Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kaverisuhteet ovat nykyään todella pinnallisia?

Lähettäjä: ihmettelevä 
Päivämäärä:   23.9.24 14:29:33

Vai vaadinko itse ystäviltä liikaa? Minulla iso muutto tulossa, ja kaikki vastailee "ehkä pääsen jos ei tule kivempaa tekemistä" -tyylisesti. Olen sinkku, ja en esim. isoja huonekaluja saa yksinkään kannettua..

Itse olen aina ollut valmiina auttamaan, majoittamaan muita sohvalle, ystävä eroaa niin tietysti ollaan läsnä ja autetaan yms. Tuntuu että ihan viimeisen vuosikymmenen aikana tullut tämmöinen "oma napa ensin"-muutos, että ystäviä nähdään jos muu elämä vaan siihen taipuu ja priorisoidaan ihan kaikki muu ensin. Tyylillä että kerran kahteen kuukauteen pidetään tyttöjeniltaa ja muuten ei olla valmiita lainkaan näkemään vaivaa ihmissuhteiden ylläpitoon.

Todella yksin saan sinkkuna pärjätä. Valtaosa on toki parisuhteissa ja hakee tuen kumppanilta, mikä on ymmärrettävää, mutta itse en ainakaan suhteessakaan ole unohtanut täysin ystäviäni. Vai onko minun ystävät vaan huonoja ystäviä? Hämmentynyt ja loukattu olo, kun sen kerran kun tarvitsisi apua sitä ei saa.

  Re: Kaverisuhteet ovat nykyään todella pinnallisia?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   23.9.24 14:33:25

Palkkaa muuttofirma. Muuten olet siinä tilanteessa, että muuttoaamuna paikalla on ehkä yks ihminen sun lisäksi.

  Re: Kaverisuhteet ovat nykyään todella pinnallisia?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   23.9.24 14:35:04

Ootko ihan suoraan kysynyt yksityisviestillä, että "Hei, mulla on muutto päivänä X, pääsetkö auttamaan?"

  Re: Kaverisuhteet ovat nykyään todella pinnallisia?

Lähettäjä: ihmettelevä 
Päivämäärä:   23.9.24 14:35:36

Tavaraa on oikeasti niin vähän, ja aikaa niin hyvin että saan kaiken hyvin yksinkin pl. pari suurempaa huonekalua joiden kantamiseen tarvitaan 2 ihmistä. Nyt vaan jännittää saako sitä yhtäkään ihmistä tänne apuun.. :D Ehkä pitää varmuudeksi kysellä sekatyömiestä apuun jostain heitä tarjoavasta palvelusta.

  Re: Kaverisuhteet ovat nykyään todella pinnallisia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.9.24 14:35:56

Ehkä sinulle on tosiaan käynyt niin, että kaverisi eivät jostain syystä koe tarpeelliseksi sitoutua tuollaiseen. Aika törkeää, jos ovat oikeasti sanoneet että jäävät odottamaan jos tulee kivempaa tekemistä.

Minulla ei kyllä ole ollut ongelmia muuttoavun saamisessa, mutta kaverit onkin vielä aika nuoria ja hyväkuntoisia.

  Re: Kaverisuhteet ovat nykyään todella pinnallisia?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   23.9.24 14:36:20

Missä tarvitset muuttoapua?
Täällä vapaaehtoinen!

  Re: Kaverisuhteet ovat nykyään todella pinnallisia?

Lähettäjä: ihmettelevä 
Päivämäärä:   23.9.24 14:36:34

S, olen, ja kaikkien vastaus ollut todella välttelevä. Vaikka tietävät että olen pulassa jos kukaan ei pääse.

  Re: Kaverisuhteet ovat nykyään todella pinnallisia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.9.24 14:38:15

Laittaisin vielä toisen kierroksen viestejä tyyliin "että tiedän sitten tilata muuttofirman jos tarvitsee".

  Re: Kaverisuhteet ovat nykyään todella pinnallisia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.9.24 14:46:14

"Aika törkeää, jos ovat oikeasti sanoneet että jäävät odottamaan jos tulee kivempaa tekemistä."
Tuollaista se vaan tuntuu olevan. Ei se Facebookin alussa alkanut, mutta fb:n ehkä-vaihtoehto tapahtumakutsuihin toi sen ainakin omaan tietoisuuteen ihan konkreettisesti. "Tulen jos ei ole muutakaan tekemistä ja vieraslista miellyttää..."

  Re: Kaverisuhteet ovat nykyään todella pinnallisia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.9.24 14:48:32

Jaa, minä olen aina käyttänyt ehkä-vaihtoehtoa siihen, että varmistan vielä että saan lapsille ja eläimille hoitajat tms. Sitten lähempänä vahvistan pääsenkö vai en.

  Re: Kaverisuhteet ovat nykyään todella pinnallisia?

Lähettäjä: nips 
Päivämäärä:   23.9.24 14:54:08

Muuttoapu ja siitä pois jättäytyminen ei ole pinnallisuutta. Minä en esimerkiksi mene kenellekään muuttoavuksi ja kaikki tietävät sen, vastapuolisuuden nimissä en ikinä pyydä ketään auttamaan vaan palkkaan aina muuttofirman. Monessa muussa asiassa autan ja osallistun, jos pyydetään juhliin tai kaupungille niin aina vastaan, että joo jos vaan sopii aikatauluihin. Äärimmäisen harvoin perun, poikkeuksia on ollut sairastuminen tai koiran sairastuminen. En myöskään jää odottamaan jos jotain parempaa ilmaantuu.

