Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Galgon hankinta

Lähettäjä: Pohtii 
Päivämäärä:   24.9.24 17:15:27

Useita vuosia ollut galgo haaveissa. Lueskelin tuota luovutussopimusta ja mietinkin voiko tuo olla lainvoimainen?

Koirahan periaatteessa on tavara ja kun siitä on maksettu, omistajan pitäisi voida tehdä galgollaan mitä haluaa. Kuitenkin sopimuksessa sanotaan että yhdistyksen edustaja voi tulla kotikäynnille, koiraa ei saa lopettaa tai antaa uuteen kotiin. Lisänä 2000 € sopimussakko.

Toisaalta ymmärrän nämä ehdot, mutta ovatko ne lainvoimaisia?

Re: Galgon hankinta

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   24.9.24 17:26:05

Lähtökohtia Suonessa on sopimusvapaus eli jos siihen täysissä järjissään nimensä laittaa, on pätevä.

Toki yleensä tuollaisista kohtuuttomista ehdoista pitäisi tulla hinnanalennus.

Lähettäjä: Joo ei 
Päivämäärä:   24.9.24 20:41:57

En lähtisi tuohon. Toivottavasti ei moni muukaan. Hölmöjä huiputetaan.
Saisiko jonkin vinttikoiran suomalaiselta kasvattajalta? Ja suomalaisia kodinvaihtajia varmasti on jos rotu tai koiran alkuperä ei ole ehdoton. Ikinä en ostaisi eläintä josta päätäntävalta jää myyjälle.

Lähettäjä: Joo ei 
Päivämäärä:   24.9.24 20:44:38

En lähtisi tuohon. Toivottavasti ei moni muukaan. Hölmöjä huiputetaan.
Saisiko jonkin vinttikoiran suomalaiselta kasvattajalta? Ja suomalaisia kodinvaihtajia varmasti on jos rotu tai koiran alkuperä ei ole ehdoton. Ikinä en ostaisi eläintä josta päätäntävalta jää myyjälle.

Lähettäjä: Kl 
Päivämäärä:   24.9.24 20:52:04

En todellakaan tekisi tuollaists sopimusta. Kun olet sen maksanut se on sun eikä kukaan voi dnään määrätä mitä teet

Lähettäjä: Emi 
Päivämäärä:   24.9.24 20:52:31

Haluat siis vuokrata koiran kalliilla hinnalla..

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.9.24 21:06:04

Rescuen saa myös ihan omaksi. Näin itselläni. En tuommoseen sopimukseen suostuisi ikinä.

Päivämäärä:   24.9.24 21:24:44

Mikä yhdistys kyseessä?

Päivämäärä:   24.9.24 21:37:27

Itseäni myös estää nuo säännöt hankkimasta galgoa. Vinttikoiria on jo ennestään, voisin hyvin ottaa galgon.

Mutta! En halua koiran mukana jotain ihmistä, joka kyttää tekemisiäni kun olen ihan normaali ja järkevä koiranomistaja. Siksi olen toistaiseksi hankkinut koiran aina järkevältä kasvattajalta. Eikä kukaan ole ”kytännyt” vaikka onkin ollut ehkä vähän erikoisempia rotuja, saluki ja sloughi. :D En halua että kukaan määrittelee millaisia valjaita koiralle käytän, kun osaan ne kyllä itse sovittaa ja tunnen vinttikoirat. Mielestäni siinä kohtaa jos koiralla paljastuisi kotona kivulias, loppuelämän lääkitystä tarvitseva sairaus, olisi armeliaampaa päästää se pois. Monesti näillä yhdistyksillä tuntuu olevan lähes kulttimainen ”hoitopakko” ja se kuuluisa maalaisjärki ja koiran etu puuttuu kokonaan. Koira ei sure elämätöntä elämää, mutta kipua se kyllä suree. Ja kärsii.

