Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Resepti kalliimpaan aina, eikö lääkärit välitä?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.9.24 14:33:49

Voisiko joku reseptejä määräävä henkilö kertoa kuinka lääkäri näkee lääkkeet kun hän kirjoittaa reseptiä? Eikö hän todella näe millaisia pakkauskokoja on tarjolla saati niiden hintoja?

Alkaa korpeamaan,kun aina kirjoitetaan se kallein pakkauskoko eikä vahingossakaan sitä edullisempaa.

Esim.

Reseptille kirjoitettu 2x 28tbl. Jatkuva lääke, tarve ei lakkaa mihinkään tuon 56 pillerin jälkeen.

28kpl pakkaus maksaa 10,49€, 56kpl maksaa ruhtinaalliset 53,50€ mutta sama lääke 100kpl pakkaus maksaa 7,06€. Miettikääpä vähän mikä hintaero!!!!

Tai toinen, annos 2kpl päivässä, resepti kirjoitettu 20kpl pakkaukseen hintaan 29,83€ kun tarjolla olisi myös edullisempi 40kpl pakkaus hintaan 49.95€.

  Re: Resepti kalliimpaan aina, eikö lääkärit välitä?

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   23.9.24 14:48:50

Ei ne välitä, ei koske ns.köyhää, heillä hyvät tulot. Vain yksi lääkäri(yksityispuolella) tullut vastaan itsellä, joka sanoi kirjoitetaan isompi resepti niin edullisempaa ja useampi kappale, ettei tarvitse uusimiseen vuoksi ottaa heti yhteyttä.

  Re: Resepti kalliimpaan aina, eikö lääkärit välitä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.24 14:50:50

Ei ne tiedä. Pitää itse sanoa.

  Re: Resepti kalliimpaan aina, eikö lääkärit välitä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.24 14:55:12

Pitää itse sanoa.

Minulla oli sama, määrättiin 30kpl pakkauksia 100kpl sijaan, ja kuitenkin annostus oli 6 tablettia päivässä. Sen lisäksi niitä pieniä pakkauksia ei ollut apteekeissa vaan ne piti erikseen tilata. Pyysin vaihtoa isompaan pakkauskokoon ja onnistui. Ja reseptikin on vuodeksi kerrallaan ja pystyy netissä uusimaan.

  Re: Resepti kalliimpaan aina, eikö lääkärit välitä?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   23.9.24 14:56:53

Apteekissa kuuluisi aina tarjota rinnakkaistuotetta, jos sellainen on.

  Re: Resepti kalliimpaan aina, eikö lääkärit välitä?

Lähettäjä: Saana 
Päivämäärä:   23.9.24 14:57:23

Kyllä, täytyy itse osata pyytää. Lääkärithän eivät ole lääkkeiden asiantuntijoita, vaikka joskus niin oletetaan. Heillä ei ole mitään hajua siitä, miten lääkeala/apteekit ym. toimii, eikä siten pakkauskoosta tai kelakorvauksestakaan.

  Re: Resepti kalliimpaan aina, eikö lääkärit välitä?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.9.24 15:33:58

Ällö rinnakkaistuote tarkoittaa saman lääkeaineen eri merkkistä tuotetta. Reseptille on kirjoitettu määrä x eikä apteekki myy isompaa pakkausta.

  Re: Resepti kalliimpaan aina, eikö lääkärit välitä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.24 15:45:35

Ällö tulee aina pätemään, lukisit ja sisäistäisit ensin kysymyksen.
Rinnakkaislääkkeet ei kuulu tähän.

  Re: Resepti kalliimpaan aina, eikö lääkärit välitä?

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   23.9.24 15:48:45

Kerralla saa 3 kuukauden lääkkeet. Silloin pitäisi pystyä ostamaan isomman pakkauksen. Oletteko edes kysyneet? Ei lääkärit oikeasti edes tiedä kaikkia pakkauskokoja ja hintoja.
Halvempi rinnakkaistuote on sitten eri asia.

  Re: Resepti kalliimpaan aina, eikö lääkärit välitä?