Musta on kohtuullisen törkeää syyllistää kavereita muutolla. Muutto on usein ihan kohtuu iso rutistus ja vielä jos tarvitsee kantaa paljon, muuttoauto on pieni, laatikot huonoja tai huonosti pakattu (eli liian painavia) niin kyllä moisessa joutuu ihan kohtuuttomasti usein rehkimään.

Palkkaa muuttofirmasta vain pari kantajaa auttamaan niiden isompien huonekalujen kantamisessa. Sillä selviät kaikkein helpoimmalla.

  Re: Kaverisuhteet ovat nykyään todella pinnallisia?

Lähettäjä: nips 
Päivämäärä:   23.9.24 14:56:53

Mä joskus parikymppisenä autoin kaveria muutossa ja aamulla kun muuton piti alkaa kantamisella niin kaveri joi aamukahvia yöpuvussa eikä yhtään laatikkoa oltu pakattu. Se muutto kesti koko päivän ja silloin mä päätin, että tämä oli viimeinen kerta.

Mulla muuttofirma on hoitanut kolme muuttoa ja kaikki menneet alle 3 tunnin, siis kamat autoon ja kamat autosta. Kannettu paikoilleen uuteen asuntoon, itse sitten purkanut laatikot.

  Re: Kaverisuhteet ovat nykyään todella pinnallisia?

Lähettäjä: v 
Päivämäärä:   23.9.24 14:58:26

Aloittaja: Riippuen siitä kuinka pian muutto on, voisit ottaa yhteyttä lähimpään ev.lut. seurakuntaan. He voivat laittaa ilmoituksen tänne: https://vapaaehtoistyo.fi. Varmasti voisit saada kantoapua muutamaan huonekaluun.

  Re: Kaverisuhteet ovat nykyään todella pinnallisia?

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   23.9.24 16:25:14

Minkä ikäinen olet? Olen muuttanut usein kavereiden avustuksella ja ollut kavereilla vastaavasti muutto-, suursiivous- ja remppa-apuna. Mutta se oli silloin nuorena, kun kellään ei ollut rahaa palkata apua. Nyt nelikymppisenä katsoisin vähän karsaasti, jos työssäkäyvä aikuinen kyselisi pitsapalkalla koko päiväksi töihin. Taloudellisesti vaikeaan asemaan ilman omaa osallisuutta joutunutta toki edelleen lähtisin auttamaan.

Mutta suhteiden pinnallisuudesta olen samaa mieltä. Hyvin harva enää juttelee mitään aidosti henkilökohtaista. Toki vakiintuneissa suhteissa ei vatvottavaa oikein olekaan sinkkuvuosien säätämiseen verrattuna, mutta kyllähän kaikilla jotain on mielenpäällä, nyt siitä vaan vaietaan.

  Re: Kaverisuhteet ovat nykyään todella pinnallisia?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   23.9.24 16:27:38

Mäkään en kyllä olettaisi saavani ketään tuosta vaan muuttoavuksi.

  Re: Kaverisuhteet ovat nykyään todella pinnallisia?

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   23.9.24 16:28:37

Tuntuu että ihan viimeisen vuosikymmenen aikana tullut tämmöinen "oma napa ensin"-muutos, että ystäviä nähdään jos muu elämä vaan siihen taipuu ja priorisoidaan ihan kaikki muu ensin.

Kyllä. Minäminä mullemulle ja toisten tunteista viis kunhan mulla on kivaa ja hyvät jutut.

  Re: Kaverisuhteet ovat nykyään todella pinnallisia?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   23.9.24 16:46:06

Minä olen miettinyt samaa.
Olen itse montaa ystävää ja kaveria auttanut monellakin tapaa. Ollut tukena vaikeina aikoina, yhdelle hyvälle ystävälle lainasin rahaakin. Ollut muuttoapunakin.

Mutta sitten kun sattuikin omalla kohdalle, että olisin tarvinnut ystävien ja kavereiden tukea ja apua niin kappas kehveli ketään ei kiinnostanut.
Omassa muutossa en saanut myöskään ketään apuun. Soitin sitten muuttofirman.

Sitten jonkun ajan päästä kysellään; pääsisitkö avuksi?, mulla on vähän vaikeaa, tulisitko kahville juttelemaan?
No v*ttu en tule enää.

Olen vanhemmiten oppinut, että jos olet itse se joka kyselee aina ensin kuulumiset jne niin ne ystävät voi heittää menemään ketkä ei koskaan kysy minulta ensin.

  Re: Kaverisuhteet ovat nykyään todella pinnallisia?

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   23.9.24 16:48:11

"Olen vanhemmiten oppinut, että jos olet itse se joka kyselee aina ensin kuulumiset jne niin ne ystävät voi heittää menemään ketkä ei koskaan kysy minulta ensin."

Totta.

  Re: Kaverisuhteet ovat nykyään todella pinnallisia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.24 16:50:24

"Olen muuttanut usein kavereiden avustuksella ja ollut kavereilla vastaavasti muutto-, suursiivous- ja remppa-apuna. Mutta se oli silloin nuorena, kun kellään ei ollut rahaa palkata apua. Nyt nelikymppisenä katsoisin vähän karsaasti, jos työssäkäyvä aikuinen kyselisi pitsapalkalla koko päiväksi töihin."

Parikymppisinä rahattomina nuo muutto- ja remppa-avut puolin ja toisin olivat ihan arkipäivää, mutta tosiaan jos nyt nelikymppisenä kyseltäisiin vastaavaan niin suhtautuminen olisi eri. Aika on kaikilla kortilla ja työssäkäyvinä rahaa pitäisi olla sen verran, että saa ikäviin duuneihin jonkun palkattua.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.