Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Minkä ikäisenä vaihdevuotesi alkoivat?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.9.24 14:56:30

?

Re: Minkä ikäisenä vaihdevuotesi alkoivat?

Lähettäjä: Saana 
Päivämäärä:   23.9.24 14:57:50

Esivaihtarit päällä, ikää 43 vuotta.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   23.9.24 15:09:41

Miten Saana huomasit tai tiedät esivaihtareiden olevan päällä ?

Itse ihan pihalla missä oikein näissä asioissa menen.. Kokeiden perusteella hormonit hyrrivät kuin teinillä, kierto tasainen eikä muutoksia jne. eli ei aihetta tai ajankohtaista vaihtareita hoitaa. Hiukset kuitenkin ohentuneet, väsyttää ja seksihalut ovat laskeneet sen 90% ja alakerran kuivahdus (mitä pitkään pidin vain jatkuvan karvanpoiston tekemänä ihon kuivumisena) on nyt vaan väkisin levinnyt limakalvoillekin. Niin niin mutta kun ei ole edes esivaihtareita kun niin hienot hormonitasot ja kuukautiset jajaja (yksityinen gyne).

Lähettäjä: Magia 
Päivämäärä:   23.9.24 15:17:15

39 vuotiaana

Päivämäärä:   23.9.24 15:21:23

Esivaihdevuodet alkoi n.43v. Kierto alkoi lyhentyä ja tuli kuumia aaltoja öisin.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   23.9.24 15:28:56

Kuukautiset loppuivat 53-vuotiaana, kuumia aaltoja tuli puoli vuotta ennen sitä. Monenlaisia muita kummallisuuksia oli varmaan jo useampi vuosi ennen sitä. Nyt olen 56, hormonikorvaus ollut kolme vuotta ja elämä on parempaa kuin kymmeneen vuoteen.

Lähettäjä: Nia 
Päivämäärä:   23.9.24 15:45:22

Esivaihdevuodet 37-vuotiaana, luulin että stressin takia kuukautiset alkoivat heittelemään. Välillä vuosin 3vk putkeen, välillä jäi 3kk välistä kokonaan. Aina ollut kellontarkat ennen sitä. N.40v alkoivat nivelsäryt ja hiustenlähtö, sekä väsymys. Unettomuudesta olen kärsinyt aina. Kävin gynellä parikin kertaa, mutta sain kuulla olevani terve ja lisääntymiskykyinen nuori nainen. 45-vuotiaana alkoivat hikikohtaukset ja niitä oli varsinkin öisin. Puoli vuotta jaksoin, kunnes menin ihan raivona vanhemmalle naisgynelle, joka antoi pelän oirekuvauksen perusteella hormonikorvaushoidon. Nivelsäryt loppuivat, samoin hiustenlähtö ja hikoilukohtaukset. Kuukautiset olivat olleet pois puoli vuotta ja nyt on vuodoton pillerihoito. Unettomuuteen ei ollut apua, mutta muuten olen ollut tyytyväinen.

Lähettäjä: Saana 
Päivämäärä:   23.9.24 15:54:05

Kuuntelin yhden luennon ja kun oireet alkoivat täsmäämään niin moneen, niin keräsin listan ja menin yksityiselle gynelle. Estrogeelistä on ollut todella apua, nukun paremmin, nivel- ja lihaskivut helpotti ja hiukset kasvaa taas sekä alakerta pelittää seksissä normaalisti. Tätä tietoisuutta pitäisi lisätä kovasti naisten keskuudessa! Ei ole pakko vain pärjätä, apua on olemassa.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   23.9.24 16:02:06

Menkat loppu 48 vuotiaana eikä ole mitään vaihdevuosi oireita. Olen nyt 52v.

Lähettäjä: mii 
Päivämäärä:   23.9.24 16:07:56

Ikää 47, kierto on ihan mitä sattuu viimeiset 2 vuotta (oli ennen kutakuinkin säännöllinen) ja hikikohtauksia pukkaa, itselläni lähinnä päivisin. Pinna ajoittain varsin kireällä ilman mitään erityistä syytä. Välillä tilanne helpottuu eli taitaa olla aaltoliikettä, mutta kai tästä täytyy gynen pakeille marssia. Aurallisen migreenin ja suvun rintasyöpäriskin takia vaan vähän mietityttää hkh, mutta pitää koittaa löytää osaava gyne.