Päivämäärä:   24.9.24 21:37:48

Galgos del Fenixin sivuilla kyseinen sopimus.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   24.9.24 23:38:07

Mä en halua rescueta kun kuulin että rikolliset tehtailee näitä tarhoille ja käärii isot rahat. En tarkoita nyt galgoja. Tästä tuli dokkarikin

Päivämäärä:   25.9.24 07:11:41

Minkä niminen dekkari?

Lähettäjä: Sivusta 
Päivämäärä:   25.9.24 07:15:27

Saako odottamattoman sairaan (mukaanlukien käytöshäiriöt) koiran palauttaa heille jos ei kykene pitämään?

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   25.9.24 07:19:52

”Mä en halua rescueta kun kuulin että rikolliset tehtailee näitä tarhoille ja käärii isot rahat. En tarkoita nyt galgoja. Tästä tuli dokkarikin”

Höpöhöpö taas. Mietihän nyt vähän.

Ja ei kukaan ”kyttää tekemisiäsi” jos olet normaali ihminen etkä aiheuta koirallesi lisää ongelmia. Nuo sopimukset on ihan siksi, jos paljastutkin eläinrääkkääjäksi saadaan koira sinulta helpommin pois. Kukaan ei halua tuoda tänne kurjista oloista koiraa, joka joutuisikin vielä kurjempiin oloihin. Ihmiset osaavat valehdella ja toki tilanteetkin muuttuu. Sopimuksen avulla et voi myöskään lopettaa koiraa, jos se vaikka tuhoaakin kotia tai syntyy vauva. Normaaleiden ja asiallisten koiranomistajien on ihan turha pelätä sopimuksia, jotka ovat vain turvaamassa koiran selustaa.

Päivämäärä:   25.9.24 07:22:19

”Saako odottamattoman sairaan (mukaanlukien käytöshäiriöt) koiran palauttaa heille jos ei kykene pitämään?”

Saa. Mutta toivottavasti ihminen, joka palauttelee koiria, ei ainakaan ota rescueta. Ei toki muutakaan elollista olentoa. Rescuen ottamisessa varsinkin pitää ymmärtää se, että koira on mahdollisesti kokenut jo kovia, eikä sitä pidä heppoisin perustein stressata lisää.

Lähettäjä: Joo o 
Päivämäärä:   25.9.24 07:26:48

Kaikkihan nuo on ”kokeneet kovia” ja totuus kuitenkin on se että tuo on bisnestä. Hyväuskoiset ihmiset kuvittelevat auttavansa, ja yhdistys takoo rahaa ja pennuttaa koiria tarhalla..

Päivämäärä:   25.9.24 07:29:00

Joo ja kuulemma mafiat rahoittuu koiratarhoilla ja mitä kaikkea muuta rescuevastaiset ovat keksineet laukoa :D

Päivämäärä:   25.9.24 07:37:59

”Kaikkihan nuo on ”kokeneet kovia” ja totuus kuitenkin on se että tuo on bisnestä. Hyväuskoiset ihmiset kuvittelevat auttavansa, ja yhdistys takoo rahaa ja pennuttaa koiria tarhalla..”

Tällaisia virheellisiä väittämiä ei pitäisi edes kiusallaan jakaa missään. Yksikään elämiä auttava taho ei todellakaan pennuta koiria, joita on jo nyt aivan liikaa, vaan päinvastoin niitä steriloidaan ja kastroidaan tarhoilla. Myöskään rescuekoirilla ei ”tahkota rahaa”, voit ihan itse vaikka mennä paikan päälle tutustumaan asioihin ja korjata virheelliset kuvitelmasi.

Lähettäjä: Varo 
Päivämäärä:   25.9.24 07:50:31

Koiralle puhkesi epilepsia. Ekan kaksi vuotta lääkitys toimi, sitten lakkasi toimimasta. Oma ell suositteli lopetusta mutta yhdistys ei suostunut vaan halusi etsiä uuden kodin. En suostunut vaan pidin koiran. Lopulta se kuoli todella tuskallisesti kohtaukseen matkalla isomman kaupungin päivystykseen.

