Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  mikä appi ravintolalaskun ja menojen osittamisee

Lähettäjä: satu 
Päivämäärä:   24.9.24 09:47:38

lähden lomalle nuukan kaverin kanssa ja aattelin laittaa menot ylös.mitä appia suosittelette anroid puhelimeen

Re: mikä appi ravintolalaskun ja menojen osittamisee

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.9.24 09:49:16

mobilepay

Lähettäjä: poh 
Päivämäärä:   24.9.24 10:04:43

Otat mukaan käteistä ja ravintolassa yms. ladot käteistä pöytään vain sen oman osuutesi verran ja kaveri hoitakoon oman osuutensa. Sama kaikkialla muualla. Maksat alunperinkin vain omat kulusi ja kaveri omansa.

Päivämäärä:   24.9.24 10:20:40

no tää on hieman kinkkinen ..miesystävä! eikö mitään appia ole? että voi vaan laskea ja se tallentuisi

Lähettäjä: Huokaus 
Päivämäärä:   24.9.24 10:36:50

Siis oikeesti tähänkin tarvitaan joku sovellus hoitamaan. Eikö voi vaan kirjata puhelimen muistioon tms menot. Tai sit teet ihan perinteisen exel taulukon.

Lähettäjä: koo 
Päivämäärä:   24.9.24 10:45:31

En ole törmännyt moisiin appeihin. Meillä on kotitalousmenojen seuranta ihan excelissä, ei siksi, että toinen olisi nuuka ja maksattaisi toisella vaan siksi, että seurataan talouden kuluja, menoja sekä kulutuksia (vesi ja sähkö). Ja excel siksi, että saadaan kaikki yhteen taulukkoon eikä niin, että pitää katsoa monesta eri paikasta, esim. sähköyhtiön appi.

Päivämäärä:   24.9.24 10:50:26

"Eikö voi vaan kirjata puhelimen muistioon tms menot. Tai sit teet ihan perinteisen exel taulukon."

No eikö samalla vaivalla heitä summat tuonne mobilepayn kuluporukkaan? ja maksaa se sitä kautta, kun kaikki kulut on laitettu.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.9.24 11:03:44

Tee nyt äkkiä sille pari lasta, niin pääset vielä niiden kuluja ynnäilemään, kuka maksaa ja mitä...

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   24.9.24 12:14:45

Ennen oli WeShare. Googletin, niin kyseiset ominaisuudet löytyy nykyisin MobilePaystä Kuluporukka-toiminnon alla.

On se aika kätevää, jos osallistujia on useita. Sinne voi syöttää mitä kukakin maksanut, ja ohjelma laskee, miten paljon kukakin on velkaa, ja on helppo maksaa saajalle suoraan MobilePayn kautta.

Päivämäärä:   24.9.24 12:43:11

kiitos viivalle :)

Lähettäjä: Häh 
Päivämäärä:   24.9.24 13:21:31

"no tää on hieman kinkkinen ..miesystävä!"

Mitä kinkkisempää siinä kuin että se olisi kaveri, työkaveri, naapuri tai kuka tahansa, jonka kanssa maksetaan omat kulut?

"Otat mukaan käteistä ja ravintolassa yms. ladot käteistä pöytään vain sen oman osuutesi verran ja kaveri hoitakoon oman osuutensa. Sama kaikkialla muualla. Maksat alunperinkin vain omat kulusi ja kaveri omansa."

Tämä.

Vai onko aloittaja saanut riesoikseen sen hooteenettiin taannoisen kirjoittajan miehen, joka vaati saada maksaa koko laskun kaikkialla vaikuttaakseen herrasmieheltä, mutta naisen piti jälkikäteen maksaa eurolleen oma osuutensa takaisin? Kuulostaa samanlaiselta meiningiltä, koska jos kumpikin ottaa oman laskunsa tai maksaa kassalla omansa, ei tuollaisia "kulujen ylöslaittamisia" tarvita.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   24.9.24 13:24:20

"On se aika kätevää, jos osallistujia on useita. Sinne voi syöttää mitä kukakin maksanut, ja ohjelma laskee, miten paljon kukakin on velkaa"

Jos menen kavereiden kanssa syömään tai johonkin tapahtumaan tai mitä onkaan ja maksan itse mitä nyt ostan ja tilaankin, miksi jonnekin äppiin pitäisi syöttää mitä MINÄ olen maksanut ja miten olisin velkaa kenellekään, jos olen maksanut omat ostokseni itse? Mitä en ymmärtänyt?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   24.9.24 13:29:05

Miksi sanoit kaveri, kun oikeasti oli kyseessä miesystävä? Hävettikö, että olet sellaisen miehen kanssa, joka ei ole valmis panostamaan naiseensa yhtään?