Lähettäjä: Heyy 
Päivämäärä:   23.9.24 16:26:42

N.39v loppui menkat ja 41v alkoi vaihdevuodet.

Lähettäjä: Selvinnyt olen 
Päivämäärä:   23.9.24 16:31:33

54v menopaussi.
Viidenkympin jälkeen alkoi esivaihdevuodet mutta niistä ei ollut mitään erityistä haittaa elämälle.
Nyt olen 58v ja ihan kohtuullisesti selvisin. Voi sanoa että kolme vuotta oli hikikohtauksia turhan usein. Nykyään harvemmin jo.
Nukkuminen oli huononlaista sehän se suurin riesa. Lisäksi nivelet jotenkin jäykistyi enemmän.
Ilman hkh pärjäsin kaikesta. Enkä mielelläni olisi käyttänyt mitään hormoneja koska kilpirauhaslääkitys tasapainossa enkä halunnut sitä sekoittaa koska olen hyvin tyytyväinen nykyisiin arvoihini. Menkkojakaan en enää halunnut takaisin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.24 16:48:05

47-vuotiaana alkoivat oireet, unettomuus ja kuumat aallot, joihin hain korvaushoidon. Kuukautisten tapaista vuotoa on edelleen. Minulla on myös hormonikierukka.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.9.24 16:57:57

Mä olen nyt 45 ja tänä vuonna on alkanut kuumat aallot. Kuukautiskierrosta en osaa sanoa mitään, kun vanha hormonikierukka edelleen pitää ne kokonaan poissa.

Lähettäjä: Xxx 
Päivämäärä:   23.9.24 17:06:22

Vaikea sanoa. Kaikki oireet ovat tulleet pikkuhiljaa, etten ole ensin tajunnut niiden olevan vaihdevuosioireita. 39-vuotiaana kierron pituus alkoi heitellä, mutta saattoi johtua muäyös muista syistä, kun elämä oli silloin aika sekaisin muutenkin. Sittemmin laitatin kierukan, niin ei ole ollut vuotoja ollenkaan. En siis tiedä, milloin vuoto olisi loppunut tai olisiko ollut säännöllistä tai epäsäännöllistä.

Noi 47-vuotiaana oli kausi, jolloin oli todella pahoja rytmihäiriöitä. Niistäkään en tiedä, oliko vaihdevuosioireita vai jotakin muuta.

50-vuotiaana alkoi hieman hikoiluttaa herkemmin, nivelkivut lisääntyä ja tulla raivopuuskia. Myös rytmihäiriöt alkoivat taas pahentua. Silloin aloin vasta itse ajatella, että voisi olla vaihdevuodet. Hassua, että työterveyslääkärit eivät missään vaiheessa ottaneet vaihdevuosien mahdollisuutta huomioon. Vaikka itse koitin kysellä, että olisko tämä sitä, mutta heidän mielestään minussa ei ollut mitään vikaa.

Onneksi kierukkaa vaihdettaessa gynekologini oli hieman aikaisemmin jo puhunut, että jos alkaa tulla vaihdevuosioireita, niin sitten tämän mirenan lisäksi ei tarvitse kuin estrogeenia. Menin siis hänen juttusilleen ja sain estrogeelia ja nyt taas elämä hymyilee.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.9.24 17:12:25

52, sitä ennen monta vuotta esivaihtareita.

Päivämäärä:   23.9.24 17:22:10

Syökö aloittaja ADHD-lääkkeitä? Listasit kaikki sivuoireet jotka itselläni niistä tuli, lisäksi vielä kierron lyheneminen/epäsäännöllistyminen.