Jäi todella paska maku niin omasta kuin koiran puolesta. Ei ikinä enää miltään yhdistykseltä mitään elävää.

Päivämäärä:   25.9.24 07:53:54

Itseäni myös estää nuo säännöt hankkimasta galgoa. Vinttikoiria on jo ennestään, voisin hyvin ottaa galgon.

Mutta! En halua koiran mukana jotain ihmistä, joka kyttää tekemisiäni kun olen ihan normaali ja järkevä koiranomistaja. Siksi olen toistaiseksi hankkinut koiran aina järkevältä kasvattajalta. Eikä kukaan ole ”kytännyt” vaikka onkin ollut ehkä vähän erikoisempia rotuja, saluki ja sloughi. :D En halua että kukaan määrittelee millaisia valjaita koiralle käytän, kun osaan ne kyllä itse sovittaa ja tunnen vinttikoirat. Mielestäni siinä kohtaa jos koiralla paljastuisi kotona kivulias, loppuelämän lääkitystä tarvitseva sairaus, olisi armeliaampaa päästää se pois. Monesti näillä yhdistyksillä tuntuu olevan lähes kulttimainen ”hoitopakko” ja se kuuluisa maalaisjärki ja koiran etu puuttuu kokonaan. Koira ei sure elämätöntä elämää, mutta kipua se kyllä suree. Ja kärsii

Tämän kirjoittajan ei missään tapauksessa pitäisi ottaa koiraa, ainakaan rescueta. Kaikista vaarallisimpia koiran hankkijoita ovat juuri nämä "minulla on ollut koira, kyllä minä tiedän mitä teen, ei tarvii tulla neuvomaan"-tyypit. Onneksi nämä sopimukset karsii juuri nämä ehdokkaat pois heti kättelyssä.

Päivämäärä:   25.9.24 07:56:02

Mutta kannattaa lukea ne sopimukset tarkkaan. Nimimerkki varo oli ilmeisesti allekirjoittanut sopimuksen, missä omistajuus pysyy yhdistyksellä. Omalla koiralla ei moista ole, koira on siirtynyt minulle "adoption" myötä.

Tuolle sanalle adoptio pitäisi keksiä parempi korvike, se ei toimi tässä yhteydessä.

Päivämäärä:   25.9.24 08:15:03

"Tämän kirjoittajan ei missään tapauksessa pitäisi ottaa koiraa, ainakaan rescueta. Kaikista vaarallisimpia koiran hankkijoita ovat juuri nämä "minulla on ollut koira, kyllä minä tiedän mitä teen, ei tarvii tulla neuvomaan"-tyypit. Onneksi nämä sopimukset karsii juuri nämä ehdokkaat pois heti kättelyssä."

No juu. Jää galgot itsellä pelastamasta, kun en kaipaa koiran lisäksi mt-ongelmaista jeesus-kompleksista kärsivää somesta koiraa kyttäävää yhteyshenkilöä, jolla on aikaa työkyvyttömyyseläkkeellä kytätä "koirien hyvinvointia".

Totta kai otan vinkkiä vastaan ja teenkin yhteistyötä eläinlääkärien ja kasvattajan kanssa tarpeen mukaan, mutta pointti nyt tässä oli että sen verta sekopäiseltä porukalta tuo galgoyhdistys vaikuttaa, että en koske pitkällä tikullakaan vaan jatkan kasvattajilta koirien hankkimista. Siinä vaiheessa kun olen omistanut useamman vinttikoiran, jotka ovat eläneet hyvän elämän ja olleet hyvin kasvatettuja ja hoidettuja, niin kyllä, koen olevani jokseenkin pätevä päättämään oman kotikoirani elämästä, varusteista ja hoidosta. Nykyinen koira on 2v, eli onneksi on yhteistä taivalta vielä jäljellä. :)

Päivämäärä:   25.9.24 08:19:16

Kyseenalaistin kerran somessa nuo järjettömät sopimusehdot, kun galgoporukka hyökkäsivät aikuista kodinvaihtajaa etsivään vinttikoiraihmisen postaukseen: Mikset ota galgoa!!! Ota galgo senkin rääkkääjä! Alkuperäinen postaaja joutui sulkemaan kommentoinnin.