Minä en hankkisi äppiä vaan heivaisin tuollaisen miehen. Mikään laatumies tuo ei ole.

Lähettäjä: Doh 
Päivämäärä:   24.9.24 13:37:22

Jos menen kavereiden kanssa syömään tai johonkin tapahtumaan tai mitä onkaan ja maksan itse mitä nyt ostan ja tilaankin, miksi jonnekin äppiin pitäisi syöttää mitä MINÄ olen maksanut ja miten olisin velkaa kenellekään, jos olen maksanut omat ostokseni itse? Mitä en ymmärtänyt?

//

Koska on todella yleistä useassa maassa, että ravintoloissa/kahviloissa ei suostuta siihen että ruuat maksetaan erikseen vaan lasku tulee aina per pöytä. Esimerkiksi Etelä-Koreassa tästä vielä erikseen mainittiin ravintolaan mennessä, mutta usein näin vain oletetaan. Tällöin yhden täytyy maksaa koko pöytäkunnan lasku.

Lähettäjä: s-aituri 
Päivämäärä:   24.9.24 13:54:22

Tuollaiset pihimiehet on niitä, jotka eron tullen on pitäneet kirjaa kaikesta ja ilmoittavat naiselle, kuinka paljon tämä on "velkaa" polttoaineista kun mies on hakenut naisen tai käyty yhdessä miehen autolla jossakin, "velkaa" on myös siitä jos mies on kantanut jonkun huonekalun Ikeasta naisen kotiin ja toki jos sellainen ihme on tapahtunut että nainen on saanut mieheltä joskus jotakin lahjaksi, lahja tai sen hinta on palautettava, joka miehellä on tietenkin merkitty muistiin. Ihan oikeasti, sellaisia on jotka tyyliin laskuttaa jos tulee ero. Tuollaisia varten kannattaa kyllä pitää jonkinlaista kirjaa itsellä. Pihien kanssa ei voi tietää, mitä normaalille ihmiselle outoa ne haluaa.

Lähettäjä: ZiZi 
Päivämäärä:   24.9.24 14:03:21

Splitser tai Splitwise. Eka mun mielestä parempi. Käytetään ystävien kanssa reissatessa.

Lähettäjä: jassoo 
Päivämäärä:   24.9.24 14:28:19

Ravintossa sanot tarjoilijalle että haluat oman erillisen laskun. Tadaa, saat oman laskun jolla on ainoastaan sinun tilaamat ruoat/juomat.

Toki harkitsisin kahteen kertaa saiturin kanssa pyörimistä. Todennäköisesti laskuttaa sulta käytetyn saippuankin jälkeenpäin....

Lähettäjä: o-o 
Päivämäärä:   24.9.24 14:50:02

Pihin miehen kanssa deittailu; mies asuu kauempana ja menet miehen luo tämän pyynnöstä käymään omalla autollasi, viet mennessäsi kahvitarjottavaa ja ihmettelet nuivaa tunnelmaa kahvittelun jälkeen kunnes selviää, että sinun olisi pitänyt ymmärtää viedä kahvipakettikin. Pihillä miehellä on kantiskortti liikkeeseen, josta ostat itsellesi omilla rahoillasi tarvitsemasi hintavamman tuotteen ja pihi mies lykkää kantiskorttinsa kassalle koska sillä saa alennusta, jälleen nuiva tunnelma kunnes selviää, että pihimiehelle olisi pitänyt tarjota esim. ruoka, koska hyödyit hänen kantiskortistaan ja tavallaan sait häneltä rahaa. Pihi mies on ilmoittanut, että kumpikin maksaa vain omat kulunsa, mutta kun hän pyytää sinua tuomaan kaupasta tavaran x, joudut pyytämään rahasi kuittia vastaan, koska oma-aloitteisesti hän ei sinulle maksa takaisin.

Pihissä miehessä on se hyvä puoli, että sellaisen jälkeen alkaa arvostaa ihan tavallisia miehiä eri tavalla.