Oletko aloittanut jonkun muun lääkkeen syömisen tai annostus vaihtunut?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   23.9.24 17:26:18

Esivaihdevuodet siinä n.35v. Kierto lyhentyi reilusti, entisestään runsaat menkat runsastui. PMS oireet paheni. 40v kävin lääkärissä, silloin todettiin että toimintaa vielä on jäljellä munasarjoissa.
Nyt ikää 44v, minipilleri käytössä. Auttaa mielialaan ja menkkojen hallintaan. Ilman pillereitä menkat tulee harvoin ja epäsäännöllisesti. Aiemmin olen ollut hyvä nukkuja, nyt mukaan on tullut aamuyöstä heräilyä

Lähettäjä: Assi 
Päivämäärä:   23.9.24 18:04:38

Noin 53 v, mutta näin jälkeenpäin ajateltuna sydänoireet, raivarit, itkuisuus, nivelkivut alkoivat ainakin 5 -7 vuotta aikaisemmin ..

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   23.9.24 18:14:22

Noin 45 alkoi nivelkipuilut, yö heräämiset. En silloin osannut yhdistää vaihdevuosiin. 50 jäi kuukautiset pois ja kipuilut loppui, eikä ole ollut mitään kuumia aaltoja tai muita vaihdevuosioireita. Enkä tarvitse mitään hormoonihoitoja.

Päivämäärä:   23.9.24 18:20:53

44v alkoi univaikeudet, väsymys, huimaus, nivel- ja lihaskivut. Menin gynelle työterveyden kautta ja tekivät mammografian, ultrasivat rinnat sekä alakerran. Kaikki oli hyvin niin sain estrogelin. Huimaus ja univaikeudet helpottivat heti.

En ala kärvistellä, kun hoitoja on.

Lähettäjä: Eiomallanyt 
Päivämäärä:   23.9.24 19:44:43

Tungen samaan ketjuun ja kysyn selviääkö nuo syyt oireille ihan tavan gynellä? Itsellä ikää nyt 40 ja vähän epäselvää johtuuko yölliset kuumat aallot ja sydämentykytykset stressistä vai vaihdevuosista. Onko gynellä käymisestä hyötyä?

Lähettäjä: 31 
Päivämäärä:   23.9.24 20:07:05

31 vuotiaana, kun leikattiin kohtu ja munasarjat.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   23.9.24 20:14:59

Ei ollut mitään esivaihdevuosia. Menkat olleet aina säännölliset ja 54 vuotiaana jäi kerran pari väliin ja sit loppui kokonaan. Ei kuumia aaltoja tai mielialavaihteluita. Ihanaa että pääsi menkoista kipuineen eroon - ainoa miinus että alakertaan tarvii kosteutusgeelejä että petihommat toimii.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   23.9.24 20:15:04

52 vuoden paikkeilla alkoi kuukautiset heitellä, välillä oli pidempi tauko ja sitten vuoti 2 viikkoa kuin härän kurkusta. Tiputusvuoto jäi päälle yli kuukaudeksi ja lopetettiin lääkkeellä. Sen jälkeen pikkuhiljaa loppuivat menkat, vähän sen jälkeen aloin tunnistaa silloin tällöin pieniä kuumia aaltoja. Nivelet on vähän jäykät jos vaikka istuu pitkään paikoillaan ja siitä liikkeelle. On kyllä ihan röntgenillä todettua kulumaakin polvissa ja lonkissa. Jos on stressiä niin saatan heräillä aamuyöstä, tosin sitä on ollut aina. Että aika vähän on mitään mikä selvästi vaihtareista johtuisi.

Lähettäjä: Neliysi 
Päivämäärä:   23.9.24 20:16:51

Millaisia teillä on noi kuumat aallot? Monet kun puhuu, että hikoiluttaa, mutta mulla on sama kuin punastuisi. Vähän voimakkaampi vain eli ei kovin paljon eroa entiseen kun aina punastellut herkästi. Hiki ei tule yhtään enempää kuin ennenkään, kun kuuma mulla on joka paikassa ollut aina (paitsi kotona).

