Lähettäjä: sköne
Päivämäärä: 24.9.24 01:32:50
"Eihän edes laivojen kapteenit koske ohjauslaitteisiin. Se on todella tyylitöntä duunariutta."
Kerro minulle ettet tiedä mitään merenkulusta, kertomatta ettet tiedä mitään merenkulusta. Ensinnäkin saa olla jo aika iso laiva, että nykyään on varaa olla erillinen ruorimies ohjaamassa, ja siinäkin tapauksessa kapteeni kyllä itse käyttää konespaakeja. Ja vielä isompi paatti saa olla että brygalla on erikseen perämies tekemässä sen ja kapteeni ohjaa alusta vain sanallisin komennoin, silloin puhutaan ruotsinlaivan kokoluokasta tai isommasta - ja tässäkin tapauksessa moni kapteeni tykkää silti itse ajaa sitä konetta, ainakin vähääkään kinkkisemmässä tilanteessa, tai on vähintäänkin joka hetki valmiina tekemään niin.
Nykyään kun miehistöt on vedetty aivan äärimmilleen tappiin niin melko iso paatti saa olla kyseessä ennenkuin mennään perinteisellä systeemillä, jossa kapteeni on vain kapteeni eikä aja vahtia. Ja kaikissa sitä pienemmissä hän tyypillisesti ajaa kaikki satamiin sisääntulot ja ulosmenot, sekä tietysti koskee ohjauslaitteisiin joka vahdissaan (8-12 tuntia vuorokaudessa) koska ketään muutakaan siellä ei ole sitä tekemässä.
Ja tietenkään tällä ei ole tyylin kanssa yhtään mitään tekemistä, vaan rahan. Kapteeni joka sanoo "en koske ohjauslaitteisiin, koska se on tyylitöntä" saa kenkää nopeammin kuin ehtii kissaa sanoa.
|