Lähettäjä: poh 
Päivämäärä:   24.9.24 15:18:15

"Koska on todella yleistä useassa maassa, että ravintoloissa/kahviloissa ei suostuta siihen että ruuat maksetaan erikseen vaan lasku tulee aina per pöytä. Esimerkiksi Etelä-Koreassa tästä vielä erikseen mainittiin ravintolaan mennessä, mutta usein näin vain oletetaan. Tällöin yhden täytyy maksaa koko pöytäkunnan lasku."

Ei tarvitse tilata erillisiä laskuja, kun jokainen maksaa oman osuutensa käteisellä. Eli jos rautalangasta väänetään niin pöytään tulee yksi yhteinen lasku ja jokainen latoo pöydälle oman osuutensa verran valuuttaa mukaan luettuna tipin osuus. Siinä on tarjoilijalla yksi maksu. Eikä tarvitse jälkikäteen laskeskella kuka maksoi ja kuinka paljon. Tämä on useilla reissuilla testattu ja toimivaksi havaittu.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   24.9.24 15:21:10

Splitwise, Steven, Mobilepayn kuluporukka

Päivämäärä:   24.9.24 15:29:32

" jokainen latoo pöydälle oman osuutensa verran valuuttaa"

no en alkais tuohon. En muista milloin viimeksi olen käteisellä maksanut edes siellä kuuluisassa ulkomaassa ja joka vuosi kuitenkin useamman kerran reissaan.

Me on jo kuopattua wesharea käytetty esim kaveriporukoiden reissuilla, kun yksi varaa mökin, toinen maksaa vuokra-auton, joku varaa laivaliput yms. Uskoisin, että tuo mobilepayn kuluporukka paikkaa wesharen jättämän aukon.

Lähettäjä: Sivusta 
Päivämäärä:   24.9.24 15:42:54

Olisi mielenkiintoista tietää, moniko saiturin parisuhde on johtanut avoliittoon tai avioliittoon, siis seurustelua pidemmälle.

Saituus kertoo muustakin kuin senttien vahtimisesta, kuten materian tärkeydestä ihmissuhteidenkin kustannuksella, omansa tärkeydestä=itsekkyydestä ja muut haluavat hyötyä minusta-ajattelusta. Normaali ihminen haluaa ilahduttaa itselleen tärkeitä ihmisiä, varojensa mukaan, jollekulle se voi olla ulkomaanmatka, toiselle kukkakimppu. Tästä tulee myös vastavuoroista, jolloin molemmat ilahduttavat toisiaan. Saiturin kanssa vastavuoroisuus ei ilahduta, koska se tarkoittaa kirjanpitoa ettei toinen vain hyödy. Saidoillahan ei välttämättä ole ongelmaa käyttää rahaa itseensä ns. turhaankin, sitä ei vain haluta käyttää kehenkään toiseen. Saituus on ennen kaikkea luonteenpiirre, joka tarkoittaa että saita on saita muissakin asioissa.

Päivämäärä:   24.9.24 15:50:08

Mulla myös etsinnässä toimiva appi, kaveriporukan lomamatkalle. Ja tottakai tekee hommasta sujuvampaa jos yksi maksaa taksin, yksi ruokakaupan, yksi ravintolalaskun… Meinasin testata sellaista kun Splid.

Lähettäjä: no siis 
Päivämäärä:   24.9.24 15:50:44

Jos on vain 2 henkilöstä kyse niin ihan vain ottaa omat laskut kaikissa sellaisissa paikoissa missä se on mahdollista = kumpikin maksaa itse vain omat kulunsa ja jos pitää alkaa jotakin hotellihuoneen tai auton vuokraa puolittaa jonka maksaa vain toinen, jaetaan sen kahdella ja toinen maksaa 50% toiselle. Miksi tuohon jotakin äppiä tarvittaisiin kun on vain 2 henkilön kulut? Tuollaiseen riittää paperi ja kynä.

Päivämäärä:   24.9.24 15:53:20

”Tuollaiseen riittää paperi ja kynä”

No varmaan riittää, mutta jospa se appi halutaan juuri siksi ettei haluta kanniskella paperia ja kynää? Täällä hötölässä on kyllä kummallinen vastustus nykytekniikkaa kohtaan.