Menkat mulla loppui kuin seinään noin vuosi sitten. Sitä ennen kellon tarkat menkat. Talvella tuli yhdet vai kahdet runsaammat, mutta sen jälkeen ei ole menkkoja näkynyt.

Hiukset mulla lähti jo yli kymmen vuotta sitten kun lopetin e-pillerit. Alakerran kuivuus sellainen selkeä ero entiseen, mutta tuosta ei haittaa kun seksiä ei ole ja tuskin tulee koskaan olemaan. Panettaa kyllä samaan tapaan kuin ennenkin.

Saisikohan tota estrogeenia pelkästään siihen että kokeilisi tuuhenisiko hiukset vielä?

Päivämäärä:   23.9.24 20:19:06

Voithan ostaa sitä voidetta ja kokeilla. Ei se mitään vahvaa myrkkyä ole.

Päivämäärä:   23.9.24 20:37:19

Tarpeeksi aikaisin aloitettu hormonihoito ehkäisee todistetusti naisten sydänkohtauksia, pelätty rintasyöpäriski lisääntyy geeliä käyttäessä aivan minimaalisen vähän. Eli jos ei ole syöpägeeniä tai jo sairastettua syöpää niin pelko pois.

Hormonihoito aloitetaan oireiden perusteella, joten Eiomalla lähtee vaan reippaasti kokeilemaan.

Lähettäjä: naisihminen 
Päivämäärä:   23.9.24 20:40:39

Kuopukseni syntyi, kun olin 39v. Sitten 1,5 imetystä ja se oli siinä. Tuli parit kuukautiset noin 2v synnytyksen jälkeen. Testit tehtiin kun olin 43v, vielä silloin yritettiin kierukkaa, kun labran mukaan ei vaihdevuodet ole alkaneet.
Kierukka ei sopinut, mirena. Jatkettiin keltarauhaskuureilla.
Aivan @!#$ä.. 48v alkoi kuumat aallot, unettomuus, hikoilu, menin yks. gynelle. Nyt estrogeenigeeli ja terolut.
Ei kuumia aaltoja, välivuotoja, hikoilua, unettomuutta.

Libido ja limakalvot erittäin kunnossa, pikkasen lihonut.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   23.9.24 21:39:51

Miten se hormonikorvaushoito saadaan?

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   23.9.24 22:05:17

H, Gynegologilta. Omat vaihdevuodet alkoivat vasta 50 vuotta täytettyäni.

Lähettäjä: Neliysi 
Päivämäärä:   24.9.24 06:18:49

Siis lihottaako noi estrogeenit, korvaushoidot ym?

Mä oon vuodessa laihtunut kymmenen kiloa helposti kun aikaisemmin ei ole paino liikahtanut alaspäin millään. Kiloakaan en takaisin halua vaan useampi saisi vielä pudota.

Lähettäjä: Kasvattaja 
Päivämäärä:   24.9.24 06:31:57

Olen 49 eikä vielä mitään oireita. Menkat kellontarkat edelleen. Hurjaa, jos jollakin alkaa alle 40-vuotiaana. Lääkärin paikka

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   24.9.24 12:53:51

47-48-vuotiaana loppui menkat mikä oli helpotus.

Lähettäjä: Hiki 
Päivämäärä:   15.10.24 21:45:12

"Voithan ostaa sitä voidetta ja kokeilla. Ei se mitään vahvaa myrkkyä ole."

Mitä voidetta? Täällä ärsyttäviä hikikohtauksia, ikää 50, kuukautiset epäsäännölliset, nukun huonosti. Aika lääkärille on varattu, mutta kaipaisin pikaisempaa apua. Onko siis apteekissa jotain reseptivapaata voidetta, jota voisi kokeilla?

Päivämäärä:   16.10.24 06:26:43

Hiki: estrogeenivoidetta saa apteekista ilman reseptiä, mutta se on tarkoitettu vain alapään limakalvoille kuivuusoireita helpottamaan. Vaikuttaa siis vain paikallisesti iholla, ei mihinkään yleisoireisiin.