Sieltä tuli joku mamma kertomaan, kuinka sopimuksen tarkoitus on KARKOTTAA ihmiset, jotka lähtevät ns. väärällä jalalla mukaan. Ymmärrän sen, mutta nyt se karkottaa myös ne potentiaaliset kodit. Lain edessä koira on tavara ja kun omistajuus vaihtuu, on oikeus omistajalla tehdä ns. mitä lystää. Ellei kyse ole leasing-sopimuksesta. Epäilen, että yhdistyksen sopimuspohja on siis lainvoimaton, mikäli lähdettäisiin siitä oikeuteen kiistelemään.

Suurin työ koirien eteen pitäisi tehdä kotimaassa -> nostaa ihmisten koulutus- ja tulotasoa ja sitä myötä parantaa eläinten oikeuksia lailla.

Lähettäjä: xoxo 
Päivämäärä:   25.9.24 08:38:02

"No juu. Jää galgot itsellä pelastamasta, kun en kaipaa koiran lisäksi mt-ongelmaista jeesus-kompleksista kärsivää somesta koiraa kyttäävää yhteyshenkilöä, jolla on aikaa työkyvyttömyyseläkkeellä kytätä "koirien hyvinvointia"."

Olin jo aikeissa puolustaa sinua, mutta korvaan särähti aika pahasti tämä. Tiesithän että mielenterveysongelmista kärsivät ja sairaseläkeläiset kokevat tilanteestaan jo ennestään häpeää, eikä tämän kaltainen kirjoittelu oikein auta asiaa...? Normaaliälyisten ja tunnetaidot omaavien aikuisten ihmisten täytyisi kyllä ymmärtää ettei mt-ongelmia jne. tule käyttää haukkumasanojen tapaan. Sama homma nepsyjen yms kanssa.

Siitä olen kanssasi samaa mieltä ettei kaikkien yhdistysten kohtuuttomat ehdot ole järkeviä, eikä itseasiassa päteviäkään jos koira vaihtaa omistajaa. Jos koira tai osa siitä jää yhdistyksen omistajuuteen, voi siihen jättää eri tavalla ehtoja kuin tavallisessa kaupassa, jossa koiran omistajuus vaihtuu 100%. Esim. Mulla on suomalainen kasvattaja kirjannut ehtoihin että koira täytyy myydä takaisin jos sen myyn, mutta ehto ei ole juridisesti pätevä sillä koira on kokonaan minun. En tosin myisi sitä kenellekään, ei sen puoleen.

Hienoa että osaat puolustaa itseäsi ja seisot sanojesi takana, en siis epäile yhtään ettetkö olisi ihan pätevä vinttikoiran omistaja, tai ainakaan et antanut syytä epäillä sitä. Toki aina meillä kaikilla on varaa kehittyä mutta jos koiria luovutetaan/ myydään, täytyy myyjän myös pystyä luottamaan uuteen kotiin jossain määrin. Älä please kuitenkaan puolusta itseäsi muiden, jo heikommassa asemassa olevien, ihmisten kustannuksella. En btw tunne yhtään mielenterveysongelmistaan sairauseläkkeellä olevaa, joka jaksaisi käyttää aikansa muiden kyttäämiseen. Kyllä ne käyttäjät taitaa olla ihan toisesta ihmisryhmästä pääsääntöisesti.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.9.24 11:25:34

Eihän minkään yhdistyksen säännöt ole juridisesti päteviä. Ja ihmiset uskoo ja kulkee kuin pässit narussa.