Lähettäjä: MuttaMutta 
Päivämäärä:   24.9.24 15:59:29

"Ja tottakai tekee hommasta sujuvampaa jos yksi maksaa taksin, yksi ruokakaupan, yksi ravintolalaskun…"

Sujuvaa se voi olla, mutta olen sen verran saita, että ravintolaskujen jakaminen tasan ei ole koskaan miellyttänyt minua, ei myöskään vaikka olisi vain kaksi laskun jakajaa. Ehdottomasti haluan maksaa oman laskuni itse. Miksikö? Koska jos en syö samalla tavalla kuin muut (niin kuin yleensä en), minä "tarjoan" muille eikä lasku suinkaan mene tasapuolisesti. En esim. syö alkuruokaa enkä jälkiruokaa, joten muun seuran syödessä ja lasku jaettaessa tasan, lasku ei mene tasan kuin laskennallisesti. Esim. 4 henkilöä ravintolassa syömässä, 3 syö 50e/hlö ja minä 30e, lasku 180e/4=45e/hlö. Ja minun ruokani hinta oli todellisuudessa 30e.

Tasajako ei aina ole tasapuolista.

Päivämäärä:   24.9.24 16:05:49

”Tuollaiseen riittää paperi ja kynä”

No varmaan riittää, mutta jospa se appi halutaan juuri siksi ettei haluta kanniskella paperia ja kynää? Täällä hötölässä on kyllä kummallinen vastustus nykytekniikkaa kohtaan."

Et ymmärrä metaforaa?

Jos kaikki pitää tehdä luurilla niin edelleenkään ei tarvita äppiä 2 henkilön kuluihin, riittää vaikka luurin muistio, joka vastaa paperia ja kynää tai excel. Ja jos yhteenlasku ja summan puolittaminen, jako kahdella, 50%, tuottaa jollekulle vaikeuksia (onhan toki todella hankala laskutoimitus paljonko on puolet esim. 375:stä) niin sen voi laskea luurin laskimella.

Lähettäjä: vinkki 
Päivämäärä:   24.9.24 16:06:47

Tinder. Sieltä kunnollinen mies, jonka kanssa ei tarvitse puolitella.

Päivämäärä:   24.9.24 16:08:37

” Et ymmärrä metaforaa?

Jos kaikki pitää tehdä luurilla niin edelleenkään ei tarvita äppiä 2 henkilön kuluihin, riittää vaikka luurin muistio, joka vastaa paperia ja kynää tai excel. Ja jos yhteenlasku ja summan puolittaminen, jako kahdella, 50%, tuottaa jollekulle vaikeuksia (onhan toki todella hankala laskutoimitus paljonko on puolet esim. 375:stä) niin sen voi laskea luurin laskimella.”

No hei kiitos että avasit asiaa. Minusta se on kuitenkin helpompi, nopeampi ja mukavampi tehdä apilla versus muistiolla. Harmi, jos tämä pahoittaa mielesi.

Lähettäjä: pallo 
Päivämäärä:   24.9.24 16:09:34

Splitwise on ollut meillä käytössä kaveriporukalla, ja kyllä on onnistunut siinäkin sen jakaminen, että yksi ei ole syönyt alkuruokaa ja toinen ei ole juonut alkoholia. Siihen pystyy määrittelemään aika hyvin että missä suhteessa jaetaan tai mihin summaan joku ei osallistu. Täytyy varmaan kokeilla seuraavaksi Mobilepayssa olevaa.

En minäkään ymmärrä yhtään tätä ht-netin mussutusta siitä, että kynällä ja paperilla pärjää. No ei v*tussa pärjää kun on vaikka 4 henkilöä ja vuorotellen maksetaan takseja/kauppalaskua/juomia, tai otetaan ravintolassa joku iso annos ja monta pientä, ja jaetaan siitä. Aivan älyttömän järkevää teknologian käyttöä nuo apit, lopussa vielä tulee tasaus kuka maksaa kenellekin mitäkin ja se on kerrasta selvä.

Päivämäärä:   24.9.24 16:09:44

” Tasajako ei aina ole tasapuolista.”

Noh, minun kaveriporukassani on tapana jakaa kaikki tasan. Kukin tavallaan.

