Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Minkä ikäisenä vaihdevuotesi alkoivat?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.9.24 14:56:30

?

  Re: Minkä ikäisenä vaihdevuotesi alkoivat?

Lähettäjä: Saana 
Päivämäärä:   23.9.24 14:57:50

Esivaihtarit päällä, ikää 43 vuotta.

  Re: Minkä ikäisenä vaihdevuotesi alkoivat?

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   23.9.24 15:09:41

Miten Saana huomasit tai tiedät esivaihtareiden olevan päällä ?

Itse ihan pihalla missä oikein näissä asioissa menen.. Kokeiden perusteella hormonit hyrrivät kuin teinillä, kierto tasainen eikä muutoksia jne. eli ei aihetta tai ajankohtaista vaihtareita hoitaa. Hiukset kuitenkin ohentuneet, väsyttää ja seksihalut ovat laskeneet sen 90% ja alakerran kuivahdus (mitä pitkään pidin vain jatkuvan karvanpoiston tekemänä ihon kuivumisena) on nyt vaan väkisin levinnyt limakalvoillekin. Niin niin mutta kun ei ole edes esivaihtareita kun niin hienot hormonitasot ja kuukautiset jajaja (yksityinen gyne).

  Re: Minkä ikäisenä vaihdevuotesi alkoivat?

Lähettäjä: Magia 
Päivämäärä:   23.9.24 15:17:15

39 vuotiaana

  Re: Minkä ikäisenä vaihdevuotesi alkoivat?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.9.24 15:21:23

Esivaihdevuodet alkoi n.43v. Kierto alkoi lyhentyä ja tuli kuumia aaltoja öisin.

  Re: Minkä ikäisenä vaihdevuotesi alkoivat?

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   23.9.24 15:28:56

Kuukautiset loppuivat 53-vuotiaana, kuumia aaltoja tuli puoli vuotta ennen sitä. Monenlaisia muita kummallisuuksia oli varmaan jo useampi vuosi ennen sitä. Nyt olen 56, hormonikorvaus ollut kolme vuotta ja elämä on parempaa kuin kymmeneen vuoteen.

  Re: Minkä ikäisenä vaihdevuotesi alkoivat?

Lähettäjä: Nia 
Päivämäärä:   23.9.24 15:45:22

Esivaihdevuodet 37-vuotiaana, luulin että stressin takia kuukautiset alkoivat heittelemään. Välillä vuosin 3vk putkeen, välillä jäi 3kk välistä kokonaan. Aina ollut kellontarkat ennen sitä. N.40v alkoivat nivelsäryt ja hiustenlähtö, sekä väsymys. Unettomuudesta olen kärsinyt aina. Kävin gynellä parikin kertaa, mutta sain kuulla olevani terve ja lisääntymiskykyinen nuori nainen. 45-vuotiaana alkoivat hikikohtaukset ja niitä oli varsinkin öisin. Puoli vuotta jaksoin, kunnes menin ihan raivona vanhemmalle naisgynelle, joka antoi pelän oirekuvauksen perusteella hormonikorvaushoidon. Nivelsäryt loppuivat, samoin hiustenlähtö ja hikoilukohtaukset. Kuukautiset olivat olleet pois puoli vuotta ja nyt on vuodoton pillerihoito. Unettomuuteen ei ollut apua, mutta muuten olen ollut tyytyväinen.

  Re: Minkä ikäisenä vaihdevuotesi alkoivat?

Lähettäjä: Saana 
Päivämäärä:   23.9.24 15:54:05

Kuuntelin yhden luennon ja kun oireet alkoivat täsmäämään niin moneen, niin keräsin listan ja menin yksityiselle gynelle. Estrogeelistä on ollut todella apua, nukun paremmin, nivel- ja lihaskivut helpotti ja hiukset kasvaa taas sekä alakerta pelittää seksissä normaalisti. Tätä tietoisuutta pitäisi lisätä kovasti naisten keskuudessa! Ei ole pakko vain pärjätä, apua on olemassa.

  Re: Minkä ikäisenä vaihdevuotesi alkoivat?

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   23.9.24 16:02:06

Menkat loppu 48 vuotiaana eikä ole mitään vaihdevuosi oireita. Olen nyt 52v.

  Re: Minkä ikäisenä vaihdevuotesi alkoivat?

Lähettäjä: mii 
Päivämäärä:   23.9.24 16:07:56

Ikää 47, kierto on ihan mitä sattuu viimeiset 2 vuotta (oli ennen kutakuinkin säännöllinen) ja hikikohtauksia pukkaa, itselläni lähinnä päivisin. Pinna ajoittain varsin kireällä ilman mitään erityistä syytä. Välillä tilanne helpottuu eli taitaa olla aaltoliikettä, mutta kai tästä täytyy gynen pakeille marssia. Aurallisen migreenin ja suvun rintasyöpäriskin takia vaan vähän mietityttää hkh, mutta pitää koittaa löytää osaava gyne.

  Re: Minkä ikäisenä vaihdevuotesi alkoivat?

Lähettäjä: Heyy 
Päivämäärä:   23.9.24 16:26:42

N.39v loppui menkat ja 41v alkoi vaihdevuodet.

  Re: Minkä ikäisenä vaihdevuotesi alkoivat?