Lähettäjä: :>] 
Päivämäärä:   16.10.24 14:39:44

Olen 52 v ja vasta tänä kesänä alkanut jotain oireita olla, menkat epäsäännölliset ja vähäiset. Kuumia aaltoja oli kesällä öisin mutta ne katosivat kun ilmat viileni. :D
Muuten ei vielä mitään kummempia oireita.

Päivämäärä:   16.10.24 22:39:06

52 vähän kuumia aaltoja ja heräilyä aamuöisin. 53 v loppui menkat ihan kerrasta, sitä ennen aina säännöllisesti. Muita oireita ei ole ollut, nyt jo yli 60v.

Lähettäjä: Assi 
Päivämäärä:   16.10.24 23:55:28

Hormonikorvaushoidon aloitin 53 vuotiaana, silloin oli vielä jonkinlaiset kuukautiset.
Mutta nivel- ja sydänoireita sekä raivo- ja itkukohtauksia alakuloa ja epätoivoa ainakin 6 vuotta ennen tuota.

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   17.10.24 00:16:59

45 v loppui kuukautiset ja alkoi hikoilu. Nyt 53 on vähän laantunut, huomaa selvästi että sokeri, alkoholi, kahvi pahentaa. Joten niitä ei, lisäksi pätkäpaasto auttaa. Mutta herään öisin yleensä aina tunniksi ja mieli ailahtelee, ne on vielä oireina.

Lähettäjä: Kenkä 
Päivämäärä:   17.10.24 00:32:36

Mua vähän mietityttää. Olen 29v ja sain esikoisen vuosi sitten. Menkat alkoi 5vko synnytyksestä ja palasivat "normaaliin" kiertoon heti. Kierto ollut lyhyt 26pv ja kierrossa, jossa raskauduin ovis oli kp10. Nyt viimeisen 6kk aikana kierto lyhentynyt entisestään 23-24pvään. Myös outoja oireita ollut - suuta kuivaa, lihas- ja nivelkipuja, yöllä hikoiluttaa yms.

Mietin voiko olla vielä raskauden "jälkioireita" vai jotain muuta? En tosin haluaisi uskoa, että olisi jotkut varhaiset vaihdevuodet, mutta oireet omituisia ja raskaudestakin jo aikaa. Enkä jotenkin kehtaa mennä gynelle epäilyksiäni esittelemään, kun olen alle 30v.

Lähettäjä: Kilppis 
Päivämäärä:   17.10.24 08:52:33

Mene hyvä ihminen kilpirauhastutkimuksiin ainakin jos on hikoilua öisin.
Mulle tuli aikoinaan raskauden jälkeinen autoimmuunityreoidiitti ja oireet oli omituisia. Ensin huomasin että lihoin vaikka imetin ja sitten tuli tuo hikoilu kun aloitin pillerit ym.kylmää hikeä selkään ja pikkulämpöä.

Päivämäärä:   17.10.24 09:23:21

Itsellä alkoi oireet alle 40 vuotiaana, eli kuumat aallot ym.

Lähettäjä: Kolmas täti 
Päivämäärä:   17.10.24 10:10:17

Migreeni alkoi kiusata toden teolla pari vuotta sitten, mikä viitannee, että jotakin vaihdevuosiin liittyvää menossa. Kuukautisista en osaa sano, kun kohtu poistettu useampi vuosi sitten. Ikää 47.
Myös kaikenlaista kolotusta ja yöunet huonot, mutta lasten syntymän jälkeen (eli noin 15 vuoteen) en ole muutenkaan nukkunut heräilemättä. En siis osaa sanoa, että voiko yöheräilyistä syyttää vaihdevuosia vai tottumusta.
Kuumia aaltoja odotan mielenkiinnolla, kun yleensä palelen suurimman osan vuodesta ;)
Äidilläni oli kuulemma helpohkot vaihdevuodet ilman suurempia riesoja. Odotan vähän kauhunsekaisin tuntein, miten itselleni lppulta käy, kun tuo migreeni tällä hetkellä aika saatanoiva.