Lähettäjä: kysymys 
Päivämäärä:   25.9.24 11:36:04

"Sopimuksen avulla et voi myöskään lopettaa koiraa, jos se vaikka tuhoaakin kotia tai syntyy vauva. "

Miten siitä koirasta silloin pääsee eroon asiallisesti? Tai jos puhkeaa allergia? Tai jäät työttömäksi ja et pysty enää maksamaan koiran kuluja? Tai sairastut ja et kykene huolehtimaan sen hoidosta kuten esim liikutuksesta?
Ottaako firma sen takaisin?
Entä jos koira vaikka on kiva ja ongelmaton (jota kovia kokenut rescue ei aina ole!) ja sinulla olisi lähipiirissä tiedossa uusi koti sille, voitko luovuttaa koiran sinne vai vaatiiko firma sen itselleen jotta voi myydä sen uudelleen?

Nämä sopimukset kuulostava aina yhtä erikoisilta, eihän siitä ole kauaa kun keskusteltiin niistä labrapoodleista joiden myyjillä on huvittavat sopimukset käytössä.

Ilmeisesti galgot ovat nyt olleet niin muodikkaita ja mediaseksikkäitä, että ostajia riittää jonoksi asti näiiläkin ehdoilla?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   25.9.24 11:42:09

"Ja ei kukaan ”kyttää tekemisiäsi” jos olet normaali ihminen etkä aiheuta koirallesi lisää ongelmia. Nuo sopimukset on ihan siksi, jos paljastutkin eläinrääkkääjäksi saadaan koira sinulta helpommin pois. Kukaan ei halua tuoda tänne kurjista oloista koiraa, joka joutuisikin vielä kurjempiin oloihin."

En oikein ymmärrä tätä ajattelutapaa. Miksi eläinrääkkääjä haluaisi ottaa juuri rescuevinttikoiran? Helpomminhan hän saisi koiran ihan tavalliselta kasvattajalta tai jos halvalla haluaa päästä, niin vaikka paperittoman koiran pentutehtaasta.

Eihän kasvattajatkaan tee tällaisia sopimuksia sillä verukkeella, että "jos pennun ostaja kuitenkin paljastuu eläinrääkkääjäksi". Ei kai sellaista asiaa voi koskaan kukaan varmaksi tietää :D

Eniten särähtää korvaan tuo, että koiraa ei saa lopettaa. Siis ihanko oikeasti koiraa ei saa lopettaa, jos siltä löytyy vaikka syöpä tai aivokasvain tai se loukkaantuu pahasti onnettomuudessa? Tuo kuulostaa vähän ironisesti jo eläinrääkkäykseltä rescueyhdistyksen puolelta, että kärsivää koiraa ei saisi lopettaa.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   25.9.24 11:58:09

Okei, luin tuon kohdan sopimuksesta ja poikkeuksena sääntöön
ovat "eläinsuojelulain mukaiset tilanteet jossa koiran välitön lopettaminen kärsimyksen välttämiseksi on tarpeen". Aika tiukkaa silti, yhdistyksen tulee antaa kirjallinen lupa lopetusta harkitsevalle omistajalle (ja yhden eläinlääkärin mielipide ei riitä), ja tapaturman sattuessakin yhdistykselle pitää toimittaa kirjallinen selvitys :D