Lähettäjä: Selvinnyt olen 
Päivämäärä:   23.9.24 16:31:33

54v menopaussi.
Viidenkympin jälkeen alkoi esivaihdevuodet mutta niistä ei ollut mitään erityistä haittaa elämälle.
Nyt olen 58v ja ihan kohtuullisesti selvisin. Voi sanoa että kolme vuotta oli hikikohtauksia turhan usein. Nykyään harvemmin jo.
Nukkuminen oli huononlaista sehän se suurin riesa. Lisäksi nivelet jotenkin jäykistyi enemmän.
Ilman hkh pärjäsin kaikesta. Enkä mielelläni olisi käyttänyt mitään hormoneja koska kilpirauhaslääkitys tasapainossa enkä halunnut sitä sekoittaa koska olen hyvin tyytyväinen nykyisiin arvoihini. Menkkojakaan en enää halunnut takaisin.

  Re: Minkä ikäisenä vaihdevuotesi alkoivat?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.24 16:48:05

47-vuotiaana alkoivat oireet, unettomuus ja kuumat aallot, joihin hain korvaushoidon. Kuukautisten tapaista vuotoa on edelleen. Minulla on myös hormonikierukka.

  Re: Minkä ikäisenä vaihdevuotesi alkoivat?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.9.24 16:57:57

Mä olen nyt 45 ja tänä vuonna on alkanut kuumat aallot. Kuukautiskierrosta en osaa sanoa mitään, kun vanha hormonikierukka edelleen pitää ne kokonaan poissa.

  Re: Minkä ikäisenä vaihdevuotesi alkoivat?

Lähettäjä: Xxx 
Päivämäärä:   23.9.24 17:06:22

Vaikea sanoa. Kaikki oireet ovat tulleet pikkuhiljaa, etten ole ensin tajunnut niiden olevan vaihdevuosioireita. 39-vuotiaana kierron pituus alkoi heitellä, mutta saattoi johtua muäyös muista syistä, kun elämä oli silloin aika sekaisin muutenkin. Sittemmin laitatin kierukan, niin ei ole ollut vuotoja ollenkaan. En siis tiedä, milloin vuoto olisi loppunut tai olisiko ollut säännöllistä tai epäsäännöllistä.

Noi 47-vuotiaana oli kausi, jolloin oli todella pahoja rytmihäiriöitä. Niistäkään en tiedä, oliko vaihdevuosioireita vai jotakin muuta.

50-vuotiaana alkoi hieman hikoiluttaa herkemmin, nivelkivut lisääntyä ja tulla raivopuuskia. Myös rytmihäiriöt alkoivat taas pahentua. Silloin aloin vasta itse ajatella, että voisi olla vaihdevuodet. Hassua, että työterveyslääkärit eivät missään vaiheessa ottaneet vaihdevuosien mahdollisuutta huomioon. Vaikka itse koitin kysellä, että olisko tämä sitä, mutta heidän mielestään minussa ei ollut mitään vikaa.

Onneksi kierukkaa vaihdettaessa gynekologini oli hieman aikaisemmin jo puhunut, että jos alkaa tulla vaihdevuosioireita, niin sitten tämän mirenan lisäksi ei tarvitse kuin estrogeenia. Menin siis hänen juttusilleen ja sain estrogeelia ja nyt taas elämä hymyilee.

  Re: Minkä ikäisenä vaihdevuotesi alkoivat?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.9.24 17:12:25

52, sitä ennen monta vuotta esivaihtareita.

  Re: Minkä ikäisenä vaihdevuotesi alkoivat?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.24 17:22:10

Syökö aloittaja ADHD-lääkkeitä? Listasit kaikki sivuoireet jotka itselläni niistä tuli, lisäksi vielä kierron lyheneminen/epäsäännöllistyminen.

Oletko aloittanut jonkun muun lääkkeen syömisen tai annostus vaihtunut?

  Re: Minkä ikäisenä vaihdevuotesi alkoivat?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   23.9.24 17:26:18

Esivaihdevuodet siinä n.35v. Kierto lyhentyi reilusti, entisestään runsaat menkat runsastui. PMS oireet paheni. 40v kävin lääkärissä, silloin todettiin että toimintaa vielä on jäljellä munasarjoissa.
Nyt ikää 44v, minipilleri käytössä. Auttaa mielialaan ja menkkojen hallintaan. Ilman pillereitä menkat tulee harvoin ja epäsäännöllisesti. Aiemmin olen ollut hyvä nukkuja, nyt mukaan on tullut aamuyöstä heräilyä

  Re: Minkä ikäisenä vaihdevuotesi alkoivat?

Lähettäjä: Assi 
Päivämäärä:   23.9.24 18:04:38

Noin 53 v, mutta näin jälkeenpäin ajateltuna sydänoireet, raivarit, itkuisuus, nivelkivut alkoivat ainakin 5 -7 vuotta aikaisemmin ..

  Re: Minkä ikäisenä vaihdevuotesi alkoivat?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   23.9.24 18:14:22

Noin 45 alkoi nivelkipuilut, yö heräämiset. En silloin osannut yhdistää vaihdevuosiin. 50 jäi kuukautiset pois ja kipuilut loppui, eikä ole ollut mitään kuumia aaltoja tai muita vaihdevuosioireita. Enkä tarvitse mitään hormoonihoitoja.

  Re: Minkä ikäisenä vaihdevuotesi alkoivat?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.24 18:20:53

44v alkoi univaikeudet, väsymys, huimaus, nivel- ja lihaskivut. Menin gynelle työterveyden kautta ja tekivät mammografian, ultrasivat rinnat sekä alakerran. Kaikki oli hyvin niin sain estrogelin. Huimaus ja univaikeudet helpottivat heti.

En ala kärvistellä, kun hoitoja on.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.