Päivämäärä:   17.10.24 10:35:23

Kilppis - kävin juuri laajoissa verikokeissa, kilpparit ja sokerit ok, ja muutkin arvot kunnossa. Neuvola veikkaili ensin sokereita ja epäili, että olisi voinut tulla radi ihan loppuvaiheilla (sokerirasituksessakin kaikki arvot oli ok raskauden aikana).
Eli toistaiseksi kaikki oudot oireeni ovat selittämättömiä

Lähettäjä: 61 nyt 
Päivämäärä:   17.10.24 11:34:43

Söin yhdistelmäpillereitä 40 vuotta ihan gynekologin ehdotuksesta. Ensin ehkäisyyn ja sitten vaihdevuosien välttämiseksi. Mitään vaihdevuosioireita ei tullut koskaan.

Kylläkin sain rintasyövän joka hoidettiin. Ei kuulemma aiheudu noista pillereistä.

Joka tapauksessa otin mieluummin 60 onnellista vuotta kuin ne kauheat vaihdevuosioireet.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   17.10.24 11:43:54

Kenkä: imetätkö vielä? Mulla ainakin imetys aiheutti yöhikoilua. Jonkun aikaa imetyksen lopettamisen jälkeen menee aikaa että hormonit tasoittuu.

Lähettäjä: Hoppo 
Päivämäärä:   17.10.24 12:06:45

Kenkä: mites ferritiini? Olet varmasti menettänyt synnytyksessä paljon verta.

Ei taida voida vaihdevuodet alkaa lähelläkään raskautumista. Että siitä ei varmasti ole kyse.

Päivämäärä:   17.10.24 12:56:25

N - en imetä. Se loppui 3kk jälkeen :/. Silloin toki oli kamala jano ja hiki, mutta nämä oireet lieventyivät imetyksen päätyttyä. Nuo oireet vaivaavat lähinnä öisin/yön jälkeen. No suu tuntuu päivisinkin kuivalta, mutta hammaslääkärin mukaan suu ok.

Ferritiiniä ei verikokeissa katsottu nyt, mikä on sinäänsä vähän outoa. Se on ollut mulla edellisellä mittauksella 42, pari vuotta sitten. Synnytys meni hyvin, en menettänyt verta mitenkään tavanomaisesta poikkeavaa määrä. Papereihin muistaakseni kirjattiin 500ml?. Rautaa ajattelin kyllä nyt kuurina ottaa joka tapauksessa.
Täytyy katsoa josko ajan kanssa korjaantuisi nämä tai mennä sitten uudestaan lääkäriin.

Lähettäjä: Hikipinko 
Päivämäärä:   17.10.24 13:22:53

38v kun kilpaurheilin ja treeni oli päätöntä ja rasvaprosentti kolmen vuoden ajan 9.

Lähettäjä: Hep 
Päivämäärä:   17.10.24 14:39:42

Kuukautiset loppuivat 51v. iässä. Kierto lyheni pari vuotta aiemmin ja kävi epäsäännölliseksi. Vähän kuumia aaltoja ja limakalvojen kuivuutta, mutta ei muita vaivoja. Ei lääkitty.

Päivämäärä:   17.10.24 17:28:26

Vaihdevuosien välttämiseen om etukäteen typerää syödä mitään hormoneja koska ei niitä kaikille tule. Rntasyöpäriski kasvaa vaan turhaan.

Päivämäärä:   17.10.24 17:29:12

Siis tarkoitin tietty vaihdevuosivaivojen välttämiseen.

Lähettäjä: Pryyt 
Päivämäärä:   17.10.24 18:34:49

No ei kait niitä nyt varalta etukäteen syödä vaan oireisiin sitten jos semmoisia on.

Kyllä on lääkärien mukaan suurempiakin riskejä syöpään kuin hormonikorvaushoito. Esim ylipaino ja alkoholi.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   17.10.24 19:04:47

Jos kenkä haluaa saada lisää lapsia, kannattaa siellä gynellä poiketa.
Raskaus ei kumoa vaihdevuosien alkamista.
Nimimerkillä viimeisen munasoluni 6v synttäreitä vietetään kohta.
Kuukautiset loppuivat raskauteen ja täydet vaihdevuodet päälle synnytyksen jälkeen. Ikää 47v.