Päivämäärä:   24.9.24 16:11:00

Jokainen kyllä osaa yksinkertaisesta puolittaa laskunsa kaverin kanssa ja maksaa sen heti. Tuolla applikaatiolla taklataan se, kun on useampi maksu, joista joku maksaa jonkun, joku toinen toisen maksun ja laskuja jaetaan useamman maksajan kesken, paitsi se yksi, joka ei osallistu ekaan laskuun. Ja maksetaan sitten kerralla oma osuus pois eikä kaivella niitä käteisiä joka välissä tai tyrkytetä niitä kaverille.

Päivämäärä:   24.9.24 16:14:51

Joo ja olen käyttänyt Splitwisea myös ihan kahden maksajan kesken, kun ollaan oltu tuttavaperheen kanssa reissussa. Meitä on kolme henkeä ja tuttavaperheessä viisi. Tuossa appiksessa saa siis hyvin jaettua sen että toinen osapuoli maksaa vaikka aamiaiskuluista 3/8 ja toinen 5/8, mutta Alkon lasku maksetaan puoliksi.

Jos jollekin riittää muistio niin sehän on tosi hyvä, silloin tilanteet ovat todennäköisesti niin selkeitä, että jaon voi tehdä heti paikan päälläkin.

Päivämäärä:   24.9.24 16:23:35

"En minäkään ymmärrä yhtään tätä ht-netin mussutusta siitä, että kynällä ja paperilla pärjää. No ei v*tussa pärjää kun on vaikka 4 henkilöä"

Ja väitinkö niin? "jotakin äppiä tarvittaisiin kun on vain 2 henkilön kulut? Tuollaiseen riittää paperi ja kynä." Kai jokainen ymmärtää, että jako kahdella on laskutoimituksena mitätön, mutta jako vaikka 5 onkin joillekin jo hankalampi.

Lähettäjä: Tuota noin 
Päivämäärä:   24.9.24 16:29:28

"lopussa vielä tulee tasaus kuka maksaa kenellekin mitäkin ja se on kerrasta selvä."

Tuo on samanlaista ihme vekslausta kuin aloituksen saituriukko-pelleily. Laskeskellaan kuka maksaa kenellekin mitä ja siirrellään rahoja edestakaisin. Miksi ette maksa vuorotellen, kiertävät vuorot ja koko lasku ja sillä selvä. Tänään maksaa pera, ensi kerralla leena, seuraavalla lasse jne. Paljon selkeämpää ja tyylikkäämpää.

Päivämäärä:   24.9.24 16:48:53

"Tuo on samanlaista ihme vekslausta kuin aloituksen saituriukko-pelleily. Laskeskellaan kuka maksaa kenellekin mitä ja siirrellään rahoja edestakaisin. Miksi ette maksa vuorotellen, kiertävät vuorot ja koko lasku ja sillä selvä. Tänään maksaa pera, ensi kerralla leena, seuraavalla lasse jne. Paljon selkeämpää ja tyylikkäämpää."

Tämä osoittaa ettet tajua koko apista tai ylipäätään tilanteista yhtään mitään. Sovelluksen käyttö nimenomaan minimoi sen rahojen siirtelyn joka välissä aivan täysin.

Lähettäjä: Tuota noin 
Päivämäärä:   24.9.24 16:58:19

"Sovelluksen käyttö nimenomaan minimoi sen rahojen siirtelyn joka välissä aivan täysin."

Täh? "lopussa vielä tulee tasaus kuka maksaa kenellekin mitäkin ja se on kerrasta selvä." Eikö tässä kohdassa juuri siirrellä rahaa? Ja eikö se ole koko sovelluksen käytön tarkoitus, että aletaan siirrellä rahaa? Minun ehdotuksessani ei siirrellä muuta rahaa kuin koko laskun maksaminen kukin vuorollaan, keskenään ei siirrellä senttiäkään eikä tarvitse laskeskella, paljonko peran pitää maksaa leenalle vai oliko se lasselle. Ei tarvita appeja, exceleitä eikä papereita ja kyniä.

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   24.9.24 20:47:30

Käytettiin veljen kanssa reissussa Splitwisea, voi myös laittaa paikallisella valuutalla (jos ei euro), ja siellä on helppo laittaa kuka maksanut, paljonko, kuka jää auki minkäkin verran mistäkin. Tälle lämmin suositus.

Päivämäärä:   24.9.24 21:33:38

Splitwisessa voi käsittääkseni nykyisin tehdä vain 3 kustannusta päivässä, siis ilmaisversiossa. Siksi multa jäi se hankkimatta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.