Lähettäjä: Osakkeet + palkkio 
Päivämäärä:   23.9.24 15:49:36

Luuletteko että lääkäreillä pyhä rinki pään päällä?
Heillä on lääkeyhtiöiden osakkeita ja kukaan ei tiedä mitä muuta yhteispeliä vielä lääketehtaiden ja edustajien kanssa.
Kyllä sitä lääkärin reseptiä ohjaa palkkiot ei asiakkaan tarve.
Ehkä nuo epämääräiset pakkauskoot ja hintaerot on juuri sitä että saadaan tehtyä tiliä määrällä sopiva purkki ja asiakas sen vielä ostaa. Isoin koko halvin mutta määrätään vähemmän ja apteekki ei voi suositella halvempaa kun ylittää lääkärin määräyksen.

Miettikää mikä kytkös on es. USA:ssa oli Oksikodoni kipulääkkeen kanssa (morfiinijohdannainen). Lääkärit määräsi sitä joka vaivaan ja saivat palkkioita. Sekä lääketehdas sai riippuvaisia asiakkaita, varma menekki. Tuo tuotti ison joukon kipulääke riippuvaisia henkilöitä jotka sitten hakevat apua katukaupan huumeista.

Tuosta luin jutun suomalaisesta joka sai USAssa lääkäriltä tuon lääkkeen reseptin ja olisi kuitenkin tahtonut että pelkkä ibuprofeiini riittää, mutta sitä ei lääkäri kirjoittanut. Apteekki soitti vielä perään että et ole hakenut lääkärin määräämää lääkettä!
Missä isot edellä, siinä pienet perässä.

  Re: Resepti kalliimpaan aina, eikö lääkärit välitä?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.9.24 15:49:58

Mulle lääkäri määräsi polveen jonkun nivelravinne lääkkeen vai mikä nyt olikaan. Kirjoitti reseptin vain yhteen pakettiin vaikka ohjeeksi oli sitten kirjoittanut (ensinnäkin kauhean laajasti) 1-2 kapselia 1-3 kertaa päivässä vähintään 6 kk. Apteekissa sitten tiskillä ihmetteli tuota annostusta ja että ei ole kuin yhden paketin määrännyt joka ei kestä kuin parisen viikkoa kun suositteli annosta 2 kapselia 3 krt päivässä. Voi olla että lääkäri ton kokeeksi määräsi, mutta meni vaan multa ohi siellä lääkärikäynnillä. Lääkärille kyllä soittoaika polven röntgenkuvista, mutta lääkäri jäänyt lomalle heti tuon mun käynnin jälkeen, että soittoaika meni sitten parilla viikolla eteenpäin.

  Re: Resepti kalliimpaan aina, eikö lääkärit välitä?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.9.24 15:52:45

Tuosta määrästä 28 kpl, tulee ekana mieleen oxycodone, mikä on opioidi.
Sitä ei todellakaan voi edes lain mukaan kirjoittaa suuria määriä kerralla.

  Re: Resepti kalliimpaan aina, eikö lääkärit välitä?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   23.9.24 15:52:46

*, reseptin uusintaa voi pyytää kanta-palvelussa, ei tarvitse soittoaikaakaan.

Ja joo,jos haluaa isomman paketin, niin suu auki lääkärissä. Tapaan harvoilla lääkärikäynneillä uusia kaikki käyttämäni lääkkeet, niin ei tarvitse säätää. Avaa suun ja kertoo, mitä tahtoo.

  Re: Resepti kalliimpaan aina, eikö lääkärit välitä?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   23.9.24 15:55:04

. , ja sinä puolestasi tulet aina haukkumaan, oli kommenttini mikä tahansa. Mahtaa olla tyhjää elämäsi. :)

  Re: Resepti kalliimpaan aina, eikö lääkärit välitä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.24 16:01:45

Ihan oli ensimmäinen kerta ällö. Pitkän aikaa olen kiinnittänyt huomiota että olet aina pätemässä joka ketjussa.
Ärsytyskynnys ylittyi, enkä ilmeisesti ole ainoa.

  Re: Resepti kalliimpaan aina, eikö lääkärit välitä?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.9.24 16:04:45

"Tuosta määrästä 28 kpl, tulee ekana mieleen oxycodone, mikä on opioidi.
Sitä ei todellakaan voi edes lain mukaan kirjoittaa suuria määriä kerralla."

:'DD eiköhän kyse ole nyt happosalpaajasta tai jostakin perus mielialalääkkeestä. Oksikodonia ei ole 56 tabletin pakkauskoossa.