Lähettäjä: 54v 
Päivämäärä:   17.10.24 19:31:21

Tässä sitä odotellaan, että milloin alkaa. Vielä vaan raksuttaa kuin aina ennenkin. Kumma juttu. Ikää 54 vuotta.

Päivämäärä:   17.10.24 21:37:12

:) juu kyllä meillä toinen olisi toiveissa lähitulevaisuudelle. Ehkä pitää käväistä gynellä. Jotenkin vaan tuntuu hassulta, kun esikoisen synnytin tosiaan 28 vuotiaana, vuosi sitten.

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   18.10.24 09:41:03

Menkat loppuu 48 vuotiaana, nyt 52 eikä mitään vv oireita.

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   18.10.24 09:47:11

Miksi naisen koko elämä on yhtä vanhuuden vaivojen, sen merkkien ja vanhenemisen kyttäämistä?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   18.10.24 14:58:33

Lähettäjä----

Päivämäärä18.10.24 09:47:11
"Miksi naisen koko elämä on yhtä vanhuuden vaivojen, sen merkkien ja vanhenemisen kyttäämistä?"

Minusta on hyvä, että vaihdevuosista puhutaan. Niin moni kärsii häpeillen vaivojaan tai ei edes tajua moninaisten oireiden johtuvan vaihdevuosista, joita voisi helpottaa sopivalla hoidolla.

Lähettäjä: Maija 
Päivämäärä:   18.10.24 22:24:41

Kuopuksen syntymän jälkeen eli 31 vuotiaana ei enää hormonitoiminta palannut ennalleen. Vajaa pari vuotta imetystäkin oli toki. 37 vuotta täytettyäni kierto lyheni ja menkat kesti 10 päivää. Eli menkat oli melkein koko ajan. Ahdisti, huimasi, vit**ti, paleli koko ajan. Sain Mirena kierukan ja tuntui että oireet väheni 70 % siltä istumalta. Menkat jäi heti kokonaan pois. Mutta lihosin 8kg nopealla tahdilla ja melkein kaikki kilot tuli vatsaan! Minulla on ennen aina lisäkilot mennyt reisiin, mutta nyt on jokin muuttunut. Aloitin nyt ryhtiliikkeen, mutta tiukassa istuu kilot. 2,2kg on lähtenyt 22 päivän aikana. Ylipainoa oli jo ennestään että hyvin voisi lähteä 1kg viikossa.

Millaisia nuo vaihdevuosiin liittyvät nivelkivut on teillä olleet? Minulla on ajoittain jäätävää, vihlovaa kipua toisessa polvessa, mutta vain siinä. Imetysaikana oli samanlaista tai ehkä vielä pahempaa ja silloin röntgenissä ei näkynyt mitään, joten laitettiin hormonien piikkiin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.10.24 22:41:28

53v loppu menkat, nyt ikää 57, ei ole ollut muita oireita kuin kuivat limakalvot )liukuvoide käytössä) ja satunnaiset kuumat aallot. En käytä hormonikorvauslääkkeitä.

Lähettäjä: Milla 
Päivämäärä:   19.10.24 10:26:33

Maija: mulla nuo nivelsäryt ovat olleet sellaisia jomottavia, enimmäkseen sormissa ja ranteissa. Lonkat taas oireilivat öisin halvaannuttavina kipuina, heräsin siihen että lonkassa tuntui kuin olisi puukkoa väännettt. Asennon vaihtaminen oli tuskallista ja hidasta, mutta sen jälkeen aina vähän helpotti. Työterveyslääkäri diagnosoi moninivelrikon, mutta kas kummaa säryt häipyivät kun aloitin hormonikorvaushoidon.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   19.10.24 10:34:14

48 v ja vuosia poissa pysynyt aurallinen migreeni tuli takaisin. Jäi pois raskauden aikana (15 v sitten). Päänsärkyä toki on aina ollut. Mitään muuta en keksi syyttää kuin ikää. Ei muita oireita tai ongelmia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.