostain? Riskinä että seuraavaaki työntekijää kyykytetään ja varsinki jos on nuoria joilla ei oo tietoa oikeuksista, ni eihän niitä alalle saada jäämään tuommosilla paikoilla.

Re: Mihin ilmoittaa maatalouden työoloista?

Lähettäjä: Is 
Päivämäärä:   25.9.24 11:27:11

No eiks toi oo jotain ihmiskauppaa jos pidetään tuolla tavoin "vankina" ettei ole vapaapäiviä niin varmaan ihan poliisille?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.9.24 11:30:38

Onko ulkomaalainen?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   25.9.24 11:31:16

Missä liitossa aloittajan kaveri on? Eikö maatalousala ole teollisuusliiton alla?

Päivämäärä:   25.9.24 11:54:50

Ihan suomalainen on.
Joo maatalous on teollisuusliiton alla, en tiedä kuuluuko liittoon. Voi sinne varmaan silti laittaa kyselyä. Itse olen joskus kuulunut teollisuusliittoon ollessani itse tilalla töissä (nykyään lomittaja joten kuulun jytyyn itse).

Lähettäjä: Maajussi 
Päivämäärä:   25.9.24 11:59:56

Äitille. On pölyistä, likaista, pimeää, raskasta, kuolemaa, syntymää, ulostetta, rankkaa, Tuliko muuta? Haisee?

Lähettäjä: n 
Päivämäärä:   25.9.24 12:40:29

Avin työduojeluun

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.9.24 12:56:25

Työsuojeluun yhteys!

Lähettäjä: myös 
Päivämäärä:   25.9.24 14:24:30

... olen aloittajan kanssa samassa tilanteessa, seuraan sivusta...

hevosenhoitaja viikkotyötunnit hipoo 80 tuntia, 1 vapaa päivä viikossa. kk-palkka ja kaikki kuuluu siihen samaan peruspalkkaan

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   25.9.24 14:53:19

Niin ja pyhälisiä ei nuo tuollaiset myöskään näe? Eikö ne kuulu maksaa, eli sunnuntait tuplana? Mitä laki sanoo, pitääkö vapaapäiviä olla, vai saako oikeasti olla vuoden jokaisena päivänä töissä? Työnantajalle voi tulla isot sanktiot viiveellä, jos jää kiinni, kannattaisi miettiä ennenkuin pitää orjatyössä porukkaa.

Liittoon yhteys. Työsuojelu ym.

Päivämäärä:   25.9.24 14:54:48

Hauska lista maajussilla :) tuttu kyllä sietää noita lueteltuja asioita, nyt kyse henkisestä puolesta ja moraalista hoitaa eläimet jos ketään muuta ei saada.
Tiedän että moni muukin on samassa tilanteessa.

Yritin avin/työsuojelun sivuja googlata, mutta en löydä mitään mitä kautta fyysisesti ilmoittaa. Hirveästi vaan tekstiä, mitä kuuluu kenenkin oikeuksiin/velvollisuuksiin ja jonkun "työntekijä voi ilmoittaa oman työpaikkansa ongelmista"- kohdan. Eli onko jollain suoraa sivua kun mun Google on selvästi rikki :D

Päivämäärä:   25.9.24 15:15:24

olen sivusta seuraajana opiskellut tuon alan työehtosopimuksen lähes ulkoa, koska itseäni on kiinnostanut, että voiko tämä todella olla mahdollista nykypäivän suomessa.

Myös maatalousalan tessin mukaan (niinkuin muidenkin työehtosopimusten) SUNNUNTAI ON PYHÄPÄIVÄ ja siitä maksetaan aina pyhäkorvaus. Suomessa ei taida olla yhtään työehtosopimusta joka sallisi sunnuntaina työnteon ilma pyhäkorvausta... sehän on sitten eri asia noudatetaanko niitä palkanmaksajan puolelta.

Myös maatalousalalla on viikkotunnit ja ne ovat 40h ja työntekijälle kuuluu myös 2 kpl vapaapäiviä/viikko. Työntekijä voi halutessaan tehdä lisää tunteja viikkoon, mutta kyllä siitä ylityöt on maksettava. Vuorokautinen ylityö tai viikottainen ylityö.

Ja se mikä kaikille tulee varmasti yllätyksenä niin ravireissut ovat palkallista aikaa, ei ne kuulu mitenkään työntekijän kk-palkkaan. Suomessa on jännästi ajettu hevstenhoitajien oikeudet ihan minimiin, ihan kuin hoitaja vaan rakkaudesta lajiin tykkäisi hevosia harjailla hyväntekeväisyytenä työnantajalleen. Ja tiedättekö toisenkin asian.. ravireissut tulisi myös huomioida työnantajan tekemässä viikottaisessa työlistassa. Jos Irmeli on lähdössä maanantaina ehtoolla raveihin, niin a) Irmeli ei tule sinä päivänä talliin töihin tai b) Irmelillä on esim seuraavana päivänä sen verran tunteja vapaana, kun hän on illalla ravireissussa viettänyt. Näin sanoo työehtosopimus!

Myöskään työvuorojen väliin jäävä aika ei täyty. Jos olet yömyöhään ravireisussa niin on pikkuisen kohtuutonta pistää työntekijä tulemaan aamutalliin klo 6 tai 7. Sehän on jopa vaarallista, mutta näyttää olevan aika yleinen käytäntö.

Lähettäjä: Kl 
Päivämäärä:   25.9.24 15:29:27

Myös noin se menee. Valmdntaja itse tulee tallille 8 tai 9 aikaan kjn raveista tultu myöhään, lähtee myös heti kotiin ja tallithöntdki jää hoitamaan hevoset

Päivämäärä:   25.9.24 15:39:30

Olin aivan järkyttynyt kun tajusin tämän kuvion mikä talleilla pyörii. Hoitajat ovat aivan alipalkattuja, pitkine työpäivineen, ilman vapaapäiviä.

Miten ihmeessä tämä voi olla mahdollista? Tietnkin syytän myös hoitajia, jotka tähän suostuu ja alistuu... mutta herranjumala TYÖNANTAJALLA on vastuu noudattaa työaikalakia ja työehtosopimusta.

Mitä ihmettä tapahtuu jos työntekijälle sattuu joku tapaturma töissä? Silloin kuvioihin astuu varmasti Avi ja silloin menee syyniin koko työpaikka. Miten työnanataja uskaltaa ottaa tällaisia riskejä?

Edes työterveyttä ei kaikissa työpaikoissa ole järjestetty ja sekin on pakollinen.

Miten suomessa voi olla näin? Miksi tähän ei kukaan puutu?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.