Aloittaja: Ensisijaisesti lääkäri määrää lääkemäärän hoidon tarpeen perusteella. Jos tarve on 28 tbl, lääkäri kirjoittaa ko. määrän jne. Pienempi määrä kirjoitetaan yleensä myös silloin, jos lääke on tarkoitus ottaa vain tarvittaessa tai jos lääke on käyttäjälle uusi. Lääkärit on myös vain ihmisiä, kuten me kaikki, ja välillä sattuu virheitä/huolimattomuuksia/ajatuskatkoja, eikä lääkäritkään kaikkea (esim. lääkkeiden hintoja ja pakkauskokoja) ymmärrä/osaa/ehdi/jaksa katsoa, koska niitä ei reseptin kirjoittamisen yhteydessä näe, vaan hintatiedot pitää erikseen katsoa. Aloittajalle on voinut käydä myös niin, että resepti on vain uusittu aiemman reseptin tietojen mukaan (= tbl-määrä).

Jos resepti on tehty kuitenkin isommalle määrälle (esim. 400 tbl), mutta lääkäri on valinnut reseptiin pienemmän pakkauskoon, on apteekissa mahdollista toimittaa isompi lääkemäärä (kelakorvattuna max. 3 kk eli 100 tablettia, jos annosohje 1 tbl/vrk).

Ja aina voi olla yhteydessä sinne lääkärin suuntaan ja pyytää korjausta reseptiin.

  Re: Resepti kalliimpaan aina, eikö lääkärit välitä?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   23.9.24 16:09:00

. , tai sitten voit tarkkailla itseäsi, miksi joku tietty henkilö aiheuttaa sinussa noin negatiivisia tunteita. Vastailen aina asiallisesti, sinusta ei voi nytkään sanoa samaa.

  Re: Resepti kalliimpaan aina, eikö lääkärit välitä?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.9.24 16:11:37

Mä en kyllä tiedä kumpi on asiallisempaa toimintaa; jatkuva päteminen vai silloin tällöin epäasiallisesti vastaaminen :D

  Re: Resepti kalliimpaan aina, eikö lääkärit välitä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.24 16:17:55

"Vastailen aina asiallisesti, sinusta ei voi nytkään sanoa samaa."
Niin juuri, aina jankkaamassa kuka on väärässä/oikeassa ja niinkuin sanoin kommentoin sinua ensimmäistä kertaa. Enkä peilaa.....

  Re: Resepti kalliimpaan aina, eikö lääkärit välitä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.24 16:20:38

Kaikkia lääkärin määräämiä reseptejä ei voi uusia kannan kautta, ja nyt en tarkoita huumaavia, vaan on lääkäreitä toimipaikoissa joissa ei ole mahdollisuutta uusia kannan kautta, mm Helsingin diabetespoli.

  Re: Resepti kalliimpaan aina, eikö lääkärit välitä?

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   23.9.24 16:47:47

Mulla on sellainen yksityinen lääkäri, joka oikeasti miettii myös hintoja. Viimeks just viime vastaanottokäynnillä tarkisti, kumpi kahdesta vaihtoehdosta on halvempi ja määräsi sitä. Onneksi tällaisiakin on! On tosin muutenkin potilaan puolella, toisin kuin moni muu lääkäri. Yrittää aina kaikkensa auttaakseen.

  Re: Resepti kalliimpaan aina, eikö lääkärit välitä?

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   23.9.24 17:21:52

"Vastailen aina asiallisesti, sinusta ei voi nytkään sanoa samaa."

Sulla on linja lipsunut viime aikoina niin että välillä on pitänyt miettiä onko vale-Ällö liikkeellä.

  Re: Resepti kalliimpaan aina, eikö lääkärit välitä?

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   23.9.24 17:49:14

En nyt lukenut kaikkia vastauksia tai ymmärtänyt lääkeiden tablettimäärän pohdintaa aloituksessa. Itse haluan lääkkeet läppainopakkauksissa, niin on helpompi ottaa reissuihin mukaan ja näkee monen viikon annos on jäljellä laatikossa.

Kyllä lääkärit pyrkii auttamaan lääkevalinnoissa, kun pyytää edullisempia lääkkeitä. Minulla on tästä todella positiivisia kokemuksia.