Päivämäärä:   25.9.24 12:05:08

Galgoja tuo muutkin yhdistykset, kuin GdF. Kannattaa tutustua niihin.
Kaikki yhdistykset ottavat koiran takaisin, jos siitä halutaan luopua. Sairaan koiran saa lopettaa eläinsuojelullisista syistä. Kun on lausunto eläinlääkäriltä, niin asia on selvä.
Mä olen kotihoitanut ja olen aina sanonut mun hoidokkejani adoptoineille, että jos kysymyksiä tai ongelmia tulee, niin ottakaa yhteyttä minuun, älkää menkö kyselemään somessa. Valitettavasti rescueiden parista löytyy ihan yhtä ikäviä ihmisiä, kuin rotukoirienkin. Ja ne jarruvaljaat on kyllä rescuegalgon varusteina ihan välttämättömät, koska nuo puikulapäät sujahtaa pannasta pois ihan sekunnissa, kuten myös paniikissa peruuttava koira on äkkiä ulkona tavallisista valjaista.
Jos haluaa vinttikoiran, muttei halua kilpailla tai käydä oikeissa näyttelyissä, niin suosittelen lämpimästi galgoa. Niissä on ihan tavallisia, reippaita ja normaaleja koiria, kaikki eivät ole traumatisoituneita. Kun joku ehdotti ottamaan kotimaisen kodinvaihtajan, niin vinteissä niitä on kyllä ihan kaikissa roduissa hyvin vähän ja se uusi koti löytyy nopeasti kasvattajan tai vinttipiirien kautta.

Päivämäärä:   25.9.24 12:34:55

Galgoja tuo muutkin yhdistykset, kuin GdF. Kannattaa tutustua niihin.
Kaikki yhdistykset ottavat koiran takaisin, jos siitä halutaan luopua. Sairaan koiran saa lopettaa eläinsuojelullisista syistä. Kun on lausunto eläinlääkäriltä, niin asia on selvä.
Mä olen kotihoitanut ja olen aina sanonut mun hoidokkejani adoptoineille, että jos kysymyksiä tai ongelmia tulee, niin ottakaa yhteyttä minuun, älkää menkö kyselemään somessa. Valitettavasti rescueiden parista löytyy ihan yhtä ikäviä ihmisiä, kuin rotukoirienkin. Ja ne jarruvaljaat on kyllä rescuegalgon varusteina ihan välttämättömät, koska nuo puikulapäät sujahtaa pannasta pois ihan sekunnissa, kuten myös paniikissa peruuttava koira on äkkiä ulkona tavallisista valjaista.
Jos haluaa vinttikoiran, muttei halua kilpailla tai käydä oikeissa näyttelyissä, niin suosittelen lämpimästi galgoa. Niissä on ihan tavallisia, reippaita ja normaaleja koiria, kaikki eivät ole traumatisoituneita. Kun joku ehdotti ottamaan kotimaisen kodinvaihtajan, niin vinteissä niitä on kyllä ihan kaikissa roduissa hyvin vähän ja se uusi koti löytyy nopeasti kasvattajan tai vinttipiirien kautta

Kiitos, ensimmäinen komentti tässä ketjussa, jossa kirjoittaja selkeästi tietää mistä puhuu.

Päivämäärä:   25.9.24 12:40:54

Semmonen yhdistys on ainakin ollut kuin Auringon koirat. Siellä näin galgoja välillä, silloin kun selailin sitä aktiivisemmin.

Lähettäjä: sivusta katsoja 
Päivämäärä:   25.9.24 12:55:54

Meidän naapurissa on erittäin aktiivinen kotihoitaja (Mays Galgo rescue) , aidan takaa koiria aina ihailen. Siellä taitaa nytkin olla ihana tyttönen kotia vailla. Menevät kyllä aika nopeasti :)

Lähettäjä: myssy 
Päivämäärä:   25.9.24 14:40:56

Älä ota rescueta. Annat vain tilaa toisille, pahimmassa tapauksessa tuot tähän maahan sydänmadon tai raivotautia. Osta vain suomalaiselta, viralliselta, kasvattajalta!

Päivämäärä:   25.9.24 14:45:10

Niitä toisia on vaikka tilaa ei olisi. Kannattaa tutustua maailman tilanteisiin eikä vain fb koirat-ryhmän höpötyksiin.

Tautitilanne on hyvin kontrollissa reaalimaailmassa. Someryhmien hysterioitsijoiden rescuevastaisuudessa ei niinkään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.