Itselläni on sydämen vajaatoiminta ja silti sydänsairaalassa voitiin valita edullisemmat lääkkeet. Nyt minulle sopiva lääkekoktail (5tabl/vrk ja nitrosuihke) maksavat noin 60€/3kk. Ensimmäinen yritys oli vastaavia ja hintaa olisi ollut 270€/3kk. Kun sanoin suoraan, että ei minulla ole rahaa laittaa lääkkeisiin lähes 300€:a, niin löytyi edullisempia lääkkeitä.

Kallis lääke ei automaattisesti ole paras, eikä edes uusin. Lääkäreitä kannattaa haastaa, niin he usein löytävät edullisenkin kombinaation.

ps: nykyistenkin lääkkeideni hinta puolittui, kun sain B-lausunnon ja kela maksaa lääkkeet. Ts. lääkkeeni maksavat 2,5€/kk alkuvuoden omavastuun jälkeen (oli 2024 - 50€ ja nousee 2025 - 70€:roon).

  Re: Resepti kalliimpaan aina, eikö lääkärit välitä?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.9.24 17:59:52

Ei ole todellista Ällö ja Mari kisailee taas pankin räjäyttävän tittelistä :D

Mari, pakkausmuoto (=läpipaino liuskat vai purkki irtopillereitä) Ei liity yhtään mitenkään tähän asiaan. Lääkäri kirjoittaa reseptiin lääkemäärä jonka voi ostaa, ei sillä ole mitään väliä missä muodossa pillerit on pakattu :D
Tablettimäärät liittyivät hintaan.

  Re: Resepti kalliimpaan aina, eikö lääkärit välitä?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   23.9.24 18:01:35

/, ylisviiva lainailee välillä tylsyyksissään nickiäni. Tunnistanee kyllä. En esim tapaa vastailla seksiä koskeviin topiceihin täällä.

  Re: Resepti kalliimpaan aina, eikö lääkärit välitä?

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   23.9.24 18:02:47

Lääkärit eivät ole hyvin perillä pakkausko'oista. Aina olen saanut isommat, kun olen kertonut, että siinä pakkauskoossa tulee halvemmaksi. Miten he voisivat olla perillä tuhansien eri lääkkeiden kokovaihtoehdoista?

  Re: Resepti kalliimpaan aina, eikö lääkärit välitä?

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   23.9.24 18:14:01

"Ei ole todellista Ällö ja Mari kisailee taas pankin räjäyttävän tittelistä :D
"

On sullakin ongelmia.

Kyllä olen itse aina saanut valita haluanko tablettini läpipainopakkauksissa vai purkissa. Eikä vaikuta hintaan.

  Re: Resepti kalliimpaan aina, eikö lääkärit välitä?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.9.24 18:17:28

Mari yritin vääntää sinulle ratakiskosta mutta et näköjään vieläkään ymmärtänyt... no aika moni muu ymmärsi joten vika ei liene minun älynlahjoissa :)

  Re: Resepti kalliimpaan aina, eikö lääkärit välitä?

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   23.9.24 18:23:13

Ei näe lääkkeiden hintavertailua, kun kirjoittaa reseptin. Jos kirjoittaa kauppanimen, näkee pakkauskoot, vahvuudet ja hinnat, vain juuri sen nimiselle lääkkeelle.
Ei ole sellaista apuohjelmaa, että voisi klikata ” anna halvin sulfa”, vaan täytyy sitten käydä läpi kaikki sulfaa sisältävät lääkkeet.
Sen sijaan loputon varoituslista löytyy kaikista maailman yhteisvaikutuksista, jos sitä kunnioittaisi, harvalle voi kirjoittaa esim ibuprofeenia.

Että vastaus aloittajan kysymykseen. Kirjoitamme sen tutuimman. Jos potilas pyytää spesifisti jotain määrättyä tuotemerkkiä, kirjoitamme tietysti sitä. Apteekin sen sijaan tulee tarjota halvinta rinnakkaisvalmistetta, mitä varastosta löytyy.
Eikä ole mitään lääkäreiden salaperäistä osakesalkkua, jota halinnoidaan reseptiikalla, suurin osa kotimaisen Orioninkin lääkkeistä tehdään ihan ulkomailla, samaa tavaraa Intiasta ne kaikki yleisimmät ovat.

Erityislääkkeet, joiden patentti on voimassa, tutuin varmaan Ozempic; niille ei löydy halvempaa rinnakkaisvalmistetta.

Jos siis haluat jonkun määrätyn nimisen lääkkeen tutuista petusvalmisteista, pyydä!

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.